Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Skik og brug
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Kunstgødning
IT
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-02-2015 04:35
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1750
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

hej

findes der en universal form for kunstgødning der kan bruges til alle former for planter, lige nu har vi Ca. 10 forskelligeslags på lager for thaierne mener at en type planter kræver en bestemt type gødning en anden slags planter bruger en ny type gødning

gode råd modtages med glæde
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-02-2015 04:55

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Jeg er ikke helt sikker, for det er jo et stykke tid siden jeg har brugt det.
Men mener den hedder 50-50-50

For ja thaier og gødning det er en historie for sig. Som mange andre ting music
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
soi8
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-02-2015 04:59

Bruger

Antal indlæg: 375
Tilmeldt: 20.11.13
 Status: Offline

IT skrev:
hej

findes der en universal form for kunstgødning der kan bruges til alle former for planter, lige nu har vi Ca. 10 forskelligeslags på lager for thaierne mener at en type planter kræver en bestemt type gødning en anden slags planter bruger en ny type gødning

gode råd modtages med glæde


Som uddannet Planteavls Tekniker vil jeg besvare dit spørgsmål med , ja. Brug en ganske almindelig NPK gødning f.eks 14-3-9 til det hele. Også til plænen og køkkenhaven
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-02-2015 10:51
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1750
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

Jeg er ikke helt sikker, for det er jo et stykke tid siden jeg har brugt det.
Men mener den hedder 50-50-50

jeg fandt ikke noget med 50-50-50

Som uddannet Planteavls Tekniker vil jeg besvare dit spørgsmål med , ja. Brug en ganske almindelig NPK gødning f.eks 14-3-9 til det hele. Også til plænen og køkkenhaven

jeg fandt en farvestålede sæk med flotte foto af både blomster, frugter, grøntsager 20 kg var der i sækken og den kostede en bondegård (1200 baht)


på min tur rundt i lokalerne fandt jeg en simpel hvid sæk 15-15-15, 50 kg for 850 baht

hvad siger ekspertende til det godag
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
NFP
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-02-2015 10:57

Bruger

Antal indlæg: 427
Tilmeldt: 10.02.14
 Status: Offline

IT skrev:
Jeg er ikke helt sikker, for det er jo et stykke tid siden jeg har brugt det.
Men mener den hedder 50-50-50

jeg fandt ikke noget med 50-50-50

Som uddannet Planteavls Tekniker vil jeg besvare dit spørgsmål med , ja. Brug en ganske almindelig NPK gødning f.eks 14-3-9 til det hele. Også til plænen og køkkenhaven

jeg fandt en farvestålede sæk med flotte foto af både blomster, frugter, grøntsager 20 kg var der i sækken og den kostede en bondegård (1200 baht)


på min tur rundt i lokalerne fandt jeg en simpel hvid sæk 15-15-15, 50 kg for 850 baht

hvad siger ekspertende til det godag


Jeg er ikke ekspert, men vi koeber ogsaa 15-15-15. Det fungerer helt fint.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
maichai
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-02-2015 11:03
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1384
Tilmeldt: 21.12.13
 Status: Offline

Vi bruger griselort til det hele griselort blandet op med nedfaldne blade og så er det hele gratisThumb og det virker skal jeg lige sigeGrin
Thumb MIG, EN DUMSMART BYBO FRA DANMARK SOM ENDTE SOM BONDERØV I THAILAND

Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.
hej
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Cacaokurt
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-02-2015 12:23
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 102
Tilmeldt: 16.10.13
 Status: Offline

I kan faktisk selv lave kvælstof gødning af bladene fra Tamarind træet på samme måde som det økologiske havefolk nogle gange laver det af brændenælder. (brændenælder og tamarind er begge i Ærteblomstfamilien (Fabaceae) som har et meget højt indhold af kvælstof = N i NPK gødning f.eks 14-3-9)
Jeg fortrækker at bruge Tamarind frem for brændenælder. Thumb

Måske soi8 kan give os en nem opskrift?
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
maichai
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-02-2015 13:05
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1384
Tilmeldt: 21.12.13
 Status: Offline

Jeg fortrækker at bruge Tamarind frem for brændenælder.
Kurt har du set brændenælder her i Thailand grinerJa for jeg har ikke set nogle men måske de er her men ikke her hos mig I Danmark kæmpede jeg altid en vild kamp mod brændenælderSad men har aldrig (heldigvis) stødt på dem her i landetGrin
Thumb MIG, EN DUMSMART BYBO FRA DANMARK SOM ENDTE SOM BONDERØV I THAILAND

Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.
hej
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-02-2015 14:22

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

IT skrev:
Jeg er ikke helt sikker, for det er jo et stykke tid siden jeg har brugt det.
Men mener den hedder 50-50-50

jeg fandt ikke noget med 50-50-50

Som uddannet Planteavls Tekniker vil jeg besvare dit spørgsmål med , ja. Brug en ganske almindelig NPK gødning f.eks 14-3-9 til det hele. Også til plænen og køkkenhaven

jeg fandt en farvestålede sæk med flotte foto af både blomster, frugter, grøntsager 20 kg var der i sækken og den kostede en bondegård (1200 baht)


på min tur rundt i lokalerne fandt jeg en simpel hvid sæk 15-15-15, 50 kg for 850 baht

hvad siger ekspertende til det godag


Nåe så huskede jeg nok alligevel fejl.. Og det sikkert er 15-15-15 i stedet.
For 5 år siden gav jeg 600 thb for det.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-02-2015 14:27

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Cacaokurt skrev:
I kan faktisk selv lave kvælstof gødning af bladene fra Tamarind træet på samme måde som det økologiske havefolk nogle gange laver det af brændenælder. (brændenælder og tamarind er begge i Ærteblomstfamilien (Fabaceae) som har et meget højt indhold af kvælstof = N i NPK gødning f.eks 14-3-9)
Jeg fortrækker at bruge Tamarind frem for brændenælder. Thumb

Måske soi8 kan give os en nem opskrift?


Thetsabahn rundt omkring har deres egen produktion af naturlig gødning.. Og man kan købe det i 1 liters dunke i landbrugs bikse
Mennn hvis man vil dyrke noget, så er det sgu en skidt løsning.
har forsøgt det i et par år, for troede jeg kunne få licens som kemi fri bonde, hvad jeg så ikke kunne alligevel, for naboernes skid røg ind på min mark
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Cacaokurt
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-02-2015 14:31
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 102
Tilmeldt: 16.10.13
 Status: Offline

maichai skrev:
Jeg fortrækker at bruge Tamarind frem for brændenælder.
Kurt har du set brændenælder her i Thailand grinerJa for jeg har ikke set nogle men måske de er her men ikke her hos mig I Danmark kæmpede jeg altid en vild kamp mod brændenælderSad men har aldrig (heldigvis) stødt på dem her i landetGrin

Nej mærkeligt nok har jeg ikke set brændenælder her.
Hvad jeg mente var at tamarind er behageligere at rører ved og skaden ved at man får frø med i gødningsvandet er væsentlig mindre.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Cacaokurt
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-02-2015 14:36
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 102
Tilmeldt: 16.10.13
 Status: Offline

Leif: Det var nu også ment for "altankassen", mindre havebrug og græsplænen. griner
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
soi8
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-02-2015 14:55

Bruger

Antal indlæg: 375
Tilmeldt: 20.11.13
 Status: Offline

IT skrev:
Jeg er ikke helt sikker, for det er jo et stykke tid siden jeg har brugt det.
Men mener den hedder 50-50-50

jeg fandt ikke noget med 50-50-50

Som uddannet Planteavls Tekniker vil jeg besvare dit spørgsmål med , ja. Brug en ganske almindelig NPK gødning f.eks 14-3-9 til det hele. Også til plænen og køkkenhaven

jeg fandt en farvestålede sæk med flotte foto af både blomster, frugter, grøntsager 20 kg var der i sækken og den kostede en bondegård (1200 baht)


på min tur rundt i lokalerne fandt jeg en simpel hvid sæk 15-15-15, 50 kg for 850 baht

hvad siger ekspertende til det godag


Den kan du fint bruge. Den har bare større indhold af fosfor og kalium end den jeg nævnte, men det er kun en fordel da jorden ofte er udpint for de 2 nærings stoffer. Husk også kalk men naturligvis ikke til surbunds planter
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 12-02-2015 11:57
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1750
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

Tak for svarene

vi bruger også natur gødning fra høns ænder nedfaldne blade banan palmer m.m.

en gang om året som regel i februar får det hele en gang kunstgødning for at sætte skub i planterne
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-02-2015 11:50
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1750
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

