Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Dagbogen
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Dagbogen 05.05.2012 Kanchanaburi
Pen
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-05-2012 02:06
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

Dagbogen 05.05.2012 Kanchanaburi

Godmorgen Dagbog.

www.thai-dk.dk/uploads/DSCF7465.JPG


En historie om Kat der kommer videre, og en historie om strøm og vand


Ja de to ting hører jo egentlig sammen nu jeg bor i Thailand hvor installationen er meget underdimensioneret og dårligt lavet, så jeg havde besluttet at det skulle være slut med Kat’s evige frygt for uheld der er fuldt ud berettiget, og min egen bekymring når vi har regnvejr, og så slipper vi for det faktum, at vi ikke kan bruge vaskemaskinen samtidig med aircon, eller tage bad når vaskemaskinen kører. Så jeg havde købt den boks her i stedet for den gamle som i kan se her, 2500 Bht kostede boksen inklusiv nogle stumper og nogle plastik skinner til at skjule ledningerne fra og til det nye Home teater. 2 fyre der var en dag forsinket trækker nu nye kabler fra masten fordi jeg vil have mere end de 5 Ampere der kommer ind i huset, så de blå kabler der indikerer at der maks kan bruges 5 A, er blevet erstattet med sorte kabler der kan bære op til 60 A. En ny måler der kan give mere strøm er næste skridt på vejen som vi skal ud og snakke med elværket om i morgen, Kat gruer allerede for alt det papirarbejde der følger med, men der er såmænd bare en underskrift og en kopi af hendes ID kort de vil ha, men det er alt for meget for hende, busy busy siger hun Love




Arbejdet der tog 2 mand tre timer, 30 meter sort luftkabel og de stumper der skal bruges til sådan noget, endte på 3.400 Bht, nu mangler vi kun den nye måler som vi skulle få i næste uge på grund af nogle helligdage, den fik vi at vide kostede 3.500 Bht, så omkring 10.000 Bht for at blive sikker.

www.thai-dk.dk/uploads/DSCF7468.JPG www.thai-dk.dk/uploads/DSCF7470.JPG

Men nu vi sidder ude i carporten kun med lyden fra luftpumpen til akvariet som eneste støj nu vi er de eneste der er hjemme på vejen, sidder Kat på gulvet hvor hun skræller de gamle luftkabler hun er for nærig til at gi væk nej, og mig der sidder med en allerhelvedes dum ryg, og får skrevet i dagbogen, er hun stolt af sig selv fordi hun nu føler sig 100 % sikker med den nye installation, og stolt over at hun for første gang i sit liv, turde ringe og rykke for manden der skulle syne arbejdet, og som ikke kom i går som lovet. Hun har endda været så modig, at hun også turde ringe til postvæsnet for at høre om den månedlige pakke til Ohm var blevet væk, jeg havde fulgt den på dens vej gennem internettet på grund af indholdet der var dyrt. Jeg havde købt en lille DVD afspiller med skærm til 3.500 Bht, og havde lagt de ‘gamle’ Pc højtalere ned i papkassen sammen med nogle DVD’er jeg havde brændt til hende med musik og film. Så jeg var lidt betænkelig fordi der stod at pakken havde forladt posthuset for 2 dage siden, men var ikke blevet leveret Stres

Der var immervæk for 6.000 Bht i kassen, og med mit kendskab til posten herude der nogle gange ‘mister’ det sendte, fik jeg hende til at ringe, først til Bangkok hvor hun fik nummeret til det lokale posthus, hvor hun fik endnu et nummer til manden der havde afhentet kassen. Manden der ifølge Kat, tager sig af posten uden for byen hvor posthuset ligger, er lejet af postvæsnet fordi afstanden er for stor til deres egne postbude. Jo han havde skam kassen til Ohm, den står lige her i mit hus sagde han der fik Kat til at lyve lidt. Han fik en historie om at Ohm havde fødselsdag og ikke forstod hvorfor pakken ikke var kommet for lige som at lægge pres på afleveringen, der fik ham til at påstå at han afleverede den med det samme, og sandelig om ikke Ohm fik pakken 20 minutter senere, så en lykkelig afslutning, især for Ohm der aldrig får at vide hvad jeg sender hende, og som næste morgen sov til klokken 8 fordi hun havde set film jeg havde givet hende music

