Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Diverse
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Godt begyndt i udkants thailand
Nanoq4u2
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-02-2013 04:25

Bruger

Antal indlæg: 136
Tilmeldt: 12.09.12
 Status: Offline

hej igen allesammen Thumb
ja saa er livet begyndt herude ,godt vejr ,sorry hvis ord og saetting ikke helt passer paa nu dansk har kun thai borad her og ikke mange danske ord ..naar men jeg er kommet herud som hjaelpe laere paa en lille skole med ca 200 elever fra 12 til 18 aar der havde brugfor at laere lidt engsk fra en farang ,saa det gaar jo godt og masse a spass med dem ,detsvearre som folk har besogt thailand ved at engske er fra valgt at snakke ude paa landet saa alle kan jo kun halllo ..how are you. sporge man tilbage how are you ? er der stilhed .kommer man jo ikke helt saa langt med ..og tv film er jo dub med thai her nede saa selv der faa man jo ikke det store ud af at leare noget ...skole laredom bestaar mest af det man skriver tavle bliver copy saa er man ligesom selv fri for at teanke ,er jeg saa gaaet lidt fra ved at pinge ponge med seatting og faa hver enkle med ogsaa dem nede bag ved ikke altid nem men giver jo en hvis munterhed skal jo ogsaa vaere plads til og de er jo glad for at prove det .vearet endel moder over den sidste uge skulle sattes ind alt ..saa tid til at se lokal omraadet er meget lidt naa det kommer nok skulle gerene lige na et par fiske ture og prove det ...men saadan er det jo sometider kan i passe godt paa jer selv derude
p.s
hvis der nogle forslag til hvordan bedst underviser vil da gerne hore fra jer ...er ikke leare bare ville prove noget nyt i mit liv ..
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sam
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-02-2013 04:44

Bruger

Antal indlæg: 258
Tilmeldt: 24.05.10
 Status: Offline

Hej skolelærer

jeg synes det er dejligt at høre,at du vil forsøge at læse thailandske skolebørn at tale bedre engelsk, der er hårdt brug for det.

bare her i vores lille fkække vil alle gerne snakke med mig, men samtalen stopper desværre ret hurtigt.

jeg tror, du skal starte langsomt helt fra bunden,som da vi andre lærte det engelske sprog.

en af min bekendts datter er nu igang med at lære dansk (undervisning via cd engelsk-dansk, og det går stille og rolig fremad efter kun 2 uger.

det der er vigtigt er motivativationen til at ville lære sproget fra bunden af er til stede, ingen bliver perfekte i løbet af kort tid.

held og lykke med projektet.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Nanoq4u2
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-02-2013 05:21

Bruger

Antal indlæg: 136
Tilmeldt: 12.09.12
 Status: Offline

hej sam
ved godt det er ikke nem opgave at komme paa ,man kan jo forsoge saa se hvad der sker ,hvis ikke andet saa er har man da en opleves at teanke paa naar man engang er blevet gamle ....kat
vh nanoq
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Larsensplads
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-02-2013 09:14

Bruger

Antal indlæg: 66
Tilmeldt: 16.12.12
 Status: Offline

Vil bare lige sige, at uanset dine engelske kundskaber eller mangel på samme, vil du altid kunne lære de purke nyt, for de lærer ikke noget i deres skole, derom skal der ikke være tvivl.

Jeg har selv undervist min datter igennem mange år, men jeg har ikke din pondus til at lære andre sproget, så bare klø på, for jeg vil tro du får en masse tilbage...

Håber du får en god tid med dit forehavende... Respekt fra min side.....og klø på for thailand mangler flere af din type...Thumb

Cafeer er for folk, som gerne vil være alene, men behøver selskab for at være det..
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-02-2013 03:50
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1826
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Larsensplads skrev:
Vil bare lige sige, at uanset dine engelske kundskaber eller mangel på samme, vil du altid kunne lære de purke nyt, for de lærer ikke noget i deres skole, derom skal der ikke være tvivl.

