Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
»Måske den allerstørste opfindelse«
Webmaster
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-03-2009 08:52
Bruger avatar

Super Administrator

Antal indlæg: 83
Tilmeldt: 16.02.09
 Status: Offline

www.thaidk.dk/foto1/in.jpg
^^^Tegning: Claus Bigum

For 20 år siden blev en af de allerstørste opfindelser i det forrige århundrede skabt. Verden bliver aldrig den samme igen.

Af Louise Lyck Dreehsen
Sidst opdateret Fredag den 13. marts 2009, 08:07

Det er svært at forestille sig, hvordan verden ville se ud i dag, hvis lyset ikke var gået op for en ung englænder en skæbnesvanger dag for 20 år siden.

Hvordan ville vi læse højaktuelle nyheder? Hvordan ville vi hurtigt finde information uden at kunne gå på Google? Og skrækscenariet: Hvordan ville verden mon være uden Facebook?

I marts 1989 stod den dengang 34-årige Tim Berners-Lee i sit fysiklaboratorium på det europæiske center for høj­ener­gi­fysik, CERN, i Genève og fumlede med en idé om at lave et slags imaginært informationssystem, som alle computere kunne læse.

Han var nemlig frustreret over, at de forskere, han arbejdede sammen med, alle havde forskellige computere med forskellige styresystemer, fordi de kom fra alle dele af verden.

Derfor opfandt han det, vi i dag kender som world wide web: En måde at organisere et spind af informationer på nettet, så man kan finde det på en meget enkel måde.

Den største opfindelse

Selvom det ikke umiddelbart lyder sindsoprivende, er der nærmest ingen grænser for, hvor stor en indflydelse opfindelsen har haft.

»Det er en af de største opfindelser i det forrige århundrede. Måske den allerstørste,« siger Preben Mejer, der er direktør for InnovationLab, videncenter for ny teknologi.

Han startede i 1983 Danmarks første IBM-forhandler, DanaData, og var i 1994 med til at starte TDC Internet.

»World wide web har haft en helt enorm betydning for den måde, vi lever på i dag. Det er svært at forestille sig en verden uden,« siger Preben Mejer og forklarer, at opfindelsen har sat gang i en demokratiseringsproces, fordi alle nu har mulighed for at dele informationer på nettet.

I dag kan selv hr. og fru Jensen bidrage til nyhedsstrømmen, hvilket før kun var medierne forundt.

Et grelt eksempel er den civile opstand mod militærstyret i Myanmar i 2007, hvor billeder af soldater, der skød demonstranter, endte på nettet, selvom militærjuntaen havde lukket for alle informationskanaler. »Det har betydet utrolig meget for demokratiet, fordi det ikke længere er muligt at undertrykke informationsstrømmen, som det var i gamle dage,« siger Preben Mejer.

World wide webs helt store folkelige gennembrud kom dog ikke for 20 år siden, men først i 1994, da den første brugervenlige browser, Netscape, blev lanceret.

Og siden dengang er www-fænomenet bare vokset og vokset.

»Alt ville gå i stå«

I dag ville vi nærmest ikke kunne fungere uden internettet og world wide web.

»Det ville svare til, at telefonnettet lige pludselig ikke virkede. Det ville være et uoverskueligt problem for hele samfundet. Hvis vi ikke kunne bruge internettet, ville alt gå i stå. Det viser bare, hvor uundværligt det er blevet,« siger Preben Mejer, som mener, at fremtiden for world wide web ser lys ud.

Ifølge ham vil www i fremtiden være base for programmer som tekstbehandling, i stedet for, at man har dem liggende på computeren.

20-års-dagen for TIm Berners Lees første artikel om det store elektroniske spind markeres i dag på CERN i Schweiz.

Din mening: Hvad har internettet betydet for dig?


kilde http://www.berlin...703120146/
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-03-2009 13:18



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Uden Internettet ville 75% af min omsætning være væk, eller fordelt anderledes :D

Jeg kunne ikke bo i Thailand det er helt sikkert - ikke og arbejde samtidig, og kommunikationen med min omverden ville givetvis lave betydeligt indhak i min økonomi - kunne jeg ikke anvende mail og VoIP...

Men... og det er så min mening - Internettet er en større opfindelse end www - internettet blev opfundet i 1974 (eller TCP/IP protokollen) - før det var det blot enkelt links mellem computere i det såkaldte ARPAnet, og internettet - eller linked networks (da LAN net også idag bygger på denne protokol) kunne for alvor udvikle sig...

Jeg kom på internettet (fidonet og nogen amerikanske BBSer i slutningen af 1980'erne - begyndelsen af 1990'erne) dengang opfandt jeg iøvrigt mit nick (Jos_38) - som er uden forbindelse til min alder eller fødselsår - men alene er opstået fordi Jos var optaget - samme med Jos_1 så jeg trak et tilfældigt nummer og det blev Jos_38 :D

Siden midten af 1990'erne har jeg så beskæftiget mig med sikkerheds aspekter ved at opsætte og drifte internet servere, samt routere og firewalls, og i de seneste ca. 10 år har jeg så også beflittet mig med at lave inter- og intranetløsninger til store og mellemstore virksomheder i Danmark, incl det offentlige (nej jeg har ikke haft noget at gøre med AMANDA :LOL )...

Idag er internettet (ikke kun www) en vigtig - eller den vigtigste del i min hverdag... www er vigtig i min hverdag - men mest på det private område, jeg bruger netbank, jeg bruger skat.dk, jeg bruger debatsider som denne, jeg bestiller flybilletter, hoteller og så har jeg en daglig kontakt med mine børn - alt sammen pga af internet og www...



.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-03-2009 14:24



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Ja OK - en enkelt lille detalje - uden www - ingen http://pantip.com/ og uden http://pantip.com/ - ingen Si - uden Si ingen bryllup - og så havde jeg nok heller ikke boet i Thailand NU - jeg traf beslutningen om at ende her før jeg traf Si, hun fremskyndede blot beslutningen med ca. 15 år :D


.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-03-2009 15:37
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

ja i gamle dage grin i nu barer uden www

tog vi på ferie i og sendte postkort hjem vi var hjemme før kortet kom

er stor forbruger af nettet i dag bank,post. ja alt næsten da ,kommer jo fra nettet

..
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Den er måske ikke politiske korrekt but who gives a shit Udenfor Thailand 4 04-08-2022 18:07
Måske slut med billige rejser til amazing Thailand... Hele Thailand 8 10-07-2022 11:30
WHO: Coronavirus kommer måske fra Thailand Nyheder på dansk 3 28-02-2021 09:50
sandheden ???????? måske Nordøst Thailand 4 13-12-2017 05:04
DANSK KIRKE MÅSKE PÅ VEJ TIL THAILAND Nyheder på dansk 1 12-10-2016 08:29

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.18 sekunder | 99,590,055 Unikke besøg | jQ Blog