www.thai-dk.dk/uploads/DSCF7481.JPG

Og regnen kom endelig tirsdag aften med et drøn, som sædvanlig var de mørke skyer drevet ind over os som de andre dage omkring klokken 17, (der kun gav lyn og torden), og posen blev åbnet. En utrolig kraftig vind der har hærget hele landet og som har væltet mange huse og træer, fulgte med og fik et træ inde i haven til at knække, og lægge sig til hvile på nogle luftledninger, så vi måtte ud i en redningsaktion på et tidspunkt hvor der kom knap så meget vand. Kat holdt stigen mens jeg kravlede op og efter lidt mas fik træet ned og fik også øje på et træ inde hos Gun Ba også var væltet, det tog vi næste morgen på grund af stormen der gjorde det masende at være ude. Træet blev savet over, og alle de små orange bær der var faldet af blev ryddet op samtidig med at jeg fik fjernet nogle knækkede bananpalmer inden jeg måtte opgive, men så skal hun da ikke starte med at knokle når de kommer tilbage fra landet. Der ligger knækkede træer og buske alle vegne kan jeg se der også kostede os et par planter, så der har været gang i den ked

Go Lung fortalte senere, at han var blevet ringet op af en bekendt her i byen, strømmen var gået, og vinden væltede alt der ikke var stormsikret fik han at vide, mai pen rai havde han sagt, jeg har en der passer på huset. Det er ikke så svært at regne ud at han mener mig den dovenlars Shock

Endnu en stor ting er sket i Kat’s liv, endelig er det lykkes hende at finde ud af hvordan man sender en SMS, Tv 3 vi ser hver morgen, har dagligt en konkurrence kørende hvor man skal sende en SMS og på den måde deltage i lodtrækningen om enten t shirt, Ipad og andet kram. Vejret som alle snakker om på grund af den ekstreme varme og de mange brande hver dag, var emnet den morgen hvor hun forsøgte sig. Her er meget varmt og blæsten har væltet træer og skilte skrev hun, og som ved et mirakel der blev fejret med et højt hyl mens hun styrtede hen til Tv’et for at vise mig at hendes SMS blev vist på skærmen, og med hendes navn, var dagen reddet for hende Love

www.thai-dk.dk/uploads/DSCF7469.JPG


Så det har været en positiv og travl uge med alle de projekter, det nye køleskab der blev leveret og slæbt ind af to unge mænd til den aftalte pris, 12.500 Bht, blev placeret et andet sted på grund af dets størrelse. Det gamle køleskab blev rengjort og slæbt udenfor så Gun Ba’s søn kunne læsse det på hans bil inden de kørte hjem igen efter en hård arbejdsweekend hos de gamle hvor Go Lung selvfølgelig først dukkede op da køleskabet var læsset af sønnen og kæresten. Der blev flyttet rundt på skabene inde i køkkenet og gjort rent, de to øl der indgik som en del af betalingen for køleskabet, blev sat ind det kæmpestore tomme køleskab mens vi knoklede, og blev senere da vi var færdige, nydt ekstremt meget sammen med en pille ølkrus. Men vi er nu fri for at skulle afrime køleskabet 2 - 3 gange om måneden fordi fryserdelen nu har sin egen dør, og vi kan nu selv lave isterninger i den plastikting der er indbygget i fryseren, så vi sparer frygtelig mange penge siger Kat der vist lige har glemt at det ny køleskab kostede kat

Den kraftige regn fik jorden i potterne, til at plaske op i en meters højde og her så ikke så pænt ud, så der var en masse oprydning og flytning af de små planter jeg havde sået der blev slået til plukfisk af vandet. Puha det kostede mange timer med bevægelser ryggen slet ikke kan klare, og for at det ikke skulle være løgn, var det tid til at skifte vand i akvariet. Der er sgu dårligt tid til at køre nogen steder nu temperaturen endelig er blevet mere tålelig, på de første 10 minutter af regnen, faldt temperaturen med 12 grader, og røg ned i et mere behageligt leje omkring de 30 med efterfølgende dagstemperaturer omkring de 37 - 39 grader. Kun en lille tur ud for at se byggeriet af den kommende Big C, Robinson og Homepro og tage et par billeder selv om det ligger lang væk her fra, og en tur i Makro for at handle, er alt hvad der har været tid til, men nu begynder det endelig at ligne afslutningen på alle projekterne nu vi kun venter på den nye måler.