Jeg har selv undervist min datter igennem mange år, men jeg har ikke din pondus til at lære andre sproget, så bare klø på, for jeg vil tro du får en masse tilbage...

Håber du får en god tid med dit forehavende... Respekt fra min side.....og klø på for thailand mangler flere af din type...Thumb


Kan kun give Larsensplads retThumb

PS. Der findes nogle engelskskole-programmer på internettet.-Min kone bruger dem til undervisningen (hun er jo engelsk-lærerinde på en landsbyskole). Skal se om jeg kan "liste" adressen ud af hende, når hun kommer hjem.music

"Keep up the good work"Thumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Larsensplads
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-02-2013 08:24

Bruger

Antal indlæg: 66
Tilmeldt: 16.12.12
 Status: Offline

Nu skal vi lige have det thailandske system på plads med hensyn til undervisning...

GRAMMA...og GRAMMA og GRAMMA...

Hvorfor så dette, jo fordi de fleste thailandske lærer på underskole niveau ikke taler det engelske sprog ud over yes and no, men de har flair for at give hjemme opgaver i gramma til de små lille purke... fordi skolerne provider dem med bøger, som de bare kan give hjemmeopgaver ud fra.

Dette gør de faktisk uden at forstå meningen med sproget... Jeg har set hvordan lærerne giver point til de små purke, efter en liste fra bogen de har fået udleveret..

Har man set og læst i denne bog vil man græmmes..... 40 procent fejl, bare på ord og gramma......mere fejl på fortståelse og andet.

Så i bund og grund må man vel konstatere, at Thailand er et uland med hensyn til undervisning i fremmedsprog på underskole niveau.

Desværre er det sådan, så alle de stakkels børn lære kun alt det, som vi danske børn lærte for mere end 50 år siden...

GRAMMA..

Heldigvis er denne måde at undervise på, ved at ændre sig radikalt...

Heldigvis må man da sige for de små, for de lære ikke at tale, men bare at bøje..som vi sagde i den gamle skole....

Jeg har desværre igennem et langt liv mødt masser af de såkaldte engelske ekspert lærer i Thailand, uden de kunne tale mange ord engelsk..

Så hvordan skal børnene egentlig få deres nye viden....

COMPUTEREN.... desværre...

Nanoq klem på med dit virke...

Mange vil blive glade og få vil ikke kunne forstå....
Cafeer er for folk, som gerne vil være alene, men behøver selskab for at være det..
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Nanoq4u2
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-02-2013 04:57

Bruger

Antal indlæg: 136
Tilmeldt: 12.09.12
 Status: Offline

hej der tak for de gode possetiv svar ...men som sagt ikke nem opgave jeg underviser lære i pausen her på skolen så kan vi jo snakke lidt sammen ...:) jeg prøver på at køre learn by do it altså elever kommer op til tavelen og skriver en sæting ...jeg ved ikke om det hjælper det store men de får mere insigt i ord ved at skrive end kun copy hvad jeg skriver så mine timer går med 80 % af det så lidt sjov med de stiller spøgsmål om danmark og det liv har der osv jeg ved ikke om det er den måde man gøre det på ..de virker glade til freds på den måde
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Larsensplads
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-02-2013 09:49

Bruger

Antal indlæg: 66
Tilmeldt: 16.12.12
 Status: Offline

Nanoq4u2 skrev:
hej der tak for de gode possetiv svar ...men som sagt ikke nem opgave jeg underviser lære i pausen her på skolen så kan vi jo snakke lidt sammen ...:) jeg prøver på at køre learn by do it altså elever kommer op til tavelen og skriver en sæting ...jeg ved ikke om det hjælper det store men de får mere insigt i ord ved at skrive end kun copy hvad jeg skriver så mine timer går med 80 % af det så lidt sjov med de stiller spøgsmål om danmark og det liv har der osv jeg ved ikke om det er den måde man gøre det på ..de virker glade til freds på den måde


Din indfaldsvinkel til optagelse af sproget, er faktisk ikke så tosset, men du må jo nok forlange, at det tager lidt ekstra tid..

