Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Diverse
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Dit pas kan ødelægge ferien
bamsen
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 12-10-2009 14:31
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1138
Tilmeldt: 26.03.09
 Status: Offline

http://ekstrablad...237712.ece


Man skal huske at tjekke om passet er ved at udløbe, inden man rejser


Flyvetiden til Thailand kan for nogle virke lang. Men den føles først rigtig lang,
når man umiddelbart efter landing bliver bedt om straks at returnere til Danmark,
fordi ens pas udløber inden for mindre end seks måneder.

Hjem med det samme

- Alt for mange danskere glemmer at se på passets udløbsdato,
inden de tager på ferie. Sidste vinter måtte vi faktisk hver uge tage skandinaver
med pasproblemer med hjem på samme fly, som de var fløjet ud med.
En sjællandsk familie på fire fik spoleret deres dyrebare ferie,
da moderen af paspolitiet blev sendt hjem med et pas, som kun havde en
'levetid' på fire måneder ved ankomsten til Phuket, siger kommunikationschef i Spies, Torben Andersen.

Flere populære rejsemål

Det er ikke kun Thailand, som kræver, at ens pas skal være gyldigt
i mindst seks måneder ved indrejse.

Det samme gør inderne med det populære Goa, mexicanerne og ægypterne.
Hos sidstnævnte skal passet være gyldigt i seks måneder,
når turisterne forlader landet.

Også de mere nære rejsemål som Tyrkiet og Bulgarien stiller krav til
passets gyldighedsperiode. Begge lande forlanger således, at passets
udløbsdato skal ligge mindst tre måneder fremme ved indrejse
– nøjagtig som mange krydstogstrederier også kræver det,
når passagererne går om bord, siger Torben Andersen.

EU mere tolerante

De fleste EU-lande er mere tolerante omkring gyldigheden af et dansk pas.
I f.eks. Spanien med populære De kanariske Øer og Portugal med Madeira
skal passet blot være gyldigt under opholdet. Under alle omstændigheder
gør man klogt i at tjekke pas- og visumreglerne for de enkelte rejselande på

bamsen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
freja
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-10-2009 15:54
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 954
Tilmeldt: 25.06.09
 Status: Offline

Berit Ertmann
Hold the line…Feeds:PostsCommentsIndrejseforbud – det var smart
Dit navn i passet kan nu også ødelægge din ferie.

October 12, 2009 by Berit Ertmann

I dag sad jeg og læste jp.dk, som jeg tit gør, når der ikke er mere på seoghoer.dk og eb.dk, der er værd at læse (eller jeg har læst det hele, hvilket – indrømmer jeg med skam i sindet – nogle gange sker.)

Og så faldt jeg over denne historie:

”Tegnernavne nægtes adgang: En række almindelige danske navne gør det umuligt at rejse til lande i Mellemøsten. En mand fra Hadsten fik spoleret sin 60-års fødselsdag, da han blev stoppet i Beirut Lufthavn.”

Kort fortalt handler historien om Poul Erik Poulsen, der sammen med sin kone skulle til Libanon for at fejre Poul Eriks fødselsdag. Men han måtte ikke komme ind i landet og blev derefter tvunget til selv at betale for at få ændret sin flybillet til det først afgående fly fra Beirut og tilbage til Danmark.

Grunden: Poul Erik Poulsen er navnet på et af de formastelige mennesker, der i 2005 stod bag Muhammedtegningerne. Det kan den flyrejsende Poul Erik Poulsen naturligvis ikke gøre for – men det er de tilsyneladende pænt ligeglade med i Libanon.

For at gøre ondt værre måtte den stakkels, ældre herre ikke få sin kone med hjem til Danmark igen. Hun skulle ifølge JP’s oplysninger bare fortsætte rejsen som aftalt.

Fedt nok for hende, må man gå ud fra, hvis hun altså havde planlagt at slå sig løs uden sin mand og gå amok solo i Beiruts pulserende natteliv for at fejre manses 60-års. Jeg er dog ikke helt sikker på, det var det, der var formålet med rejsen, men man kan aldrig vide…

Denne historie fik mig til at tænke.

For jeg kender ikke reglerne for, hvornår man må nægte folk indrejse i landet. Men må man det? Altså bare nægte ”alle der hedder Tamra Rosanes” (et tænkt eksempel) indrejse i landet?

Nu er jeg godt klar over, at Libanons regering muligvis bare gør, hvad der passer den, men hvis det bare er sådan, at man kan udelukke en hel flok mennesker på grund af deres navne (hvilket vel er en form for racisme på linje med, at Føtex ikke gider ansætte folk, der hedder Ali. Det gider Føtex sikkert godt. Det var igen et tænkt eksempel) så åbner det ret interessante muligheder for begrænsningen af indvandringen i Danmark…

En anden fordel ved at kunne nægte uskyldige mennesker indrejse: Man kan blackliste statsledere, så de ikke kan lave rav i den til klimatopmødet. Så kan vi nøjes med at få dem med, der er enige og vupti: fed klimaaftale lige der. Det bliver sjovt i Kastrup, når Hu Jintao kommer og får at vide, at han vist bare skal fedte tilbage i sit fine fly og tage hjem. Vi kunne alternativt lige lække det til ham først, så han kan nå at komme på en holdbar klimapolitik, inden han flyver. I så fald må han gerne komme ind i landet.

Og så synes jeg desuden, vi allerede nu skal tænke på at spare sammen til en ordentlig gang bestikkelse af Sydafrikas regering i sommeren 2010.

”Frank Lampard, siger du? Desværre – der var én, der hed Frank engang, der pissede os lidt af. Nu gider vi ikke have nogen, der hedder Frank ind i Sydafrika. Du kan få ændret din billet henne ved skranke 4. Farvel.”
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
eneber
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-10-2009 05:42
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1018
Tilmeldt: 07.06.09
 Status: Offline

jp.dk, er en go avis ( er du borgelig)

jeg læser skam dem alle sammen på nettet køber kun eb.dk i papir udgave (jeg stemmer på venstre)

livet er ikke de værste vi har:HI
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
kiml
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-10-2009 08:31
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 24
Tilmeldt: 23.05.09
 Status: Offline

eneber hvad du stemmer er da en oplysning vi kan bruge til noget, forsæt de gode takter om dit privat liv
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
www.kimlundberg.dk
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Embassy of Denmark in Thailand ferien nærmer sig. Central Thailand 1 04-04-2023 18:34
Ny lov: Her skal du tage dna-test før ferien Udenfor Thailand 5 27-04-2019 07:29
Gør gader rent på ferien Skik og brug 2 01-03-2015 06:09
10 ting du bør vide inden ferien i Thailand Hele Thailand 4 23-11-2014 11:30
Nu skal det være sikrere for danskere at leje jetski på ferien i Thailand Nyheder på dansk 1 07-08-2014 09:58

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.87 sekunder | 99,665,361 Unikke besøg | jQ Blog