Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Skik og brug
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Den kommende danskprøve for bl.a. thailændere
Bent
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-11-2009 06:26

Bruger

Antal indlæg: 347
Tilmeldt: 25.05.09
 Status: Offline

Som det allerede har været omtalt i denne gruppe, så skal udlændinge, herunder thailændere de ænsker at opnå tilladelse til at opholde sig i Danmark i forbindelse med ægteskab med en dansk statsborger (såkaldt familiesammenføring) fra et tidspunkt i 2010 bestå en prøve i dansk sprog og danske samfundsforhold.

Jeg har ved henvendelse til sprogcenteret i Næstved forsøgt at få nærmere oplysning om prøven, men sprogcenteret har henvist mig til i stedet at spørge Integrationsministeriet. Det har jeg så gjort. Jeg vil gerne have klarlagt, om tingene vil være tilrettelagt således, at thailænderne kan forberede sig til prøven i god tid i Thailand..

I prøven i danske samfundsforhold er der 100 mulige spørgsmål. Heraf udvælger man 30 tilfældige spørgsmål, som de fremmede skal besvare. Det er lykkedes mig at få klarlagt, hvad de 30 spørgsmål, der sidste gang blev stillet, gik ud på. Jeg var i stand til at besvare dem alle. Men for thailænderne er de slet ikke så nemme.

Jeg kan oplyse, at et af spørgsmålene går ud på, hvad den kriminelle laalder er i Danmark. Det skal thailænderne gerne vide, his de vil have tilladelse til at opholde sig permanent i Dnmark.

Mit indtryk er, at myndighederne i Danmark stadigvæk ikke rigtigt ved, hvordan de skal forholde sig til Dansk Folkepartis kra om indførelse af prøven.

Men i hvert fald burde sprogcenteret kunne svare på bl.a. mit spørgsmål om, hvorvidt Integrationsministeriets bog 'Danmark før og nu' er oversat til engelsk og evt. til nogle af de såkaldte indvandrersprog, f.eks. thai.

Mvh
Bent
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bz
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-11-2009 15:50
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 04.08.09
 Status: Offline

det er vel kun ret og rimeligt at de nye borger har lidt baggrunds viden om det nye land som de gerne vil bo i


Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sula
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-11-2009 16:00
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 36
Tilmeldt: 07.06.09
 Status: Offline

bz
må give dig ret i det med baggrundsviden, men der er sgu mange danskere der ikke engang kan svare på de omtalte spørgsmål, hvor skal vi så sende dem hen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bz
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-11-2009 17:22
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 04.08.09
 Status: Offline

sula skrev:
bz
må give dig ret i det med baggrundsviden, men der er sgu mange danskere der ikke engang kan svare på de omtalte spørgsmål, hvor skal vi så sende dem hen.


et godt spørgsmål sula

som ikke er nemt at svare på, men kan de ikke svare rigtig, må de jo en tur på skolebænken
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sula
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-11-2009 23:32
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 36
Tilmeldt: 07.06.09
 Status: Offline

jo men det er vi jo nok nogen der er ved at være for gamle til, du ved det med gamle cirkusheste og nye trick Sad(
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Bent
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-11-2009 02:17

Bruger

Antal indlæg: 347
Tilmeldt: 25.05.09
 Status: Offline

sula skrev:
jo men det er vi jo nok nogen der er ved at være for gamle til, du ved det med gamle cirkusheste og nye trick Sad(

På engelsk lyder ordsproget ''You can't teach an old dog new tricks.''

Den engelske journalist Roger Crutchley, som en tid arbejdede på Bangkok Post, var en stor humorist. Han brgte i sin column en tegning af en tilsyneladnde ældre hund med briller på, der sad og læste i en bog, hvis titel var 'You can't teach an old dog new tricks.''''

Roger Crutchley fik engang en pris for at komme med de bedste jokes. Hans kommentar lød: ''It must be a joke.''

Mh
Bent
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Bent
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-11-2009 02:55

Bruger

Antal indlæg: 347
Tilmeldt: 25.05.09
 Status: Offline

bz skrev:
sula skrev:
bz
må give dig ret i det med baggrundsviden, men der er sgu mange danskere der ikke engang kan svare på de omtalte spørgsmål, hvor skal vi så sende dem hen.


et godt spørgsmål sula

som ikke er nemt at svare på, men kan de ikke svare rigtig, må de jo en tur på skolebænken



Jeg har her nogle spørgsmål:

(1.) Hvorfor skulle thailænderne sidde på en skolebænk for at lære de 100 mulige spørgsmål og svarene på dem? Horfor kan de ikke bare sidde på gulvet ,som de plejer, og lære spørgsmålene og svarene på dem fra en bog eller en laptop. som er forbundet med internettet, eller som fremviser indholdet fra en undervisnings-CD?

