Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Diverse
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Skatte/pensions regler
Cacaokurt
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-10-2013 17:11
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 102
Tilmeldt: 16.10.13
 Status: Offline

Er der nogen der er klar over om min folkepension bliver forringet hvis jeg vælger at betale min skat til Thailand i stedet for til Danmark.
Jeg får på nuværende tidspunkt ikke en øre fra Danmark men DK fratrækker uden blusel 28 % af min pensions opsparing (rate- & kapitalpension) så det kan skattemæssigt kun blive billigere med Thai skat.
Jeg er 52 år, ugift, ingen børn og har ingen planer om at tage til DK, ikke engang på besøg.
Jeg er her på retirement Visa men begynder snart at tjene en smule i Thailand.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 02:40
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

Cacaokurt skrev:
Er der nogen der er klar over om min folkepension bliver forringet hvis jeg vælger at betale min skat til Thailand i stedet for til Danmark.
Jeg får på nuværende tidspunkt ikke en øre fra Danmark men DK fratrækker uden blusel 28 % af min pensions opsparing (rate- & kapitalpension) så det kan skattemæssigt kun blive billigere med Thai skat.
Jeg er 52 år, ugift, ingen børn og har ingen planer om at tage til DK, ikke engang på besøg.
Jeg er her på retirement Visa men begynder snart at tjene en smule i Thailand.


og det bliver det ved med, så lang tid du er dansk stats borger og bor i thailand, som har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med danmark, slipper du aldrig ud af skattevæsens klør

du kan slippe billiger hvis du er registreret som uden lands dansker

der er kun en vej ud det er at hæve din pensions opsparing (rate- & kapitalpension) og flytte pengene til thailand
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Cacaokurt
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 05:22
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 102
Tilmeldt: 16.10.13
 Status: Offline

Jeg er registreret som udlandsdansker, det gør folkeregistret per automatik når du opholder dig mindre end 6 måneder om året i Danmark.
Det opdagede jeg til min store overraskelse sidst jeg var i DK og ville til lægen, lægen ville have penge for at modtage mig med mindre der var tale om akut sygdom.

Min bank har oplyst mig at jeg sparer skat hvis jeg giver dem et skattenr. fra Thailand.

Hvis jeg opsiger min pensions ordning før tid, tager skattevæsnet 60 % før de udbetaler pengene.

Mit spørgsmål er om det foringer min folkepension?
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 05:35
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

Min bank har oplyst mig at jeg sparer skat hvis jeg giver dem et skattenr. fra Thailand.


det er nyt fra mig, som udenlands dansker er du begrænset skatte pligtig til danmark, jeg betaler også skat af pensions opsparing i dk

Mit spørgsmål er om det foringer min folkepension?

aner det ikke

du bør nok kontakte en skatte rådgiver. før du laver noget
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 07:46
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1743
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

Cacaokurt skrev:
Er der nogen der er klar over om min folkepension bliver forringet hvis jeg vælger at betale min skat til Thailand i stedet for til Danmark.
Jeg får på nuværende tidspunkt ikke en øre fra Danmark men DK fratrækker uden blusel 28 % af min pensions opsparing (rate- & kapitalpension) så det kan skattemæssigt kun blive billigere med Thai skat.
Jeg er 52 år, ugift, ingen børn og har ingen planer om at tage til DK, ikke engang på besøg.
Jeg er her på retirement Visa men begynder snart at tjene en smule i Thailand.


hej yindee var lidt inde på skat

se link

Skat strammer grebet om udlandsdanskere


Dobbeltbeskatning: Thailand og Danmark har indgået en aftale for at undgå dobbeltbeskatning. Aftalen kan ses her:


Kan pensionen tages med
Skattemæssigt skelnes der mellem private pensionsordninger, arbejdsgiverordninger og
offentlige (sociale) pensioner. Hovedreglen er, at alle pensioner kan udbetales til personer
bosat i udlandet.
Men det betyder ikke nødvendigvis, at der ikke skal betales skat i Danmark af udbetalingerne.
Hvorvidt det kommer på tale, afhænger af indholdet af den dobbeltbeskatningsoverenskomst,
som Danmark har indgået med tilflytningslandet. Tilbage i tiden var det normalt
kun offentlige pensioner, som Danmark kunne kræve skat af. I de senere år er udviklingen
imidlertid gået i retning af, at Danmark får ret til også at kræve skat af øvrige pensionsudbetalinger
fra Danmark.
http://www.bdo.dk...landet.pdf
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 09:17
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Cacaokurt skrev:
Er der nogen der er klar over om min folkepension bliver forringet hvis jeg vælger at betale min skat til Thailand i stedet for til Danmark.
Jeg får på nuværende tidspunkt ikke en øre fra Danmark men DK fratrækker uden blusel 28 % af min pensions opsparing (rate- & kapitalpension) så det kan skattemæssigt kun blive billigere med Thai skat.
Jeg er 52 år, ugift, ingen børn og har ingen planer om at tage til DK, ikke engang på besøg.
Jeg er her på retirement Visa men begynder snart at tjene en smule i Thailand.



