Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Manse's Klumme
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Pensionist visa/retirement visa
manse
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-08-2009 09:24

Bruger

Antal indlæg: 698
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Følgende er mit oplæg til første punkt på dagsordenen. Jeg ved webmaster senere vil lave en speciel tråd for dette, så vi kan få det hele samlet, men jeg synes lige vi skulle starte.

Manse

Pensionist visa/retirement visa

Det er jo nok det visa mange af os før eller siden får brug for, når vi beslutter os for at slå os ned herude i Thailand, men før man kan ansøge om dette skal følgende være opfyldt. Jeg forklare det i den rækkefølge der skal følges.

1. For at få et pensionist visa er man nødt til at sørge for, at man har et MULTY ”O” visa. Det kan man få ved at tage til ambassaden i København eller konsulatet i Hvide Sande. Hvis man ikke har et MULTY ”O” visa, vil det give problemer, for dette visa ligger til grund for pensionist visa’et. Jeg fik f.eks. mit MULTY ”O” uden for Danmark, så hvis dette skulle være tilfældet ingen problemer. Multy ”O” visa giver dig et år i Thailand, men du skal hver 3. måned ud af landet, Burma, Laos eller et andet land tæt på, for at få det stemplet igen. Det gode ved dette visa er, at hvis du stempler før det udløber giver det dig 3 ekstra måneder, så du har faktisk 15 måneders visa.

2. Før dette visa udløber skal man så i gang med ansøgningen til dette pensionist visa. Det kræver du er 50 eller derover og følgende skal opfyldes for at få dette.

a. Du skal have en indkomst på 65.000.- Baht om måneden eller 800.000.- baht i banken. Eller du skal have en indkomst på f.eks. 40.000.- baht om måneden, og resten i banken.
b. Hvis du er gift er det 40.000.- baht om måneden eller 400.000.- i banken, men her skal det bemærkes, at man kan medregne sin thai hustrus indkomst ind i de 40.000.- baht, hvis hun har en sådan. Det skal tilføjes her, at disse emigrations myndigheder ikke er så glade for dette visa, for det kræver noget mere papirarbejde for dem.

3. Når ovenstående er opfyldt er der såmen ikke så meget mere der skal gøres andet end, at kontakte et dansk konsulat eller ambassade herude med sin årsopgørelse for at få verificeret sin indtægt, eller en kopi af sin bankbog hvor indestående på ovennævnte beløb har stået mindst 3 måneder. Kopi af sit pas samt kopi af sit MULTY ”O” visa, som jo er i ens pas også.

4. Det skal lige bemærkes, at man også skal i sin Thailandske bank for at få verificeret sit indestående, ikke bare de 800.000.-/400.000.- men også på andre konti man eventuel har.

Når alt ovenstående er som det skal være, begiver du dig til det emigrations kontor som du er tilknyttet. Dette afhænger jo af hvor du bor, og disse regler er også nu lavet om til irritation for mange. Der udfylder du de formularer du får i hånden af den ansatte. Erfaringen her er, at det er en god ting at have en med der kan sproget, for det eliminere eventuelle misforståelser der kan opstå.

Når alt dette er klaret får du dit pensionist visa, og det eneste du fremover skal gøre er, at sende en Form 47 hver 3. måned per post til dette kontor, husk det skal være anbefalet, og proceduren starter forfra når der er gået et år. Husk hvis du ikke har indtægten på de 65.000.- baht per måned, så skal pengene som før nævnt stå på kontoen 3. måneder før du ansøger igen. Dette er vigtigt, for jeg har været ude for, at nogen har haft store problemer med manglende dage, og har måtte tage ud af Thailand igen for at få et nyt MULTY ”O” visa.

Nu skal det bemærkes, at disse emigrations kontorer mange gange fortolker regler og regelsæt forskellige, men hvis du glemmer dit nordiske temperament, smiler og afventer, ja så er min personlige erfaring, at det faktisk ikke er så slemt endda.


Nu er det jeg jo ikke mere ekspert ud i dette end, at jeg kan fortælle om givne regler og egne oplevelser, så hvis der skulle være nogen der har tilføjelser til dette emne om pensionist visa, så er det bare med at komme frem med det nu, for når der er gået lidt tid, og der ikke er kommet flere input, ja så vil mit indlæg blive det endelige.

Så i gang med hjerneregionerne og hvis du har tilføjelser eller andet til det jeg har skrevet, så lad os få det frem, så vi på denne side kan få lavet noget, der måske i fremtiden kan blive til gavn for mange.

Jeg kunne f.eks. godt tænke mig at høre fra folk her på siden, om deres personlige oplevelse ud i dette pensionist visa show, for det vil blive vedhæftet som noget positivt til de gældende regler. Som sagt er der ikke 2 kontorer inden for det offentlige i Thailand, der tolker reglerne på samme måde.

Hvis der er oplysninger i mit oplæg, i mener direkte er forkerte ud fra personlige oplevelser, vil det være en stor hjælp, hvis i vil tilføje jeres kommentarer.

Jeg er nu i gang med at forfatte oplæg til den gule bog (yellow book) tambien ban, og jeg vil håbe der måske også her vil fremkomme mange gode ting fra alle jer.

