Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Skik og brug
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
RIP min ven.
AL 48
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-04-2015 07:04
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Denne gang er jeg ved at have fået nok af død/ligbrænding hernede.

1. gang var for noget tid siden. Det var Donna´s lillesøster i Ayudthaya som opgav p. g. af svær overvægt samt sukkersyge og en hel masse andet.
Vi kørte om natten derned (575 km. ifølge triptælleren), så jeg var lidt brugt næste dag, og fandt et lille "kærlighedshummer" med aircondition for at kunne have lidt fred og sove nogenlunde om natten. (De små steder er åbenbart fritaget for registrering af lejere, da vi intet skulle vise for at leje lille fritstående bolig der i 3 døgn).
Dengang var der messe og "halløj" med helvedes højtråbende højttalere i templet i 3 dage før ligbrænding.
Derefter (efter ankomst til Na Klang) var der så ca. 3 dages "gadefest" udenfor hendes mor´s hus i landsbyen.

Alt i alt 6 dage. Så må det da være gjort grundigt.


Og så nu er det gået ud over min gode ven Klaus Bleichner, en tysker som var thai-gift og boede her fast (i Na Wang,-ca. 20 km. herfra).
Vi plejede at sludre sammen ca. 2 gange ugentlig,-og jeg var fast leverandør af "schwartz-brot" og dansk franskbrød til ham.
Sidste år var han på hosp. i Udon Thani p.g.af "lidt vrøvl" med hjertet. Derfra blev han så sendt hjem igen, udstyret med en medecinliste på længde med Ida Davidsens smørrebrødsseddel.(Over 20 tabletter dagligt, i stedet for by-pass operation).-Men det var jo nok hvad konens lærerforsikring kunne række til. Han havde selvfølgelig ikke selv en sygeforsikring.
De var ellers velstillede nok (han: forhenv. mellemleder hos Daimler-Benz og god pension. Hun: Skolelærer), og med 2 huse - bil -MC osv.

Tirsdag d. 21.april kom de hjem til Na Wang fra deres hus i Khon Kaen om eftermiddagen (dengang havde vi "hedebølge" ). Han ville lige lægge sig i soveværelset (aircondition) medens hun så tog på marked og købte ind til aftensmaden.
Da hun kom hjem (kl. 5 eftermiddag) og skubbede til ham, fordi han bl. andet skulle have sin medicin, reagerede han ikke. -Da var han død.

Selvom han ikke var budhist men kristen er jeg alligevel lidt imponeret over hvor pænt og godt der bliver taget hånd om det hele.
Han står i kisten hjemme og bliver først flyttet til templet kl. 1 her i dag, og kl. 3 foregår brændingen (hans tyske familie blev selvfølgelig underrettet med det samme. Måské nogle ønskede at komme og overvære det).

Her billeder af ham (kisten) i stuen.

www.thai-dk.dk/uploads/kweyb.jpg
www.thai-dk.dk/uploads/3cOBh.jpg

Hvis i betragter nederste billede, vil i se at der er stillet mad og drikke frem til ham på hans rejse til et andet liv.
-En lille "pudsighed": Han har fået sine livretter. En skive dansk rugbrød - en ostemad (franskbrød)- en burger og en kop kaffe, samt naturligvis frugt og andre drikkevarer.

RIP min gode ven.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-04-2015 07:16
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

det er de gode til, en begravelse herude udføres med stil
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Pleasantville
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 27-04-2015 00:19
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 149
Tilmeldt: 10.06.12
 Status: Offline

Ja jo ældre man bliver jo flere venner begynder der at falde fra, men AL48 du kan heldigvis slappe rolig af, da det jo altid er de bedste der først går bort så der er mange år i dig endnu music
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 27-04-2015 03:19
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Pleasantville skrev:
Ja jo ældre man bliver jo flere venner begynder der at falde fra, men AL48 du kan heldigvis slappe rolig af, da det jo altid er de bedste der først går bort så der er mange år i dig endnu music


Jamen, jeg regner da også med at vi ses/mødes i mange år fremover music
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 28-04-2015 03:49
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

yindee skrev:
det er de gode til, en begravelse herude udføres med stil


Ja,-og respekt for den afdøde og enken.

Måské lidt surt/forarget "opstød" fra mig.
Men jeg mener, at man til sådan en lejlighed (ligbrænding og efterfølgende "komsammen" hjemme hos enken) klæder og opfører sig anstændigt.
Dvs. prøver som farang at følge landets skikke.

Men jeg blev da godt nok temmelig skuffet over de 6-7 tyske mænd som var mødt op til begivenheden.
Ikke én var klædt på som man bruger her (hvid skjorte og sorte lange bukser). Selv én jeg talte med og som havde boet her fast i 21 år kom i påklædning som var en bermuda-tur værdig (brune shorts og spraglet skjorte).
Deres opførsel ved det bord de var tildelt lod også meget tilbage at ønske. De havde nok misforstået det med at man tilsyneladende morer sig med øl osv., for de havde da hældt rigeligt indenbords, kunne man både se og høre.
Ikke så mærkeligt at de fik lov at passe sig selv.

