Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: De fastboende
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Kaerlighed eller penge ?
Vanilla
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 13:28

Bruger

Antal indlæg: 275
Tilmeldt: 13.09.12
 Status: Offline

Hej.

Er det normalen at hvis farang moeder tha,i at der saa indgaaes en mundtlig kontrakt om at kvinden faar X antal baht pr. md. ?

Ja det er vel normalen eller ? naesten alle de forhold jeg kender her i landet har denne kontrakt.

Jeg ville dog foele at jeg koebte min kone, jeg ville ogsaa foele at jeg maaske havde en luder, er det fordi at manden maaske vil have magt, er det fordi kvinden ikke har begreb om oekonomi, eller bunder det maaske i noget helt andet ?

Her i hytten er penge noget vi er faelles om, dvs. min kone styre alt hvad der hedder regninger, hun skal heller ikke staa til regnskab for mig om hvad hun bruger, kender desvaerre flere som koere et regnskab over konen/kaeresten bruger........OMG !
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
ida
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 13:35
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 153
Tilmeldt: 04.11.10
 Status: Offline

Thumb
det lyder da som om du er en fornuftig mand.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
M55
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 14:33
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1907
Tilmeldt: 23.10.09
 Status: Offline

kærlighed contra penge, de to ting følges vel af, du skriver der bliver lavet en mundtligt kontrakt

det bruger vi ikke, vi har en skriftligt oversigt over hvad der skal betales, hvornår, damen her i huset har også det vi kalder lommepenge, det har jeg også


Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Vanilla
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 15:27

Bruger

Antal indlæg: 275
Tilmeldt: 13.09.12
 Status: Offline

Ordet lommepenge faar mig til at taenke paa, at nu skal man goere saadan og saadan, eller er der en stuearrest i vente og ingen moent, jeg ynder det mere svaevende hvor det hele alligevel gaar op i en stoerre enhed.

Det skal dog sige, at naar min kone saelger et hus i ny og nae, ja saa er det ogsaa vores penge.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 15:28
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1752
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

M55 skrev:
kærlighed contra penge, de to ting følges vel af, du skriver der bliver lavet en mundtligt kontrakt

det bruger vi ikke, vi har en skriftligt oversigt over hvad der skal betales, hvornår, damen her i huset har også det vi kalder lommepenge, det har jeg også


her i huset lægger vi budget, som skal overholdes, vi har ikke ubegrænsede midler
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Vanilla
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 15:38

Bruger

Antal indlæg: 275
Tilmeldt: 13.09.12
 Status: Offline

Det er vel kun faa som har ubegrannsede midler, vi har bestemt ikke, vi har en bunke af regninger hver md. omkring 35.000 baht. + det loese, og ja det skal selvfoelgelig betales.

Mange gange har pigen jo ingen indtaegt naar hun flytter sammen med farang, dermed mener jeg jo selvfoelgelig heller ikke at man giver hende sit kort paa dag 1. men som tiden gaar, saa finder man stille og roligt ud af det...Ik' ?
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 15:48
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1826
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

IT skrev:
M55 skrev:
kærlighed contra penge, de to ting følges vel af, du skriver der bliver lavet en mundtligt kontrakt

det bruger vi ikke, vi har en skriftligt oversigt over hvad der skal betales, hvornår, damen her i huset har også det vi kalder lommepenge, det har jeg også


her i huset lægger vi budget, som skal overholdes, vi har ikke ubegrænsede midler


Jeg vil ikke sige, at vi direkte lægger budget når jeg er dernede, men vi "ødsler" heller ikke (lige nærige).
Vedr. månedlige penge, så fik/får hun hvis hun mangler. Men det går nu ikke tit på.-Mest da datteren gik på universitetet.
Hun nævner aldrig selv noget om det,-det er noget jeg selv skal finde ud af (for mange dage med kogt æg til aftensmad)griner
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lillemanden
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 16:21
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 614
Tilmeldt: 15.06.09
 Status: Offline

Det er en lidt mærkelig sammenblanding ! penge er vel noget vi alle skal bruge til at få dagligdagen til at fungere. Hvis man har et ønske om at opbygge en tilværelse sammen, så skal der jo bruges penge, de fleste flytter jo sammen af kærlighed, men vi kan stadigvæk ikke leve af kærlighed og kildevand.

