Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Thailand redder Royal Copenhagen
thai
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-03-2012 12:42
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3438
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Offline

www.thai-dk.dk/uploads/4999037.jpg
Med en midlertidig selskabsskat på nul procent i Thailand og ansatte til få tusinde kroner om måneden, er det lykkedes CEO Mads Ryder at forbedre forretningen for hårdt plagede Royal Copenhagen. Han trådte til i 2009 og er fjerde mand på posten på blot ti år.


Gentagne fyringsrunder i Danmark bærer nu frugt for Royal Copenhagen. Billigere arbejdskraft i Thailand og ændringer i sortimentet forbedrer driftsresultatet markant.

Thailandske arbejdere til en løn på få tusinde kroner om måneden og en skattebegunstigelse i Thailand ser ud til at redde Royal Copenhagen, der har været i store økonomiske vanskeligheder i årtier.

Den 237-årige danske porcelænsvirksomhed og hofleverandør mærker omsider på indtjeningen, at den siden årtusindeskiftet gradvist har flyttet store dele af produktionen til Thailand. Driftsresultatet vokser fra 2,6 mio. til 38,7 mio. kroner i 2011, viser årsregnskabet, som selskabet offentliggør om få dage. Det er det bedste driftsresultat i ti år.

»Det har været den helt rigtige beslutning at flytte produktionen til Thailand,« siger Mads Ryder, CEO i Royal Copenhagen, der er »meget tilfreds« med resultatet. Bundlinjen er dog stadig i minus, men det skyldes en ekstraordinær førtidsbetaling af husleje frem til 2013 på 28 mio. kroner.

Årtier med afskedigelser
Produktionen i Danmark er blevet kraftigt rundbarberet de seneste 25 år, hvor cirka 3.000 produktionsarbejdere har forladt det danske porcelænsfirma. Barberingen er endnu ikke overstået, og i disse måneder er Royal Copenhagen ved at skille sig af med flere porcelænsmalere. I 2013 vil der kun være 20-25 mand tilbage beskæftiget i produktionen i Danmark, hvilket svarer til en lille tiendedel af Royal Copenhagens egen fabrik i Thailand, hvor cirka 300 er beskæftiget i produktionen. Antallet kan meget vel vokse i fremtiden, da selskabet netop har købt en ny ovn, som kan fordoblede produktionskapaciteten i Thailand.

Prisen på at producere en termokop i Danmark er 125 kroner, mens de thailandske ansatte kan gøre det til 27 kroner, erfarer Berlingske Business. Desuden betaler Royal Copenhagen så lidt som nul procent i selskabsskat i Thailand tre år frem, når de åbner ny fabrik eller udvider produktionen. Foruden egen produktion i Thailand får Royal Copenhagen produceret porcelæn på en ekstern fabrik i Sydkorea.

For at reducere sine omkostninger yderligere har Royal Copenhagen de seneste år trukket sig fra markeder som Belgien, Holland, England, Schweiz, Singapore, Rusland og Kina. Tilmed er sortimentet blevet skåret kraftigt. Væk er røget »messing, juletræstæpper, papsprællemænd, glas og alt muligt,« som direktør Mads Ryder formulerer det, og tilbage er blot 25 procent af sortimentet fra før 2009.

Også porcelænssortimentet er blevet reduceret med 15-20 procent.

»Som mange andre har vi fokuseret vores forretning. Når vi skærer sortimentet, bliver det en nemmere forretning at drive, og det giver os mulighed for at bruge kræfter på noget andet,« siger Ryder, blev udpeget som topchef i selskabet i 2009 som den fjerde på bare ti år.

Fremgang i omsætning
Den smallere forretning har ført til en lille vækst i omsætningen med 4,7 procent til 492 mio. kroner i 2011. Årsagen er ifølge Ryder, at selskabet har haft succes med sin såkaldte Mix & Match-strategi, der giver kunderne bedre mulighed for at kombinere forskellige stel fra Royal Copenhagen.

Han fremhæver også en ny brudgaranti fra selskabet som årsag til omsætningsfremgangen.

»Mange synes, vi laver nogle fantastiske produkter, men har ikke turdet købe dem af frygt for, at de kom til at smadre dem. Med brudgarantien får kunden en ny tallerken, hvis han afleverer skår og kvittering. Den løsning har også været med til at flytte os fra noget meget luksuriøst og fjernt til det, vi kalder hverdagsluksus,« siger han.

