Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Dagbogen
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Dagbogen 07.11.2011 Kanchanaburi
pensionisten
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-11-2011 04:41
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1147
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

07.11.2011 Kanchanaburi

Godmorgen Dagbog.

www.thai-dk.dk/penfoto/3/003 (1).jpg

Mai pen rai !!!

Sagde jeg til Kat, der i en stor bue med skrækken malet i ansigtet, gik uden om hendes stol hvor den lille smukke frø her sprang op efter at være kravlet ud af kosteskaftet af bambus hvor den havde gemt sig. Vi var i gang med den sædvanlige rengøring udenfor, hvor jeg med vandslangen forsøger at få alt det der er faldet af alle planterne til at løbe ud i afløbet, og Kat med den store kost, fejer det ud samtidig. Skide sød frø, som jeg tog et par billeder af da den endelig faldt til ro efter sin afsløring oppe på stolen, hvor den let og elegant sprang op ved hjælp af sine lange ben Love

Så der sidder den og bevidner Dagbogen mens jeg hygger mig over dyrene der også bor her, oppe i en af ler lamperne der hænger på væggen, sidder et andet familiemedlem og sover. En frø til af samme slags har okkuperet lampen i dagtimerne og sidder og trykker sig inden den igen, når mørket sænker sig, kravler rundt på væggen og på glas persiennerne for at fange aftensmaden og er et herligt indslag.

En meget større fed frø der bestemt ikke er særlig køn, gemmer sig mellem haveredskaberne der gir Kat et chok hver gang den puster sig op og glor ondt på hende som hun påstår den gør, så her et herligt liv hvis man lige ser bort fra rotten der en morgen ville ind og sludrer med mig, der stopper min glæde for dyr. Og midt i en snak med Dardi via Skype her forleden kaldte Kat på mig, der er en stor Spiderman du skal tage et billede af sagde hun der fik mig til at holde en pause i sladderen. Kameraet blev hurtigt taget ud af skabet og tændt, mens jeg skyndte mig ud for at fotografere måske den meget store edderkop vi så i går morges ude ved akvariet. Jeg er pisse bange for de store af slagsen og går min vej når jeg ser dem, men det kunne nu være herligt med et billede af fætteren Foto Men det viste sig at være lige nede for foden af den lille trappe op til hoveddøren hvor en skorpion trykkede sig ind til blomster opsatsen af mørkfarvet bambus, og ikke en edderkop gudskelov Stres

www.thai-dk.dk/penfoto/3/001-1.jpg


Den var ikke ret stor men indgød alligevel en vis respekt fra min side nu den var klar til kamp og sad med hævet hale lige der hvor vi dagligt tusser rundt barfodede, så jeg nærmede mig lige så forsigtigt og indstillede kameraet til ekstra zoom for ikke at komme for tæt på, og fik taget et par billeder af skorpionen inden den forsigtigt blev fejet op på et fejeblad og sat ud på den tomme grund ved siden af, Kat var mere end villig til at slå den ihjel men respekterede mig da jeg forlangte at den skulle leve, så velkommen til Zoo Foto

Som følge af de problemer Dagbogen giver Kat, er det en konstatering at jeg stopper med at fortælle hvordan vi, Kat og jeg har det økonomisk for at stoppe opkaldende fra datteren der kun handler om penge, og vil prøve at skrive Dagbogen med så lidt personligt indhold som muligt, så det må i tænke jer til og tænke jeres !!

Men i derinde skal ikke fortsætte jeres hetz imod mig og Kat, godt nok er jeg langmodig, men jeg har også mine grænser der er ved at blive truet, så tænk jer om, og på jer selv hvis i fortsætter !!

