Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Han byggede bro over floden Kwai
per1234
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-09-2018 13:11
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 888
Tilmeldt: 19.12.11
 Status: Offline




Soldat og forfatter Eric Lomax er død i Berwick-upon-Tweed i England, 93 år.

AF WILLIAM YARDLEY, NEW YORK TIMES
Eric Lomax var britisk soldat og blev torteret i japansk krigsfangenskab under Anden Verdenskrig. Et halvt århundrede senere tilgav han en af sine bødler – en oplevelse, han fortalte om i sine erindringer ’The Railway Man’. Nu er Eric Lomax død i Berwick-upon-Tweed i England, 93 år.

Som 19-årig, i 1939, blev skotskfødte Lomax medlem af de britiske signaltropper, Royal Corps of Signals. Han var en af tusinder af britiske soldater, som overgav sig til japanerne i Singapore i 1942. Mange af dem blev overført til Thailand og tvunget til at bygge jernbanen til Burma, også kendt som Dødens Jernbane.

Arbejdet med at anlægge jernbanen og de brutale forhold for krigsfangerne blev skildret i David Leans filmklassiker fra 1957 'Broen over floden Kwai'.

Lomax blev gentagne gange tævet og afhørt, efter at fangevogterne fandt en radiomodtager, som han havde bygget af reservedele. Han fik flere knoglebrud, og der blev hældt vand i næsen og munden på ham. En af bødlerne gjorde et særlig stort indtryk: tolken Takashi Nagase.

»Da krigen var slut, ville jeg gladelig have myrdet ham«, sagde Lomax i 1995 til New York Times, kort tid efter at 'The Railway Man' var udkommet og blevet en bestseller.

Været venner siden
I bogen beskriver Lomax, hvordan han ofte fantaserede om en dag at møde Nagase, og hvordan han brugte en stor del af 1980'erne på at lede efter oplysninger om ham. Han fandt ud af, at Nagase efter krigen var blevet tolk for de allierede styrker og havde hjulpet med at finde tusinder af grave og massegrave langs jernbanen til Burma.

De to mænd mødte til sidst hinanden i 1993, efter at Lomax havde læst en artikel om, at Nagase var plaget af skyldfølelser på grund af sin behandling af en bestemt britisk soldat. Lomax indså, at han var den soldat.

»Da vi mødtes, hilste Nagase på mig med et formelt buk«, fortalte Lomax på websitet for The Forgiveness Project, der er en britisk gruppe, som forsøger at føre ofre og gerningsmænd sammen for at skabe forsoning.

»Jeg tog hans hånd og sagde på japansk: »Godmorgen, hr. Nagase, hvordan har De det?«. Han rystede og græd og blev ved med at sige: »Undskyld. Jeg er ked af det. Jeg er så frygtelig ked af det««.

Lomax fortalte videre: »Da jeg kom, havde jeg ingen sympati for denne mand, men Nagase vendte op og ned på det gennem sin absolutte ydmyghed. I de efterfølgende dage tilbragte vi meget tid sammen og snakkede og grinede. Vi aftalte, at vi skulle holde forbindelsen ved lige og har været venner siden«.

Lomax sagde til avisen The Times, at Nagases liv efter krigen havde lignet hans eget. »Han har haft de samme psykologiske og karrieremæssige problemer som jeg«.

Film i støbeskeen
En film, der bygger på 'The Railway Man', med Colin Firth og Nicole Kidman i hovedrollen forventes at få premiere næste år.

Lomax blev født i Edinburgh og fik som 16-årig job ved postvæsenet i byen, skriver avisen Herald Scotland. Efter krigen blev han endnu to år i militæret og endte med at have rang af kaptajn.

Han studerede derefter personaleledelse og blev underviser på University of Strathclyde, men hans privatliv var præget af megen bitterhed og vrede.

Hans søgen efter Nagase begyndte for alvor, da han i 1982 gik på pension. Hans hustru, som er sygeplejerske, og som han giftede sig med i 1980'erne, skrev det første brev til Nagase på vegne af sin mand. Hun var også med til at arrangere mødet i 1993, som fandt sted ved broen over floden Kwai.

»Jeg har ikke tilgivet Japan som nation«, sagde Lomax til The Times. »Men jeg har tilgivet én mand, fordi han personligt angrede så meget«.


www.thai-dk.dk/uploads/dn33.jpg
GENSYN. Eric Lomax (tv.) i 1998 sammen med Nagase Takashi,
som var hans torturbøddel under Anden Verdenskrig.
De to mødtes igen ved floden Kwai i Thailand.


kilde politiken
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Mekong-floden er ved at tørre ud Nyheder på dansk 3 04-11-2019 09:34
River Kwai Bridge Week: 30 November to 9 December 2018 Arrangementer 2 25-11-2018 00:22
The River Kwai Bridge Festival Arrangementer 1 22-09-2017 09:33
Video of the light & sound show at the Bridge on the River Kwai in Kanchanaburi Arrangementer 1 27-11-2015 10:43
River Kwai Bridge Week @Kanchanaburi 28 November-7 December Arrangementer 2 14-11-2014 09:11

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.25 sekunder | 99,111,903 Unikke besøg | jQ Blog