Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Skik og brug
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Hvordan man hilser på thai
Bent
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-09-2009 01:56

Bruger

Antal indlæg: 347
Tilmeldt: 25.05.09
 Status: Offline

Poul Schlüter, som var dansk statsminister i tiden 1982-93, besøgte på et tidspunkt Thailand. Han ankom til Bangkok med et Thai International-fly. Da han ville forlade flyet, opstod der en ret pudsig episode, idet han rakte højre hånd frem for at sige farvel til den thailandske stewardesse, samtidig med at denne hævede begge hænder for at sige farvel med et wai.

Thailænderne trykker nemlig ikke i hænder, men de gør et wai.

Et wai (ไหว้skaal gøres ved, at man lægger håndfladerne mod hinanden og hæver hænderne til op under hagen eller, hvis man vil vise megen respekt, f.eks. over for en overordnet, helt op til under næsen. Samtidig med det, bøjer man hovedet og kroppen forover.

Et wai bruges i Thailand og Laos, når man vil sige goddag eller farvel til nogen eller takke for noget eller sige undskyld for noget. Man bruger ikke et wai over for ens underordnede eller chauffør eller over for ekspedienter i butikker.

Episoden med statsministeren og stewardessen blev foreviget af en fotograf og kom på forsiden af Bangkok Post. Da jeg viste den til en thailandsk lærerinde, jeg kendte, bad hun om et udklip af billedet. Hun ville vise det til hendes skoleklasse, så hun kunne forklare dem, hvordan faranger hilste på hinanden.

Jeg har ikke hørt om, at der set ud fra et dansk synspunkt skulle være kommet noget som helst nyttigt ud af statsminister Schlüters besøg i Thailand.

Når jeg kom hjem fra arbejdet på oversættelseskontoret og gik ind i sidesoien, hvor jeg boede, løb soiens børn mig ofte glade i møde med hånden strakt frem. De ville prøve at hilse på mig på den måde, de havde hørt, faranger brugte, når de hilste på hinanden.

Mvh
Bent Jensen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
eneber
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 09-09-2009 02:27
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1018
Tilmeldt: 07.06.09
 Status: Offline

der er jo mange regler man skal overholde når man hilser
får vi dem alle fra hr.bent
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bamsen
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 09-09-2009 04:51
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1138
Tilmeldt: 26.03.09
 Status: Offline

Det er egentligt en god ide Bent at du lægger sådan noget ind, om hvordan man hilser,
man ser jo turister wai for alle og enhver, børn, taxi chauffører og når de går til en gade handler,og lignende.
Det er jo ikke alle som ved hvem og hvordan.
så hvis her på det tte forum skulle dukke en ny turist op så kunne de jo lige læse det her.

bamsen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 10-09-2009 10:46
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

ja du har ret bamse

det ville være rart hvis bent ville give et lille kursus i hvordan og på hvem man hilsen på og til hvem man hilser tilbage til-på



...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
2
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 10-09-2009 11:36

Bruger

Antal indlæg: 67
Tilmeldt: 06.04.09
 Status: Offline

personligt gør jeg kun wai for familien, munke og politiet hvis jeg har været lidt slem, f.eks kørt rundt på motorcykel halv beruset uden styrthjelm (jaja jeg tænker mig ikke altid om :)
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Ingolf
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 10-09-2009 23:44
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 76
Tilmeldt: 01.03.09
 Status: Offline

Jeg wai'er nästen aldrig, men alle får et sawadee krap med på vejen, og det virker de at blive glade for:)

Ingolf
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Thaihans
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-09-2009 06:45
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 445
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

jeg hilsen og wai'er til alle der wai'er på mig

eller de får et sawadee krap og de :) sku
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
eneber
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-09-2009 09:35
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1018
Tilmeldt: 07.06.09
 Status: Offline

ezal skrev:
personligt gør jeg kun wai for familien, munke og politiet hvis jeg har været lidt slem, f.eks kørt rundt på motorcykel halv beruset uden styrthjelm (jaja jeg tænker mig ikke altid om :)


hva fanden du er sku da høflig selv når du er berusetThumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Kanchalee
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-12-2011 13:37
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 145
Tilmeldt: 14.09.10
 Status: Offline

Gammel traad, men alligevel.

Til forsiden  Til toppen  Til bunden
eneber
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-11-2017 01:00
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1018
Tilmeldt: 07.06.09
 Status: Offline

det er aldrig for sent at lære lidt nyt , vi kan lære meget på den side, tak for det link

Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
THAI AIR ændre flyrute som følge af Iran Israel krisen. Flyselskaber 1 16-04-2024 15:10
Inside a Thai prison... and more stories Discover Thainess 9 28-03-2024 09:47
Thai man survives black bear attack during ant egg hunt Nordøst Thailand 1 13-03-2024 14:14
World Muay Thai Championship Kicks Off Today on Jomtien Beach! Nyheder fra Pattaya 1 11-03-2024 14:18
Jailed former Thai leader Thaksin granted parole - PM Nyheder på andre sprog 4 19-02-2024 11:31

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.60 sekunder | 99,071,798 Unikke besøg | jQ Blog