Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Udgangspunktet er Chaing Mai
kimp
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-08-2009 16:45

Bruger

Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 12.06.09
 Status: Offline

Hej

Det har vaeret en varm dag idag, meget varmt. Solen skinnede ned mellem skyerne og gjorde det svaert at vare der. Vi har idag vaeret ude i en Forstad til Chaing Mai, Jeg tror det hed Bantarai, hvor traskaerere og andre kunsthaandvaerkere faldbyder deres vare. Desvaerre var det kun varene, man kunne se, men ikke processen bag, Det er ret imponerende, hvad de kan faa ud af et stykke trae. Der blev solgt mange forskellige ting, men jeg tror det meste henvendte sig til opkoebere fra vesten og de faa turister, der finder derud. Desvaerre vejer det trae, de bruger rigtigt meget ifht. stoerrelsen, saa det er ret urealistisk, at koebe og slaebe med rundt i rygsaekken. Noget af det flotteste, jeg saa var, udover skaerearbejderne, store moebelsaet lavet af traeroedder. Kaemperoedder. Moeblerne er enormt tunge, man kan naesten ikke loefte dem fra gulvet. De er ogsa meget store og maa vaere vanskelige at faa transporterede. De ville ellers nok kunne blive et hit i DK, som havemoebler.De er for store til at faa gennem en doer. Udover de traditionelle Thailandske ting, var der meget som var japansk inspireret og jeg kunne forstaa, at Japanerne er de mest koebedygtige. Mad og drikke, som man ser paa alle markeder herude, var der maerkeligt nok ikke noget af. Det lykkedes os dog at finde et apotek, hvor vi kunne koebe os en oel. Der var ikke ret mange mennesker og slet ikke andre turister end os(mig).

Senere paa dagen gik turen til Chaing Mai Zoo, den kan jeg godt anbefale, at man besoeger. De har de samme dyr, som de fleste Zoologiske haver har,plis Pandaer, men efter at vaere blevet bombarderet med pandareklamer fra Bankok til Chaing Mai, var jeg maet og sprang dem over. Pandaerne er opreklamerede til det hysteriske hernede. Jeg har set Pandaer i Berlin zoo og det var deprimerende at se paa, saa lysten var der ikke da muligheden var der.
Dyrene i al almindelighed, gaar under forhold, der mindede om dem Kbh. Zoo havde for 40 aar siden og var ikke noget at raabe hura for, man var ikke bleg for at fremvise araer, som tydeligvis var staekket paa gammeldags maner(klippet et led af den ene vinge). Jeg fik ikke set alt, men nok til at kunne danne mig et indtryk. Der var undtagelser og det var nogle gigantiske volliereanlaeg, hvor man kunne gaa rundt mellem dyrene. Det var meget varmt, saa de fleste af dem var ikke fremme og aktive, men der var fantastisk flot. Forestil jer, at man havde taget et stykke skov og sat hegn omkring og over traehoejde, det var gode forhold.
Det koster 100 Baht at komme ind(hvis man ikke lige har et Thaikoerekort, som Hugo har og som han bare behoever at vise, for at faa reduceret prisen til halvdelen og nogle gange en fjerdedel) Flere steder koster det saa ekstra for at komme ind. feks, i deres akvarieafdeling, hvor man skulle slippe 560 baht. Omraadet er enormt kuperet og trapperne, nogle steder vanskelige at gaa paa pga. maerkelig og varierende trinafstand.
Det er ikke far gangbesvaerede, at bevaege sig rundt til fods, men der var ogsaa mulighed for at blive koert rundt paa samme maade som i Kbhs Zoo. Desuden havde de en miniudgave af en skytrainbane, hvor man kunne se det hele lidt oppefra. Jeg kan forestille mig at det er dyrt, men tjekkede det ikke. Hele haven er ikkeryger omraade.
Dyrene var en ting, men selve haven en anden, Den er gammel og der er fuldvoksne traer over hele omraadet, som giver en dejlig skygge og en foelese af, at man befinder sig i en skov, hvor burene og anlaegene er kommet til senere. Det var meget laekkert at gaa rundt i.
Plancerne fortalte om dyrene paa Thai og engelsk, hvilket jeg ikke er vandt til her. Templer og sevaerdighederne jeg har besoegt, har ikke haft ret meget info paa engelsk.
Et besoeg vaerd, absolut.
Dagens mudflugter, rundede Hugo og jeg af med en pilsner ved et af de mange lange Soer, der ligger i CM. Her er et mylder af fisk, langt flere end man skulle forvente. Vi snakker tusinde fisk, baade karpefisk af en art og Ciklider. Der maa vaere en forklaring paa, at der er saa mange paa saa lille et omraade. Maerkeligt, at der ikke er nogle der fanger og aeder dem. Jeg har set lystfiskere sidde og fiske andre steder, men ikke her.

