Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: De fastboende
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Brøk Folkepension
st0210
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-06-2012 15:57

Bruger

Antal indlæg: 40
Tilmeldt: 13.06.12
 Status: Offline

Nogen der kan hjælpe med svar på nedenstående ?.


Jeg er førtidspensionist fra efter 2003 ordningen og 49 år gammel og overvejer at flytte til Thailand
Jeg har undersøgt at ifald jeg flytter til Thailand skal jeg afmeldes folkeregisteret men jeg skal fortsat betale min skat i Danmark. Vil dette få betydning for min "optjening" af en fremtidig folkepension i henhold til nedenstående, eller gør dette sig ikke gældende for førtidspensionister.


Du optjener ret til pension i Danmark i forhold til, hvor længe du bor her, fra du er 15 år, og til du får din pension udbetalt. Perioden med bopæl i Danmark før det fyldte 15. år, og efter folkepensionsalderen er nået, tæller ikke med.

Efter 40 år i Danmark kan du få fuld folkepension. Dvs. at du kan få udbetalt den fulde sats for pensionen.

Har du boet i Danmark i mindre end 40 år i optjeningsperioden, har du ret til en mindre del af pensionen i forhold til det antal år, du har boet her. Jo kortere tid, du har boet i Danmark, desto mindre bliver din pension. Det kaldes en brøkpension.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-06-2012 17:02
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1826
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Prøv at læse nedenstående link.- Der er dog ved at komme afgørelse ved ophold indenfor EU:

http://www.aeldre...fault.aspx
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.19 sekunder | 100,122,613 Unikke besøg | jQ Blog