Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Spiser de virkelig ristet rotte?
M55
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-02-2013 06:07
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1906
Tilmeldt: 23.10.09
 Status: Offline

Et blik rundt i verden viser, at hestekød umiddelbart ikke er blandt de særeste spiser.

Hestekødskandalen ruller i Europa og forbrugere forarges over måske at have indtaget hestekød i stedet for oksekød, men rundt omkring i verden er der langt mere makabre kødretter på menukortene.

Hakket fåremave, tyretestikler og ristet rotte er bare nogle af de delikatesser, man støder på, når man rejser ud i verden.

Stor variation

"Der er ekstremt stor variation i, hvad man spiser rundt omkring i verden. I Europa vil man ikke spise insekter, men i Sydøstasien spiser man f.eks. store edderkopper," siger lektor ved Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitetscenter Johan Fischer.

Han henviser til, at vores kødvaner især bliver bestemt af vores religion, kultur og naturen omkring os:

"Det afhænger af, hvilke dyr, der lever i vores nærmiljø og af, om de bliver opfattet som okay at spise. Men kød er også et følsomt emne, fordi det har et religiøst aspekt. F.eks. undgår musliner og ortodokse jøder svinekød, og mange hinduer undgår helt at spise kød."

Privilegerede er mest kræsne

Johan Fischer peger på, at der er en klar tendens til, at befolkningsgrupper, der har gode kår og en høj levestandard er mest følsomme og kræsne. Det skyldes helt naturligt, at befolkningsgrupper, der har svært ved at skaffe mad, simpelthen må nøjes med det, de kan få.

Han mener dog, at europæerne generelt er åbne over for at smage nye kødvarer:

Så længe der er tale om dyr fra pattedyrsgruppen, som vi ikke betragter som kæledyr, så er europæerne ret åbne for at smage nyt. Mange forbrugere synes f.eks. det kan være sjovt, at smage kænguru."

Hakket fåremave og tyretestikler

I Skotland er haggis en meget traditionel spise. Det er en kødstuvning lavet af indmaden fra et får - typisk fårehjerte, -lever og -lunger. Efter at indmaden har simret i en times tid, hakkes den fint og krydres. Herefter fyldes farsen af indvolde tilbage i fåremaven, som så snøres sammen og koges op. Efter at fåremaven har simret i yderligere tre timers tid, fjernes maveskindet og indmaden er klar til servering.

Længere sydpå i Europa er det en anden kropsdel, der er i høj kurs. I Spanien er tyretestikler en udsøgt delikatesse. Testiklerne skulle efter stigende få en mør, blød konsistens, når de er blevet kogt og minde lidt om en mørbradbøf.

Ristet rotte

Både i Sydøstasien og i store områder i Afrika er det ikke ualmindeligt at servere rotter til aftensmad.

I Vietnam var det tidligere primært i landområderne, at rotter var en populær spise, men i dag kan man også være "heldig" at få retten serveret i de større byer.

Hunde, katte og griserester

Det er efterhånden alment kendt, at de spiser hunde i Kina. Men hvad færre ved er måske, at det ikke er det eneste af vores kæledyr, de serverer på middagstallerkenen. Det har også været muligt at finde kat - og nogle restauranter har ovenikøbet et større udvalg af forskellige retter med kat - på menukortet.

Det er ikke kun vores kæledyr, som kineserne er glade for at sætte tænderne i - de spiser også glædeligt de rester, vi ikke selv gider spise fra danske svin.

Alene sidste sommer eksporterede Danish Crown 2.800 tons svinekød til Kina. Ordren bestod primært af svinehoveder, svinetæer og svinehaler, der er eftertragtede ingredienser i det kinesiske køkken

http://epn.dk/bra...205249.ece
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
M55
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-02-2013 06:09
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1906
Tilmeldt: 23.10.09
 Status: Offline

Bon appetit hvad skal du sætte tænderne i ved spisebordret music
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-02-2013 13:28
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

