Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: De fastboende
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
dagligdagen i Thailand???
manse
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-08-2009 11:26

Bruger

Antal indlæg: 698
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Nu skal det hele jo ikke bare være tørt, så jeg vil lige fortælle om en lille oplevelse jeg har haft her sidst i sidste måned.

Jeg var i Pattaya for at spille golf, og min dejlige kone ringer for at sige, at hendes bedste veninde lige havde været på besøg. (Ja det med bedste veninder kan engang imellem være noget underligt noget, for jeg synes det forandre sig så hurtigt herude), så ingen farang har mulighed for at følge med, men det er jo Thailand).

Hun har en forretning hvor hun laver gravsten og andet som disse thailænder elsker af stenarbejde. Hun havde lige fået en stor opgave på noget sådant arbejde, og hun havde ikke kontanterne til køb af de nye sten, fordi hun var blevet snydt af en anden part for noget arbejde.

Min dejlige kone siger så. Kan jeg (mig) låne hende de 10.000.- bath for køb af nyt materiale for den nye opgave. Jeg svare så ikke med det samme, så konen siger, at hun jo bare kunne låne vore EON kort, og så betale det tilbage.

Da vi kun bruger dette kort til emergency, og det er kun brugt 1. gang på 4 år, ja så sagde jeg til hende. Hun kan da ikke være så god en veninde, hvis du giver hende dette, og hun skal betale 800.- baht i renter af dette på en måned.

Nå for at gøre en lang historie kort, så forlangte jeg, at hun tog det fra min bog og uden renter, men kun hvis hendes veninde overholdte det aftalte. Sikken et skrig af glæde fra konen. Hun gav veninden de 10.000.- bath med den formaning om, at aftalen skulle overholdes om tilbagebetaling inden månedens udgang.

Ugen efter kom veninden med 5.000.- baht fordi hun havde fået penge for noget arbejde, og 3. dage senere blev resten betalt tilbage og veninden havde sparet de 800.- baht i renter på dette EON kort.

Ja Thailand er et udfordringernes land. For noget sådant som ovennævnte vil nok kun ske 1. gang ud af 10. Jeg taler af erfaring, men har indtil nu aldrig mistet noget, men bare ventet lidt (meget) længere end det aftalte om tilbagebetaling.

Problemet er i de fleste tilfælde ikke venner og bekendte, men familie skal man være varsom overfor, for de har et helt anderledes syn på, hvad de skal betale tilbage. Ja de glemmer meget hurtigt, hvad de har lånt, men det er jo en anden oplevelse som jeg vil fortælle om senere.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
jager
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-08-2009 06:36

Bruger

Antal indlæg: 78
Tilmeldt: 05.04.09
 Status: Offline

min lille søde viv har kånt penge ud til veninder og familie mellem 5 og 10 gange, hun har taget guld i pant og lavet overkommelige afdragsordninger med dem, men hun har aldrig kunnnet indrive 1 baht igen.
når nogle nu kommer for at "låne" behøver jeg ikke sige noget til hende, hun har lært lektien og låner ikke ud mere.

jager
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-08-2009 07:08
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

jager skrev:
min lille søde viv har kånt penge ud til veninder og familie mellem 5 og 10 gange, hun har taget guld i pant og lavet overkommelige afdragsordninger med dem, men hun har aldrig kunnnet indrive 1 baht igen.
når nogle nu kommer for at "låne" behøver jeg ikke sige noget til hende, hun har lært lektien og låner ikke ud mere.
jager


jeg har samme erfaring med at låne penge ud de er hurtige når de skal låne men de kniber meget når der skal betales tilbage
har dog ikke tabt penge på det,

men er lige som din kone stoppet med at låne ud siger til dem gå i banken jeg kører jer dertil gratis


....
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Abekatten
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-08-2009 07:55

Bruger

Antal indlæg: 162
Tilmeldt: 12.05.09
 Status: Offline

Jeg havde min daværende kone og hendes to bedste veninder med til Danmark i 2001, og vi kørte Europa rundt i bil. Da vi nåede Paris på hjemturen, havde den bedste veninde ikke flere penge, så jeg lånte hende til resten af turen, det blev ca. 20.000 Bath. Hun lovede at jeg skulle få pengene straks når vi kom til Bangkok igen, min kone sagde, at det kunne jeg roligt gøre.
Der gik næsten et halvt år hvor jeg havde spurgt til mine penge hver måned. Så en dag sagde jeg til min kone, at nu ville jeg ikke se den pige mere, før jeg havde fået ALLE mine penge, og at hun i solidaritet burde følge trop. 3 dage senere fik jeg alle pengene. Siden har jeg fået masser af forespørgsler om lån, men henviser ligesom Yindee til banken, dog tilbyder jeg dem ikke kørsel.

En mand et ord.
En kvinde, en ordbog.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Snart kan homoseksuelle blive gift i Thailand Nyheder på dansk 1 29-03-2024 11:01
Smag på Thailand Hele Thailand 90 24-03-2024 12:54
Interview med den danske ambassadør i Thailand De fastboende 1 18-03-2024 12:23
Se dokumentar om Black Mountain i Thailand Golf baner 4 15-03-2024 12:39
Thailand: 10 million people suffer pollution-related illnesses in 2023 | BBC News Hele Thailand 1 10-03-2024 09:35

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.15 sekunder | 97,900,943 Unikke besøg | jQ Blog