Bare klem på med dine intensioner om at få succes...

Thailand er jo helt specielt med hensyn til glæde over nyt, specielt nyt tillært fra en farang er helt specielt..

Håber du fortsætter din gerning i byen hvor end den er... mange vil give dig respekt på en speciel måde..
Cafeer er for folk, som gerne vil være alene, men behøver selskab for at være det..
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-02-2013 10:14
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1826
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Ja,-den slags "hjælpearbejde" giver rigtig gode point i lokalsamfundetThumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bamsen
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-02-2013 13:28
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1138
Tilmeldt: 26.03.09
 Status: Offline

Det kan være godt at lege det ind i dem,
eller lave noget som konkurance.
Så bliver det lidt sjovere at lære,og tale engelsk
Jeg har prøvet at gøre det oppe i landsbyen,
de kom hjem til os,og fik sodavand,så sad vi ude på terrassen
og de skulle spørge mig om ting på engelsk,,og så skulle jeg spørge dem om ting på engelsk,,,,de var utroligt glade for den form. ikke som var det i en skole,
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Evo777
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-02-2013 05:48
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 26
Tilmeldt: 28.06.12
 Status: Offline

Jeg vil lige dele min erfaring med at undervise i nord Thailand.

Jeg tog for 5 år siden til Bua Yai for at arbejde på en skole og undervise i engelsk. Hjemmefra havde jeg forberedt mange opgaver til undervisningen, men det viste sig hurtigt at det var alt for svært for eleverne. Jeg skulle hovedsagligt undervise matium 4-6 hvor eleverne er mellem 13-16 år. Jeg fandt ud af at deres engelse var ubrugeligt og det de kunne sige havde de lært udenad og forstod ikke meningen med det. Så jeg besluttede at ændre min undervisningsplan og starte helt fra bunden.

Det første jeg gjorde var at lære dem alle hvordan de kunne præsentere sig selv og fortælle hvor de bor og hvad deres forældre og søskene hedder. Jeg startede med de elever som var bedst til engelsk og de kom op til tavlen en af gangen. Vi lavede lidt skuespil ud af det, så eleverne skulle gå ud og ind af klassen, komme op til mig og give hånd, og præsentere dem selv. Allerede der var der god opmærksomhed fordi eleverne bevæger sig og griner lidt af hinanden. Og det element af alle eleverne ved de skal op til mig og snakke gør, at de sidder og lytter og forbereder sig fordi de jo er lidt nervøse :-). Jeg havde forberedt de sætninger de skulle sige. F.eks som: Helle my name is......... I live in....... I have 2 sisters........ and ......... osv. Det gode ved dette er, at der i hver sætning er et ord, som de andre i klassen vil kunne genkende fordi eleverne kender hinanden. Så selv om ingen i klassen forstår "my sisterss name is" så vil de kunne gætte sig til meningen når men indsætter søsterens navn i sætningen. Da de første 10 elever havde været igennem vidste alle hvad hver sætning betød.

Jeg begyndte også at tjekke deres lektier på den rigtige måde, noget som de ikke var vant til. Normalt ville lærerne bare åbne deres kladdehæfte og sætte et flueben hvis der var skrevet noget på siden. Total mangel for respekt for elevernes hjemmearbejde og en irriterende ligegyldighed overfor deres job som skolelære. Så jeg begyndte at tjekke det de havde skrevet og markere hvad der var rigtigt og forkert. Efterfølgende talte vi om opgaverne i klassen og forklarede hvorfår det var forkert. Alt for mange her i Thailand har lært fra skolen, at hvis de bare kan afslutte en opgave, så går det ikke noget at opgaven ikke er løst rigtig. (nogen som har haft håndværkere her i Thailand??). Jeg syntes det er vigtigt at de fra skolen finder ud af, at de lige så godt kan lave tingene ordentligt. Dvs. at de ved at der er nogen som tjekker deres hjemmearbejde.

