Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Midlertidig flytning
Swatdee
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-08-2013 09:26

Bruger

Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 07.04.12
 Status: Offline

Hej!
Har nu boet 3 år i Thailand og er i mellemtiden blevet folkepensionst, får udbetalt grundbeløb.
Jeg vil gerne tilbringe 3 måneder om året i Spanien, (juni + juli+ august) og 9 måneder i Thailand.
I de 3 måneder i Spanien vil jeg benytte min ret til at få udbetalt den fulde pension. (grundbeløb + tillæg).
Skal jeg bare sende en mail til folkeregistret og udbetaling Danmark, eller ?
Nogen herinde som har erfaring med lignende?

Hvordan er fremgangsmåden for at få sin samlever med? udfylde blanket fra "Ny i Danmark"?
På forhånd tak.
Swatdee
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-08-2013 10:52
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1826
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Swatdee skrev:
Hej!
Har nu boet 3 år i Thailand og er i mellemtiden blevet folkepensionst, får udbetalt grundbeløb.
Jeg vil gerne tilbringe 3 måneder om året i Spanien, (juni + juli+ august) og 9 måneder i Thailand.
I de 3 måneder i Spanien vil jeg benytte min ret til at få udbetalt den fulde pension. (grundbeløb + tillæg).
Skal jeg bare sende en mail til folkeregistret og udbetaling Danmark, eller ?
Nogen herinde som har erfaring med lignende?

Hvordan er fremgangsmåden for at få sin samlever med? udfylde blanket fra "Ny i Danmark"?
På forhånd tak.
Swatdee


Ikke for at være negativ, -men hvem har fortalt dig at du, som bosiddende i Thailand, har ret til fuld pension i Spanien i 3 mdr.??

For at oppebære fuld pension (grundbeløb + tillæg) kræves det at du har fast adresse i DK eller EU/ EØS, -samt at du størsteparten af året opholder dig der (dvs. over ½ år hvert kalenderår).
At du er "samlevende" gavner heller ikke på tillæg, da der kan modregnes.

Ved tilbageflytning til DK fra udlandet skal du have DK folkeregisteradr. for at opnå tillæg.

Hvis jeg var dig,- så ville jeg undersøge det hele nærmere via "Udbetaling Danmark", da det er dem, der nu har overtaget alt indenfor udbetalinger af pensioner (overtaget pr. 1.-3.- 2013).
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Prem Tinsulanonda indsat som midlertidig regent Nyheder på dansk 2 17-10-2016 08:56
Midlertidig lukning af konsulatet i Phuket pr. 1. februar 2014 Syd Thailand 2 31-01-2014 10:20

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.20 sekunder | 99,882,690 Unikke besøg | jQ Blog