Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Diverse
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Horm mali ris
Bent
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 30-05-2009 18:00

Bruger

Antal indlæg: 347
Tilmeldt: 25.05.09
 Status: Offline

Dengang Ø.K. endnu var et rederi og havde skibe, der anløb Bangkok, skete det, at kokken på et Ø.K.-skib, der lå i Klong Toey-havnen, løb tør for ris. Hovmesteren sendte så kokkeeleven i byen for at købe en sæk ris.

Efter nogen tid kom kokkeeleven forvirret og tomhændet tilbage og sagde, at der hos rishandleren var mange forskellige rissorter i forskellige kvaliteter og til forskellige priser. Han havde ikke vidst, hvilken slags han skulle købe. Han havde troet, at ris var ris.

Den populæreste og dyreste slags ris blandt thailænderne er kao horm mali (ข้าวหอมมะลิskaal. Den har lange korn og har en særlig aroma på grund af et indhold af stoffet 2-acetyl-1-pyrroline. Varianten blev opdaget i 1954 i Proinsen Chachoengsao af Sunthorn Seehanern, en embedsmand i Thailands lndbrugsministerium.

I Malaysia dyrker man en anden sort af ris, som er udviklet af den internationale risforædlingsorganisation. Den har mere runde korn og skulle være mere ydedygtig. Men den siges at være mere melet og ikke så velsmagende som horm mali. Det fortælles, at når de malaysiske risbønder har høstet, sælger de deres ris og køber horm mali ris til husholdningen.

Jeg har ofte spist ris med kylling i karry i Malaysia og synes ikke, der er den store forskel på thailandske ris og malaysiske ris. Men jeg er heller ikke thailænder.

Fra thailandsk side ønsker man at patentbeskytte og have eneret på dyrkning af horm mali ris.

Mvh
Bent
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 31-05-2009 03:33
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

he he Bent

nu sejlede jeg med AP Møller og der løb vi kun tør for øl

..
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.19 sekunder | 99,984,093 Unikke besøg | jQ Blog