I det store hele fandt jeg ud af, at eleverne her (lige som i Danmark) ikke gider sidde og terpe i en bog i 45 minutter uden nogen form for aktivitet. Så jeg forberedte hele tiden aktiviteter og lege på engelsk, som blev sat ind imellem de gange hvor vi læste i bøger. Nogle af legene var hangpig hvor klassen blev delt op i 2 hold. En anden god leg var at jeg tog en cd med en engelsk sang de kendte og spillede den for dem. Så læste vi teksten og hver elev skulle komme op til mig og hver fortælle en linje i sangen. Så lavede vi (jeg) lidt skuespil som skulle illustrere meningen med linjen.

Så jeg vil anbefale at blande den seriøse undervisning med leg og konkurrencer. Jeg er sikker på du nok skal få en super god oplevelse på skolen og samtidig få lært eleverne noget engelsk og at have et ansvar for det de laver.
รักประเทศไทย

www.bangkok37.com
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
www.bangkok37.com
leif
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-02-2013 09:43

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Det er jo op til den enkelte om man vil lege lærer.
Jeg har såmænd selv gjort det..

Men..
Om det giver lidt "kredit" joe det gør det da, men det er ikke alle der syntes det er heldig farang kommer og spiller smart og det kan være meget uheldig i et lille lokal samfund.

Det er faktisk ulovligt, selvom det er ulønnet, så er det risikoen værd.. deportering til emigration fængsel og udvisning...

Hvad kan man lære dem hvis man ikke taler / forstår Thai... Ikke ret meget. For man skal jo kunne forklare dem på Thai hvad ordene betyder, ellers er det ret værdiløst. Og selv om man kan, så er det meget få i hver klasse der faktisk lærer noget.

Så ja bliver jeg spurgt påny, så vil jeg pænt forklare at det må jeg ikke pga visa.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
nej
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-02-2013 11:39
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 308
Tilmeldt: 20.12.12
 Status: Offline

hej leif

hvem har fortalt dig at en farang ikke må udføre ulønnet frivillig arbejde

jeg har lært fransk fra en person som ikke kunne andet end fransk , han brugte billeder i sin undervisning
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Evo777
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-02-2013 11:56
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 26
Tilmeldt: 28.06.12
 Status: Offline

Jeg blev har kun oplevet positive ting mht. at undervise i den nordlige del af Thailand. Jeg har aldrig følt at nogen syntes det var irriterende at en farang skulle komme og lære dem noget, tværtimod. Men du har ret i, at man ikke skal komme og spille smart og tro at man er guds gave til det lille samfund man arbejder i, for det er der ingen som kan lide.

Mht at undervise i engelsk uden at kunne sige ordene på thai, så kan det sagtens lade sig gøre. Det handler om måden man underviser på. Det er det samme, som når børn skal lære et nyt sprog. Det lære de igennem leg og aktiviteter og det gør at de kan sætte et billede på de ord de høre og derved har nemmere ved at huske dem. Jeg har lært at snakke thai på samme måde. Lærene taler kun thai og der bruges ikke bøger eller forklaringer på engelsk. Alle ord bliver illustreret med bevægelser og skuespil og med at tegne på tavlen. Det betyder ikke at jeg forstår alt som der snakkes om i klassen, men man træner sit øre til at blive bekendt med sproget og langsomt kommer forståelsen.