Den kan du fint bruge. Den har bare større indhold af fosfor og kalium end den jeg nævnte, men det er kun en fordel da jorden ofte er udpint for de 2 nærings stoffer. Husk også kalk men naturligvis ikke til surbunds planter


hej Soi8

den hjemkøbte kunstgødning indeholder også 3,5 prosendt kalk, er det nok
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
soi8
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-02-2015 13:21

Bruger

Antal indlæg: 375
Tilmeldt: 20.11.13
 Status: Offline

IT skrev:
Den kan du fint bruge. Den har bare større indhold af fosfor og kalium end den jeg nævnte, men det er kun en fordel da jorden ofte er udpint for de 2 nærings stoffer. Husk også kalk men naturligvis ikke til surbunds planter


hej Soi8

den hjemkøbte kunstgødning indeholder også 3,5 prosendt kalk, er det nok



Som vedligehold skal der tilføres ca 3-4 kg kalk pr. 100 m2 pr. år, men hvis der ikke er kalket i gennem mange år vil det være gavnligt at give det en god mængde f.eks 25-30 kg pr. 100 m". Bedst er det hvis man kan fremskaffe en pH måler, men ved ikke om de fås her. I Danmark er de ret almindelige. Havens pH skal ligge mellen 6,5-7. Hvis pH er under 6,5 så 25 kg pr. 100 m2 og mål igen næste år. Naturligvis bedst at tilføre kalk i regntiden så det regner ned da det eller vil grise noget. I DK fås kalk som er udstrønings venlig men ved ikke her. Kalk i normal pulverform er noget griseri men kan da lade sig gøre.
Rigtigt pH er uhyre vigtigt da det vil fremme mikro organismernes aktivitet i jorden og skabe mere muld. Dety vil give en lettere jord specielt sammen med noget kompost eller andet organisk materiale. Hvis pH ikke er i orden vil de andre gødnings stoffer heller ikke kunne udnyttes fuldt ud, men noget at dem blive bundet til jordens partikler og jordvandet og være utilgængeligt for planterne.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Cacaokurt
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-02-2015 14:09
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 102
Tilmeldt: 16.10.13
 Status: Offline

soi8, husker jeg helt forkert eller er der ikke noget med at kalk omsættes bedst ved frostvejr?
Hvordan virker det så i Thailand?
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
soi8
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 21-02-2015 03:04

Bruger

Antal indlæg: 375
Tilmeldt: 20.11.13
 Status: Offline

Cacaokurt skrev:
soi8, husker jeg helt forkert eller er der ikke noget med at kalk omsættes bedst ved frostvejr?
Hvordan virker det så i Thailand?



Nej, det er fuldstændig ligegyldigt. Du tænker nok i den retning fordi det normalt, hos landmændene, udbringes efterår/vinter i DK, men det er kun fordi markerne er bare, eller ikke i brug, på det tidspunkt så man gør mindre skade. Kalken neutraliserer brintionerne og gør derved jorden mere basisk (mindre sur). Dette øger desuden iltindholdet i jorden og giver gode livsbetingelser for regnorme, tusindben og alle de andre gavnlige skabninger og ikke at forglemme mikroorganismerne, så man får en naturlig omsætning at det organiske materiale. Denne omsætning forbruger dog kalk såvel som planterne så derfor skal der tilføres nyt. Man behøver igrunden ikke at tilføre hvert år, men kan blot tilføre tilsvarende større mængder ved 3-4 år......hvis man så husker det!
Landmændene tilfører store mængder typisk hvert 5-7 år, men ved tilførsel hvert år opnår man naturligvis mere stabilt pH.

UNDTAGELSE.
Man skal lige huske at surbundsplanter jo ikke skal have kalk. F.eks. planter af Rododendrom familien er surbunds planter. Ingen kalk til disse og gerne en kalkneutral gødning da de trives bedst ved pH nede omkring 5,5-6. Derfor er der mange der anlægger et helt surbundsbed adskildt fra andre planter. Dette kan gøres ved at tilføre jorden en masse kompost da den har lavt Ph og således vil sænke jordens pH.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-02-2015 13:13
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1750
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

tak for brugbare svar vi springer kalken over i denne omgang
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.41 sekunder | 99,549,784 Unikke besøg | jQ Blog