Hvis du skifter statsborgerskab og frasiger dig retten til dansk folkepension, og i stedet hæver den thailandske folkepension, så tager jeg hatten af for digThumb
Men her drejer det sig nok mest om at både blæse og have mel i mundenGrin
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
nick
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 09:25
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 288
Tilmeldt: 01.12.09
 Status: Offline

hej CK du skriver
Er der nogen der er klar over om min folkepension bliver forringet hvis jeg vælger at betale min skat til Thailand i stedet for til Danmark.

Skat eller ikke skat det har ingen indflydelse på folke pensionen

din folkepension bliver beregnet efter hvor mange år du har boet i danmark, for at få fuld pension, krævers der et ophold på 40 år i danmark fra den dag du fylder 15 år til du opnår pensions alderen

bor du til den tid i thailand, vil du efter de nuværende regler, kun få grund beløbet udbetalt
kat
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 11:01
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Gad vide hvor mange danske Wannabes der ville være hvis de skulle leve under de samme vilkår som thailænderne.ved ikke
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 11:42
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

skipper skrev:
Gad vide hvor mange danske Wannabes der ville være hvis de skulle leve under de samme vilkår som thailænderne.ved ikke


hvad er danske Wannabes og hvad har de tilfælles med Skatte/pensions regler

kan du ikke lige forklare det til en nybegynder (yindee) ud i det thailandske,
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 14:08
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Jo det jeg mener er, hvor mange danskere der ville være fastboende, uden økonomisk bistand hjemmefra.
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 15:06
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

skipper skrev:
Jo det jeg mener er, hvor mange danskere der ville være fastboende, uden økonomisk bistand hjemmefra.


Nu er du igen igen fremme med dine dårligt skjulte fordomme.
Hvad med at svare på det der bliver spurgt om??

-Men så får du jo ikke "drejet" tråden, så den tilfredsstiller dig.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Cacaokurt
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 15:37
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 102
Tilmeldt: 16.10.13
 Status: Offline

[quote]AL 48 skrev:
Nu er du igen igen fremme med dine dårligt skjulte fordomme.
Hvad med at svare på det der bliver spurgt om??

Jo tak Al 48

Men jeg tror nu nok jeg har fået svar.

Jeg klarer mig i øvrigt helt uden hjælp fra DK, jeg har lidt lagt til siden og begynder snart som Engelsk lærer.
Jeg skal så have lavet et work visa og begynde at betale skat til Thailand det kunne være rart at betale til det samfund jeg lever i og ikke til DK som intet har at byde på, for mig, før om 11-12 år (folkepension).

Det skader absolut heller ikke at skatten er en hel del lavere i Thailand. music

Med work visa kan jeg opholde og arbejde lovligt og sidst men ikke mindst kan jeg give lidt tilbage til de mennesker som har taget godt imod mig.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
mialuk
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 17:34
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 39
Tilmeldt: 16.10.13
 Status: Offline

Det lyder som en god plan, hvad kan man tjene som engelsklærer?

Pas nu på du ikke bliver såkaldt "brøkpensionist" hvis du som folkepensionist ikke opfylder kravet om de 40 års ophold i DK.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Cacaokurt
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 17:51
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 102
Tilmeldt: 16.10.13
 Status: Offline

mialuk skrev:
Det lyder som en god plan, hvad kan man tjene som engelsklærer?

Pas nu på du ikke bliver såkaldt "brøkpensionist" hvis du som folkepensionist ikke opfylder kravet om de 40 års ophold i DK.


Jeg er 52 nu så det bliver jeg desværre.
Jeg bor på landet så lønnen er ikke så høj - 5000/7000 THB/mdr. for en time dagligt, der er også muligheder for privat undervisning.
Der er mange tilbud her i nabolaget, forældrene ønsker alle deres børn undervist af en farang og jeg har en god ven som åbnede er børnehave i år, så til næste forår har jeg arbejde der.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 17:55
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Cacaokurt skrev:
mialuk skrev:
Det lyder som en god plan, hvad kan man tjene som engelsklærer?