Min kammerat i Danmark blev gift med en thai for 2 år siden, og hun kom til Danmark med hendes 8 år gamle datter. Datteren blev placeret i en almindelig dansk skole og modtog ikke nogen form for specialundervisning. Hun talte dansk efter 6 måneder og i dag taler hun flydende dansk med jysk accent :-). Hender mor har lært dansk på samme måde i Danmark. Der bliver kun talt dansk i klassen og hun kan nu efter 2 år tale dansk.
รักประเทศไทย

www.bangkok37.com
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
www.bangkok37.com
leif
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-02-2013 12:16

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

nej skrev:
hej leif

hvem har fortalt dig at en farang ikke må udføre ulønnet frivillig arbejde



Om nogen også har fortalt det... det kan jeg da ikke huske, men man kan jo læse sig til meget..


Foreigners wishing to take up paid or unpaid work in Thailand must obtain immigrant visa from the Royal Thai Embassy and a work permit from the Ministry Of Labour.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
nej
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-02-2013 13:59
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 308
Tilmeldt: 20.12.12
 Status: Offline

leif skrev:
nej skrev:
hej leif

hvem har fortalt dig at en farang ikke må udføre ulønnet frivillig arbejde



Om nogen også har fortalt det... det kan jeg da ikke huske, men man kan jo læse sig til meget..


Foreigners wishing to take up paid or unpaid work in Thailand must obtain immigrant visa from the Royal Thai Embassy and a work permit from the Ministry Of Labour.


har du et link til en officiel side, jeg googler og googler, kan kun finde nogle uofficielle sider

nørd
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lillemanden
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-02-2013 02:21
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 614
Tilmeldt: 15.06.09
 Status: Offline

http://www.lawref.../30442.pdf
Shock

sektion 5 work og sektion 51
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Nanoq4u2
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-02-2013 04:44

Bruger

Antal indlæg: 136
Tilmeldt: 12.09.12
 Status: Offline

kære leif
nu gider jeg jo lige frem ikke spille smart det gøre du ret godt ,jeg gøre det fordi der bruge for lidt ny tænking og det er frivillige har lige været til en lære møde i en anden by ..med en masse lære hvad sagde de vil du ikke ha penge for at undervis nej sagde jeg hygge mig med det .og børnen har det sjovt og bare ikke copy skole arbejde som de nomalt får men som jeg ser har du lidt ondt i røv..af folk bruger lidt tid på at lære fra sig jeg har talt med lokal poliker politi osv sålænge jeg vil lære børne eller skal vi sie de unge mennesker engske er der ingen her der siger noget for der brug for så leif spil du bare smart .....negativ har jeg jo så ikke brug for
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Nanoq4u2
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-02-2013 04:46

Bruger

Antal indlæg: 136
Tilmeldt: 12.09.12
 Status: Offline

ps en ting er lov en anden er livet her ude på landet ....hænger ikke altid sammen.....
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lillemanden
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-02-2013 05:06
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 614
Tilmeldt: 15.06.09
 Status: Offline

Det er lidt synd , ( for de thailandske børn ) der gerne vil lære en smule mere engelsk og der også findes nogle friske mennesker der gerne vil lege det ind i dem, at der så samtidig sidder nogen der får så ondt ved at sidde ned , at de et nød til at anmelde det.

Er det brødnid ? ja loven siger! der er også lov om , at man ikke må køre for stærkt , er der nogen der anmelder det ?

Her er tale om at lege med børn ( i fuld offentlighed) hvorfor have ondt af , hvad de leger ??

nørd
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Før du rejser på ferie til Thailand se med her Hele Thailand 9 09-05-2024 17:19
Min støvsuger er fra Thailand og hun hedder Nan Nyheder på dansk 15 09-05-2024 16:52
Thailand vil stramme sin cannabis-lovgivning Hele Thailand 7 09-05-2024 08:13
Smag på Thailand Hele Thailand 105 08-05-2024 13:59
Taxation of Foreign Sourced Income in Thailand Begins in 2024 Discover Thainess 2 07-05-2024 17:35

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.20 sekunder | 100,203,255 Unikke besøg | jQ Blog