Men som det høflige folk thaier er lod de som ingenting. - Men de tænker deres.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
thai
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 28-04-2015 04:43
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3431
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Offline

Måské lidt surt/forarget "opstød" fra mig.
Men jeg mener, at man til sådan en lejlighed (ligbrænding og efterfølgende "komsammen" hjemme hos enken) klæder og opfører sig anstændigt.
Dvs. prøver som farang at følge landets skikke.


nej al48 det du forlanger er kun ret og rimelig, man opfører sig ordenligt overalt i verden til en begravelse selv i tyskland ville deres opførsel være urimelig
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
NFP
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 28-04-2015 13:58

Bruger

Antal indlæg: 427
Tilmeldt: 10.02.14
 Status: Offline

i mine unge dage i Bangkok blev jeg inviteret til diverse begravelser naar et familiemedlem af min stab afgik ved doeden.

Det virkede som en festlig begivenhed med servering af Thai whisky og Singha beer i templets sidegange. Ok det gaar ikke den dag i dag.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
per1234
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-04-2015 07:05
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 888
Tilmeldt: 19.12.11
 Status: Offline

NFP skrev:
i mine unge dage i Bangkok blev jeg inviteret til diverse begravelser naar et familiemedlem af min stab afgik ved doeden.

Det virkede som en festlig begivenhed med servering af Thai whisky og Singha beer i templets sidegange. Ok det gaar ikke den dag i dag.


der serveres stadigvæk spiritus i mange templer, det er ikke blevet bedre, slet ikkeAngry i dagens thailand oplever du tit og ofte at mange munke træder ved siden af, de drikker, horer og spiller div. former for hasar spil
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-04-2015 07:22
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

per1234 skrev:
NFP skrev:
i mine unge dage i Bangkok blev jeg inviteret til diverse begravelser naar et familiemedlem af min stab afgik ved doeden.

Det virkede som en festlig begivenhed med servering af Thai whisky og Singha beer i templets sidegange. Ok det gaar ikke den dag i dag.


der serveres stadigvæk spiritus i mange templer, det er ikke blevet bedre, slet ikkeAngry i dagens thailand oplever du tit og ofte at mange munke træder ved siden af, de drikker, horer og spiller div. former for hasar spil


Har det meget at gøre med at man som gæst i landet (også selvom man er fastboende) udviser en smule pli og respekt for deres kultur??

Hvad visse uheldige eksemplarer af menneskeracen kan finde på at gøre, kan man jo se overalt.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-04-2015 09:50
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

NFP skrev:
i mine unge dage i Bangkok blev jeg inviteret til diverse begravelser naar et familiemedlem af min stab afgik ved doeden.

Det virkede som en festlig begivenhed med servering af Thai whisky og Singha beer i templets sidegange. Ok det gaar ikke den dag i dag.


hejsa

en begravelse i thailand er næsten altid en fest, men en fest hvor de fleste opfører sig pænt, for man fejre jo at ens kære skal videre og vil blive genfødt

ok der er næsten altid en enkel eller to af de lokale alkoholiker, som får lidt for meget inden for vesten, så derfor kan jeg kun sige at de falanger som ikke forstå at opføre sig bare nogenlunde anstændig er at regne for en af de lokale alkoholiker, som folk ikke har noget til overs for
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-04-2015 11:41

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

ok der er næsten altid en enkel eller to af de lokale alkoholiker, som får lidt for meget inden for vesten, så derfor kan jeg kun sige at de falanger som ikke forstå at opføre sig bare nogenlunde anstændig er at regne for en af de lokale alkoholiker, som folk ikke har noget til overs for

Præcis. Bortset fra... næsten altid.. Der er altid nogen som bliver knokle fulde og skaber sig. Ang tøj.. hvis vi skulle følge thai standard, så skal vi sgu på losse pladsen og finde tøj.. For stil og klasse er total ukendt for de fleste thaier.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-04-2015 11:49
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Ang tøj.. hvis vi skulle følge thai standard, så skal vi sgu på losse pladsen og finde tøj.. For stil og klasse er total ukendt for de fleste thaier.


Måské i din omgangskreds. Men hos de mere civiliserede er de sgu anstændigt klædt. -Der er også pressefolder i mændenes bukser.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
maichai
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-04-2015 11:52
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1384
Tilmeldt: 21.12.13
 Status: Offline

Præcis. Bortset fra... næsten altid.. Der er altid nogen som bliver knokle fulde og skaber sig. Ang tøj.. hvis vi skulle følge thai standard, så skal vi sgu på losse pladsen og finde tøj.. For stil og klasse er total ukendt for de fleste thaier.

Her hvor jeg bor har jeg set en masse thaier til bålfærd i korte bukser
Jeg har for øvrigt selv ingen lange bukser mere men kommer da hvis nogen af vores bekendte eller naboer skal den vej i mine korte rør jeg har dog et par tempel bukser der går lige ned over knæene men der er sku ingen der i denne varme skal pådutte mig et par lange rørnej

Thumb MIG, EN DUMSMART BYBO FRA DANMARK SOM ENDTE SOM BONDERØV I THAILAND

Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.
hej
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-04-2015 12:16
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

maichai skrev:
Præcis. Bortset fra... næsten altid.. Der er altid nogen som bliver knokle fulde og skaber sig. Ang tøj.. hvis vi skulle følge thai standard, så skal vi sgu på losse pladsen og finde tøj.. For stil og klasse er total ukendt for de fleste thaier.

