Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Dagbogen
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Dagbogen 24.12.2011 Kanchanaburi
Pen
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-12-2011 04:30
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

Dagbogen 24.12.2011 Kanchanaburi

Godmorgen Dagbog og rigtig god bag jul danse

www.thai-dk.dk/penfoto/2/DSCF1276.jpg

En travl tid er ved at slutte !!

Men først vil jeg fortælle om en tur med Dardi ud til Wat Tham Sua jeg gjorde lidt anderledes, for jeg kørte ned til floden for at tage den lille båd over til den anden side så han kunne prøve det, og for at slippe for turen ud forbi Tesco der ligger på hovedvejen til Bangkok og den voldsomme trafik. Kat var denne gang rolig og ikke så nervøs da vi endelig var kommet ombord, jeg kørte jo knallerten ombord med de prøvelser det er med en vippende båd, mens hun gik ombord. 5 Bht betalte vi for den herlige men meget korte tur til den anden side, alt for kort fordi der er en pragtfuld udsigt til floden selvfølgelig, men også bjergene som også Dardi kigger begejstret på Foto

Og så kørte vi ellers langsomt ud mod templet ad den vej jeg holder så meget af at køre på, Dardi’s hoved roterede som blinklyset på en ambulance for at få det hele med mens vi kørte, og han tog en masse billeder når jeg blinkede ind til siden når vi passerede noget interessant. Solen var dejlig varm i dag som var en nydelse oven på de par kolde dage vi lige har haft, og fik Dardi til at blive lidt rød i hovedet, så turen var alene på grund af varmen en herlig ting. På vejen derud passerer man en sluse man skal krydse, en afvandningskanal som man kan se fra Wat Tham Sua, her stod der i dag en del mennesker og kiggede ned i vandet der fik os til at stoppe op for at se hvad der var gang i hej

Og nede i det lave vand gik der både kvinder og mænd og lagde net ud, vi fik at vide at der var mange fisk fordi slusen lige var blevet lukket, og at man kunne fange 10 kilo om dagen. Det var ikke så store fisk, men antallet gjorde at interessen var så stor, Kat fortalte mig at det er de samme fisk hun køber på markedet og lufttørrer som smager rigtig godt. Så der blev snakket om at fiske der fik mig til at spørge damen i den lille forretning vi holdte pitstop i hvor jeg kunne købe et net, men det kunne man ikke i nærheden, og fik vi at vide, kun inde i byen. Så vi kørte videre mod templet man kunne se i det fjerne og kom dertil i løbet af et par minutter, Dardi og jeg gik hurtigt op af trapperne for at tage billeder mens pigerne blev nede på jorden i frygt for de 150 trin op. Og der var som sædvanligt flot, solen var med os her der gav nogle gode billeder, dog ikke af så flotte af udsigten der blev hindret af disen. Og her har jeg også været mange gange nu og tog kun et par billeder inden vi vendte om igen for at møde pigerne der havde taget turen op med vognen til 10 Bht fik jeg at vide til morgen, Mon den stakkel kunne ikke gå så langt og sponsorerede turen op.

www.thai-dk.dk/uploads/084.JPGwww.thai-dk.dk/uploads/090.JPG

Men vi mænd klarede turen fint op med kun 2 pauser undervejs, lårmusklerne syrede til meget hurtigt nu der ikke er så meget aktivitet på programmet og fik et lille tilbagefald på turen ned igen. Så vi aftalte at besøge restauranten der ligger neden for templet ude i vandet som vi hurtigt kom til for at reparere skaderne skaal Men det var koldt at sidde derude uden læ af nogen art, fy for den lede hvor Kat og jeg ikke havde det så godt. Men nu der var tale om et hel sponsorat holdt jeg frosten ud og nød maden vi fik som smager pragtfuldt her lavet på Thai maner. Vi var kommet lidt sent ud af døren i dag, og klokken der nu var lidt over 3 der betyder at solen står bag ved bjergene der gør det mere koldt, så vi kørte hjemad igen ad samme vej, Dardi ville gerne have en tur til med båden, og som sagt så gjort. Hernede ved floden ved jeg man kan købe net og andet fiskegrej, så vi fandt et net til 100 Bht og aftalte at tage ud og fiske næste dag. Dardi og Mon kørte hjem på hotellet og ville tage ud at spise senere mens Kat og jeg blev hjemme, vi er godt brugte efterhånden og trængte til en hjemmeaften der blev nydt gevaldigt musicmusic

