Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Se og hør den Danske Ambassadør I Bangkok synge
nick
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-08-2014 11:34
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 288
Tilmeldt: 01.12.09
 Status: Offline

The Diplomat 10/8/57 : รู้จักกับ "ฯพณฯ มิเคล เหมนิธิ วินเธอร์"

Thumb


han er lidt anderledes end de andre diplomater Thumb
kat
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
maichai
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-08-2014 11:43
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1384
Tilmeldt: 21.12.13
 Status: Offline

Ja han lyder som en rigtig hyggelig fyr han må sku godt invitere mig og konen til smørrebrød og danske kager en dag hvis det er det samme som man ser i filmenThumb
Thumb MIG, EN DUMSMART BYBO FRA DANMARK SOM ENDTE SOM BONDERØV I THAILAND

Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.
hej
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
masa
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-08-2014 06:32
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 250
Tilmeldt: 12.12.13
 Status: Offline

Ambassadøren fra Brøndby
Mikael Hemniti Winther er Danmarks ambassadør i Thailand, Myanmar og Cambodia – og tidligere Bagdad. Han bor for tiden i Bangkok. Oprindeligt er han opvokset i Brøndby


Jobbet som ambassadør er ret alsidigt.

Det oplever Mikael Hemniti Winther, der som ambassadør er Danmarks officielle repræsentant i Thailand, Myanmar og Cambodia.

Det vil sige, at Mikael Hemniti Winther varetager kontakter med landets regering, med myndigheder, med politikere. Moderne diplomati strækker sig imidlertid langt udover det samarbejde, som regeringerne har sammen.

Det er ifølge Mikael Hemniti Winther en vigtig opgave at have brede kontakter i resten af samfundet, herunder civilsamfundet, medier, organisationer og andre dele af samfundet både i værtslandet og i Danmark.

- Det er vigtigt for at kunne forstå et land helt i dybden, at have det brede kontaktnet for at kunne analysere situationen i landet og formidle den viden til Udenrigsministeriet i København, men også eksempelvis til de danske medier, hvis de er interesseret i at høre min mening om udviklingen i landet eller konkrete begivenheder, siger Mikael Hemniti Winther til Folkebladet, der har konstateret, at ambassadøren oprindeligt var en Brøndby-dreng.



Brøndby-dreng

Mikael Hemniti Winther voksede op i Brøndby tæt ved volden og Brøndbyskoven med meget udendørsliv lige fra at lege cowboy og indianer på Vestvolden, køre på kælk på djævlebakken om vinteren eller spille rundbold på villavejene

- Det var en lykkelig barndom med dejlige forældre og to søstre og masser af cykleture og udendørsaktiviteter hele året rundt som barn, siger Mikael Hemniti Winther.

Brøndby var jo også dengang meget præget af fodbold og selvom Winther spillede fodbold som barn, var han aldrig i klub.

- Det kunne godt nogen gange føles som om, der ikke var så mange andre fritidsinteresser der var mulige at dyrke eller fik opmærksomhed fra kommunens side. Jeg var meget og er stadig optaget af musik, men der var ikke så mange steder at kunne spille eller øve, når man spillede rockmusik, siger Mikael Hemniti Winther.

Folkebladet erfarer, at byens opmærksomhed på mange andre idrætsgrene end fodbold i dag er markant, ligesom Brøndby Musikskole tilbyder en bred pallette af musiske aktiviteter.

- Alt i alt har jeg dog fantastiske minder fra Brøndby, fra Gildhøjskolen hvor jeg gik i folkeskolen i stort set alle år – undtagen seks måneder i Glostrup i første klasse – fra første klasse til tredje real (1967 til 1977, red.). Herefter en sjov tid på Schneekloth skole på gymnasiet fra 1977-80, erindrer Mikael Hemniti Winther.



Fremmer eksport

Ambassadens og dermed Mikael Hemniti Winthers vigtigste opgaver indebærer at fremme danske interesser i Thailand og de to øvrige lande.

- Det gælder politiske synspunkter, som vi samarbejder i EU om at formulere, og så gælder det inden for eksportfremme, hvor vi bistår danske virksomheder, som ønsker at investere eller sælge varer i Thailand, Myanmar og Cambodia.

Desuden er det en meget stor opgave i Thailand at bistå danske borgere, som har behov for hjælp i Thailand. Der kommer 170.000 danske turister til Thailand om året og der er en stor gruppe danskere, som bor i landet fast. Mange har behov for al mulig type bistand lige fra økonomisk assistance, bistand ved arrestation eller fængsling, ved dødsfald eller ulykker og meget andet – også eksempelvis at skulle have et nyt pas. Ambassaden udsteder desuden mere end 6.000 visa til thailandske personer, som ønsker at komme til Danmark.