Men den kan jo være problemet løser sig selv med manglen på øl derinde, for jeg er sikker på at hylderne er mere tomme end her i byen hvor jeg fik et chok da vi kørte i Tesco forleden. Da vi donerede mad og vand til ofrene for oversvømmelserne, kørte jeg om morgenen ud til Tesco hvor jeg vidste jeg fik mere for pengene i forhold til den lokale købmand og købte vand og Mama cup for 500 Bht, og der var hylderne ligeså tomme som i dag, men der tænkte jeg at det måtte være på grund af det arrangement med at donere. Men de lange lange gange med trådhylder på begge sider af gangen og op i 3 meters højde, var så godt som tomme. Alt fra toiletpapir til sukker var udsolgt. Grøntsags afdelingen var en joke med de par kviste der lå helt alene der, og det var lidt skræmmende, men folk hamstrer kunne jeg se og ragede til sig af alt mellem himmel og jord og tonsede rundt med en overlæsset indkøbsvogn, sedler der på Thai undskyldte for de manglende varer sad alle vegne som i Seven, hvor hylderne også er så godt som tomme. De undskyldte også her og beklagede at forsyningen af nye varer ikke kunne forlade fabrikkerne, så der er nogle af de fastboende der lige pludselig får et chok når også de lyse øl forsvinder driller

Det minder mig om at jeg blev overtalt til at smage en ny øl fra Chang der hedder Export, og fy for fanden en grim oplevelse. Med en vandet smag som Kat også udbrød da hun skulle smage, og en bitter smag som Stout øl der ikke står på min ønskeliste, stillede jeg den næsten fulde dåse fra mig nede ved floden, og gik over og købte en rigtig øl til at skylle den grimme smag ned med, så ved i det Sad

Det er kun blevet til en enkelt tur siden sidst på grund af vejret, dag efter dag truer regnen med at drukne byen på grund af et tungt skydække der har holdt solen væk i lang tid nu, og får mig til at blive hjemme fordi det er umuligt at tage billeder i det gråvejr, og fordi jeg ikke har lyst til den kolde dukkert.

Det har dog efterfølgende ændret sig til det bedre, her er tørt og op til 34 Grader i dagtimerne, og ned til 23 Grader om natten og morgnerne der er blevet en kølig oplevelse. Så de langærmede trøjer er fundet frem, og bliver på til omkring 10 tiden hvor solen endelig får lidt magt Stres

Så en morgen det så lidt bedre ud, skyndte vi os at køre. Jeg havde på vejen hjem fra King Naresuan Monumentet, set et tempel på toppen af et bjerg jeg ville op til og som hedder Wat Khao Meng Amornmet. Indrømmet, jeg er selv en anelse træt af de på en eller anden måde ensliggende templer og ville hellere end gerne se noget andet, men det må vente til vejret og ryggen tillader længere ture, så i får serveret endnu en fortælling om et tempel ved ikke

Billederne er desværre ikke så gode som jeg havde håbet de ville blive, for et tyndt skydække lå over hele området og blændede, men der var en flot udsyn til deroppefra som jeg nørd med billeder godt kunne tænke mig at tage billeder af på en skyfri dag. Men døm selv og vær glad for det ikke var jer der gik op af de helvedes mange skæve trin, for hulen det var den værste tur vi endnu havde udsat os for Græder

Op igennem en bambusskov der stod på begge sider hele vejen op afløst i ny og næ af et par træer, kæmpede vi os pustende opad i langsomt tempo ad de 54 år gamle og ikke vedligeholdte trin, så der blev holdt mange pauser på vejen denne gang, mange flere end vi måtte holde de andre steder hvor en munk også fik den skøre ide at placere et tempel oppe på et bjerg. Så der gik lang tid før vi endelig kom op til toppen hvor en simpel tempelbygning lå med en pragtfuld udsigt, og selvfølgelig var smuk i sin simpelhed som alle templer næsten er.