I det der beskrives her så er det som om , at hvis kvinden ikke bidrager med penge til husholdningen så er hun " købt ". en for mig underlig indstilling.

Hvad med de kvinder der gerne vil blive hjemme og passe hus hjem og mand og børn ?

Er hun " købt " nej hun bidrager med lige så meget, det er jo som regel en enig beslutning om , at hun passer hjem og børn , og mange mænd slipper for at tage sig af de daglige gøremål.

Er en kvinde mindre værdig fordi hun ikke går på arbejde ?

Angry
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Vanilla
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 16:31

Bruger

Antal indlæg: 275
Tilmeldt: 13.09.12
 Status: Offline

Hej Lillemanden.,

Nu er jeg opvokset ved mine bedseteforaeldre, ( Mor og Far ) min " mor " arbejdede ikke ude, hun holdt hjem og passede os boern, og ja det er da et jo som kraever sin kvinde......Da jeg moedte min nu kone og vi flyttede samme arbejdede hun heller ikke ude, men holdt hjem osv. altsaa arbejdede hjemme, hun har saa med tiden opdateret sig selv med diverse kurser og er nu " ejendomsmaegler " paa den beskedne maade, hun har valgt at ha' lidt at rive i, saa vi ikke river laarene af hinanden........ Husarbejde = Respekt !
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
kalle
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 16:41

Bruger

Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 03.02.12
 Status: Offline

Her hos os er det sådan at vi er fælles om det hele da konen også har en rimelig indtægt.

Vi går ud og handler det vi mangler både i husholdningen eller til os selv uden at skulle stå til regnskab for hinanden og det fungerer udmærket.

Og selv om enten konen eller jeg en dag skulle stå uden indtægt så blev det heller ikke noget problem udover så måtte man skære ned i luksusen i dagligdagen og spare der.

For uanset om det er den ene eller den anden der gik hjemme så er man jo stadig ligeværdig den ene laver kassen og den anden tager sig af det derhjemme og det er jo begge dele et job der skal værdsættes.

Og har nu aldrig hørt om såkaldte kontrakter hvor hustruen får ex antal kr og så er den skid slået ( ikke at der ikke er nogen der har det sådan ) men kender bare ingen og det er vel også lidt uværdigt.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Vanilla
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 16:50

Bruger

Antal indlæg: 275
Tilmeldt: 13.09.12
 Status: Offline

Saadan Kalle, det er nemlig saadan det skal koere.

At du ikke kender nogen med den mundtlige kontrakt forstaar jeg ikke, jeg kender mange. Ja, af dem jeg kender er det et faatal der lever som du og jeg.........Soergeligt ? JA !

Naar jeg moeder andre danskere, faar jeg tit spoergsmaalet, naa, hvor meget giver du saa din kone pr. md ? jeg behoever ikke at fortaelle at jeg er ved at braekke mig.....vel ?
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 16:50
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1826
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

lillemanden skrev:
Det er en lidt mærkelig sammenblanding ! penge er vel noget vi alle skal bruge til at få dagligdagen til at fungere. Hvis man har et ønske om at opbygge en tilværelse sammen, så skal der jo bruges penge, de fleste flytter jo sammen af kærlighed, men vi kan stadigvæk ikke leve af kærlighed og kildevand.

I det der beskrives her så er det som om , at hvis kvinden ikke bidrager med penge til husholdningen så er hun " købt ". en for mig underlig indstilling.

Hvad med de kvinder der gerne vil blive hjemme og passe hus hjem og mand og børn ?

Er hun " købt " nej hun bidrager med lige så meget, det er jo som regel en enig beslutning om , at hun passer hjem og børn , og mange mænd slipper for at tage sig af de daglige gøremål.

Er en kvinde mindre værdig fordi hun ikke går på arbejde ?

