Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Grundstødt efter slagsmål i maskinrummet
AL 48
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 19-06-2016 10:24
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Søndag 19. juni 2016 kl: 08:00

En bulkcarrier på 44.000 DWT er stødt hårdt på grund ud for Mauritius efter et slagsmål i maskinrummet. Slagsmålet, der angiveligt blev startet af maskinmesteren, var så voldsomt at en maskinist kom alvorligt til skade. Maskinmesteren barrikaderede sig derefter i maskinrummet.

Berøvet motorkraft blev det liberiansk indregistrerede fragtskib Benita skyllet ind på kysten, hvor det stødte på et rev. Ved sammenstødet med revet blev der slået hul på en af skibets brændstoftanke.

Efter grundstødningen blev skibets besætning evakueret af de lokale myndigheder. Maskinmesteren er fængslet mens den tilskadekomne maskinist er fløjet til behandling på et hospital.

Forsøg på at trække skibet af klippegrunden er indtil nu mislykkedes. Myndighederne afventer nu at en bugserbåd med større trækkraft ankommer til stedet.

MV Benita var undervejs fra Indien til Durban i Sydafrika i ballast da slagsmålet begyndte. Skibets besætning består af 23 filippinere og taiwanesere.
http://www.mariti.../?Id=30635

Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-07-2016 08:45
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline


Vanskelig bjærgning af MV Benita


Bjærgningen af den 44.000 DWT store bulkcarrier MV Benita, der for 14 dage siden stødte hårdt på grund ud for Mauritius, efter at der opstod slagsmål i maskinrummet, har vist sig betydelig vanskeligere end først antaget

Dårligt vejr har forsinket tømningen af skibets brændstoftanke der foregår ved, at brændstoffet pumpes over i store beholdere, der derefter er løftes i land af en helikopter. Først nu er alt brændstof fjernet, og den egentlige bjærgning kan gå i gang.

En dykkerundersøgelse kombineret med undersøgelser foretaget af en ROV i lastrum nummer 5 har dog vist, at det ikke kun er skibets ballasttanke der blev revet op ved grundstødningen men at klipperevet også har flænset hul i bunden på mindst et af lastrummene.

Bjærgningsselskabet Five Oceans Salvage vurderer dog, at det vil være muligt at trække skibet fri, uden først at sprænge de klipper der nu befinder sig inde i skibet.

Endnu en bugserbåd, Coral Sea FOS, er ankommet til positionen og er klar til at deltage i et forsøg på at trække MV Benita fri.

Bulkcarrieren gik på grund efter et slagsmål i maskinrummet der endte med, at maskinmesteren - der startede slagsmålet - barrikaderede sig i maskinrummet og ødelagde så meget af udstyret, at skibet mistede sin fremdrift.

Skibets forsikringsselskab, The London Club, hævder at maskinmesterens adfærd var medicinsk begrundet, et spørgsmål der givetvis vil blive oprullet ved en senere retssag.

Maskinmesteren er fængslet, mens en maskinist der kom alvorligt til skade under slagsmålet, er udskrevet fra hospitalet.

Efter grundstødningen løb der er en brændstof ud fra skibets tanke, men udslippet blev hurtigt stoppet.

Kilde: Five Oceans Salvage

http://www.mariti.../?Id=30765
-------------------------

Skibets forsikringsselskab, The London Club, hævder at maskinmesterens adfærd var medicinsk begrundet, et spørgsmål der givetvis vil blive oprullet ved en senere retssag.


Medicinsk begrundet?? - Jeg troede at skibsofficerer var under lægelig sikkerhedschek lige som f. eks. flypiloter. Man sender vel ikke en ledende officer ud at sejle, hvis han risikerer at gå helt "bananas" ved medicinmangel eller andet.?Shock
Menigt personel kan ikke engang komme ud, hvis de har en dårlig tand.Ikke SE
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper hans
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-07-2016 11:14
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 127
Tilmeldt: 04.05.11
 Status: Offline

AL 48

Soefolk i danske skibe skal blot til laegecheck hvert andet aar. Dette gaelder for Officerer samt menigt personel, der kan vaere aarsager som goer at de 2 aar bliver lavet til 1 gange aarligt naar saerlige omstaendigheder er tilstede, saasom diabetes ell. andet som kraever regelmaesig medicinering.


Saa det forhindrer ingen i at gaa bananas i mellemtiden naar der i personen sker en kortslutning uvist af hvilke aarsager..
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-07-2016 14:48
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

En lidt mystisk historie.
Jeg har sejlet i maskinen i danske skibe i mere end 10 år, og jeg ved det ikke er muligt at afspærre maskinrummet, på grund af risikoen for at spærre besætningens flugtveje ved brand.
Måske mener de adgangen til kontrolrummet.
Selv om det heller ikke hænger sammen med at der ikke fandtses låse på døre der førte ind til kontrolrummet.
Nu har de så sejlet under liberia-flag, så mon ikke de selv har været lidt ude om detkat
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-07-2016 01:44
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

mon ikke der har været spiritus indblandet i den ulykke
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-07-2016 02:08
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Meget muligt yindee.

Men det får mig til at tænke på en Mærsk båd jeg engang mønstrede på.
Hele dæksbesætningen var Cap Verde negre, og i maskinrummet var de kinesere, i kabyssen så det ikke bedre ud, kun kokken så lidt dansk ud.
Hen ad formiddagen, når han havde stivet den lidt af altså.nej
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Turisme: når kvinder leder efter kærlighed Film, bøger etc 4 21-04-2024 12:09
Dansk familie på hospitalet efter frontalkollision Nyheder fra Phuket 2 11-12-2023 16:26
En dræbt og flere såret efter skyderi i shoppingcenter i Bangkok Nyheder på dansk 4 09-10-2023 07:16
Pheu Thai klar til at tage over efter Move Forward Nyheder på dansk 4 26-07-2023 09:02
Thailands flåde eftersøger 33 marinesoldater efter skibsforlis Nyheder på dansk 4 22-12-2022 16:30

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.20 sekunder | 99,390,783 Unikke besøg | jQ Blog