Grin Ja jeg har altid haft det med at bestille de ting der så mest mystisk ud ? så Skotsk Haggis er da spiseligt og ikke så tosset Hest fik man under krigen meget tit og da også senere Kanin er rigtig sød men smager sørme også godt Thumb Grisehaler i brunkål er da guf røget grisehove-de også godt Sådan et var vi nogle stykker der tog med på tur rundt i Kattendrik ( Rotterdam ) en Nytårsnat ? vi fik meget opmærksomhed Shock Lutfisk tjaee. Og har da spist en del i Kina og Japan Såee ?? ved ikke
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
dardi
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-02-2013 19:27
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 256
Tilmeldt: 26.03.09
 Status: Offline

www.thai-dk.dk/uploads/IMG_3615.jpg
Det gode ved kristendommen er, den har givet os noget at sige, når vi slår foden.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 21-02-2013 02:34
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Fordi vi væmmes ved rotter, er jo nok at vi tænker på alle de rotter som lever i kloaksystemer og andre steder i storbyer, og som bærer en masse sygdomme med sig.
-Hernede er rotter et almindeligt pelsdyr, men dog et skadedyr, især i rismarker. Der er også stor forskel på størrelse og udseende.

Har haft en inde i køkkenet,-den løb før den røg i grydengriner
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Evo777
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-02-2013 04:41
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 26
Tilmeldt: 28.06.12
 Status: Offline

Ja rotter er vel næsten "almindeligt" at spise her i Thailand. Jeg har både set grillede rotter til salg i Ayuttaya og i den nordlige del at Nakhon Ratchasima. Som AL 48 skriver så er det ikke kloark rotter, men rotter som lever på markerne. De bliver fanget i træfælder og jeg har set folk gå rundt på markerne om natter med lommelygter for at tømme fælderne. Ved ikke hvorfor det bliver gjort om natten, men det er der måske nogle herinde som ved?. Rotterne er også meget størrere end de rotter vi ser i byen. De rotter de spiser kan veje op til 3 kg.
รักประเทศไทย

www.bangkok37.com
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
www.bangkok37.com
IT
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-02-2013 04:32
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1749
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

Evo777 skrev:
Ja rotter er vel næsten "almindeligt" at spise her i Thailand. Jeg har både set grillede rotter til salg i Ayuttaya og i den nordlige del at Nakhon Ratchasima. Som AL 48 skriver så er det ikke kloark rotter, men rotter som lever på markerne. De bliver fanget i træfælder og jeg har set folk gå rundt på markerne om natter med lommelygter for at tømme fælderne. Ved ikke hvorfor det bliver gjort om natten, men det er der måske nogle herinde som ved?. Rotterne er også meget størrere end de rotter vi ser i byen. De rotter de spiser kan veje op til 3 kg.


hej rotter er natdyr bliver fanget i fælden om natten, en død rotte er vel et festmåltid for de levende rotter derfor skal fælden tømmes hurtigt mulig

en rotte på 3 kg har jeg aldrig set men mange på ca 4-6oo gram

i får et foto af en rotte i fælden

www.thai-dk.dk/uploads/Skgg.jpg
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Evo777
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-02-2013 08:00
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 26
Tilmeldt: 28.06.12
 Status: Offline

Hej IT

Ja nu må jeg indrømme at jeg heller ikke har set grillede rotter på 3 kg, det var hvad jeg fik at vide af dem som fangede dem (det kan jo godt være der har været lidt lystfisker over dem Grin). Men nu har jeg læst lidt om store rotter og Bamboo rotter kan åbenbart blive op til 50 cm og veje op til 4 kg. Jeg fandt dette billede af en rotte på 3 kg, godt nok fanget i Kina, men dog alligevel en ordentlig krabat med tænder, som målte 1 tomme.

www.thai-dk.dk/uploads/rat_1298860f.jpg
รักประเทศไทย

www.bangkok37.com
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
www.bangkok37.com
IT
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 31-08-2016 08:39
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1749
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

hej Evo777

jeg takker for den store rotte Thumb og kvitterer med lidt rottecirkus Grin


Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Kan det virkelig passe.? Hele Thailand 3 29-11-2021 10:43
Stegt rotte. En enkel opskrift med mangosauce Thaimad 1 11-09-2020 06:06
Spiser du Thailandske ris Fri Debat 9 01-10-2013 08:36
Er dette virkelig sandt Nyheder fra Pattaya 1 15-03-2013 08:14
Møgbeskidt bil: Rusten rotte Alt det andet 3 15-12-2010 17:51

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.26 sekunder | 99,021,866 Unikke besøg | jQ Blog