Angry


Absolut ikke.
Hvis ellers økonomien tillader det, er det jo den bedste løsning (også for børnene).
Det må jo være op til den enkelte familie at vurdere det.
- Det er jo heller ikke alle kvinder der bryder sig om at gå hjemme hele tiden, mange får så et "bijob".
Donna kunne ikke undvære "sin" skole,-nu har hun været der i over 20år. Hun glæder sig ikke til den dag det er slut (pension).
Selv ved afslutningen af sommerferien, rykker det i "cirkushesten" music
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 17:01
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1826
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

kalle skrev:
Her hos os er det sådan at vi er fælles om det hele da konen også har en rimelig indtægt.

Vi går ud og handler det vi mangler både i husholdningen eller til os selv uden at skulle stå til regnskab for hinanden og det fungerer udmærket.

Og selv om enten konen eller jeg en dag skulle stå uden indtægt så blev det heller ikke noget problem udover så måtte man skære ned i luksusen i dagligdagen og spare der.

For uanset om det er den ene eller den anden der gik hjemme så er man jo stadig ligeværdig den ene laver kassen og den anden tager sig af det derhjemme og det er jo begge dele et job der skal værdsættes.

Og har nu aldrig hørt om såkaldte kontrakter hvor hustruen får ex antal kr og så er den skid slået ( ikke at der ikke er nogen der har det sådan ) men kender bare ingen og det er vel også lidt uværdigt.


Jeg kender heller ingen der har lavet decideret kotrakt, - men har dog kendskab til flere der har mundtlig aftale.
Men dem om det. -Så ved konen jo også hvad hun har at gøre godt med, og kan evt. planlægge ud fra det.

Er der derimod tale om et fast månedlig beløb uden for al budget, dvs. decideret lommepenge for at holde på hende, -ja, så brækker jeg mig sammen med Vanilla Sad

PS. Jeg er heller ikke gift for at holde på hende,-og nu har vi da holdt sammen i 4½år.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Vanilla
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 17:24

Bruger

Antal indlæg: 275
Tilmeldt: 13.09.12
 Status: Offline

Nu er det decideret lommepenge jeg taler om, og jeg foeler det usmageligt.

Og ja AL. det er vel og burde vaere kaerligheden som holder 2 sammen, men i visse tilfaelde tvivler jeg.......
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
freja
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 17:37
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 954
Tilmeldt: 25.06.09
 Status: Offline

lillemanden skrev:
Det er en lidt mærkelig sammenblanding ! penge er vel noget vi alle skal bruge til at få dagligdagen til at fungere. Hvis man har et ønske om at opbygge en tilværelse sammen, så skal der jo bruges penge, de fleste flytter jo sammen af kærlighed, men vi kan stadigvæk ikke leve af kærlighed og kildevand.

I det der beskrives her så er det som om , at hvis kvinden ikke bidrager med penge til husholdningen så er hun " købt ". en for mig underlig indstilling.

Hvad med de kvinder der gerne vil blive hjemme og passe hus hjem og mand og børn ?

Er hun " købt " nej hun bidrager med lige så meget, det er jo som regel en enig beslutning om , at hun passer hjem og børn , og mange mænd slipper for at tage sig af de daglige gøremål.

Er en kvinde mindre værdig fordi hun ikke går på arbejde ?

Angry



Vel er hun da ej mindre værd, det er vel et prioritets spørgsmål.

En vælger at gå hjemme, en anden har et ønske om at pleje sin karriere, der har endda været røster fremme med den påstand, at prisen for de sidstnævnte, i deres kamp på ligestilling, har måttet betale med et mistet omsorgsgen, jeg er nu ikke enig, alt er jo ikke bare sort eller hvidt.

Men de mennesker der harcelerer over kvindens lyst til at gå hjemme og passe de fælles børn, udviser ikke blot en manglende respekt, men udstiller også deres uvidenhed om kvinden.

Det er vel i bund og grund op til den enkelte, hvad man vælger er bedst, for netop sin familie.

Sikkert og vist er det dog, at uanset om man vælger det ene eller det andet, har det som alt andet i livet sin pris.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 19:55
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

ved ikke Jeg fik også lomme penge ( lidt ) ked
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
soi7
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 20:11

Bruger

Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 10.02.11
 Status: Offline

Det der ikke er ok med "lommepenge" er når en mand i LOS giver "kæresten" 30K bath/md , det er jo bare en købepige, og dog ikke, måske hun ville blive alligevel, og manden bare vil hende det bedste ? det kunne jo komme an på en prøve !
Hvis en thai pige kommer hertil Dk så er det da helt normalt at manden giver hende nogle penge til at købe ind for, både mad og tøj osv, men igen er det vel beløbet der afgør om det er i orden ?

