Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: De fastboende
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Førtidspensionist i Thailand
sam
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-04-2015 13:18

Bruger

Antal indlæg: 258
Tilmeldt: 24.05.10
 Status: Offline

Hvad er konsekvenserne, hvis man opholder sig for længe i Thailand, når man får førtidspension ,som er bevilget f.eks. i år?
www.maephimproperty.com
Grand Beach 1. Mae Phim
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-04-2015 15:10
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

sam skrev:
Hvad er konsekvenserne, hvis man opholder sig for længe i Thailand, når man får førtidspension ,som er bevilget f.eks. i år?


når man får førtidspension kan man første gang rejse til og opholde sig i thailand i et år med fuld pension, forbliver du i thailand efter det år vil du kun få grundbeløbet udbetalt hvad det så end er
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sam
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-04-2015 17:42

Bruger

Antal indlæg: 258
Tilmeldt: 24.05.10
 Status: Offline

Skal man så beholde en adresse i Danmark?
www.maephimproperty.com
Grand Beach 1. Mae Phim
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IB
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-04-2015 23:19
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 26.11.10
 Status: Offline

Hvor længe er for længe, ?

fandt denne info på Borger.dk, iflg den er der tilsyneladende flere forskellige meninger
om hvor længe opholdet må vare, hvis det er et ophold, og ikke fast bopæl,


Hvornår er et ophold i udlandet 'midlertidigt'?

Hvis du opholder dig i udlandet midlertidigt, har det ikke betydning for din pension. Om et ophold i udlandet er midlertidigt beror på en konkret individuel vurdering af dine bopælsforhold. Du har mulighed for at opholde dig i udlandet i en samlet periode af op til 6 måneders varighed i løbet af 12 måneder. Du skal bevare en reel faktisk bopæl i Danmark og være tilmeldt folkeregisteret. Hvis det er første gang du rejser, er der dog mulighed for, at dit ophold i udlandet kan vare op til 12 måneder. Hvis du er i tvivl om dit ophold i udlandet har betydning for din pension, skal du kontakte Udbetaling Danmark.

https://www.borge...rejse.aspx
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-04-2015 01:51
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

IB skrev:
Hvor længe er for længe, ?

fandt denne info på Borger.dk, iflg den er der tilsyneladende flere forskellige meninger
om hvor længe opholdet må vare, hvis det er et ophold, og ikke fast bopæl,


Hvornår er et ophold i udlandet 'midlertidigt'?

Hvis du opholder dig i udlandet midlertidigt, har det ikke betydning for din pension. Om et ophold i udlandet er midlertidigt beror på en konkret individuel vurdering af dine bopælsforhold. Du har mulighed for at opholde dig i udlandet i en samlet periode af op til 6 måneders varighed i løbet af 12 måneder. Du skal bevare en reel faktisk bopæl i Danmark og være tilmeldt folkeregisteret. Hvis det er første gang du rejser, er der dog mulighed for, at dit ophold i udlandet kan vare op til 12 måneder. Hvis du er i tvivl om dit ophold i udlandet har betydning for din pension, skal du kontakte Udbetaling Danmark.

https://www.borge...rejse.aspx


dette er korrekt første gang 12 mdr derefter 6 mdr pr år du skal bevare din bopæl i dk og du skal meddele hvor og hvornår du rejser ud af dk
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-04-2015 03:06
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

yindee skrev:
IB skrev:
Hvor længe er for længe, ?

fandt denne info på Borger.dk, iflg den er der tilsyneladende flere forskellige meninger
om hvor længe opholdet må vare, hvis det er et ophold, og ikke fast bopæl,


Hvornår er et ophold i udlandet 'midlertidigt'?

Hvis du opholder dig i udlandet midlertidigt, har det ikke betydning for din pension. Om et ophold i udlandet er midlertidigt beror på en konkret individuel vurdering af dine bopælsforhold. Du har mulighed for at opholde dig i udlandet i en samlet periode af op til 6 måneders varighed i løbet af 12 måneder. Du skal bevare en reel faktisk bopæl i Danmark og være tilmeldt folkeregisteret. Hvis det er første gang du rejser, er der dog mulighed for, at dit ophold i udlandet kan vare op til 12 måneder. Hvis du er i tvivl om dit ophold i udlandet har betydning for din pension, skal du kontakte Udbetaling Danmark.

https://www.borge...rejse.aspx


dette er korrekt første gang 12 mdr derefter 6 mdr pr år du skal bevare din bopæl i dk og du skal meddele hvor og hvornår du rejser ud af dk


Du skal også give besked/ringe til udbetaling DK straks efter hjemkomst igen (den besked fik jeg).
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-04-2015 04:08
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1750
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

rejser du ud uden at meddele det til Udbetaling Danmark. kan det i værste fald betyde at du mister retten til pension i den tid du er ud rejst
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IB
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-04-2015 16:40
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 26.11.10
 Status: Offline

Men info fra Borger.dk lyder opmuntrende, for dem der vil tilbringe op til 6 mdr. i Thailand
på den anden side ,
er der nogen her, der ved hvor mange % der får får grønt lys til et sådan ophold, ?
altså forudsat de nævnte krav, naturligvis er i orden (faktisk bopæl og tilm. folkereg.)

mener, begynder man at rode sig ud i spørgsmål til udbetaling dk.
kunne man forestille sig at der blev betydelig mere fokus på spørgeren,
og det var måske ikke så smart, slet ikke hvis det blev et nej.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-04-2015 02:28
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

IB skrev:
Men info fra Borger.dk lyder opmuntrende, for dem der vil tilbringe op til 6 mdr. i Thailand
på den anden side ,
er der nogen her, der ved hvor mange % der får får grønt lys til et sådan ophold, ?
altså forudsat de nævnte krav, naturligvis er i orden (faktisk bopæl og tilm. folkereg.)