www.thai-dk.dk/penfoto/3/009_fhdr.jpg


Det blev til en times ophold hvor den sved der på os begge havde sat sig i vores tøj, langsomt fordampede og gjorde tilværelsen lidt bedre mens vi sad i skyggen og hyggede os. Munken her som selvfølgelig er fra Kat’s hjemby, var meget interesseret i at snakke og fortalte at den lille bygning bag ved det store tempel var 130 år gammel, og var starten på det hele her oppe på bjerget. Og han var meget nysgerrig sagde Kat fordi jeg var den første falang han havde set i de 8 år han havde været der, der var gået op i stedet for at tage den stejle vej op i en bekvemmelig bil. Så der scorede jeg lige et vigtigt point syntes jeg selv og holdt kaje med at ryggen var totalt i udu for ligesom at holde stilen sarcasm

www.thai-dk.dk/penfoto/3/067_fhdr.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/3/064_fhdr.jpg

Vi var selvfølgelig de eneste mennesker foruden munkene der passede deres daglige sysler uden at larme unødigt, én sad dæmpet og messede foran sin lille hytte mens en anden vaskede sin dragt og hængte dragten til tørre til en af de fedeste udsigter jeg længe har set, mens en tredje fejede, så der herskede en pragtfuld stemning hvor kun fårekyllingerne og gråspurvene kunne høres, og selv om jeg inderst inde var træt af kun at se templer, faldt jeg helt ned på jorden og slappede voldsomt af og glædede mig over at være på tur igen godag

www.thai-dk.dk/penfoto/3/072_fhdr.jpg

Jeg havde også brug for den fred heroppe i himlen helt alene med Kat, for den tumult med Bangkok og Kat er ikke nem og ligetil at finde en løsning på og piner mig fordi tingene nu engang er som de er !! Og ganske rigtigt som der blev skrevet, er det moderen der normalt tager sig af barnet, men nu er der ikke så meget normalt i det her tilfælde. Kat er blevet nægtet at se datteren der hjernevasket som moderen var/er overbevist om at Annie er gud og ikke tør må, eller vil besøge os selv om hun selvfølgelig har fået tilbuddet mange gange. Så vi sad der i vores egne tanker i den næsten absolutte stilhed, og gik kun lidt rundt deroppe for at få set det hele, og for at jeg kunne tage nogle billeder inden vi langsomt gik ned igen og kørte ind til byen for at hente den brochure jeg scannede og lagde op, + et eksemplar til Dalton. Kat kendte ikke mine planer fordi jeg ikke kunne forklare hvad jeg ville, så hun sagde på vej ind til byen. nu ved jeg hvor vi skal hen, du vil ned og kigge på både ned ved floden, den fangede jeg lynhurtigt selv om den ikke var på programmet, og havde mere lyst til at køre hjem og ligge ned, men sagde god ide nu jeg vidste at en kølig ventede mig music

For det er blevet lidt en vane at besøge købmanden først og en lille mobil mad shop der sælger khanom, som vi så sidder og hygger os med mens vi kigger på livet på vandet. Vandspejlet er ikke steget heroppe men er tværtimod sunket og har ikke, hvad jeg har set, givet nogle problemer, men floden løber utroligt stærkt og får disko bådene til at rykke i fortøjningerne og vugge voldsomt i den stærke strøm. Vi snakker selvfølgelig om oversvømmelserne der plager søster inde i Bangkok, og jeg prøver endnu engang at forklare Kat der ikke forstår hvorfor der ikke er oversvømmelser her, at floden fra Chang Mai og den her i byen ikke er den samme. Men på det område er hun tung at danse med, jeg har prøvet at vise hende mit Thailandskort, og har via internettet fundet kort der på Thai med navne, viser hvor de forskellige floder løber fra og til indtil nu uden det store held ved ikke

Men gudskelov for vores flytning herop, udtalelsen om at der ikke var en tør plet i Nonthaburi er skræmmende at tænke på, strømmen som har været afbrudt i næsten 3 uger nu ifølge internettet som også fortæller om hærgende tyvebander der stjæler alt hvad de kan komme i nærheden af, er kun med til at gøre det hele værre, og at forestille sig at sidde og kukkelure i en lejlighed uden strøm, er ikke specielt tiltalende. Så når der endelig går hul på skyerne og vandet pisser ned i stride strømme, er det let at trække på skulderen når man tænker på alle de stakler der er oversvømmet, herregud tænker jeg, jeg er jo heldig selvom jeg kæmper en kamp for at holde vandet ude fra vejen på afstand.