Aftensmaden tog jeg paa en lokal restaurant og den bestod af dybstegt froe i hvidloeg og urter, ris og en ubestemmelig stegt fisk. Froer smager ikke af en disse, men nu er det da proevet.

Paa vejen hen til min staminternetcafe, slog jeg lige en smut ned ad Chaing Mais fraekke gade, for saadan en har de ogsaa, selvom den sq ser meget uskyldig ud. Det lykkedes mig at gaa fra den ene ende til den anden uden at faa et fraekt tilbud, saa de er ikke saa agressive i deres markedsfoering, som jeg ellers har hort at de skulle vaere her i thailand, men her er der nok stor forskel paa hvor man er.
I morgen bliver en slapaf dag med faa ting paa programmet. En af de ting jeg ved jeg skal i morgen er at vi skal ud i en af byens parker hvor de efter sigende skulle servere good mad bla. papayasalat. Det har jeg faet et par gange og det er godt, men den derude skulle vaere saerlig god..

Kh Kim
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-08-2009 15:02
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

pragt fuld fortælling om thailand det burde kunne trække flere turister til området



...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
kimp
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-08-2009 18:08

Bruger

Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 12.06.09
 Status: Offline

Jeg har idag, spist den mest fantastiske morgenmad jeg nogensinde har faaet, Spaendende, meget proteinrig og velsmagende.
Hugo og hele famillien hentede mig kl ti og vi koerte direkte ud til stedet hvor vi skulle spise morgenmad. Jeg havde hoert om en ret, man kunne faa der, som jeg meget gerne ville opleve. Hvor det praecist var ved jeg ikke, men et sted i Chaing Mais udkant tror jeg. Jeg har opgivet at finde ud af hvor graensen for byen gaar, Byen er meget stor.Stedet var et af dem Thaierne bruger til soendagsudflugt med famillien og laa ved en stor soe. Rundt om soen var der flere steder med smaa haevede bambushytter, hvor man kunne sidde i skyggen og spise eller bare dase.
Vandet i soen var varmt og velegnet til en svoemmetur. Jeg sprang over, men ungerne hyggede sig i vandet og var ikke til at hive op.
Jeg havde hoert om den lokale udgave af rejesalat og det var den jeg var spaendt paa at smage. Vi fik bestilt rejesalat, papayasalat, noget andet salat med alt godt fra havet, kylling, vagtelaeg og friske groentsager. Da vi havde bestilt det foerste, kom der en lokal med kurve fyldt med lokale delikatesser. Jeg bestilte en portion ristede graeshopper og der blev bestilt frugter og toerrede og ristede smaafisk.
Maden kom og det skal her indskydes, at bare fordi man kalder det salat, er det ikke det samme som vi forstaar ved en salat i danmark.
Rejesalaten kom med laag paa og da jeg lettede paa det sprang maden mig i moede, bogstaveligt talt. Krukken var fyldt med spraellevende rejer, som lige var hevet ud af en ruse i soen. De var overhaeldt med meget staerk chillisovs. De sprang ud paa bordet og det var bare om at faa lukket. Jeg tog mod til mig, aabnede krukken og tog en haandfuld og proppede i munden. Det var en helt naturlig refleks, at faa tygget saa hurtigt som muligt, for de hoppede rundt i munden, til de blev knust.
De smagte faktisk rigtig godt og jeg fik spist de fleste. Kun de sidste i bunden maatte jeg lade vaere tilbage de var for staerke pga Chillien.
Det var en sjov oplevelse. Graeshopperne var det ogsaa foerste gang jeg skulle proeve, de var laekre. Knasende og lidt hen ad flaeskesvaer, men nok noget sundere. Resten af retterne var ogsaa rigtigt laekre og jeg var stopmaet, efter den mest eksotiske morgenmad, jeg har faet. Vi var tre voksne og to store born og vi maatte slippe omkring 60kr for herlighederne.
Soen hvor rejerne kom fra husede ogsaa nogle smaa Ciklider(fisk) som kunne studeres paa naert hold. Man kunne tydeligt se deres reder, som de havde gravet i bunden og de forsvarrede dem ihaerdigt mod andre fisk. Guf for en gammel akvarist, at opleve i virkeligheden. Det var en god start paa dagen

