Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Få så stoppet den massemorders bog
yindee
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 21-09-2009 05:21
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

her er censur efter min mening iorden

JEG KAN IKKE lade være med at tænke på al den hurlumhej, der er om en uskyldig biografi fra en tidligere jægersoldat. Jeg har læst bogen som tillæg til Politiken i denne uge, og efter min mening skulle man hellere beskæftige sig med langt farligere erindringer – nemlig Peter Lundins bog, der udkommer i næste uge.

Peter Lundin er idømt livstid for at myrde og partere sin samlever og hendes to drenge.

Jægersoldatens bog – med fem år gamle soldaterberetninger – er en hyldest til Forsvaret.

PETER LUNDIN er en livsfarlig morder, der via sin status som forfatter bliver stjerne i et samfund, hvor alle vil være mediestjerner.

Hvordan kan han ikke komme til at udgøre en fare for samfundet, hvis det pludselig bliver ret cool at være massemorder? Her ville jeg helhjertet gå ind for et fogedforbud. For det er farligt brændstof at give en morder ordet og promovere ham som forfatter til en bog, hvor han bare taler løs til båndoptageren om det, han ønsker, at offentligheden skal kende til.

JOURNALISTEN har lavet bogen efter en stribe besøg hos morderen – adh, hvor ville jeg ikke kunne holde sådanne besøg ud!

Hun har fortalt om projektet, og hun lægger ikke skjul på, at der ikke kommer særlig meget i bogen om de barbariske mord og efterfølgende partering. Nej, det kan jeg godt forstå, Peter Lundin ikke gider tale om.

HVORDAN MAN END vender og drejer det, er det ikke særlig charmerende at skære sin kæreste og to søde, små drenge i stykker, som var de slagtegrise. Det bliver man ikke helt af, ikke engang hos Hells Angels.

Så det undgår vi at tale om, og der bliver sandsynligvis ikke stillet mange samvittighedsspørgsmål til Peter Lundin i den forbindelse.

I DANMARK TALER vi meget om ytringsfrihed i disse tider – og det er vigtigt. Derfor er det som journalist og forfatter af biografier og samtalebøger mærkeligt for mig at gå mod en udgivelse. Men jeg føler desværre, at vi lever i en grum tid, hvor unge står i kø for at blive medlem af Hells Angels, en storforbryderisk organisation. For mange er det virkelig in at være voldelig. Se bare på bandekrigene! Skulle man så ikke undgå at udgive sådan en bog?

DEN HAR ABSOLUT intet godt at gøre – andet end at forherlige en mand, der helt klart tiltrækker visse mennesker. I hvert fald i vid udstrækning kvinder, som står i kø for at blive gift med ham.

Måske er dette en naiv sammenligning: Men hvis der kan blive tale om at nedlægge fogedforbud mod bøger, så er det da lige så landsskadeligt at gøre en pervers morder til en berømthed, som det er skadeligt for landets sikkerhed at fortælle om fem år gamle krigsmanøvrer.

BOGFORLAGENE HAR en moralsk forpligtelse til ikke for ussel mammon at udgive hvad som helst.

Og journalisterne og forfatterne med. Tænk dog på de pårørende til de tre myrdede!

kilde http://ekstrablad...225217.ece


og her fra http://epn.dk/bra...820822.ece

Forlag kan tjene millioner på Lundin-bog

Sex, vold og mord fascinerer danskerne. Og det er netop de elementer, en stor del af Peter Lundins kommende selvbiografi kredser om. Derfor får den formentlig status som bestseller i ugevis, spår udgiverne og litteratureksperter, skriver Urban.

Vi har ekstremt høje forventninger og har trykket et stort oplag, så vi ikke løber tør,« siger forlagsdirektør Jonas Ankersen fra Turbulenz, der dog ikke ønsker at sætte tal på antallet af eksemplarer.

Forlagets omstridte biografi 'Sorte Svin' fra sidste år omhandlede David Nielsens liv. Den solgte i oplag på 35.000

»Det var primært fodboldfans, der købte den bog. Målgruppen er meget bredere til denne bog,« siger Jonas Ankersen.

Forlagsdirektøren understreger dog, at Peter Lundin ikke får del af millionerne, som hans nedfældede tanker kommer til at omsætte for:

»Han har modtaget et 'symbolsk' engangsbeløb, fordi han brugte mere end 100 timer sammen med os. Men som læser støtter man ham ikke direkte, for han tjener intet per bog, der sælges. Vi ville sikre os, at hans motivation intet havde at gøre med penge,« siger Jonas Ankersen til Urban.

Og minimum et femcifret antal danskere kommer til at betale de 299,95 kroner, det koster at købe bogen om Lundin - 'En morders bekendelser'.

Det forudser såvel udgiverne fra Turbulenz som Berlingske Tidendes litteraturredaktør, Jens Andersen.

»Vi har at gøre med et forlag, der benhårdt stræber efter den sensationelle storsællert. Det er tydeligt. Og det kommer til at lykkes for dem, for danskerne kan ikke få nok af eksplicit vold, sex og mord, som Peter Lundin-bogen helt sikkert kommer til at indeholde. Og vi er som folk specielt vilde med at købe litteratur, der er baseret på kriminalsager, som vi kan huske,« forklarer Jens Andersen.

Over halvdelen af bogsalget herhjemme består af krimier og bøger om sand kriminalitet, understreger Berlingske Tidendes litteraturredaktør.



...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 21-09-2009 06:10



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Ja det er grotesk han får så meget omtale, må indrømme jeg gider ikke læse noget med den klovn.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.21 sekunder | 99,110,645 Unikke besøg | jQ Blog