Kulturel tiltrækning

Kulturen i Sydøstasien generelt er meget mere orienteret mod kollektivet og familien end mod individet, mener Mikael Hemniti Winther.

- Det er anderledes end Danmark og det giver både nogle spændende og sjove oplevelser, og det gør det også nogen gange svært, når man skal forhandle med partnere eller få en arbejdsplads til at fungere godt og effektivt. En stor forskel er eksempelvis også, at i Thailand taler man ikke så direkte om tingene som i Danmark, og det kan give anledning til misforståelser og frustrationer. Det er netop også disse forskelle, som danskere gerne vil opleve og derfor får det fleste et spændende og lærerigt ophold i denne region enten som turister eller fastboende, siger ambassadøren.

- Det spændende er også at skulle forklare Danmarks holdninger til f.eks. Thailand. Det drejer sig eksempelvis om vores syn på menneskerettigheder, på dødstraf, på demokrati og andre store spørgsmål. Det har været relevant i de seneste måneder, hvor Thailand jo har oplevet et militærkup og hvor jeg skal forklare Danmarks syn på diktatur skal forklares til mine partnere i regeringen. Det er også en vigtig opgave at kunne formidle de danske synspunkter til den almindelige thailænder, som måske ikke altid kan forstå, hvorfor europæere og andre vesterlændinge er så optaget af demokratiske rettigheder og lægger så betydelig vægt på menneskerettigheder, fortæller Mikael Hemniti Winther



Var i Irak

Før Mikael Hemniti Winther kom til Bangkok til hans nuværende job som ambassadør for Thailand, Myanmar og Cambodia, lød jobbet på at være Danmarks ambassadør i Irak.

- Der havde jeg nogle spektakulære rejseoplevelser under meget usædvanlige forhold. Rejser over lidt længere afstande, især uden for Bagdad, foregik i helikopter. Det var fantastisk at opleve at rejse rundt i et land på den måde. I den periode var jeg omgivet af adskillige livvagter fra danske specialstyrker, og det var en stor oplevelse at arbejde sammen med sådanne dygtige og effektive folk, der både kunne beskytte mig mod de store trusler, som var i Irak mod mig i perioden og alligevel kunne give plads til at jeg kunne arbejde og gå til møder og andet, fortæller Mikael Hemniti Winther.



Mikael Hemniti Winther er gammel Brøndbydreng. Han var syv år, da familien som så mange andre flyttede til Brøndby i 1967. Skoletiden blev tilbragt på Gildhøjskolen, og i 1979 blev han student fra Schneekloths Gymnasium i Brøndby, der dengang lå på Brøndby Møllevej.



Fra Handelshøjskolen
til ambassaden


Senere tog han en cand.merc.-grad fra Handelshøjskolen I København og havde efterfølgende forskellige ansættelser. I 1993 påbegyndte han den karriere i Udenrigsministeriet, der har ført ham til ambassadørposter i Irak (2008-10) og Thailand, Myanmar og Cambodia.



Rygsæk satte det
hele i gang


Mikael Hemniti Winther besøgte Thailand for første gang som rygsæksturist i 1983. Rejsen gjorde så stort et indtryk på ham, at han besluttede sig for at tage en uddannelse indenfor et område, der kunne give arbejde udenfor Danmarks grænser, og det kulminerede foreløbig med, at han blev udnævnt til ambassadør for Thailand, Cambodia og Myanmar.



Turister og
virksomheder


Med Thailand som et af danskernes mest populære rejsemål uden for Europa får ambassaden mange daglige henvendelser fra danskere, der har brug for hjælp på den ene eller anden måde. En anden vigtig opgave er at støtte og rådgive de over 70 firmaer, som har nedsat sig i Thailand.



http://folkeblade.../node/3384
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Bangkok International Motor Show 2024 Central Thailand 1 28-03-2024 10:59
Bangkok Central Thailand 299 28-03-2024 10:01
Interview med den danske ambassadør i Thailand De fastboende 1 18-03-2024 12:23
Den danske gård i Thailand Hele Thailand 6 07-02-2024 16:03
Bangkok (1970-1979) Central Thailand 8 21-01-2024 13:29

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.29 sekunder | 97,900,740 Unikke besøg | jQ Blog