Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Dukketeater...
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-04-2009 06:46



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Der er ikke meget gang i "turistforaerne" - så det vil jeg lige råde lidt bod på :)

Jeg lægger ud med dukketeater, hvis "man" opholder sig i Bangkok, på gennemrejse et par dage, på indkøbstur eller direkte som turist - så synes jeg jo at Suan Lumpini er en fantastisk flot park, og sidder man i skyggen under en palme, ved bredden af een af søerne, så er det næsten med statsgaranti, så ser man en af de mange op til 1 meter lange lizzards der svømmer rundt, og køler af i vandet, eller som ligger og slapper af i skyggen også...

De er ret vant til turister, og det er muligt (men nok ikke anbefalelsesværdigt) at få dem til at komme helt hen til sig...

www.hammershoi.net/nettet/oaser/slides/IMG_2594.JPG

Parken er blevet renoveret over de seneste 2 år, og der er sket rigtigt meget fra jeg var i den første gang i 2007 og til idag - der er stadig anlægsarbejder igang... Som et led i det øgede fokus på sundhed, og sundhedskultur - er også Lumpini park et yndet mål for motionister af alle afskygninger...

Men er altså også "blot" et rekreativt åndehul i Bangkok centrum...

www.hammershoi.net/nettet/oaser/slides/IMG_2601.JPG

For at komme til Lumpini park, kan man tage skytrain til Saladaeng og krydse over Rama IV til hovedindgangen... Eller man kan tage metroen til Silom og krydse over Rama IV til hovedindgangen, endelig er der for de der ikke er bange af sig, eller ønsker en udfordring... muligheden for at tage til Lumpini (den man normalt benytter hvis man skal til den danske ambassade) krydse over (og her er der langt til nærmeste gangbro), Wireless rd til bagindgangen...

Og så kan man hygge sig i de smukke omgivelser som parken byder på... De fleste mennesker bliver jo småsultne af at gå rundt i længere tid, og derfor - ved 17-18 tiden, gå til bagudgangen - hjørnet af Wireless og Rama IV - kryds over Wireless (igen, hvis du er kommet fra Lumpini metrostation) - og gå forbi nedgangen til metroen, ind i hjørnet af Suan Lum Nat bazar, selve markedet starter først klokken 18, men der er lidt liv (og handel) allerede fra klokken 17...

Få en times tid til at gå med at kigge (det er efter min mening for turistdyrt at købe) på udvalgene, nyd duftene og tilbuddene om fodmassage, evt. aflæg besøg i Doi Tung kaffebaren, og køb en kop kaffe - indrømmet det er voldsomt dyrt, og det smager ikke særligt godt - men det går til en god sag, nemlig at holde kvinder fra nord ude af postitutionsområderne i syd, deres iskaffe er lidt bedre end den sorte kaffe...

Og går I så ud af Doi Tung kaffebaren, så (når I står med ryggen til Doi Tung) gå til venstre, ca. 25-30 meter - derinde bor Joe Louis originale thai dukketeater, og for tiden spiller de historien om elefantguden Genesh, samt hvordan han fik sit hoved - en drabelig fortælling - udsat for dukker og artister der spiller med dukkerne - dukkerne er styret af op til 4 dukkefører på een gang vældigt interssant...

Forestillingen foregår på Thai, men der er undertekster på 2 TVskærme - på engelsk, men hvis man lige læser op på historien om elefantguden Genesh inden man køber billetterne (900,- THB for voksen, 300 THB for barn - hvis man køber online) - så kan man sagtens følge med, da det er meget dramatisk spillet, og man skifter mellem at stirre beundrende på medlemmerne der styrer dukkerne, på dukkerne der synes at styre dukkeførene... det er en oplevelse jeg vil unde I der måtte have en dag og aften i overskud, i Bangkok...

Forestillingen starter med noget dokumentar om selve traditionen, samt om teaterets historie - klokken 19:30 - og forestillingen følger umiddelbart efter (kongesangen)...

Naturligvis kan man springe park, blomster og kæmpe lizzards over og tage direkte til Lumpini metrostation, og så gå på Suan Lum marked, ved 17 tiden som sagt begynder handlen så småt, men køkkenet har åbent ved 17 tiden...





.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bamsen
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-04-2009 07:17
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1138
Tilmeldt: 26.03.09
 Status: Offline

Davser Jos

tak for den fine information
den park har jeg hørt om før,
og jeg har været mange gange i bangkok
Men ikke i den park.

Men der er mange turist steder jeg ikke har været i
Jeg gider ikke gå der.
Jeg suser rundt og glor i shopping centre, som en anden kælling,:LOL
og går lange ture feks.hele sikhumwit igennem
og ind til den dankse bager og køber et brød til frokost
og så ind i et supermarked og nogle skiver pålæg
og så haps så har jeg en sandwich. Thumb

bamsen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 30-04-2009 06:58
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

thai dukketeater, er noget helt for sig selv en utrolig oplevelse

...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.20 sekunder | 99,110,447 Unikke besøg | jQ Blog