Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
"Jamsekogeriet"
AL 48
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 12-10-2012 15:58
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Hvad med at vi alle lagde vores middagsret herind, med opskrift og hele svineriet.

-Så kunne vi f. eks. hver uge kåre "UGENS JAMSEKOGER".music

Gengangere i retter afgøres så ved slagsmål om "tilbehør"dans

Hvem er første??Thumb

PS. Samtidig kan man jo gå ind og få inspiration.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
freja
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 12-10-2012 16:13
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 954
Tilmeldt: 25.06.09
 Status: Offline

I aften står den på friske danske blåmuslinger i karry suppe, hertil får min bedre halvdel hjemmebagt hvidløgs brød .
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lillemanden
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 12-10-2012 17:50
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 614
Tilmeldt: 15.06.09
 Status: Offline

En ret som det godt nok er længe siden jeg har lavet . Osso buco

rigtig vintermad.

tykke skiver af kalveskank.
gulerødder
løg
selleri
hvidløg ( kan udelades ) men smager skønt.
salt, peber,olivenolis til stegning
lidt mel
brasilikum, timian, lauerblade,persille,
2 ds. flåede tomater
reven citronskal.


klip hakker i kanten af kødskiverne , for , at hinden der er ikke skal krybe sammen.

rens og skær alle grønsager i mindre stykker, og brun den i olien uden de tager for meget frave,

læg grønsagerne i et idlfast fad / bradepande,

kødstykkerne vendes i lidt mel blandet med salt og peberbrunes på panden og lægges derefter oven på grønsagerne.

hæld fedtet væk men vask ikke panden af , hæld en god sjat hvidvin på panden, kom tomaterne i vinen og kog det lidt ind , tilsæt evt.lidt bouillon (evt vand) hæld det over kød og grønsager , det skal stå lidt op på kødet.
Dæk det godt til med staniol og ind i ovnen ca 200 grader i ca 1 ½ time , kik til det om der skal mere væde ved ( må ikke sejle )

Citonskal hvidløg og lidt persille røres sammen og bydes til. sammen med pasta.

velbekomme
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 12-10-2012 18:20
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Min datter har lige ringet.
Hvordan laver man flæskesteg med sprød svær far spurgte hun?
Jeg laver den på svensk manèr:
Først koger jeg stegen med sværen nedad i ca. 20 minutter, derpå skal den svalne i ca.5 min, så ridser jeg den og gnider salt ned i ridserne, derpå sætter jeg den i ovnen ved ca. 180 grader til sværen begynder at syde, så dæmper jeg varmen til 170 grader og lader den stege i ca 45 min, alt efter størelse.
Resultat er altid sprøde sværermusic
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 12-10-2012 18:49

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

jamen Anton du burde jo have været den første, ik music

sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/224408_537194999629589_1902102359_n.jpg

1 papaya ( moden )
5 friske chilli
5 fed hvidløg
1 dusk paksi
en slat salt
en slat peber

det hele en tur gennem kødhakkeren i en gryde og tilsæt 2 dl kokus mælk, kog det ca 15 min.

1 stk plaa-thabtim
snittes 3 - 4 gange på hver side, gnides med salt og fyldes med
tomat, basilikum, løg,

på en varm pande og steges godt på begge sider.

serveret med frisk lavet agurkesalat og ris.

Det er så nemt alle kan være med og yes det smager godt..
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 12-10-2012 19:10
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline


Min "kabystørn" starter først i morgen, så skal i bare få opskrift så englene synger og mundvandet løber i spandevis music

PS: Når thailandske ord bruges, er det smart lige at sætte en oversættelse ind. Thumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Pleasantville
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 12-10-2012 19:13
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 149
Tilmeldt: 10.06.12
 Status: Offline

Her må vi jo nok nøjes med en gang havregrød nu da vi snart skal på ferie. ked 60000kr alene til flybilleter på turen Græder
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
kalle
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 12-10-2012 19:40

Bruger

Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 03.02.12
 Status: Offline

Pleasantville skrev:
Her må vi jo nok nøjes med en gang havregrød nu da vi snart skal på ferie. ked 60000kr alene til flybilleter på turen Græder


Hold op med det piveri du spiser sgu ikke havregrød alligevel du nåede jo alligevel at få de billige billetter bare fordi konen her ikke kunne få fingeren ud af gaskammeret.klap
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Vanilla
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-10-2012 04:34

Bruger

Antal indlæg: 275
Tilmeldt: 13.09.12
 Status: Offline

Jeg vil da lige bidrage med en af mine favoriter, nemlig masaman.

I dag staar den paa Masaman, en Indisk ret som dog er yderst populaer i Thailand, retten ser noget kedelig ud, men ta' ikke fejl, den smager saa englene begynder at synge ! Retten laves nok mest med kylling eller oksekoed, men da jeg hverken spiser fugl eller ko, saa er den her lavet med en svinemoerbrad.

