Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Dagbogen
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Dagbogen 23.11.2011 Kanchanaburi
pensionisten
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-11-2011 04:34
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1147
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

22.11.2011 Tumult Buri.

Et underligt tilbud og ny lærdom om Thailand !!

www.thai-dk.dk/uploads/014.JPG

Mit nye legetøj som bliver luftet tit og ofte og har givet en herlig fred her på vejen til beboernes store glæde, men som desværre har kostet én due livet ked, fik den forhenværende politimand til at hente sin tjeneste pistol. Jeg har også én sagde han bredt smilende og tilbød mig at låne den hvis jeg ville, jeg skulle dog betale for patronerne til hans 45’ som er15 Bht stykket og ikke er nogen herregård. Men det er dog lige voldsomt nok i forsøget på at få duerne væk fra vejen, så jeg afslog pænt tilbuddet, og tænkte på hvorfor dog han stadig havde sin tjenestepistol nu han var stoppet. Men det fik jeg senere en forklaring på som rystede mig lidt, betjentene skal selv købe pistolen som altså er deres ejendom. De kan låne en pistol som skal afleveres hver dag på stationen og er den gode gamle tromlerevolver vi vel alle kender fra cowboyfilmene Stres

Men grunden til at jeg blev overrasket over at pistolen er privat ejendom, er at der må være tusindvis af pistoler med lovlig licens rundt om i landet. Og nu jeg er falang og altid taber i enten en ordstrid eller et retsopgør med en Thai, kan jeg da godt tænke over konsekvensen når en Lao Kao glad Thai bliver gal på mig og har et lovligt våben !!

Nå, men ellers går tiden med akvariet der skal startes op igen, det har stået uden vand i lang tid nu fordi jeg ville slå eventuelle bakterier ihjel. Det slæbte vi så ned i jordhøjde og gik i gang med rengøringen, men gik i stå fordi vi ikke kunne få rengjort glasset ordentlig. Og det var så starten på en jagt efter barberblade som jeg brugte hjemme til at få alger og andet fjernet fra glasset, oversættelsen for at Kat kunne hjælpe mig i jagten var i orden. Og vi var alle vegne men fik negativt svar hver gang og blev ikke klogere på hvor man kunne købe dem, det blev jeg lidt træt af efter et par timer i den stegende sol der giver os 34 grader i dagtimerne i øjeblikket, så jeg bestemte mig for at spørge i en frisør salon, for hulen da måtte vide hvor de kunne købes nu de selv bruger dem. Og der var bid første gang, en venlig dame pegede på en plastikskål og sagde til Kat at dem kunne vi få gratis, svar på hvor de kunne købes fik jeg aldrig, men jeg fik da 10 styk blade med hjem og kunne fortsætte rengøringen. music

Og nu et par dage efter, og en tømning at akvariet endnu engang fordi store snegle pludselig kravlede rundt, og efter at have hældt kogende vand over stenene 2 gange og startet forfra, venter jeg på at den kemiske gift imod de små larver vi opdagede i vandet, begynder at virke. Som det sker hver dag havde jeg ikke brillerne med, og kunne derfor ikke læse hvad larverne hed på latin og læse om dem i den Engelsksprogede bog han havde, og solgte os noget lyserødt pulver der nu gør vandet mælkehvidt og forsinker de kommende fisk på grund af dumhed !!

For havde jeg dog bare fået navnet tidligere, ville jeg ved at læse på Internettet som er en guldgrube af oplysninger, have set at de små larver er en stor lækkebidsken for fisk og endda bliver avlet og solgt som eksplosive nærings bomber. Men det gjorde jeg ikke, og må altså vente på at vandet bliver klart igen og de nye fisk kan hentes hej

Og hvorfor kan man købe gift mod noget som er sundt og godt for fiskene ??