Lidt senere koerte vi ud i et omraade af byen hvor der er samlet en masse hundehandlere. Der var hundehvalpe og voksne hunde til salg. Mange racehunde og nogle de gerne ville saelge som renracede, men som bestemt ikke var det. Hundene stod i bure og de var meget smaa. Et sted stod et par store kongepuddeler og de kunne kun vende sig rundt og hovedet roerte loftet. Det var kummerligt at se, hvordan hundene stod i burene, mange uden vand og skygge, men da absolut til at studere paa naert hold og det var vist ogsaa begrundelsen for at holde dem saadan. Ikke rart. Der blev ogsaa solgt racekatte, samt andre smaa dyr paa samme maade
Der laa ogsaa et par akvarieforretninger lige i naerheden, som vi kikkede paa og de overraskede, som de fleste akvarieforretninger, jeg har besoegt i Thailand. Generelt er sundhedstilstanden god og udbuddet lige saa stort som i de fleste danske akvariebutikker. Specielt en fisk ser man alle steder hernede. Det er en stor Ciklide med en pandepukkel. Den er der tilsyneladende status i at eje for den er i mange private hjem og ogsaa i div. forretninger. Lige fra frisoere til maskinvaerksteder.
Vi sluttede turen sammen, med at koere ud og besoege et dansk ejet Galleri der hedder La Luna.
Det var paa et hoejt kunstnerisk nivau, vanvittigt flotte og teknisk kraevende vaerker. Baade malerier og skulpture. En sjov ting, var den Thailandske udgave af et kunstprojekt, som har koert i et par aar i vesten. Det er et projekt der hedder Cowparade, hvor en masse forskellige kunstnere har dekoret en naturlig stoerrelse ko i glasfiber. De har saa vaeret sendt paa turne i store dele af verdenens hovedstaeder, hvor de har staet rundt i gaderne. De kan ogsaa faaes i smaa udgaver, der kan pynter i hjemmet. Her var det bare elefantparade. Samme konsept. Same same, but different! Der var ogsaa malet modeller i naturlig stoerrelse, som havde vaeret udstillet i bla. Amsterdam.Pa galleriet kunne man se de smaa udgaver.
Absolut et besoeg vaerd hvis man er i Chaing Mai.

Dagen sluttede vi af med at besoege en svensker som bor i CM. Det var hyggeligt. Hugo og famillien koerte hjem, men jeg blev siddende i et par timer og fik nogle oel inden jeg tog en tuktuk til bage til Guesthous.

Jeg nyder at vaere her, men maa snart faa taget hul paa turen til Laos.
Venter lige paa at mine nye briller bliver lavet faerdige og saa maaske en billig tandrensning, jeg tror ikke at rejerne fik taget det hele, her er mange penge at spare.

kim
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
kimp
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-08-2009 18:23