Ups…… godag


www.thai-dk.dk/penfoto/3/089_fhdr.jpg


Vi er gode til at bruge et par timer på at sidde dernede ved floden og kigge på livet, Thaierne dernede er langsomt ved at forstå at jeg er fastboende og ikke turist, og er begyndt at hilse venligt og sludre med Kat. Så det er herligt at sidde der som vi ofte gør, nyde en kølig mens Kat er mere interesseret i duftende fra de mobile madboder der sniger sig ind på hende, og altid vinder og bliver belønnet med et ekstra besøg

Sådan går min kedelige hverdag, afslapning fra morgen til aften i stor stil som ryggen er glad for, med at lave så lidt som muligt. Kun en lille aktivering har jeg været udsat fordi Dalton som kommer næste måned og skulle have et sted at sove, krævede at jeg kørte en tur. Så et sjældent besøg i skrigegaden for at snakke med Noble Night for at forhandle en god pris med en efterfølgende kølig ovre hos Pa Yap, har afbrudt stimen af dovenskab. Men det gav mig så et nyt ord (Tuk Dong) som skulle betyde godt på listen over ord jeg efterhånden behersker.

Godt fordi som den gamle tøs sagde, du har mange venner der besøger dig, du er ikke som de ‘andre’ falanger som hun dog klagede lidt over mens hun gav mig thumps up. For det er meget sjældent vi kører derned og snakker med hende, og dermed mindre indtjening for hende. Men når vi så endelig kommer, snakker de to som vandfald på deres egen dialekt og har det herligt. Jeg har det også herligt fordi jeg så får fred til at kigge på alle de mærkelige mennesker der går og kører dernede, og prøver at sætte ansigt på de informationer jeg langsomt for om dem, falanger og thaier i en skøn blanding kigger på mig som om jeg var faldet ned fra månen. Og specielt de falanger der har bar her i byen, undrer sig over at jeg ALDRIG sætter mig ned og drikke øl i deres forretning og være en del af kliken. Men blandt de informationer jeg hører om de fastboende falanger, er der specielt én jeg ikke bryder mig om, og det er det faktum at alle inklusive politiet kender hans trang til at ‘lege’ med børn helt ned til 8 års alderen, det er for mig så modbydeligt at jeg går over på det andet fortov når vi går nede på skrigegaden hvor hans bar ligger helt ud til vejen og har åbnet så godt som hele døgnet og altid er invaderet af Englændere der selv om klokken er 8 morgen, læsker sig i kølige.

Nå men de tror jeg er deres nye offer fordi de ikke har set mig før, og fordi jeg ikke blander mig i miljøet så det giver nogle sjove situationer nogle gange der dog ikke altid behager damen. For gadens løse fugle der ikke er specielt imponeret over at Kat sidder ved siden af mig, kommer frisk og frejdigt hen og snakker med mig, men underligt nok er det kun mig der kan se det sjove i det, mens Kat er rødglødende af raseri og pludselig kommer i tanke om at hun har glemt at købe noget på markedet og vil køre i forgårs Love

Timerne i huset går i øjeblikket med at forsøge på at finde årsagen til den fiskedød der hærger akvariet, da de rød/hvide fisk Kat var glad for, blev flyttet ud i cement bassinet. Nu de aggressive fisk var væk og de 8 store Tetra svømmede roligt rundt alene, blev vi enige om at købe nogle flere fisk, så afsted til fiskehandleren for at ose ¤%&¤. Her købte vi så 20 små flotte fisk i neon lignende farver til 5 Bht stykket der blev sat ud i akvariet og så ud til at hygge sig, men glæden over de nye fisk blev kort !!