mener, begynder man at rode sig ud i spørgsmål til udbetaling dk.
kunne man forestille sig at der blev betydelig mere fokus på spørgeren,
og det var måske ikke så smart, slet ikke hvis det blev et nej.


du medeler bare at du agter at rejse til Th i 178 dage, har ikke hørt om nogen der har fået afslag

hva siger du Al48, du er nok mere inde i hvordan det det kører
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-04-2015 04:20
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

yindee skrev:
IB skrev:
Men info fra Borger.dk lyder opmuntrende, for dem der vil tilbringe op til 6 mdr. i Thailand
på den anden side ,
er der nogen her, der ved hvor mange % der får får grønt lys til et sådan ophold, ?
altså forudsat de nævnte krav, naturligvis er i orden (faktisk bopæl og tilm. folkereg.)

mener, begynder man at rode sig ud i spørgsmål til udbetaling dk.
kunne man forestille sig at der blev betydelig mere fokus på spørgeren,
og det var måske ikke så smart, slet ikke hvis det blev et nej.


du medeler bare at du agter at rejse til Th i 178 dage, har ikke hørt om nogen der har fået afslag

hva siger du Al48, du er nok mere inde i hvordan det det kører


Jeg kan såmænd ikke bidrage med så meget mere,-kun oplyse hvordan det gik for mig som folkepensionist.

Jeg havde i god tid tæsket reglerne igennem, og også fundet frem til en afgørelse om at man som 1.-gangsrejsende, efter man var blevet folkepensionist, havde ret til at opholde sig i Thailand i op til 1 år minus nogle få dage.
Ca. 1 måned før jeg tog afsted ringede jeg så til udbetaling DK, og oplyste at jeg tog på rejse udenfor EU/EØS i ca.½år.
Den venlige dame spurgte om det var min 1. udlandstur (udenfor EU/EØS) efter jeg var blevet pensionist. Det bekræftede jeg, og hun sagde så OK, og ønskede mig god "ferie". Hun skulle så også lige have dato for udrejse, samt dato for forventet hjemkomst. -Hun ville så lige sætte et mærke ved mig, som betød at jeg var lovlig bortrejst, og gjorde mig opmærksom på at jeg lige skulle ringe igen når jeg kom hjem igen.

Hvad de så sidenhen bruger den oplysning til aner jeg ikke en skid om. -Måské ekstra kontrol efterfølgende ?? Nu har man jo selv oplyst at man har en vis interesse i at tilbringe sin tid andetsteds end indenfor EU/EØS.

PS: Man har pligt til at oplyse at man rejser udenfor EU/EØS, -men man har ikke pligt til at oplyse til hvilket/hvilke lande. Adressen er dem uvedkommende, da man har sin faste adresse i Danmark. -Og vil de se stempler/visa i passet, kan man jo passende lade det ligge i baglommen på de bukser man giver en gang kogevask,- kan også bruges ved pasfornyelse da den vigtige side (den med alle oplysninger og billede) ikke forsvinder. griner
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IB
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-04-2015 01:23
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 26.11.10
 Status: Offline

Tak for god info,
det bliver rart at tage på vinterferie med rent mel i posen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
ubon lynge
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 27-04-2015 05:02
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 184
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Man skal vel stadigvæk søge visum for det ½ eller hele år man vil være der ude, eller det er måske også væk.
Jeg har ikke gået op i det siden jeg var der ude sidste gang i 2010.
ThaiDanmark
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 27-04-2015 05:13
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

ubon lynge skrev:
Man skal vel stadigvæk søge visum for det ½ eller hele år man vil være der ude, eller det er måske også væk.
Jeg har ikke gået op i det siden jeg var der ude sidste gang i 2010.


Ja, det er ligesom dengang. Bortset fra at du ikke længere kan søge i Hvide Sande (blev lukket efter Ib´s død). Nu kan du kun ansøge på ambassaden i Kbhvn.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
ubon lynge
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 27-04-2015 05:24
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 184
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Ja det er træls han er væk Ib, han var sådan er god mand at snakke med, og hade man orden i de ting man kom med, kunne man næsten få det som man ville.

Jeg overvejer at tage der ud igen, er jo på vej til at blive rask med det hjerte som du ved jeg har haft problemer med, nu er pacemakeren da ude igen.

Men tak for svaret.

PS. AL48 der er Hornfisk og sild i fjorden hej
ThaiDanmark
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 27-04-2015 05:29
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

ubon lynge skrev:
Ja det er træls han er væk Ib, han var sådan er god mand at snakke med, og hade man orden i de ting man kom med, kunne man næsten få det som man ville.

Jeg overvejer at tage der ud igen, er jo på vej til at blive rask med det hjerte som du ved jeg har haft problemer med, nu er pacemakeren da ude igen.

Men tak for svaret.

PS. AL48 der er Hornfisk og sild i fjorden hej



der er Hornfisk og sild i fjorden
-Er det for at drille??Grin
-Men så må du jo have fisket for lidt. griner
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
7 Populære områder at bo i Thailand som dansker Amazing Pattaya 1 22-04-2024 07:47
Thailand vil stramme sin cannabis-lovgivning Hele Thailand 6 21-04-2024 12:00
Førtidspension og et liv i Thailand De fastboende 16 20-04-2024 16:49
Smag på Thailand Hele Thailand 97 20-04-2024 15:16
Thailand Is No Longer Cheap.. Hele Thailand 1 09-04-2024 12:57

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.19 sekunder | 99,427,957 Unikke besøg | jQ Blog