www.thai-dk.dk/uploads/DSCF6382.JPG

Og så skulle vi jo ud og fiske, men jeg havde dog lige et par projekter først. Det var tid til at købe medicin igen, og akvariet skulle rengøres og have skiftet vand. Det første projekt gik i vasken, Kat som ringede derud fik at vide at der var udsolgt af mine piller, det har jeg prøvet før men fatter stadig ikke at et sygehus kan have udsolgt af medicin, men sådan er det ved ikke Det andet projekt gik meget bedre, algerne der er alle vegne blev fjernet med en tandbørste, filtret blev skiftet sammen med omkring 30 % af vandet, og jeg ‘støvsugede’ bunden meget grundigt fordi jeg havde fundet 2 små snegle. Planterne røg ud til en grundig inspektion af Kat der aggressivt rengjorde dem og fandt nogle flere snegle hun arrigt kvasede mellem neglene, sokkapok hvæsede hun og frydede sig over de døde snegle sarcasm

Så da akvariet stod flot og rent ringede Dardi og jeg lige sammen og aftalte et tidspunkt at mødes på så vi kunne komme ud at fiske. Vi var dog lige nødt til at køre ned i skrige gaden for at købe den anden medicin nu sygehuset havde udsolgt inden vi satte kursen mod slusen der er omkring 15 kilometer ud til. Men det gik fint og vi kom hurtigt frem, pigerne havde forberedt sig og havde shorts på og var ivrige efter at komme i gang, så vi fandt et sted der var knap så stejlt hvor de kunne gå ud i vandet med det 25 meter lange net. En ældre mand der gik oppe på vejen sagde noget til dem og begyndte så at kravle ned af den stejle skråning for at hjælpe dem. Og de fik hurtigt styr på det nu de fik hjælp og begyndte at gå langsomt frem mod slusen hvor de fandt nogle søm at binde nettet med, Mon var allerede blevet træt af fiskeriet nu der ikke gik 5 kilo i hurtigere end stærkt, så hun gad ikke mere nu her 20 minutter efter de var startet og lagde sig i skyggen på en bænk. Så jeg gik ned i vandet sammen med Kat og fangede selvfølgelig ikke en skid, det havde nogle mænd oppe på vejen sagt til os da de så os, men nu havde jeg købt net og var kørt hele vejen herud, så fanden stå i at give op Angry

Vi satte os over til damen i forretningen og nød en kølig og ventede en halv time inden vi tjekkede nettet igen, i mellemtiden åbnede damen så op for tragedierne og fortalte at hun var ked af det. Hendes mand havde en mia noi og gav hende både hus og bil og blev væk i lang tid, utroligt at fortælle sådan noget til vildtfremmede mennesker tænkte jeg mens jeg kiggede på hende, 62 år gammel med forretning, land og huse stod hun nu alene tilbage. Et lille barnebarn optog hendes tid i dagtimerne mens hun passede forretningen og det er sgu ikke den bedste fremtidsudsigt i den alder, mærkeligt land !!

Nå, vi 2 gæve lystfiskere kravlede ned i kanalen igen hvor Kat gled på det glatte underlag og satte sig på numsen, muntert syn jeg ikke kunne lade være med at grine af, samtidig med at jeg fik en sludder med Buddha om at skåne mig for samme tur. Og der var selvfølgelig ikke bare en lille bitte fisk i det ellers finmaskede net, der gjorde det nemt at pakke sammen i erkendelse af at vi ikke ville fange noget. Men så fik vi da prøvet det og ved nu hvor vi skal køre hen og holde øje, nettet er så småt at det nemt kan ligge under sædet og shorts har vi så godt som altid på, så hvorfor ikke nu Kat er glad for at fiske og ikke har noget imod at få beskidte fingre music

www.thai-dk.dk/uploads/DSCF6396.JPG


Så blev det juleaften slæde

Og efter 2 forsøg lykkedes det at købe noget der lignede en kamsteg, 350 Bht skiftede hænder for anden gang, og vi kørte glade hjem med byttet, der blev købt ved at vise et billede af en kamsteg så vi kunne undgå endnu en gang ben med lidt kød på, som vi fik i første forsøg. En ekstra grill blev købt for at have et låg at lægge på den jeg har i forvejen, og en rustfri bakke til væden blev også handlet. En meget dyr juleaften som jeg IKKE gentager, både på grund af de mange penge det kostede mig, men også fordi kødet i smag var meget langt fra det vi kender og var en skuffelse. Men så gik der tid med det som sangen siger, hele 5 timer hvor det lykkedes Mon at blive kampstiv mens hun fortalte om det forfærdelige faktum at hun var sulten, og at Thaier sagtens kan spise for sjov som hun havde fået forbud imod. Selv de røde pølser Dardi havde købt til mig og som lå i fryseren forsøgte hun at stjæle, men nu jeg har sagt til Kat at hun er big boss i huset nu jeg ikke kan holde øje med det hele, fik hun afværget det gudskelov Thumb