Hvis det er manden der arbejder og pigen går derhjemme, så er det vel fair nok at pigen skal have lidt mønt på lommen, det synes jeg nu alligevel, bare vi ikke snakker fx. 3000 bath/dag som en gogo pige :)
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
ezal
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-10-2012 22:37

Bruger

Antal indlæg: 59
Tilmeldt: 04.10.09
 Status: Offline

Nu ved jeg ikke om man kan sammenligne, da vi jo bor i Danmark. Men her er det sådan at Kea går hjemme og passer vores barn (selvfølgeligt er hun på barsel pt) og det kan hun gøre så længe hun vil. Når Mali engang kommer i vuggestue skal hun tilbage til dansk skole.

Vi har fælles konto, med hvert vores dankort til, og hun kan bruge hvad hun vil, hun skal ikke stå til regnskab for noget som helst.

Før hun kom herop sendte jeg 1000 kr til hende hver måned for at forsøde hendes liv, og efter vi endeligt blev familie sammenført (hun har været her 5 år nu) fortsatte vi med at sende 1000 kr til hendes mor. Det er ingenting for os men hjælper dem meget
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
ATM
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-10-2012 02:25
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 204
Tilmeldt: 23.09.10
 Status: Offline

misforstå mig rigtig, som jeg læser og forstår dig Vanilla, kan din kone bruge hvad hun har lyst til uden at stå til ansvar over for jeres fælles økonomi

misforstå mig rigtig, som jeg læser og forstår dig soi7, 30.000 i lomme penge, er det ikke en misforståelse, omregnet er det ca 6000 danske kroner, hvor mange i danmark dig selv inklusive har det beløb til sjov



Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Vanilla
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-10-2012 03:01

Bruger

Antal indlæg: 275
Tilmeldt: 13.09.12
 Status: Offline

ATM.

Jeg proever at misforstaa dig rigtigt :-)

Min kone er godt klar over at jeg ikke er " Drengen med guldbukserne " hun har et fornuftigt forhold til moent ligesom som saa mange andre ogsaa har.

Grunden til at jeg bragte det paa bane, er at naar jeg kommer i snak med farang, saa kommer spoergsmaalet ofte : Hvor meget betaler du din kone ? naar jeg saa siger at vi har faelles oekonomi er svaret ofte : Det turde jeg altsaa ikke, og det bliver sagt imens de ligner en som er ved at falde ned af pinden........Jeg kan ligefrem maerke at de taenker, ham der ( altsaa mig ) han maa kraftedme da vaere idiot ! Fred vaere med det, det koere fint for os, skulle jeg til at kontrollere og give lomepenge saa tror jeg at jeg i tidernes morgen havde valgt at goere haneben til den forkerte pige.

Det er heller ikke sjaeldent at jeg hoere at man skal tjekke sin kone, eksempelvis ved at gaa i bad og lige lade sin pung ligge fremme med en tusse som stikker ud og naermest raaber TA' mig TA' mig.

Jeg syntes at det er synd for de piger som er under mistanke og kontrol, i min optik kan jeg altsaa ikke faa oeje paa kaerligheden, maaske farang i de tilfaelde skulle hyre en hushjaelp istedet.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Når børn slås for penge Discover Thainess 8 22-04-2024 07:21
Danmark dejligt eller ??? Nyheder på dansk 1230 01-03-2024 11:52
Hvis du opholder dig i Pattaya.Husk altid dit pas eller en fotokopi Nyheder fra Pattaya 3 23-11-2022 09:17
Thai Airways sælger ud af deres ejendomme for at rejse penge til at betale deres gæld Flyselskaber 1 30-06-2022 09:35
Tutzing har fået færre penge i kommunekassen end budgetteret Den Royale blog 1 10-02-2021 08:33

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.20 sekunder | 100,122,389 Unikke besøg | jQ Blog