Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Friske urter titter op over kanten på en skål.
yindee
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-11-2009 05:32
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

www.yindee.dk/foto 2/422.jpg
Det thailandske køkken er kendetegnet ved sammensætningen af krydderier, og det er vigtigt at afbalancere dem, så en ret hverken bliver for sur, sød eller stærk. ( Foto: Bjarke Ørsted )

Ranee Udtumthisarn lægger navn til Ranee's, en af Københavns bedre thailandske restauranter. Hun er inspireret af retter fra sin landsby i Nordøstthailand og får hver uge friske grøntsager og urter hjem fra Thailand.

Friske urter titter op over kanten på en skål. Citrongræs. Mynte. Koriander. Og mange flere.

De skal alle indgå i tuntataren, som Ranee er ved at forberede i køkkenet på Blågårds Plads. Hun skærer et skalotteløg i tynde skiver og iler lidt efter over til køleskabet, hvor hun finder en plastbeholder med vand og ris.


Risene er blanke efter vandet og har et gennemsigtigt lilla skær – Ranee bruger halvt lyse, halvt mørke ris. Hun sætter en stålbeholder med vand over gasblusset, putter ris i en flettet kurv. Fugter et klæde, lægger det over risene og placerer kurven oven i stålbeholderen. På thai kaldet en Tii Neung khoa Niow.

»Folk elsker sticky rice. Jeg damper dem på den traditionelle måde. Det gør risene endnu mere velsmagende, flotte og ikke så klistrede, som hvis man laver dem i en elektrisk koger,« siger Ranee og lader kniven glide gennem et grønt bundt koriander.

Det thailandske køkken er kendetegnet ved sammensætningen af krydderier, og det er vigtigt at afbalancere dem, så en ret hverken bliver for sur, sød eller stærk. Men man skal også turde bruge og til tider udvikle dem.

Ranee laver sin egen karry-paste, som hun spicer op med løg, hvidløg, blendet chili og citrongræs.

»Jeg bruger rigtig mange friske urter og frisk chili i mine retter. Det giver meget mere smag – rigtig thaismag. Men det må selvfølgelig ikke blive for stærkt. Thaimad består samtidig af så meget andet lækkert end rød og grøn karry og jasminris, som det er vigtigt for mig at introducere mine gæster for.«

Vingebønner og lange grønne bønner, Tour Pou og Tour Fahk Yaw.

Hele bambusskud og stænger af citrongræs. Alt sammen friskt, råt og dekorativt placeret på kanten af en hvid tallerken. Og også en af Ranees kæpheste. Friske og anderledes grøntsager og urter, og derfor får hun hver uge fløjet råvarer ind fra Thailand for at ramme den autentiske smag. Men det betyder ikke, at hun ikke lader sig inspirere af andre køkkener.

»Jeg tænker meget over, hvordan jeg også kan bruge danske råvarer i min madlavning. I en af vores retter bruger man i Thailand stjernefrugt. Men når jeg til tider ikke kan skaffe den hjem, bruger jeg i stedet grøn mango, fordi den har samme syrlige smag.«

I Ranees køkken bliver der ikke brugt smagsforstærker som MSG, også kaldet det tredje krydderi, simpelthen fordi det ikke er nødvendigt, hvis man investerer i de rette råvarer og krydderier.

»Forleden spurgte ejeren af et thaimarked mig, om jeg overhovedet kunne tjene noget med alt det, jeg køber. Men kunderne kommer jo,« siger Ranee med et smil.

Som nybegynder i det thailandske køkken er det vigtigste ifølge Ranee at have god tid. Det tager tid at tilberede urter og grøntsager. Men når det er gjort, er det hurtigt at lave. Og så skal retten serveres hurtigt, så grøntsager, ris og urter forbliver sprøde.

Limesaft bliver presset ned i en kop, mens en tunfilet får mørke striber af grillen. Efter et par minutter skærer hun fisken i strimler og blander den med hakkede friske urter. Der dufter af koriander. Den gyldne saft fra limen smører ingredienserne, og som sidste finesse hælder Ranee fiskesauce over tataren.

»Man kan ikke undvære fiskesauce i thaimad.«


Læs videre:
Opskrift: NamThok Yuna – tartar af tunfilet http://www.fri.dk...

5 skarpe til Ranee http://www.fri.dk...

kilde http://www.fri.dk...undvaerlig


..
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
thai
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-11-2009 13:00
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3431
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Offline

skøn mad men jeg spiser nu thaimad i Thai



Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Abekatten
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-11-2009 05:30

Bruger

Antal indlæg: 162
Tilmeldt: 12.05.09
 Status: Offline

Ovennævnte er da også thaimad, men jeg indrømmer at thaimad på en thairestaurant i Danmark og Thailand, er to forskellige ting :)
En mand et ord.
En kvinde, en ordbog.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
thai
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-11-2009 16:59
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3431
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Offline

abekatten skrev:
Ovennævnte er da også thaimad, men jeg indrømmer at thaimad på en thairestaurant i Danmark og Thailand, er to forskellige ting :)


så er vi enige som min gamle hovmester altid mumlede engelsk øl smager rigtig godt i england ølkrus
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bamsen
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 09-11-2009 06:40
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1138
Tilmeldt: 26.03.09
 Status: Offline

Davs
ja og en hotdogs smager bedre,
hos pølsemanden end der hjemme. Thumb

bamsen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Friske Nyheder (4) Sidste nyt fra ThailandNøglen 199 07-01-2011 07:32
Friske Nyheder (3) Sidste nyt fra ThailandNøglen 150 24-09-2010 08:01
Friske Nyheder (2) Sidste nyt fra ThailandNøglen 189 11-07-2010 15:28
ældre thaier dyrker sunde urter til at drikke Diverse 1 25-04-2009 07:34

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.89 sekunder | 99,092,069 Unikke besøg | jQ Blog