www.thai-dk.dk/uploads/DSCF7467.JPG


Hov, jeg glemte næsten at fortælle at vi også fik renset aircon i mellemtiden, Gun Ba der ikke vil have at jeg skal betale falang priser, kom over og satte sig for at overvåge arbejdet ikke så fandens meget smilende. Go Lung havde for en måneds tid siden købt 300 Manaro træer, godt og vel en meters penge høje der skulle ud på landet og skaffe penge nu Manaro stiger så godt som hver dag, og nu koster 7 Bht stykket her i byen, de blev læsset op på en lånt pickup, og afsted det gik. Så godt fortalte Gun Ba, at der røg 20 træer af undervejs fordi Go Lung havde ’glemt’ at sikre dem med bånd eller snor Wat ever, han havde ikke brugt så meget tid på at kigge i sidespejlene de 63 kilometer ud til deres mark, så de blæste af uden at han opdagede det klap. Gun Ba havde skældt ham hæder og ære fra da de kom frem og opdagede at der manglede 20 træer til 130 Bht pr styk, så de kørte tilbage for at finde de mistede træer/penge. Men de var som sunket i jorden sagde Gun Ba der skumlede gevaldigt over hans dumhed og bestemt ikke holdt sig tilbage med at fortælle det. For ikke at få en kugle for panden, blev den begyndende kriller i maven der indikerer at der sker noget muntert, og typisk ender med et godt grin, erstattet med et lille smil inden jeg luskede ind i huset hvor jeg kunne lukke lidt af luften ud uden at nogen opdagede det griner

P.S. Det kostede 300 Bht for rengøringen af aircon….…

Desværre gik det ud over den lille hund senere efter der var røget noget lao koa ned, den blev jagtet løbende af ham mens han skævede over til os for at se om vi så det, båret ind i huset hvor vi kunne høre at den blev gennembanket noget så grusomt. Jeg forstår sgu godt at begge hunde, der lige så snart de ser vores port er åben, løber herover og lægger sig logrende ned, og totalt overhører alle opfordringerne om at komme tilbage, ikke vil være derovre. Det gør det svært for mig, for jeg kan ikke blande mig i det selv om det gør mig så ondt, og bevidstheden om at han tager sin pistol med hver gang han kører nogen steder, er også en god grund til ikke at blande sig Stres

Nå, eftermiddagsluren venter lige om hjørnet, så ikke mere sludder herfra. En ny dag venter i morgen med endnu en rensning af akvariet og en tur ind til byen for at købe endnu en stor plastik spand til vandet, en klipning hos den nye frisør vi har fundet til 70 Bht, og så er det vist på tide at jeg får lavet lidt god Dansk mad igen. En gang panerede koteletter, 1 kogt blomkål, og bagte kartofler med hvidløgssmør og Bearnaise sovs der altid smager hamrende godt og altid får os til at gå tidligt til køjs sov

Denne gang skal Buddha have tak for at alting gik op i en højere enhed, tak fordi vi slap for den sædvanlige Thai mentalitet der altid giver tumult når noget skal laves, og tak for livet og det livet giver os ……… godag

www.thai-dk.dk/uploads/DSCF7449.JPG
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
BentBP
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-05-2012 10:32
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 163
Tilmeldt: 22.03.11
 Status: Offline

Hej Pen.

Tak for beretningen , i hygger jer , det lyder dejligt .
Forsat god weekend , og velbekomme jer . Thumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
soi7
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-05-2012 13:55

Bruger

Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 10.02.11
 Status: Offline

Ja, fin beretning, og flotte pausefisk du satte ind, men lidt krævende

, jeg har selv de samme her i Dk- "Discus fisk"

Håber da snart i får temperaturen ned i LOS Thumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Dalton
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-05-2012 18:18
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 12.04.11
 Status: Offline

Hej Pen
Altid hyggeligt at læse om store og små begivenheder i jeres dagligdag, tak for det
Det må være betryggende at få el-installationerne checket efter og bragt i orden,
ikke mindst nu hvor i snart får små pilfingre i huset love