Her hvor jeg bor har jeg set en masse thaier til bålfærd i korte bukser
Jeg har for øvrigt selv ingen lange bukser mere men kommer da hvis nogen af vores bekendte eller naboer skal den vej i mine korte rør jeg har dog et par tempel bukser der går lige ned over knæene men der er sku ingen der i denne varme skal pådutte mig et par lange rørnej


Jamen,-det kan jo ikke undre nogen.
Men hvis du endnu ikke har opdaget det selv, så kan jeg fortælle dig at tildækket hud ikke bliver så varm i solen som bar hud.
Få dog syet et par anstændige "rør" i f. eks. thai-silke. De er overhovedet ikke varme.- At de så nemt bliver krøllet har du jo en kone til at udbedre.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-04-2015 13:08

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

AL 48 skrev:
Ang tøj.. hvis vi skulle følge thai standard, så skal vi sgu på losse pladsen og finde tøj.. For stil og klasse er total ukendt for de fleste thaier.


Måské i din omgangskreds. Men hos de mere civiliserede er de sgu anstændigt klædt. -Der er også pressefolder i mændenes bukser.


Ja og hvis min røv var spids, kunne jeg stå op og skide i en flaske. griner

Du er da længere ude på landet end jeg nogensinde har været i Thailand. Jeg har ikke tal på hvor mange ... begravelser, bryllupper, skolefester etc etc etc jeg har været til igennem 30 år. men det er mange.. Og ja ja selvfølgelig er der nogle få som kommer .. som vi vil kalde klædt på til lejligheden, men flertallet kommer i noget ragelse.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-04-2015 13:25
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Hvis der er nogen der møder op til min begravelse, i shorts og Hawaiiskjorte, så smider jeg dem sgu udAngry
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-04-2015 13:32
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Ja og hvis min røv var spids, kunne jeg stå op og skide i en flaske.


Ja,-du kan da skide gevaldigt i din egen rede. Det har du da selv bevist nok om her på sidenSad

Du er da længere ude på landet end jeg nogensinde har været i Thailand. Jeg har ikke tal på hvor mange ... begravelser, bryllupper, skolefester etc etc etc jeg har været til igennem 30 år. men det er mange.. Og ja ja selvfølgelig er der nogle få som kommer .. som vi vil kalde klædt på til lejligheden, men flertallet kommer i noget ragelse.


Selvfølgelig er der nogle som er mindre pænt klædt på,- men ligefrem flertallet. Nej
Men igen kommer det jo an på hvem man omgåes.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-04-2015 13:41

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Jamen,-det kan jo ikke undre nogen.
Men hvis du endnu ikke har opdaget det selv, så kan jeg fortælle dig at tildækket hud ikke bliver så varm i solen som bar hud.
Få dog syet et par anstændige "rør" i f. eks. thai-silke. De er overhovedet ikke varme.- At de så nemt bliver krøllet har du jo en kone til at udbedre.

Det vil jeg give dig ret i, sålænge vi snakker anstændig påklædning-- Glem turist kostymet til de dertilhørende steder.
Mig selv, går aldrig nogen steder udenfor matriklen uden lange bukser og skjprte.
På matriklen.. som regelen lun en saroong og hvis det er for varmt en skjorte.
Nu har jeg ingen silke bukser, men adskillige silke skjorter.
Det pudsige ved dem.. de er ret tunge, og i kulde føles de varme og i varmen kølige.. Men at de bliver krøllet det har jeg så aldrig oplevet. Og en anden ting, selvom de måske er lidt dyre, så holder de 20 - 30 år.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
maichai
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-04-2015 14:26
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1384
Tilmeldt: 21.12.13
 Status: Offline

AL48 skrev
Få dog syet et par anstændige "rør" i f. eks. thai-silke. De er overhovedet ikke varme.- At de så nemt bliver krøllet har du jo en kone til at udbedre.

Aldrig i livet jeg gav så mange nye som brugte lange bukser jakker og helt nye jakkesæt til frelsens hær da jeg forlod Danmark og jeg sagde til mig selv aldrig mere lange rør Angry kun når jeg kommer til bålfærd og bryllupper tager jeg dem der går lige ned over knæene og de er skræddersyet og som min kone siger jeg har altid en pæn neutral skjorte på til de lejligheder. Ellers er det korte rør ned til knæene jeg befinder mig i Jeg har da tit set folk i meget kortere rør end mig selv, blandt thaier og når jeg nu har så pæne ben uden åreknuder hvorfor så skjule det pænegriner
Thumb MIG, EN DUMSMART BYBO FRA DANMARK SOM ENDTE SOM BONDERØV I THAILAND

Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.
hej
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 30-04-2015 06:38
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

Glem turist kostymet til de dertilhørende steder.

he he den var godmusic
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.23 sekunder | 98,962,422 Unikke besøg | jQ Blog