Ingredienser :

Svinemoerbrad.
Kartofler.
Kokosmaelk.

Loeg.
Masaman karry. ( ThaiShop )
Usaltede peanust.Fiskesauce.
Soyasauce.
Knorr.

1 spsk. olie varmes i en gryde, 1 spsk. med top masaman karry tilsaetteog svitses af, saa tilsaettes svinemoerbrad som er skaaret i store tern efter det haeldes der kokosmaelk sammen med vand ( samme maal ) efter det saa har simret i ca. 15 min. kommer man kartofler i sammen med de usaltede peanuts, til sidst smages der til med fiskesauce, soya og knorr, naar katoflerne er nok, ja saa er det spisetid.

Velbekomme !
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-10-2012 10:49
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1750
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

freja skrev:
I aften står den på friske danske blåmuslinger i karry suppe, hertil får min bedre halvdel hjemmebagt hvidløgs brød .


hjemmebagt hvidløgs brød fra fryseren Grin godag godag godag

her på Godset, hos Fruen i Huset severes der Thai Mad music HVER dag Thumb
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-10-2012 10:52
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline


Vanilla,- du giver da også kun arbejde og udgifter griner
Nu fik jeg selvfølgelig den idé, at kopiere opskrifter, billeder og alt fra de forskellige indlæg. På den måde kan jeg jo lave en billig, fin opskriftbog selv.
Ind med de kopierede sider i plastlommer (til køkkenbrug),-og så det hele samlet i et ringbind.
Men der bliver bare som sædvanlig problemer med WEBMASTERIkke SE - Copyright!! Grindans
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-10-2012 11:07
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

IT skrev:
freja skrev:
I aften står den på friske danske blåmuslinger i karry suppe, hertil får min bedre halvdel hjemmebagt hvidløgs brød .


hjemmebagt hvidløgs brød fra fryseren Grin godag godag godag

her på Godset, hos Fruen i Huset severes der Thai Mad music HVER dag Thumb


HA-HA, -IT nu overhaler vi sgu driller
Madammen skrev lige, at nu havde hun fået fat på 3 GÆS (må sgu have set sjovt ud på MC),-og at hun nu var i gang med at lave indhegning nede ved bananpalmerne.-JULEMADEN er reddet musicmusic
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
freja
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-10-2012 13:49
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 954
Tilmeldt: 25.06.09
 Status: Offline

Næ hov IT jeg skrev ikke hjemmeBRAGT, men hjemmeBAGT. nej

I aften byder jeg på.

Fyldte portobello-svampe med sesamfrø, ruccula salat, tomater og på toppen smuldret feta ost.

Tilbehør Aubergine pure, selvfølgelig med hjemmelavet tahin.

Min mand får en bøf og et godt glas rødvin til.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Pleasantville
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-10-2012 14:26
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 149
Tilmeldt: 10.06.12
 Status: Offline

Her havde de tilbud på strognofkød fra kronhjort så det blir aftensmaden,
jeg bruner lige kødet af sammen med en god sjat parika og tilsætter nogle svampe, derefter for det lige en efterbrænder med en sjat whisky og til sidst en gang fløde og så kan det stå og simre lidt til de næsten nye Grønlandske kartofler er færdige.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lillemanden
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-10-2012 15:33
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 614
Tilmeldt: 15.06.09
 Status: Offline

Her står den på rosenkål , og en kotelet.
godag
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Anonym
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-10-2012 15:58

Bruger

Antal indlæg: 191
Tilmeldt: 01.08.09
 Status: Offline

Og her skal vi ha' koldskål og sylte...griner

Men i morgen, kronhjorte fileter, med garniture (det kokken kalder årstidens specialiteter) samt vild laks (ikke opdrættet) fra New Zealand, som forret music
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
freja
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-10-2012 16:20
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 954
Tilmeldt: 25.06.09
 Status: Offline

Uhm elsker rosenkål, kan desværre give lidt uro i mave regionen.Grin
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-10-2012 17:29
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Sikke dog nogle opskriftermusic -WEB, vi mangler smileys, hvor man kan se mundvandet løbe fra de forlorne Grin

I dag dufter hele hytten her af brunkål.-Brunkål som vor mor troede hun lavede dem Thumb
Den anden dag var jeg i Lidl og faldt over noget dejligt oksekød,- en pakke med oksefilét på næsten 2kg., pris kr. 155,-
Det er nok "svineri" at lade den steg (2/3 af den) lade livet som grundbasis for min "brunkål", men pyt,-det smager himmelsk (og er nemt at tygge)griner