Kat sidder på hug ved siden at mig i natkjole og arrangerer en blomst hun fik af tyskerens dreng i går, og synger lidt og hygger sig mens jeg siddende i hænge møblet, har svært ved at koncentrer om Dagbogen, fordi jeg uafbrudt lige skal se på fiskene music Vaskemaskinen høres svagt og vinden eller rettere stormen der er hverdag nu og kommer fra den tomme grund bagved får alt til næsten at lægge sig ned, den er meget kraftig og skulle efter hvad Danskeren jeg er træt af at kalde Dansker hver gang jeg skriver om ham, og har fået tilladelse til at bruge det han bliver kaldt heroppe, omtaler jeg herefter ham som Kris fortæller. Nå men blæsten som det er og gør knallertkørsel spændende, skulle først lægge sig i Februar. En herlig men kølig afveksling fra de stillestående dage der hersker her normalt, og gør nætterne kolde med temperaturer ned til 20 grader og får mig til at bruge dynen Stres

www.thai-dk.dk/uploads/022.JPG


En tur i Tesco viste at varerne nu igen kan komme frem, og alle hylder var proppede med alt det der manglede før, så langsomt forsvinder problemerne vandet har givet og har ødelagt 1.8 millioner hjem ifølge regeringen. Et svimlende stort tal og lidt uforståeligt for mig med de ‘små’ forhold vi har hjemme, og for at hjælpe de stakkels mennesker der får 6.500 Bht udbetalt til udbedring af skaderne, har de store fabrikanter sat prisen ned med op til 60 %, flot tiltag ThaiThumb

Og så var vandet i akvariet endelig rent nok efter at have stået i 4 dage og filten blev skiftet i filteret fordi det var meget beskidt, op på knallerten og afsted til fiskehandleren, men først skulle den mistanke min evigt nærrige pige havde, be eller afkræftes. Jeg bruger jo en del penge på medicin og har købt medicinen samme sted som da jeg var her oppe sidste år, og havde ikke tænkt på om de snød mig ved at tage overpris. Men det havde Kat der fik os ned i skrigegaden, hvor der ligger et velbesøgt apotek henne ved Jolly Frog, som hun mente havde den vante medicin den sædvanlige butik var løbet tør for. Der er altid mange mennesker derhenne som Kat siger skyldes at ejeren ifølge et skilt, samtidig er uddannet doktor. Så det tog 20 minutter før det endelig var Kat’s tur, jeg havde allerede opgivet at vente og sad ude på knallerten og nød solen mens jeg studerede det altid hektiske liv der er hernede, og fik da også hurtigt et tilbud fra 2 ladyboys som jo ikke kunne se øretæverne, indtil Kat kom stormende ud uden medicin og smilede over hele femøren der fik de 2 til at ligesom fordufte grinerdriller

De koster kun 270 Bht for 10 styk sagde hun glædestrålende og fes ind i butikken igen for at handle videre mens jeg tænkte over hendes renden ud af butikken midt i ekspeditionen. Men hun var glad for at jeg nu kan spare 80 Bht på 10 piller af den ene slags medicin, og 10 Bht på den anden. Det fik vi selvfølgelig snakket om da vi kørte videre og jeg prøvede at huske hvor mange gange jeg har købt medicin, og hvor mange penge jeg kunne have sparet ved at kigge andre steder. Men jeg var så naiv at jeg troede at et apotek for fanden da ikke havde falangpriser, men så lærte jeg noget nyt igen !!