Bruger

Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 12.06.09
 Status: Offline



I Thailand fylder templer og tro en stor rolle kan jeg forstaa paa det jeg har set og hoert ind til videre. Kongen fylder ogsaa rigtigt meget i folks bevidsthed og er afbilledet overalt. Man ser ikke en forretning eller et kontor uden et billede af Kongen og ofte ogsaa dronningen. Han har naermest guddommelig status og der skal ikke siges et ondt ord om ham, kan jeg forstaa. Det er helt ude af probationer, set fra en vestlig synsvinkel, men saadan er der jo saa meget, her.
Udover de smaa billeder, er der ogsaa kaempeportraetter utroligt mange steder i byen. Det giver mindelser om partibossernes store portraetter i oestblokken foer i tiden. Heldigvis er kongen en god mand kan jeg forstaa og folket elsker ham. Det er ihvertfald det man faar indtryk af naar man taler med thaierne. Det er alligevel maerkeligt, at snakken ret hurtigt gaar i staa naar snakken kommer ind paa emner om kongehuset, saa helt sundt er det vist ikke.
Aander, spoegelser od den slags ting er ogsaa en meget levende del af hverdagen her. mange steder ser man traer(en bestemt type), som er fyldt med baand i alle farver. Traerne skal efter sigende huse ander og dem er det jo nok en god ide, at holde sig gode venner med, saa en af de ting man goer her er, at binde kuloerte baand rundt om grenene paa disse traer. Smaa miniature templer, ser man alle steder. i haver, huse og gader, staar de. nogle forgyldte og smukt dekorerede, andre ser ud til at vare banket sammen af sildekassebraeder. Faelles for dem alle er, at de altid har friske offergaver staende. alt fra cocacola me sugeroer til ris og roegelse. Tingen bliver typisk skiftet som en del af morgen rutinen der hvor de staar. Det kan virke komisk, at der bliver stillet en kop varm kaffe til den aand, som nu maatte bo i templet, eller aandehuset, som det vist kaldes, men respekt for det. Vi foretager os nok ogsaa ting, som i en asiats oejne er urkomisk for dem, men naturligt for os.
Jeg har ogsaa selv haft en enkelt oplevelse, hvor det kom meget taet paa. Jeg var med Nang ude hos en spaakone, som hun vist jaevnligt spoerger til raeds og jeg skulle da ogsaa lige have en tur. Hun talte ikke engelsk, saa Nang oversatte. Til at starte med, fik jeg af vide at jeg var en naughty boy. Jeg vidste ikke om jeg skulle tage det som et kompliment eller en fornaermelse, men det hun mente var at jeg var en der gik mine egne veje og ikke havde saa stor respekt for autoriteterne og den er vist god nok. Det naeste hun kom ind paa var at hun kunne se at der var en aand som fulgte mig og den skulle vaere anden fra min afdoede storesoester. Jeg er den aeldste af mine soeskende, saa den aad jeg ikke helt. Grunden til at jeg ikke vidste hvad hun talte om var, sagde hun, at pigen aldrig var blevet foedt, men var tabt under graviditeten. Hun sagde at pigen skulle have et navn og at det var meget vigtigt for harmonien i min famillie og for min lykke. Navnet skulle jeg bekende for min gud, da det aldrig var blevet gjort, men da hun mente, at kunne se, at jeg ikke var troende, var det ligegyldigt hvilken gud eller magt jeg forkyndte navnet for, bare det var en magt, som jeg foelte var stoerre end mig selv. Jeg kunne ikke rigtigt forholde mig til det, men hun sagde mange ting, som kunne passe meget godt paa mig og mit liv. Det var lidt spookie. Om jeg moeder en pige i Laos med hvid hud og om jeg vil finde min kaerlighed i en kvinde foerst i trediverne, maa tiden jo vise.
Hun sagde at jeg skulle gaa hjem og taenke over det der var blevet sagt og goere noget ved den navngivning og saa komme tilbage, for saa ville hun have mere at sige mig.
Jeg var om aftenen i kontakt med min mor og fortalte hende om seansen. Hun kunne fortaelle at hun faer jeg blev foedt havde baaret en pige, men at bhun blev tabt i graviditeten. Min mor og far besluttede dengang, at de ville kalde hende Julliette. Den skulle lige sluges.

Jeg har idag vaeret paa besoeg i et stort og meget flot tempelkompleks i udkanten af byen. Et af templerne var lavet af teak. Det stod paa store soejler og selve templet var oppe paa foerste sal og underdelen husede et bibliotek og forskellige genstande, som blev brugt i religioese sermonier.
Her var en Munk, som sad og messede i mikrofon og jeg gik med Nang op og gav en donation og modtog en velsignelse(vil jeg tro det var)
Han talte til os og sproejtede helligt vand paa de tilstedevaerende.
For en sikkerheds skyld sendte jeg lige et par tanker om Julliette,. Better safe than sorry!

Jeg har vaeret saa heldig, at blive inviteret med til en begravelse idag. Grundlaeggeren af Nangs boerns skole var doed og skulle braendes. Selve afbraendingen foregik som herhjemme, i en stor ovn, men selve begravelsen var noget anderledes og uden ret mange taare.
Det var en stor oplevelse, som jeg maaske kan skrive om en anden gang.

I morgen bliver en dag hvor jeg faar samlet op paa et par ting i Chaing Mai. Tandlaege, briller osv. Jeg tror at turen gaar videre til den Laotiske graense Paa lordag. Den eneste sikre ting for i morgen er, at vaekkeuret ikke skal stilles, for jeg skal have sovet ud.