www.thai-dk.dk/penfoto/3/078_fhdr.jpg

Allerede næste morgen lå der døde fisk og drev rundt, og sådan fortsatte det indtil der nu kun er 1 fisk tilbage af de nyindkøbte 20 fisk. Og af en eller anden årsag begynder Tetra fiskene nu også at dø der fik mig til i et forsøg på at stoppe døden, at skifte noget af vandet og igen rense filtret. Men det hjælper ikke en skid, for her til morgen var der 2 døde Tetra, og nu er der 3 Tetra der svømmer eller rettere prøver på at svømme, og ser skidt tilpas ud. Den sidste fisk ud af de 20 og nogle andre små fisk har pt ingen problemer og fiser lystigt rundt, så jeg aner simpelthen ikke hvad problemet er. Måske er det noget biologisk vædske vi købte der skulle holde vandet rent der er skurken, jeg aner det ikke men har mange forskellige tanker om grunden, og er sgu ked af at fiskene dør ked

Nu Dagbogen denne gang har været længe undervejs af forskellige årsager, er sidste nyt om døden i vandet som jeg har døbt problemet, at samtlige fisk døde undtagen én lille sort fisk der blev sat ud i et af de andre bassiner vi har. Så jeg har tømt akvariet og har planer om en grundig rengøring når det hele er tørt for at fjerne eventuelle sygdomme, alt i filteret bliver erstattet med noget nyt og alt der kan koges bliver kogt, men jeg er sgu ked af at jeg ikke kunne løse problemet for de stakkels fisk Græder

Den nye computer kører fortræffeligt og giver ingen problemer, men jeg har efter at have fået den første elregning med den nye computer, besluttet at købe en bærbar igen !! Som med den bærbare, downloader jeg film og musik i ét væk der betyder at den kører i døgndrift, men det er jeg stoppet med fordi jeg på en måned er steget 300 Bht i forhold til før, forbruget er næsten fordoblet på grund af den stationære computer. Og 300 Bht gange 12 er mange penge på et år + de efterfølgende år, og det bliver sgu for dyrt syntes jeg. Det kan ikke være rigtigt at jeg skal skære ned på antallet af de kølige på grund af en film eller koncert Angry Så jeg får Dardi til at hjælpe mig med at finde en god bærbar til en rimelig pris derhjemme, og så tage den med herud når han kommer i Februar. Jeg ved jeg snildt kan købe en herude, men jeg vil have dansk tastatur til den, og køber den altså i DK Thumb

Og så fik Kat og jeg bekræftet en grim oplysning om at man på markedet her kan købe hunde, altså til at spise !!

Bitte små hundehvalpe lå halveret fra hoved til hale side om side, pelset og klar til at blive grillet eller hvordan de nu bliver spist. Kat som jo er bange for alt, havde meget mere travlt end jeg der selvfølgelig næsten gik i stå mens jeg kiggede på de små kroppe med et voksende oprør inde i mig, og en vrede der nok ikke havde været så smart at vise, så vi daffede videre og lod som ingenting !! Hun sagde da vi kom ud på gaden igen at hun var bange for at mafiaen ville slå hende ihjel hvis hun stoppede op, for det er jo ikke helt legalt og er nok kun muligt på grund af lidt lommepenge til visse mennesker

Og til sidst en historie om hvordan en knallert tur kan gå !!!