Da vi kom til fiskehandleren gik vi målrettet hen mod det akvarier med vores navne på der fortalte andre interesserede, at de her fisk altså var solgt. Stadig lige så smukke som jeg kunne huske dem, gik de store fisk majestætisk rundt i det beskidte vand, og ønskede garanteret kun at komme hjem til mit rene akvarium. Fyren fik dem indfanget og hældte dem forsigtigt ned i en kæmpestor plastpose han så fyldte med ilt og lukkede med en elastik. En mindre pose blev fyldt med rengøringsholdet som jeg kalder dem, 5 søde små aktive skraldemænd der fiser rundt, samt 3 smukke og meget farverige fisk der efter fyrens udtalelser skulle være hermafroditter ved ikke

Og så gik det ellers forsigtigt hjemad med poserne i kurven, Jeg ville ellers gerne have at Kat skulle holde dem, men de var for tunge til hende. Så vandet skvulpede gevaldigt på turen hjem af de meget dårlig vedligeholdte veje vi har heroppe, og jeg var sgu betænkelig over den behandling fiskene fik, Kat skumlede og skældte ud og spurgte hvorfor ikke bare én af vejene var i orden Angry

Nu har jeg snart kørt så meget her, at jeg kender vejene, så knallerten slingrede som om en fuld mand kørte for at undgå alle de steder hvor man når man reparerer vejen, og lægger et ordentlig lag asfalt på, der typisk er et par centimeter højere end vejen og er så tåbeligt. Og endelig efter en nervøs tur hjem kunne jeg lægge de to poser i akvariet for at udligne temperaturen, og vente det kvarter fyren havde sagt var passende. Kat var selvfølgelig utålmodig og forsøgte at overtale mig til at slippe fiskene ud, men jeg ville ikke stresse noget i forsøget på at gøre alting rigtigt den her gang. Så vi ventede tålmodigt i ti minutter og fik pludselig et grufuldt syn at se, de store fisk der gik alene i den store pose, lå som døde GræderIkke SE

For hulen jeg blev ked af det, og snakkede med Buddha mens vi lynhurtigt fik åbnet posen og fik fiskene ned i akvariet. Og som et mirakel vågnede de alle til live meget hurtigt i det iltede vand, og begyndte at svømme forsigtigt rundt. Puha jeg var lettet og glad, og satte de sidste fisk ud der ikke havde de samme ilt problemer, lagde låget på, og satte mig ned og åbnede den kølige Kat havde købt til mig fordi jeg havde købt de 3 små smukke fisk til hende, og slappede af skaal

Det skulle fejres, og det med en grillstegt Tap Tim og noget stærk sovs. Så afsted igen med Kat der lykkelig sad og sang bagpå knallerten og gjorde mig mere glad for alle de ting vi har oplevet og været igennem, de har været hårde men gode for os forstået på den måde at vi fra morgen til aften begge er utroligt glade ved hinanden, langt væk er de daglige skænderier og misforståelser som vi nu snakker om i stedet. Lyset i akvariet blev endelig tændt så vi kunne beundre de smukke fisk i alle deres farver, gløderne fra grillen lyste hyggeligt sammen med lyset i akvariet og vi spiste langsomt den perfekt grillede fisk, og sådan forsvandt timerne fra os mens vi snakkede om det flotte akvarium vi har nu og blev kun afsløret ved vi begge var ved at skvatte ned af stolen af træthed. Klokken var blevet 10 som er langt over vores sengetid, og jeg husker kun at jeg lagde mig ned, så var jeg væk music

Jeg vil takke Buddha ekstra meget denne gang for hans redning af fiskene, for heldet i lotteriet som Kat siger vil blive meget større nu hun har nogle ryk i det højre øje, og for mit herlige liv der kun bliver bedre og bedre, tak Buddha……… godaggodag

www.thai-dk.dk/uploads/012.JPG
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dagbogen. Dagbogen 34 30-07-2023 18:10
Will this year be like the 2011 floods? Billeder/Videoer fra livet i Thailand 1 13-10-2016 04:26
Lejlighed søges i Kanchanaburi Bolig i Thailand 2 21-07-2016 13:57
Video of the light & sound show at the Bridge on the River Kwai in Kanchanaburi Arrangementer 1 27-11-2015 10:43
River Kwai Bridge Week @Kanchanaburi 28 November-7 December Arrangementer 2 14-11-2014 09:11

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.22 sekunder | 99,553,763 Unikke besøg | jQ Blog