Det var anledning til næsten borgerkrig mellem os, for Mon er sådan en person der gør hvad hun har lyst til og som rent faktisk kommer til at koste mig penge i reparation og erstatning af det hun har ødelagt, Det fik mig op idet røde felt og fik mig til at være alvorligt gal på Kat, for hvorfor fanden kunne hun ikke sige stop, hvorfor forhindrede hun ikke Mon i at æde alt den røgede laks Dardi havde taget med til mig og som jeg ikke nåede at få smagt noget af !! Det fik jeg så hjælp til at forstå af Yindee der snakkede med Kat, det er dit hus og du er big boss sagde hun til mig, nu giver du mig lov til at være big boss som dig, så nu kan jeg sige stop Angry Og det gjorde hun så også nu hun var nyudnævnt chef, der blev holdt skarpt øje med Mon og hendes narrestreger og alle undtagen Mon var glade igen hej

Flamingo boksen vi lånte af Gun Ba holdt humøret oppe med de kølige drikkevarer der lå oven på isterning poserne, de farverige løbelys Mon havde købt blinkede lystigt, og var sjove at se på mens vi sad tålmodigt og ventede til musikken der spillede inde i stuen, så carporten var i julestemning, om ikke andet så anstrengt julestemning !!

Og det gik jo ikke som præsten prædikede, 5 timer tog det i den interimistiske Weber grill før kødet var nogenlunde spiseligt. Dardi lavede brunede kartofler mens jeg lavede sovsen, og lige pludselig kunne vi spise. Mon som selvfølgelig var på tværs nu hun var fuld og sur over at hun ikke måtte tømme køleskabet, nægtede at spise (altså lige indtil Dardi håndfodrede hende ved ikke) Kat den herlige tøs, gnaskede lystigt maden i sig, især sovsen jeg ved hun elsker, blev hældt ned i en vældig fart. Nu er alting godt sagde hun, jeg har glemt at jeg var lidt sur fordi jeg var sulten sagde hun mens jeg øsede endnu en tallerken sovs med en lille kartoffel stump op til hende og var glad for at hun ikke er så vanskelig, ja selv de syltede asier gled ned, herligt Love

De brunede kartofler reddede fiaskoen med stegen, pigerne elsker jo alt der er sødt og holdt sig ikke tilbage, så det gik sådan okay alligevel. Jeg blev i hvert til fald mæt og var træt som et alderdomshjem og var glad da gæsterne kørte hjem, Kat var som sædvanligt forsvundet og lå allerede og snorkede stille inde i køjen, så igen var det min pligt at låse af og slukke lyset, skammeligt Græder

Sådan gik den jul, hurtigt overstået og ikke noget vildt gaveræs overhovedet. Indo står som sædvanligt udenfor og venter på resterne hun ved hun får, og min jagt på duerne fortsætter. Så det var hverdag igen næste morgen hvor vi havde travlt, Go lung havde købt 5 meter net fordi han havde opdaget at der var duer inde i huset selv om han hårdnakket havde nægtet, når jeg pegede op for at vise ham ungerne man kunne se udefra. Så der blev lavet 150 net igen som vi begge sad og hyggede os med at lave, Kat med en julemandshue på hun havde fået af Mon for at holde kulden væk fra ørerne, og mig med 3 langærmede bluser ,lange bukser og termo sokker på, sad vi der og sludrede om alt det der var sket og alle de mennesker der har besøgt os. Hun forstår stadig ikke helt at det er på grund at mit skriveri at i har lyst at se mig, men er super stolt over det som hun fortalte vores nye venner fra Krabi der har købt grunden inde ved siden af. De kom lige forbi som de kaldte det og havde selvfølgelig en lille gave med til Kat som hun straks åbnede og spiste Love

Vi er meget velkomne til at komme til Krabi, det skal ikke koste os en krone at overnatte uanset hvor længe vil har lyst at være der, og selv en knallert står til vores disposition, så mon ikke der ligger og lurer en lille ferie så vi kan slappe lidt af ovenpå den anstrengende jul ked

Nettene blev færdige og jeg kravlede op og fik lukket alle hullerne mens duerne der forskrækket over at der lige pludselig kravlede et menneske rundt oppe på taget, baskede rundt om ørene på mig. Gun Ba blev rigtig glad over mit arbejde og stod smilende ude på vejen mens jeg sad og pustede ud med en kølig inde i carporten, og sagde, love me love my dog som er hendes beholdning af Engelske ord, en dejlig varmhjertet kvinde, altså undtagen når hun dasker Indo en på låget med kosten rasende