MVh Kim

Til forsiden  Til toppen  Til bunden
kimp
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-08-2009 17:59

Bruger

Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 12.06.09
 Status: Offline

Hej
Ja saa er det ved at lakke mod enden, hvad Chaing Mai angaar. Jeg har koebt billet til en bus der koerer til graensen. Det skulle tage 5 timer. Jeg bliver i graensebyen natten over og maaske laengere, hvis der er noget interessant der. Jeg har haft en rigtig god tid her og det skyldes i hoej grad Hugo og Nangs gaestfrihed. Hugo traf jeg pa et thairelateret forum, jeg husker ikke lige om det er pa et der er afgaaet ved doeden, et der er ved at doe eller om det var paa et af dem der stadig lever i bedste velgaaende. Der er jo saa mange. Jeg ved at Hugo har sendt en aaben invitation til alle, som vil opleve omraedet her og det kan jeg kun anbefale at man overvejer. Man skal bare lige vaere klar over at Hugo staar tidligt op og at der skal tages mange skridt baade ligeud og op og ned ad trapper, sa det er ikke for de dovne, men det hele vaerd. Jeg vil gerne Her, sige mange tak til Baade Hugo og Nang for at dele alle disse ting med mig.
14 dage blev det til, selv om jeg havde satset paa en lille uge. Der har vaeret saa mange spaendende ting at se og opleve(og smage), at jeg ikke har kunne sige det fra. Det er fordelen ved ikke at have et stramt skema og eventuelle rejsefaeller. Jeg har skrevet om mange af de ting, som jeg har foretaget mig, men faktisk er der meget mere, som jeg ikke har faaet skrevet om. Jeg har vaeret oppe paa Tailands hoejeste pungt, paa et andet bjerg, som hedder Doi sutep, hvor der var mange smukke og spaendende ting. Smukke templer lange trapper, flot natur og stort set ingen vestlige turister. Et sted som jeg specielt husker var nogle kaempe huler, med store buddhastatuer. De er ret oversete og der bliver ikke arangeret ture for turister til dem, hvem der saa forstar det. Det var huler som kan maale sig med de store huler jeg har set i f.eks Jugoslavien og Israel. Vi Har besoegt parkanlaeg,og haver, som var ufattelig flotte og meget velholdte.
Ud over alle de ting jeg har besoegt, har det ogsaa vaeret spaendende, at bruge tid samen med Hugo, Nang og deres 2 boern April og Jason og kunne faa svar paa mange af de spoergsmaal, som er opstaaet hen ad vejen. Jeg har faaet mange oplysninger, som jeg ellers var gaaet glip af. Det er jeg dem taknemelig for. For slet ikke at snakke om al den forskellige mad Nang har praesenteret mig for og her har jeg ikke holdt mig tilbage. Og maven har haft det fint og nu er den ved at vaere haerdet. Det samme er min mund, for det jeg syntes var staerkt da jeg kom, smutter ned uden en svedperle nu. Stadig er det ingenting i forhold til det thaierne spiser, det kan vaere ubeskriveligt staerkt. Jeg har proevet og det braender(mere end en gang)!
Byen er kaempestor og jeg har kun set en broekdel, selvom jeg har vadet op og ned ad gader og gyder i det meste af den tid jeg har haft for mig selv. Folk her virker meget venlige og ogsaa hjaelpsome nok, men der er lige det med sproget. De er ikke meget for at erkende over for en, at de ikke forstaar hvad man spoerger om og vil hellere sende en ud paa en maraton end sige at de ikke ved det eller ikke forstaar hvad man spoerger om. De mener ikke noget ondt med det, men saadan er de bare.
Vi holdte en lille afskedsmiddag paa en lokal fiskerastaurant, hvor vi har vaeret foer og det var bare sa laekkert at det godt kan gentages, men nu maa vi se. Her kommer stort set kun Thaier og prisen er sa alle kan vaere med. Jeg betalte smaa 150 kr. for os alle 5 og vi spiste rigtigt godt. Jeg ved ikke hvor mange retter, der var paa bordet, men det var mange. fisk af forskellig slags, konkyliesnegle, supper og meget mere.
Alt i alt har det vaeret to fantastiske uger, som jeg aldrig vil glemme.
Nu gaar turen videre mod Laos og det bliver spaendende at se hvad landet har at byede pa. Tempoet bliver et andet end her i Cm og jeg vil opholde mig kortere tid hvert sted end her. Jeg har faaet koebt en fiskestang og haaber at faa brugt noget tid ved Mekong med den. Det er ikke blevet til noget fiskeri her, der har vaeret saa meget andet.

Mvh Kim
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-08-2009 18:30



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Ja tak for en god fortælling om thailand
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
freja
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-08-2009 06:28
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 954
Tilmeldt: 25.06.09
 Status: Offline

Tak kimp
Tak fordi du har givet dig tid til at underholde og dele dine rejseoplevelser med os andre.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
The First Jungle Coaster in Thailand (Chaing Mai) Nord Thailand 2 14-05-2019 08:09

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.22 sekunder | 99,554,879 Unikke besøg | jQ Blog