Royal Copenhagen blev købt af Danmarks største kapitalfond Axcel i 2001. Planen var at gøre Royal Copenhagen til en god forretning og derefter sælge selskabet videre efter cirka fem år med fortjeneste. Men i dag - cirka 11 år senere - er den plan endnu ikke fuldført.


http://www.busine...copenhagen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-03-2012 18:05
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Hvad er formålet med det her egentlig, bortset fra at generere penge til grådige aktionærer.

Er det tænkt at turisterne skal købe dansk kunsthåndværk, fremstillet i Thailand og Sydkorea, af underbetalt arbejdskraft, og lade som om det er Royal Copenhagen?

Jeg kan huske da min kæreste, dengang, fik arbejde som porcelænsmaler på fabrikken i Smallegade på Frederiksberg, hun var rævestolt over at være blevet valgt mellem mange andre ansøgere

For fanden da Mads Ryder, nedlæg hellere fabrikken, hvis du har bare en anelse af anstændighed i dit magre kapitalistiske kadaver.Sad


Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
M55
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-03-2012 03:26
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1906
Tilmeldt: 23.10.09
 Status: Offline

F
or fanden da Mads Ryder, nedlæg hellere fabrikken, hvis du har bare en anelse af anstændighed i dit magre kapitalistiske kadaver.


penge, penge, penge, anstændighed hvad er det, dansk kunst håndværk var det en gang nu er det bare en penge maskine som ikke vil betale skat eller en ordenligt løn, nej de vil have en høj pris for deres vare. alt andet er de for at sige det pænt sku lige glade med
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
BentBP
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-03-2012 10:31
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 163
Tilmeldt: 22.03.11
 Status: Offline

Hej.

skipper skrev :"Hvad er formålet med det her egentlig, bortset fra at generere penge til grådige aktionærer."

Jeg vil gi dig helt ret skipper , vi har jo lige oplevet det her også , Mærsk lukker Lindøværftet , og får lavet hans skibe i Syd Korea , det tror jeg også har noget at gøre med aktionærerne , de vi se nogle flere penge i kassen .

Bitter , tjaa efter 36 gode år på Lindø , og havde regnet med at afslutte sit arbejdsliv der , og sidder nu her arbejdsløs og har 8 år inden man kan gå på efterløn , det er da surt .
Forsat god dag til alle her .
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
DKPete
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-03-2012 14:41

Bruger

Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 07.11.11
 Status: Offline

ja Globaliseringen er ikke så rart for lønarbejdende virksomheder. Heldigvis er der nu ved at være nogle der flytter tilbage til DK efter fejlslagne eventyr i Østen. men jeg er bange for at skibsbyggerier, porcelæns maling o.lign er en saga blot herhjemme :-(
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
farang
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-03-2012 08:34
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 457
Tilmeldt: 28.05.11
 Status: Offline

Globaliseringen er vejen frem siger de kloge varene bliver ikke billiger, men profiten bliver større
alt stiger, undtaget lønningerne hvornår siger folket stop, personligt forstår jeg ikke thaierne de tjener så lidt, betaler i dyre domme for deres varer
benzin er oppe i 40 baht, en dags løn er omregnet 5 liter benzin, det er mega dyrt
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
snue
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-03-2012 04:33
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 16
Tilmeldt: 10.02.12
 Status: Offline

Thailand redder Royal Copenhagen

flot overskrift hvad får thailand ud af den handel ,,,,,,,,, jo,,,,,, ja,,,,, svaret er nok intet
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sam
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-03-2012 13:15

Bruger

Antal indlæg: 258
Tilmeldt: 24.05.10
 Status: Offline

Køber du selv de flotte ting fra firmate? nej,det tror jeg ikke du gør.

Men firmaet har da en hel del ansatte,der får den i Thailand lovbefalede dagløn!

En denne dagløn så ikke er særlig høj, det kan vi jo nok ikke gøre noget ved.


Som man normalt kan læse på diverse thairelaterede sider, så skal alt være billigt for os farlang- billetten, taxi fra lufthavnen, maden , o.s.v.