Så tak Buddha for at du fik tingene til at gå alligevel selv om det ikke var nemt…..… godag

www.thai-dk.dk/uploads/DSCF6404.JPG
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
FedeFinn
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-12-2011 08:24
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 66
Tilmeldt: 10.10.11
 Status: Offline

Endnu en skøn læsning Grin
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-12-2011 09:45
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

kat Det kan jo også være at vi kommer for at besøge kat Men vores lille Ovn lavede dejlig Flæskesteg med knasende svær på 1½ t. driller brune kartofler og rødkål og så Risalamande music
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-12-2011 09:55
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Ja, tak for læsningen.
Jeg kan forstå at du også lever sammen med en "sovsetyv".
Hvorfor mon de elsker brun dansk sovs så meget?
Min "madam" slubrer det i sig med ske,- og kan sagtens nå at efterfylde tallerkenen 3 gange.
Hav en god daghej
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lillemanden
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-12-2011 10:58
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 614
Tilmeldt: 15.06.09
 Status: Offline

> Du steger på indirekte varme....dvs . kullene i siderne og stegen i
> midten. og stikker et stegetermometer i stegen,kernetemp ca 72-75 grader
> ,når den er færdig ...husk 15 min hviletid...
> Har du ikke et stegetermometer er stegen færdig når der kommer klar saft
> ud af den ,hvis du stikker den med en kødnål.


Lige nøjagtigt - og jeg vil gætte på, at den skal have 30 minutter pr. ½ kg.

Men brug, som nævnt, et stegetermometer.


sådan søde så går det fint!!!!!

katskaalLove
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Pen
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-12-2011 12:48
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

Kat er som du også siger AL 48, en sovse tyv. Skeen kommer også til sin ret hver gang jeg laver mad og 'resterne' bliver omhyggeligt sat i køleskabet og spist sammen med ris og andet mærkeligt. Og hver gang siger hun selv om hun jo i modsætning til Thaimad der hurtigt er færdigt, at falang mad SMAGER AF NOGET Thumb

Jeg ved ikke hvad der var gang i med kødet, det kunne spises men heller ikke mere, en underlig skinkeagtig smag og lidt surt uden at være dårligt, måske var det ornekød vi gnavede, hvad ved jeg ved ikke

Men jeg gør det ikke igen Sad
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-12-2011 14:22
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Pen:
Det behøver ikke være ornekød du spiste (men muligheden foreligger naturligvis), men svinekød tager meget smag af hvad de er opfodret med.
Husk dengang danske bønder brugte silde-ensilage til foder.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-12-2011 14:43
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Jeg steger min flæskesteg på svensk vis, det giver en sprød svær hver gang.
Først koger man stegen i ca. 20 min. med sværen nedad, derpå gnider man salt i sværen og lægger den i ovnen ved 180-200 grader til kødtermometeret viser ret temperatur.
Perfekt hver gangThumb
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
eneber
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-12-2011 14:55
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1017
Tilmeldt: 07.06.09
 Status: Offline

AL 48 skrev:
Pen:
Det behøver ikke være ornekød du spiste (men muligheden foreligger naturligvis), men svinekød tager meget smag af hvad de er opfodret med.
Husk dengang danske bønder brugte silde-ensilage til foder.


Sad bønder griner
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Dalton
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 27-12-2011 11:24
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 12.04.11
 Status: Offline

Husker engang, jeg havde købt en ½ gris af en bekendt og det første der skulle spises var en ribbensteg.
Jeg havde smidt den i ovnen og var kørt en halv times tid.
Da jeg kom hjem lugtede der af stegt fisk i hele huset!
Det viste sig at min bekendte havde minkfarm og grisen var fodret op med mink foder, da han havde hørt at det kunne man sagtens bare svinene fik normal foder et par uger inden de skulle slagtes..
Det holdt ikke helt Sad
Han kom dog af med kødet alligevel da han solgte det billigt til en tamilsk familie der skar det i små stykker og krydrede det kraftigt
I lang tid efter løb de ham på dørene og ville købe mere af det "gode og billige" kød
Har også hørt om en der fodrede ænder op med mink foder og det var rigtigt surt at stå juleaften og skulle have and og så var det nærmest "sildemåge" Shock

Dalton
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dagbogen. Dagbogen 34 30-07-2023 18:10
Will this year be like the 2011 floods? Billeder/Videoer fra livet i Thailand 1 13-10-2016 04:26
Lejlighed søges i Kanchanaburi Bolig i Thailand 2 21-07-2016 13:57
Video of the light & sound show at the Bridge on the River Kwai in Kanchanaburi Arrangementer 1 27-11-2015 10:43
River Kwai Bridge Week @Kanchanaburi 28 November-7 December Arrangementer 2 14-11-2014 09:11

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.37 sekunder | 97,900,091 Unikke besøg | jQ Blog