Vi snakkes ved, og hils Kat

Dalton
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Pen
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-05-2012 02:22
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

Tak for det Bent, og i lige måde Thumb

Soi7, det lyder interessant. Kan man se et billede af akvariet for inspirations skyld, selv rykkede det på min opfattelse af hvordan et akvarium skal se ud da jeg så den 'tunge film, for hulen det er flot. Beslutningen om kun at have Discus i det store er taget, og vi har nu snakket om at få nogen til at køre os ud til Bang Bon som jeg fortalte om på et tidligere tidspunkt for at købe Discus der, og selvfølgelig tage nogle billeder af det slaraffenland det er for os fiske nørder Grin

Hilsnen er givet videre Dalton, og jeg skulle takke mange gange for den godag Og jeg håber virkelig vi ses igen, for min madlavning i aftes udviklede sig til en tragisk opdagelse. Beholdningen af Beanaise sovs er nu udtømt totalt, skrækkelig opdagelse Græder

En god weekend til jer alle her fra Lidenlund griner
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-05-2012 14:15
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

Græder Åree din stakkel har de ikke Knor Bearnaise i Big C ?? Og husk rednings vest til pusle med de store bacinger du har godag
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
soi7
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-05-2012 15:18

Bruger

Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 10.02.11
 Status: Offline

Pen skrev:
Tak for det Bent, og i lige måde Thumb

Soi7, det lyder interessant. Kan man se et billede af akvariet for inspirations skyld, selv rykkede det på min opfattelse af hvordan et akvarium skal se ud da jeg så den 'tunge film, for hulen det er flot. Beslutningen om kun at have Discus i det store er taget, og vi har nu snakket om at få nogen til at køre os ud til Bang Bon som jeg fortalte om på et tidligere tidspunkt for at købe Discus der, og selvfølgelig tage nogle billeder af det slaraffenland det er for os fiske nørder Grin

Hilsnen er givet videre Dalton, og jeg skulle takke mange gange for den godag Og jeg håber virkelig vi ses igen, for min madlavning i aftes udviklede sig til en tragisk opdagelse. Beholdningen af Beanaise sovs er nu udtømt totalt, skrækkelig opdagelse Græder

En god weekend til jer alle her fra Lidenlund griner


Du er jo heldig at bo i LOS, der er vist masser af Discus, og thaierne er dygtige til at lave dem :)
Jeg ville læse en del om dem før jeg anskaffede nogle, det er absolut ikke en "begynderfisk", men så svære er de nu heller ikke, der er bare visse forholdsregler der SKAL overholdes, ja og en vandtemperatur på 29 kan i jo nemt holde deude Thumb
Jeg har disse : http://www.google...d=0CHAQsAQ

Pas på du ikke bliver ramt af "discus fewer" det gør nogle folk faktisk,

God dag til alle derude i varmen :)
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Tulle
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-05-2012 07:45
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 179
Tilmeldt: 10.01.12
 Status: Offline

pen skrev
Nå, eftermiddagsluren venter lige om hjørnet, så ikke mere sludder herfra. En ny dag venter i morgen med endnu en rensning af akvariet og en tur ind til byen for at købe endnu en stor plastik spand til vandet, en klipning hos den nye frisør vi har fundet til 70 Bht,


hej pen

70 baht for en klipning lyder i mine øre dyrt jeg gav selv 30 for et halvt år siden, ølkrus
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-05-2012 15:07
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

ked Alting er steget jeg må bløde 80 bht. Græder
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dagbogen. Dagbogen 34 30-07-2023 18:10
"En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000) Mit nye liv i Thailand (2001-2012).skrevet af Hans S Film, bøger etc 7 08-09-2022 04:36
Lejlighed søges i Kanchanaburi Bolig i Thailand 2 21-07-2016 13:57
Video of the light & sound show at the Bridge on the River Kwai in Kanchanaburi Arrangementer 1 27-11-2015 10:43
LINK TIL: Mit nye liv i Thailand (2001-2012), af Hans Sønder Film, bøger etc 10 01-08-2015 08:53

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.21 sekunder | 99,076,693 Unikke besøg | jQ Blog