(2.) Hvor skulle bænken stå? I Thailand eller i Danmark? Hvis bænken skal stå på et sprogcenter i Danmark, må jeg påpege, at kun fremmede, der et CPR-nummer og bor i Danmark, kan komme til at sidde på den. Det har thailænderne ikke. Det var jo netop for at få det, at de skulle lære dansk og om danske samfundsforhold.

(3.) Hvem skal betale for bænken og opholdet på den? De danske skatteydere, thailænderen eller hendes danske forlovede eller mand?

(4.) Horfor skulle et ophold på en skolebænk sætte nogen i stand til at svare på, hvad den kriminelle lavalder er i Danmark? Jeg har aftjent min undervisningspligt i folkeskolen og desuden taget studentereksamen uden nogen sinde at blive oplyst om, had den kriminelle lavalder er. Når jeg alligevel ved, at en er 15 år, skyldes det kun mit private initiativ. Det samme gælder andre spørgsmål, som de fremmede kan blive spurgt om, f.eks. spørgsmålet om hvornår Island løsrev sig fra Danmark. Det har nok stået i Kirkegaard og Windings verdenshistorie, som vi brugte i forberedelsen til studentereksamen, men vi havde det aldrig 'for', og skoleelever læser principielt ikke noget, de ikke har 'for'.

Mvh
Bent Jensen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Bent
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-11-2009 03:51

Bruger

Antal indlæg: 347
Tilmeldt: 25.05.09
 Status: Offline

bz skrev:
det er vel kun ret og rimeligt at de nye borger har lidt baggrunds viden om det nye land som de gerne vil bo i

Ja, det kan være meget praktisk at vide noget om forholdene i et land, man ønsker at bo i. Imidlertid ved jeg ikke, hvorfor thailændere, der æønsker at bo i Danmark, skal vide f.eks. hvornår Island løsrev sig fra Danmark, hvorfor et bestemt folketingsvalg kaldtes et jordskredsvalg, eller at Danmark stadigvæk varetager Grønlands udenrigspolitik, selvom området har selvstyre.

Det er nogle a de spørgsmål, thailænderne og andre fremmede skal kunne besvare for at få tilladelse til at opholde sig i Danmark.

Hvis Integrationsministeriet ønsker, at de fremmede ved visse ting om Danmark, hvorfor oplyser ministeriet så ikke tingene f.eks. på internettet, Således at de fremmede kan sætte sig ind i tingene inden de kommer til Danmark?

Mh
Bent
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-11-2009 04:36
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1750
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

det er vel alm skik og brug at sætte sig ind i de forhold der findes i det land man vil rejse til før man rejser

-
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
ubon lynge
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-11-2009 06:25
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 184
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

IT skrev:
det er vel alm skik og brug at sætte sig ind i de forhold der findes i det land man vil rejse til før man rejser

-


Jeg syntes bestemt ikke der er mange som gør det, har haft besøg af flere thai;er som ikke ved en ping om dkved ikke

Nu når vi rejser til Thailand, ja så leder jeg da stadigvæk efter nye steder inden vi tager afsted, og nu kende man jo en del til thailand,og hade da også læst en del inden første rejse.

Men syntes det er en god ting de skal læse om dk og op til prøve.
ThaiDanmark
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sula
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-11-2009 10:41
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 36
Tilmeldt: 07.06.09
 Status: Offline

Ubon Lynge er det fordi din egen kone er i landet eller ? at det er en god ide med prøve.

Min egen kone er her også på 7 år men kan ikke se hvad prøven skal til for.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
hassel
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-11-2009 11:38
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 278
Tilmeldt: 04.08.09
 Status: Offline

hej alle
min kone har taget prøven og hun er her stadigvæk

prøven er nok lavet for at holde alle de fremmede væk på en pæn måde

en du gift med en dansk stats borger burde du kunne opholde dig i landet sammen med din mand og familie uden alt det vrøvl og prøve og hvad ved jeg sådan var det engang men så blev landet oversvømmet , og prøven er nok en slags redningsvest bare min ringe mening






husk at leve livet mens du kan, om lidt er kaffen klar Grin
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Flere hundrede thailændere bliver evakueret fra kampe i Myanmar Nyheder på dansk 1 20-11-2023 12:27
Thailændere hylder premierministerkandidat for valgkamp under barsel Nyheder på dansk 1 14-05-2023 11:46
Denne tallerken skal få tykke thailændere til at tabe sig Thaimad 7 22-05-2022 13:25
99 thailændere reddet af cambodjansk politi Nyheder på dansk 1 22-11-2021 09:22
Folketælling opgør antallet af thailændere til over 66 millioner Hele Thailand 1 13-03-2021 15:08

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.31 sekunder | 99,410,058 Unikke besøg | jQ Blog