Min Danske ven kom ud for en påkørsel af en Thai army mand fortalte han. Han holdt for rødt lys og ventede på det skulle skifte da den her Thai kørte ind i ham, knallerten mistede sine to sidespejle og fik en del ridser og ellers ikke andet. Straks værre var det med Danskeren der selvfølgelig blev kastet af hesten og fik en masse hudafskrabninger, faktisk så mange at han ikke går uden for en dør i skrækken for at folk skal tro han har været oppe at slås. Nå politi og ambulance kom til stedet mens Danskeren satte sig på en nærliggende bænk og ikke ville køres nogen steder, han var i chok fortalte han mig senere. Så meget at han ikke tænkte på at ringe til sin Thai dame der kunne have hjulpet ham gevaldigt i det der nu skete, for da han kom så meget til sig selv at han kunne tænke praktisk, spurgte han Thai manden der kom og sagde undskyld, hvad med reparationen ??

Han ville ikke gi en bukket femøre og blev støttet af politiet der udtalte at Thai manden ikke havde nogle penge, og at Danskeren der var falang og nærmest var rig, selv kunne betale for skaderne Angry

Havde han dog bare ringet til sin dame, jeg er sikker på at hun kunne skaffe pengene til reparationen og ellers skælde ud som de jo er gode til griner

Der er billeder 2 forskellige steder i dag:

http://s657.photo...0Amornmet/

http://s657.photo...nye%20hus/

Så endnu en tynd Dagbog nu med andre boller i suppen, slutter selvfølgelig med at takke Buddha for livet, tak for et herligt liv, tak for alle de PB’er og mail jeg har fået fra helt fremmede mennesker der har bakket mig op i tumulten omkring Dagbogen, og for alle vennerne, tak Buddha……… godag

www.thai-dk.dk/penfoto/3/094_fhdr.jpg
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-11-2011 05:06

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Trist med dine fisk.
Men der kan være flere grunde til det går galt.

Hvis det er nyt cement, så er det formentlig grunden.
Og det fikser du ved at skære noget banan palme i skiver og smide i vandet en måneds tid. Plus noget væske du køber ved fiske handleren mod fiskepest.

Og så skift af akvarie / bassin.
Posen med fisk du henter, sænker du ned i vandet indtil posen har samme temperatur som vandet i bassin. Der efter lukker du fiskene ud.

Til forsiden  Til toppen  Til bunden
dardi
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-11-2011 06:35
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 256
Tilmeldt: 26.03.09
 Status: Offline

@Pens
NØJ... nogle flotte billeder !!! ølkrus
Det gode ved kristendommen er, den har givet os noget at sige, når vi slår foden.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
freja
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-11-2011 07:52
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 954
Tilmeldt: 25.06.09
 Status: Offline

Dejlig læsning.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lillemanden
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-11-2011 08:29
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 614
Tilmeldt: 15.06.09
 Status: Offline

Hej Pen

Herlig læsning, og dejligt du igen sender os nogen af jeres oplevelser. Men at du syntes det er bedre med en scorpion end en edderkop det fatter jeg ikke. Men ok sådan er vi jo forskellige.

Det er virkelig synd for dig og kat men de fisk , jeg håber I finde ud af hvad der er årsagen til det.

Din facination af de forskellige dyr der færdes rund i vore boliger er skøn og jeg følger meget gerne med i billederne men når du syntes den frø er smuk så står jeg af.

Det er et flot billede. Men ok den syntes jo heller ikke vi andre er særlig smukke.


Ha´en god dag og tak fordi du kom tilbage.

ThaiDanmarkThumbLove
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-11-2011 08:39
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

sarcasm Jeg vil tro at snoren til Hængekøjen endelig er mørnet ? så Kat har sparket ham ud af huset så hun endelig kunde komme ud og se lidt af den store verden driller Og OK det er jo så gået meget godt og gør det lidt oftere ? så er trapperne ikke så slemme griner
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
tiny
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-11-2011 14:53
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 133
Tilmeldt: 29.06.10
 Status: Offline

tynd eller tyk ,velkommen til overfladen livet er herligtkat
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
FedeFinn
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-11-2011 15:38
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 66
Tilmeldt: 10.10.11
 Status: Offline

befriende forløsende beretning Grin
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-11-2011 17:47
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Hej pens.

