Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Se, det er et skib !!
Pen
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-02-2012 13:06
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

multimedia.jp.dk/archive/00318/MIB_Fleming_1_318427e.jpg


Sådan en tingest kunne snildt gøre mit liv bedre, om end ikke perfekt. Men højden er desværre lidt for stor til broerne her i kommunen, så jeg drømmer fortsat godag

Jordomsejling på første klasse



Den spidse clippestævn skar bølgerne fint, da vi fra Marstrand sejlede ud i Kattegat i 13 m/sek. fra vest. Foto: Troels Lykke

Det ville være en hån at kalde det store køkken for et pantry. Bemærk den flotte granitbordplade. Foto: Troels Lykke

Skippers kahyt med adgang til eget toilet. Køjen, hvor der er stuveplads under, kan hæves via hydraulik. Foto: Troels Lykke

Udsynet fra salonen er fantastisk. I styrbord side er en tv-skærm gemt i en teakboks. Apteringen er i øvrigt i teak. Foto: Troels Lykke

Fleming 65 går ikke ned på udstyr. Store skærme ses ved førersædet med bl.a. kortplotter og videoskærm. Der er kamera for og agter på båden samt nattesyn med FLIR.

Fleming 65
Længde: 19,8 m
Vandlinje: 18,8 m
Bredde: 5,70 m
Højde over vandlinjen: 5,46 m
Dybdegang: 1,52 m
Dieseltank: 6435 l
Vandtank: 1514 l
Vægt: 58,9 t
Motorer: 2 x 800 hk MAN Diesel
Generator: 2 stk. 17 + 13,5 kW Onan
Maks. fart: 19 knob
Pris med udstyr: 24,5 mio. kr.
Design: Tony Fleming og Doug Sharp
Bådværft: Tung Hwa/Fleming Yachts
Forhandler i Skandinavien: marstrandyachts.com


Offentliggjort 05.02.12 kl. 08:24for at svinge en tredje køje op, mens der på styrbord side er en kahyt med to enkeltkøjer. På gangen er der et toilet med separat bad. Helt fremme er skippers kahyt, hvor en bred dobbeltkøje kan hæves via hydraulik, så man kan lægge dyner under den. Fra skippers smagfulde kahyt er der direkte adgang til eget toilet og bad. Bag skabene er der lys i den flot apterede Fleming 65. I alt kan der vælges mellem fem forskellige indretninger, hvad angår fartøjets nedre område ved gæste- og skipperkahytten.

Går man få trin op fra salonen, er man ved kommandobroen, hvor udsynet er i top, når man sidder på det høje, brede førersæde. I bagbord side er et sofaarrangement placeret på et lille plateau, så man kan følge med i sejladsen. I hver sin side af kommandobroen er der skydedøre.

Masser af elektronik
Mest imponerende er imidlertid al den elektronik, som findes. Der er f.eks. kamera i for- og agterstavnen samt i motorrummet, og optagelserne kan følges på en storskærm. Nattesyn med Raymarines FLIR findes naturligvis også samt et instrument, der alarmerer, hvis der f.eks. bliver for varmt i det kæmpe motorrum, hvor de to x MAN-dieselmotorer findes, samt to generatorer, hvor den ene bruges til at køre aircondition. Ved kommandobroen er der et tilstødende toilet.

Går man ud på dækket fra kommandobroen, er der en fin walkaround-plads, hvor der på hver side er 10 fortøjningsklamper i rustfrit stål. Det var også fra sidedækket, at importøren Peter Johansson styrede Fleming 65 via en remote. Fartøjet kan også styres fra flybridgen, hvor der hverken er plads til solbadning eller en swimmingpool, men i stedet er placeret en RIB og kran til at sænke den i vandet. Igen et eksempel på Fleming Yachts' praktiske tilgang til sejlads. På toppen af flybridgen er placeret en dobbelt radar fra Furuno.

Helt ude på fordækket er der en vandhane, så man kan tilslutte en vandslange, når fartøjet skal have skyllet saltvand af. Når man skal gå fra borde, er der i hver side en lav dør, der kan åbnes oppe og nede på sidedækket, så man kan vælge den dør, som passer til kajens højde. Helt fremme er der to ankre, der sænkes elektronisk.

Stoppede rulning
Fleming 65 har sejlegenskaber, der kan gøre sig i Stillehavet. Det var i hvert fald mit indtryk, efter vi havde været en halv time på et frådende Kattegat i en mindre vinterstorm. Bølgerne stod nemlig ind over den tunge dame på 58,9 tons, da den skarpe, høje clipper-stævn skar sig ubesværet gennem vandet. Vinduesviskerne kørte konstant, da jeg sad i det høje førersæde. Vi gyngede dog voldsomt, lige indtil vi slog stabilisatorer til. For lige med det samme stoppede Fleming 65 med at rulle. Stabilisatorerne koster 500.000 kroner, men de er godt givet ud, hvis man vil undgå søsyge. Den lille superyacht, som man roligt kan kalde Fleming 65, var yderst let på rattet. Selv om dieselmotorerne fra MAN er på 2 x 800 hestekræfter, så kunne de kun høres svagt, da motorstøj og vibrationer er elimineret ved blandt andet at placere motorerne på gummiklodser og lægge en kraftig lydisolering inde i motorrummet.

Mod de to-tre meter høje bølger sejlede vi 10 knob med 1250 omdrejninger pr. minut, her bruger motorerne i alt 45 liter diesel i timen. På en tur fra Marstrand til København vil Fleming 65 således bruge cirka 1.000 liter diesel, hvis man sejler 10 knob, hvilket er cirka 11.000 kroner i dieselforbrug.

Ved tomgang, hvor farten er 5,5 knob med 600 omdrejninger, bruger de to MAN-dieselmotorer kun 5,5 liter diesel i timen. Sejler man med otte knob i timen, vil man med en fyldt tank på 6.435 liter diesel kunne sejle 2200 sømil i et stræk, det kunne f.eks. være en distance fra Rotterdam til New York. Vores topfart under testen var på 20,1 knob, da vi halvt surfede på bølgerne ind mod Marstrand.

Se mere her: http://fpn.dk/mot...682754.ece
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-02-2012 13:46
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

Thumb Tjaeee såfremt man har rigeligt med penge så er den da nydelig Grin
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Det gode skib Selandia. Alt det andet 15 04-11-2018 07:18
Møllers sidste skib Nyheder på dansk 12 09-02-2013 10:43
Dansk skib fik hjælp i piratområde Befri Eddy og Søren 3 17-12-2012 19:37
Kæmpe Mærsk-skib i brand **Baren** 5 10-07-2010 04:22
23 russere på skib kapret af pirater Diverse 6 01-11-2009 03:40

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.25 sekunder | 100,293,128 Unikke besøg | jQ Blog