Jeg tager:
1 stk. tykbundet stor stegegryde, knalder ca. 125 gr. ægte smør i gryden (og det skal være ægte).Angry
Det får lige lov at bruse op, og brune ganske let.
Så får stegen en tur (efter at fedtbræmmen er ridset) ned i det rygende varme smør, og bliver brunet godt på alle sider.
Når denne tortur er færdig, -op med stegen og i med ca. 4 spiseské-fulde sukker og lad det blive lidt brunt også.
Tilsæt så lidt vand (ca. 1/3 L.), og evt. lidt salt.
Deri kommes det snittede hvidkål, som så brunes og vendes jævnligt ca. ½ time.
Dernæst laves en "rede" i stegegryden ved at man skubber kålene op langs 2 sider, og deri lægges stegen, og der skubbes lidt kål henover.
Nu ligger den så og hygger sig ved ganske svag varme med låg. Tages op en gang imellem og der røres rundt i kålene for at alle skal få lige meget.
Efter ca. 2½ time tages kødet op, og kommes i et ildfast fad. Ind i ovnen med det, så det kan holde sig varmt.
Væden (skyen) i kålene bruges til en herlig opbagt sovs (sauce), der smages til med salt og peber, samt evt. tilsættes en dråbe kulør.

Ved anretning kommes kålene i det ildfaste fad, stegen skære ud og kommes ved,-og der hældes lige to striber god sovs henover det hele.
Tilbehør: Groft rugbrød m./ sennep, eller hvide kartofler. (Sprøde mini-flutes går også udmærket).

En herreret af dimensioner skaal
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lillemanden
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-10-2012 18:00
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 614
Tilmeldt: 15.06.09
 Status: Offline

undskyld !!! det lyder dejligt , men det har ikke meget med brunkål at gøre !!!!
skaal
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Pleasantville
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-10-2012 18:04
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 149
Tilmeldt: 10.06.12
 Status: Offline

AL 48 skrev:
Sikke dog nogle opskriftermusic -WEB, vi mangler smileys, hvor man kan se mundvandet løbe fra de forlorne Grin

I dag dufter hele hytten her af brunkål.-Brunkål som vor mor troede hun lavede dem Thumb
Den anden dag var jeg i Lidl og faldt over noget dejligt oksekød,- en pakke med oksefilét på næsten 2kg., pris kr. 155,-
Det er nok "svineri" at lade den steg (2/3 af den) lade livet som grundbasis for min "brunkål", men pyt,-det smager himmelsk (og er nemt at tygge)griner

Jeg tager:
1 stk. tykbundet stor stegegryde, knalder ca. 125 gr. ægte smør i gryden (og det skal være ægte).Angry
Det får lige lov at bruse op, og brune ganske let.
Så får stegen en tur (efter at fedtbræmmen er ridset) ned i det rygende varme smør, og bliver brunet godt på alle sider.
Når denne tortur er færdig, -op med stegen og i med ca. 4 spiseské-fulde sukker og lad det blive lidt brunt også.
Tilsæt så lidt vand (ca. 1/3 L.), og evt. lidt salt.
Deri kommes det snittede hvidkål, som så brunes og vendes jævnligt ca. ½ time.
Dernæst laves en "rede" i stegegryden ved at man skubber kålene op langs 2 sider, og deri lægges stegen, og der skubbes lidt kål henover.
Nu ligger den så og hygger sig ved ganske svag varme med låg. Tages op en gang imellem og der røres rundt i kålene for at alle skal få lige meget.
Efter ca. 2½ time tages kødet op, og kommes i et ildfast fad. Ind i ovnen med det, så det kan holde sig varmt.
Væden (skyen) i kålene bruges til en herlig opbagt sovs (sauce), der smages til med salt og peber, samt evt. tilsættes en dråbe kulør.

Ved anretning kommes kålene i det ildfaste fad, stegen skære ud og kommes ved,-og der hældes lige to striber god sovs henover det hele.
Tilbehør: Groft rugbrød m./ sennep, eller hvide kartofler. (Sprøde mini-flutes går også udmærket).

En herreret af dimensioner skaal


Det må være en special egnsret der fra Odder Thumb brunkål af oksefilet Græder Her er det med fersk flæsk og røgetflæsk samt medister. ølkrus men det må vi jo prøve engang sarcasm
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Siamese Stone Unveils Exclusive "Island Collection" in Phuket Fri debat: Pattaya 1 24-01-2024 12:35
Havets Vagabond - Finn "Sømand" Hansen Film, bøger etc 1 03-06-2023 19:39
Jens "The Beast" Film, bøger etc 3 03-02-2023 16:28
Thai Lesson: 5 Slang Words for "Sexy" Thaisproget i skrift og tale 1 22-10-2022 16:44
"Fun to Travel in Thailand" Hele Thailand 6 24-09-2022 18:20

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.26 sekunder | 99,402,755 Unikke besøg | jQ Blog