Jeg kan ikke rigtigt blive klog på hvilket akvarium du har.
Er det et glasakvarium som du tidligere har vist billeder af, som fiskene dør i, eller er det i en cement pond?

Hvis det er et glasakvarium kan det skyldes du renser filtret forkert, eller for ofte, jeg går ud fra du har et biologisk filter i akvariet, så skal man ikke "rense" det, men forsigtigt trykke de partikler ud der stopper filtret, og det skal helst ske i noget af det vand der allerede findes i akvariet.
Alle rengøringsmidler er strengt forbudt!!!

Men først og fremmest, lad filtret arbejde til det er næsten tilstoppet, det er nemlig de partikler der sætter sig i filtret der rengør vandet.


Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-11-2011 18:01
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Nu det her med at have akvarium er en hel lille videnskab pens, det er ikke lige meget hvilke fisk man sætter sammen, som du allerede har opdaget, de kommer måske fra forskellige kontinenter og kræver hver deres levevilkår.

Måske kunne dardi købe en bog om akvariefisk til dig i Danmark?

Da jeg havde akvarie i Thailand brugte jeg regnvand, det er blødt og passer de arter der har det bedst med det, og det kræver heller ikke kemikalier for at gøre det klorfrit.
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
thai
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-11-2011 23:43
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3425
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Online

husk at ilte vandet pas på det ikke bliver for varmt kat
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pensionisten
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-11-2011 02:10
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1147
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

Hmm, jeg fik vist ikke formuleret mig godt nok om fiske døden, så jeg prøver igen. Det var fiskene i glas akvariet der døde, og ikke dem i cement karret der hygger sig gevaldigt hej

Det hele startede som jeg skrev, da jeg købte de nye fisk jeg satte ud sammen med det vand der var i posen fra butikken, og det er årsagen tror jeg. For i den eneste butik vi har kunne finde her i byen der sælger akvariefisk, ligger der døde fisk i samtlige akvarier, og man kan i mange akvarier dårligt se igennem ruden på grund af snavs. Jeg ved godt jeg skal lade være med at købe noget der på grundlag af det, men har ikke så mange muligheder hvis jeg vil have akvarie !!

Så jeg købte altså og gik ud fra at min erfaring hjemmefra hvor jeg havde akvarier og iøvrigt ikke havde problemer, nok skulle hjælpe mig, desværre uden held. Det fine filt i filteret har jeg skiftet et par gange blandt andet efter det blev fyldt med affald da fiskene splittede nogle planter ad, ellers har det passet sig selv som det skal. Vandet er 'kun' blevet efterfyldt på grund af det der fordamper og har fået nogle skvæt af noget mørkeblåt væske der uden fare for fiskene stod der på flasken ifølge Kat, kun ville holde vandet rent og holde algerne på afstand som det helt tydeligt også gjorde.

Kun da fiskene begyndte at dø, tømte jeg måske en femtedel af vandet ud og fyldte nyt i, så jeg har ikke ladet mit rengøringsvanvid herske i akvariet. Næh jeg tror at den liter vand de nye fisk var i, er skurken. Et eller andet i vandet var ikke godt eller måske direkte farligt, ihvertil fald gik det lynhurtigt galt inden for 12 timer. Inden da havde fiskene hygget sig uden problemer uanset hvad art de måtte være, og de store Koi jeg tog ud og satte i cement karantæne fordi de er meget robuste og voldsomme, og åd alt grønt de fik øje på, har det stadig fint.

Da jeg tømte akvariet og smed alt i filtret ud, så jeg noget jeg ikke har set før. Det hvide filt havde en blæksort fedtet overflade og var gennemfarvet sort, den kan jeg ikke greje og undrer mig stadig over den dybe farve, så hvis nogen har en forklaring på det, tager jeg imod tips godag

Og Skipper, jeg mente at du skulle spille i Sverige nu jeg havde den mærklige drøm. Så ned i systembolaget og ryst muggen af skindet nu du alligevel er der drillergriner

Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-11-2011 05:19
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Hej pens.