Jeg har tidligere oplyst, at vi aflønner vore daglejere med 20% ekstra- hold da kæft en masse indlæg der kom ud af det!!!!
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-03-2012 13:46
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1750
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

sam skrev citat

J
eg har tidligere oplyst, at vi aflønner vore daglejere med 20% ekstra- hold da kæft en masse indlæg der kom ud af det!!!!


lyder meget interessant kan du sætte tal på her tænker jeg på 20 % af hvadved ikke
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sam
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-03-2012 14:01

Bruger

Antal indlæg: 258
Tilmeldt: 24.05.10
 Status: Offline

se indlæg nr. 6.


troede alle herinde vidste hvad en normal dagløn uden på landet er!
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-03-2012 14:15
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1750
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

sam skrev:
se indlæg nr. 6.


troede alle herinde vidste hvad en normal dagløn uden på landet er!


den svinger jo meget, den kære løn lige nu får daglejere her i vores område (surin) 170 baht pr.dag
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-03-2012 15:58
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Nu drejer tråden sig altså ikke om hvad Uncle sam betaler sine daglejere, men om at et gammelt hæderskronet dansk firma flytter produktionen til et land hvor arbejderne bliver underbetalt, og hvor fagligt arbejde er livsfarligt.
Mange tillidsfolk er blevet myrdet gennem årene, fordi de krævede menneskelige arbejdsvilkår, og en løn deres medlemmer kunne forsørge deres familie for.
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sam
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-03-2012 22:24

Bruger

Antal indlæg: 258
Tilmeldt: 24.05.10
 Status: Offline

Skipper, nu er du jo så klog vedr. lønninger i Thailand.

Jeg garanterer dig at fabrikken betaler det lovgivningen siger de skal og måske er der andre frynsegoder,som vi ike har kendskab til.

Ja jeg betaler vore daglejere 250 B pr. arbejdsdag= 8 timer samt frokost og lidt væske efter fyraften hver dag!

Så lad være med at fremsætte alle de nedladende bemærkninger om mine indlæg.

Jeg oplyser kun fakta!
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-03-2012 09:52
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

hej skipper

du skriver
et gammelt hæderskronet dansk firma
til det kan jeg kun sige ja der var engang hvor vi spinkle-de og sparrede op for at kunne købe deres produkter

i dag er det kun
et gammelt firma
tilbage, idag vil jeg ikke købe noget af deres bras som de siger er made in danmark
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-03-2012 15:01
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Ja yindee, gammelt er det, og det er det der giver patina.

Jeg kan huske Mågestellet blev stillet på bordet når de mest velkomne gæster skulle spise hjemme hos os da jeg var barn.

Nu bliver det snart hvermandseje, på tilbud i Bilka, og ti tallerkner i Netto for en hundemand.

Gad vide hvad aktionærerne skal spise af for alle de penge de tjener, det bliver nok ikke af noget der er stemplet i bunden med Made in Thailand.griner

Hvorfor skal de ødelægge alt hvad der er værd at bevare, i jagten på lettjente penge.

Og i øvrigt yindee, Royal Copenhagen er ikke noget bras, men det bliver det snart, det skal Thailands Brand nok sørge for.Shock
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-03-2012 15:25
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Jeg kom i tanke om en oplevelse jeg havde for nogle år siden, nu vi er inde på kunsthåndværk.

Jeg sad ved morgenbordet på et hotel i Chiang Mai da en amerikaner også slog sig ned.

Kender du til antikviteter spurgte han opstemt, nåja lidt sagde jeg.
Prøv at se hvad jeg købte igår sagde han stolt, og viste mig et lille smykkeskrin han havde pakket ind i vat.

Sælgeren sagde det var omkring 150 år gammelt fortsatte han, hvad syntes du?

Joe, sagde jeg, det ser flot ud, men hvis det nu er så gammelt, hvorfor er der så ikke den mindste ridse på det, det ser helt nylakeret ud.

Han sad og gloede lidt, og jeg kunne se det langsomt sivede ind at han var blevet røvrendt.

Han er ikke den første, og heller ikke den sidste.Grin


Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Før du rejser på ferie til Thailand se med her Hele Thailand 3 25-04-2024 17:39
Thailand Buddha Hill Pattaya er en skjult perle videoer Fra Pattaya 2 24-04-2024 18:18
Smag på Thailand Hele Thailand 98 24-04-2024 18:02
7 Populære områder at bo i Thailand som dansker Amazing Pattaya 1 22-04-2024 07:47
Thailand vil stramme sin cannabis-lovgivning Hele Thailand 6 21-04-2024 12:00

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.23 sekunder | 99,536,483 Unikke besøg | jQ Blog