Ja der bliver flere ting efterfølgende, men mit håb er virkelig at vi alle her på siden i fællesskab kan få skabt et opslagsværk, som kan blive til gavn for mange.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lillemanden
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-08-2009 15:30
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 614
Tilmeldt: 15.06.09
 Status: Offline

Hej manse

Håber ikke du tænker på at der skal gå lang tid før du har det klart, ??

De ændrer jo visaregler som andre, skifter skjorte.

undskyld jeg kunne ikke lade være, der kom nye regler 2 - 3 gange sidste år.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
claus31130
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-08-2009 18:01
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 154
Tilmeldt: 19.02.09
 Status: Offline

Ja der må jeg give lillemanden ret, det skifter somme tider jævnligt med de visaregler.....

Men hvis man holder øjnene lidt åbne på bla thaivisa.com ja så er man da et stykke hen af vejen...

Manse synes du skal holde det med. extension baseret på ægteskab ude af pensionist visaet , da det er 2 forskellige ting, rent regel mæsssigt,
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
www.nielsen.in.th
manse
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-08-2009 10:17

Bruger

Antal indlæg: 698
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Hej Jager

Det passer nu ikke helt, for disse regler som jeg skitsere for pensionist visa, har nu været de samme i mange mange år. Men hvis du tænker på hvor man kan få det nu ,har du ret. De har ændret hvilket emigrationskontor du kan bruge, men det tror jeg også er alt.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Abekatten
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-08-2009 15:22

Bruger

Antal indlæg: 162
Tilmeldt: 12.05.09
 Status: Offline

Mane. Reglerne har ikke været de samme i mange år. Indtil for 1½ år siden, skulle man også aflevere en helbredsattest, når man skulle have/fornyet mimrevisa.
En mand et ord.
En kvinde, en ordbog.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-08-2009 08:38
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

hej manse
uanset om man er gift eller ikke gift er beløbet det samme når vi snakker Pensionist visa/retirement visa er jeg næsten helt sikker på


.....
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-08-2009 08:43
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

abekatten skrev:
Mane. Reglerne har ikke været de samme i mange år. Indtil for 1½ år siden, skulle man også aflevere en helbredsattest, når man skulle have/fornyet mimrevisa.


du har ret man skal også medbringe helbredsattest det skal man her på Koh Samui
men de tolker reglerne forskelligt fra sted til sted desvære

....
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Abekatten
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-08-2009 14:53

Bruger

Antal indlæg: 162
Tilmeldt: 12.05.09
 Status: Offline

Yindee. Ja det er rædselsfuldt med de forskellige fortolkning af visa-reglerne. Nogle steder skal man dokumentere en kontrakt på beboelse ( Ikke i Bangkok og Nonthaburi ), her går man op til boghandleren og køber et stk fortrykt lejekontrakt, og får en anden (dansk), der er lejer, til at underskrive lejekontrakten - latterligt.
Helbredsattesten blev afskaffet i Bangkok og Nonthaburi for 1,5 år siden, jeg vidste ikke, at den stadig huserede i andre immigrationer.
Man får ikke et retirementvisa, hvis man ansøger om et marriage-visum, og beløbsgrænserne for marriagevisum er halvdelen af beløbene vedr. retirementvisa.
Brug www.immigration.g...
En mand et ord.
En kvinde, en ordbog.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
manse
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-08-2009 15:04

Bruger

Antal indlæg: 698
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Nu skal det bemærkes, at disse emigrations kontorer mange gange fortolker regler og regelsæt forskellige, men hvis du glemmer dit nordiske temperament, smiler og afventer, ja så er min personlige erfaring, at det faktisk ikke er så slemt endda.

Prøv nu for fanden at læse min sidste sætning, så var jeg fri for at svare på ligegyldige ting. Ja de foltolker regler forskellige, men hvis man har som jeg har beskrevet papirarbejdet i orden, så er man garderet, og hvis de forlanger helbredsattest, ja så kan man bare bede dem om at ringe til hovedkontoret, så er det problem løst. Lad nu være med at gøre denne seance til et problem, for det er den ikke. Slut herfra. Kan i have et godt liv et par måneder.....
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Abekatten
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-08-2009 22:30

Bruger

Antal indlæg: 162
Tilmeldt: 12.05.09
 Status: Offline

Du vil smile og afvente, manse. I næste sætning vil du så bede dem ringe til hovedkontoret. Du ved vist ike der er noget der hedder "tabe ansigt" her i Thailand. Du har ikke erfaring nok med Thailand.
En mand et ord.
En kvinde, en ordbog.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
hassel
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-08-2009 01:15
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 278
Tilmeldt: 04.08.09
 Status: Offline

tak til alle for gode oplysninger om Pensionist visa/retirement visa

og så på dansk dejligt gør det lidt nemmere for mig som ikke er så god til engelsk
husk at leve livet mens du kan, om lidt er kaffen klar Grin
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-08-2009 15:08
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

ja gode råd kan man altid bruge
forsæt med dem



....
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Hjælp! - til papir arbejdet ved visa ansøgning. Hele Thailand 6 09-11-2021 12:51
Dansker endelige hjemme efter dyrt visa-run til Cambodja Nyheder på dansk 4 27-09-2021 08:12
Visa til Danmark Visa til Danmark 2 08-09-2021 08:51
Visa extensions in Thailand, February 2021 Visa til Thailand 1 01-02-2021 10:22
visa til Danmark **Baren** 2 20-01-2021 16:23

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.22 sekunder | 99,075,417 Unikke besøg | jQ Blog