Pas nu på du ikke bliver såkaldt "brøkpensionist" hvis du som folkepensionist ikke opfylder kravet om de 40 års ophold i DK.


Jeg er 52 nu så det bliver jeg desværre.
Jeg bor på landet så lønnen er ikke så høj - 5000/7000 THB/mdr. for en time dagligt, der er også muligheder for privat undervisning.
Der er mange tilbud her i nabolaget, forældrene ønsker alle deres børn undervist af en farang og jeg har en god ven som åbnede er børnehave i år, så til næste forår har jeg arbejde der.


Ja, privatundervisning i engelsk samt computerbrug er der altid basis for.Thumb
-Men pas på, janteloven eksisterer også i Thailand.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 18:33
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Lyder godt Kurt, tør man forsigtigt spørge om du har uddannelse som engelsk lærer, uden det bliver misforstået.
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
mialuk
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 18:41
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 39
Tilmeldt: 16.10.13
 Status: Offline

Jeg tog engang i forrige århundrede et såkaldt TEFL kursus, fordi jeg i min naive blåøjede "wannabe" idiot-tilstand troede at det var en mulighed at arbejde som dansk engelsklærer i Thailand.

Heldigvis blev jeg klogere, især da jeg til div. jobsamtaler fik at vide lønnen for ca. 40 timers undervisning pr. uge:

25.000 Thb.

Så brast den drøm, for kæresten mente ikke vi kunne forsørge hele familien oppe nordøstpå for den løn!

Men held og lykke til CacaoKurt, du får brug for det.

ved ikke
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Cacaokurt
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 19:09
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 102
Tilmeldt: 16.10.13
 Status: Offline

Ja lønnen er ikke så høj men alt herude på landet er heller ikke så dyrt.
Bolig 1500, mad & drikke 5-6000, el & vand 1500. Jeg ryger ikke og er næsten holdt op med at drikke efter jeg kom til Thailand (modsat da jeg boede i DK) og jeg har kun mig selv at forsørge.
Jeg er så heldig at være gode venner med adskillige lærer og min bedste ven her i Thailand er en meget velset lærer med egen skole så jeg kan få arbejde nok også selvom jeg endnu ikke har en udd.
Jeg starter snart på en Thai udd.
Jeg har i øvrigt prøvet at undervise herude og alle de udd. Thailandske lærer som har set mig fortæller mig at jeg er en god lærer. Thumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
mialuk
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2013 19:48
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 39
Tilmeldt: 16.10.13
 Status: Offline

Lyder godt altsammen, og du lyder fornuftig, og udgifterne oppe i Yasothon er fornuftige, så det skal nok gå altsammen.

Dit største problem bliver nok at holde gejsten, når du finder ud af at thai-børn stort set ikke formår at lære engelsk!

JO, de lærer som regel at skrive, men at tale engelsk formår de af en mærkværdig årsag ikke.

Kender du www.ajarn.com ?

Kig derover, og sug viden til dig.

PS: "Jeg ryger ikke og er næsten holdt op med at drikke efter jeg kom til Thailand (modsat da jeg boede i DK) og jeg har kun mig selv at forsørge."

Imponerende, der sker tit og ofte det modsatte har jeg hørt, og set, og selv erfaret!
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-10-2013 07:35
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

@Cacaokurt
tillykke med dit nye liv, håber du får en masse positive oplevelser når du engang begynder som lærer

@mialuk
25.000 Thb.

Så brast den drøm, for kæresten mente ikke vi kunne forsørge hele familien oppe nordøstpå for den løn!


øøø det må være en stor familie der skal forsørgesShock eller er det dig selv, der får for mange lomme pengeGrin
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Video om familiesammenføring - De EU-retlige regler (Danes Worldwide) Visa til Danmark 2 27-08-2023 16:09
Nye THAI bagage-regler fra 1. april Flyselskaber 1 30-09-2022 18:46
Thailand strammer corona regler Nyheder på dansk 1 09-01-2022 13:53
Nye regler for at få 60 dage turist visa nu krav om en saldo på mindst 500.000 baht i banken Visa til Thailand 2 20-11-2020 12:17
Regler for indførsel af hunde og katte til Thailand Skik og brug 1 04-05-2018 06:16

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.18 sekunder | 97,908,565 Unikke besøg | jQ Blog