Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
hvad tænker de på
thai
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-04-2011 13:03
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3443
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Offline

Trods fire danske pas er han ikke dansk statsborger

Daniel er født og opvokset i Holstebro. Pludselig fandt han ud af, at han ikke er dansker.

Det er ikke bare Daniel Dalakun Hornstrups klingende jyske, der fik alle - inklusive ham selv - til at tro, at han er dansker.

Det er heller ikke det, at han er født og opvokset i Holstebro, er døbt og konfirmeret, har en dansk far samt farmor og farfar i Holstebro og i øjeblikket er i gang med at tage en HG på Handelsskolen.

Nej, det er især det, der står i alle de i alt fire pæredanske, rødbedefarvede pas, han har fået udstedt igennem sin levetid: »Statsborgerskab: Dansk«.

Men Daniel Hornstrup er ifølge myndighederne ikke dansker. Dén lammende besked fik han i et brev fra Udlændingeservice, da han blev 18 år i januar sidste år.

»Du skal derfor straks indgive ansøgning om opholdstilladelse på selvstændigt grundlag, idet du ellers opholder dig ulovligt i Danmark,« lød chokbeskeden fra myndighederne.

»Vi har herved lagt vægt på, at du ikke har udvist aktivt medborgerskab her i landet gennem mindst et års deltagelse i bestyrelser, organisationer m.v.,« lyder begrundelsen til den 19-årige handelsskolestuderende, der indtil nu mest har været optaget af at passe sin skole, afslutte 10. klasse, spille badminton på højt niveau, være sammen med sin kæreste og træne i et fitnesscenter.

Hvad er jeg så?
»Jeg har jo været igennem den samme opvækst som enhver anden i Holstebro. Jeg kan ikke se, hvad jeg ellers er, hvis jeg ikke er dansker,« siger Daniel Hornstrup.

Forklaringen er, at hans mor og far aldrig blev gift - og ikke mindst, at politiet i Holstebro og senere Holstebro Kommune har kvajet sig.

Problemet for Daniel Hornstrup er, at det er hans mor, der er udlænding, og ikke hans far. Havde det været omvendt, ville han have været dansk statsborger fra fødslen. I dag er reglerne lavet om - men som de var i 1992, da han blev født, så blev man ikke dansk statsborger, bare fordi man var født i Danmark og ens far var dansker.

Med mindre altså, at ens forældre blev gift. Dét var der imidlertid ingen, der var opmærksom på hos Holstebro Politi, da Daniel Hornstrups forældre første gang henvendte sig for at få udstedt et pas til ham.

Han fik bare sit pas, hvori han stod opført som dansk statsborger. Og siden har han fået det fornyet tre gange. Så selv om hans forældre i dag er gået fra hinanden, har ingen anet uråd.

Ingen sagde noget
»Der var ingen, der sagde noget. Han har været i London med skolen, i Kroatien med sin fars familie - og vi har været nede og besøge min familie i Thailand. Og der er aldrig nogen, der har sagt, at han ikke er dansk statsborger,« fortæller Daniel Hornstrups mor Kanitha Dalakun.

Så da brevet kom fra Udlændingeservice, troede hun og hendes søn først, at det var en fejl. Det samme sagde en advokat, som hun forelagde sagen for. Og det samme sagde Udlændingeservices med­arbejdere i øvrigt i første omgang. Men senere fik piben en anden lyd. Uagtet, at Daniel Hornstrup ikke er registreret i Thailand, ikke har noget thailandsk pas og i øvrigt slet ikke kan snakke thai, så har CPR-registret stadig registreret ham som thailandsk statsborger, oplyste Udlændingestyrelsen.

Returnér passet
»Du har således fået udstedt et dansk nationalitetspas på urigtigt grundlag, og du har derfor pligt til at returnere passet til den udstedende myndighed,« skrev Udlændingeservice.

Integrationsministeriets indfødsretskontor bekræftede senere beslutningen.

»Ministeriet (...) skal beklage, at De af politimesteren i Holstebro og Holstebro Kommune fejlagtigt har fået et dansk pas, og at De fejlagtigt i passet er anført som dansk statsborger,« skriver ministeriet.

LÆS OGSÅ: Politikere er rystede over "paragrafrytteri" http://jp.dk/indl...394033.ece

http://jp.dk/indl...394008.ece
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-04-2011 14:25
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

de tænker slet ikke er nu sikker på han får dansk statsborgerskab eller vi vi lang ude i skoven
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-04-2011 09:58
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1752
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

den unge mand har fået t to års opholdstilladelse, og når den er ved at udløbe, skal han søge igen.

det ser ud til at sagen bliver løst
se her http://nyhederne....ortur.html
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Boganmeldelse: Globale sexarbejdere – de ved hvad de gør Film, bøger etc 2 11-02-2024 10:50
Hvad snakker pigerne om? De fastboende 58 16-08-2022 07:31
Løse rygter eller hvad Hele Thailand 2 14-08-2020 10:24
Hun lyver lidt.... nå hvad fanden Skik og brug 1 27-04-2020 10:27
Hvad sagde jeg! Udenfor Thailand 2 07-01-2020 16:10

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.18 sekunder | 99,898,928 Unikke besøg | jQ Blog