Prøv at tage finfiltret væk en tid, og hold dig helt væk fra det algemiddel, uanset hvad der står på forpakningen så er det giftigt, også for fiskene!

Er det Onsdags eller Lørdags Lotto jeg skal spille?godag
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
dardi
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-11-2011 05:36
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 256
Tilmeldt: 26.03.09
 Status: Offline

@Skipper
Jeg tror du skal holde dig til klasselotteriet ..1'ste klasse naturligvis !! Foto
Det gode ved kristendommen er, den har givet os noget at sige, når vi slår foden.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pensionisten
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-11-2011 11:05
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1147
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

Du skal spille Onsdags lotto som er et fælles nordisk spil, altså kan du også være med i jagten på nu 82 millioner Danske kroner, husk lige en kølig hvis du er imellem de heldige skaal
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-11-2011 17:47
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

pensionisten skrev:
Du skal spille Onsdags lotto som er et fælles nordisk spil, altså kan du også være med i jagten på nu 82 millioner Danske kroner, husk lige en kølig hvis du er imellem de heldige skaal



Du mener måske Vikinglotto, det troede jeg var gået i graven for flere år siden, det er ikke ligefrem noget Svenska Spel reklamerer med, men jeg fandt det da længst nede på deres forside, godt gemt:

http://svenskaspe...king-lotto
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lindyras
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-11-2011 18:18
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 735
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Skipper...

Lottogevinster er skattefri..

Svenskerne er mere til heste..

https://www.atg.s...hannel.ws/

l.r
...Husk dovenskab er ikke nogen sygdom...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-11-2011 18:43
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

lindyras skrev:
Skipper...

Lottogevinster er skattefri..

Svenskerne er mere til heste..

https://www.atg.s...hannel.ws/

l.r


Jo og ja og nå, det er måske skattefrit men ikke afgiftfrit, alle hader skatter derfor lyder det mere harmonisk og lettere fordøjeligt med afgifter, men resultatet er selvfølgeligt det samme.ved ikke

http://www.fm.dk/...ifter.aspx
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
kent og on
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 10-11-2011 15:56

Bruger

Antal indlæg: 31
Tilmeldt: 30.06.10
 Status: Offline

du drukner da de stakkels fiskGræder.
bare se dem her de har eksisteret i mange år uden vand http://www.torfis... men nok ikke uden skaal.
Kent
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pensionisten
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-11-2011 12:07
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1147
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

Hvad bliver det næste, øl uden smag ked

Næh jeg har lige fundet løsningen tror jeg, jeg skilte pumpen ad så meget jeg kunne, og så at kullet, eller magneten som det vel er, er ved at gå i opløsning.

Nu det hele er tørt, kan man se hvordan magneten er ødelagt og meget tynde flager af magneten er alle vegne derinde, og det har samme farve som det der var i filten da jeg tømte akvariet, så jeg tror det er skurken !!

Men inden jeg kører ned i butikken og gør mig selv til grin, må i gerne hvis i har en bedre ide, dele den med mig godag
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dagbogen. Dagbogen 34 30-07-2023 18:10
Will this year be like the 2011 floods? Billeder/Videoer fra livet i Thailand 1 13-10-2016 04:26
Lejlighed søges i Kanchanaburi Bolig i Thailand 2 21-07-2016 13:57
Video of the light & sound show at the Bridge on the River Kwai in Kanchanaburi Arrangementer 1 27-11-2015 10:43
River Kwai Bridge Week @Kanchanaburi 28 November-7 December Arrangementer 2 14-11-2014 09:11

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.28 sekunder | 97,899,306 Unikke besøg | jQ Blog