Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: De fastboende
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Anholdt - og hvad så...
aaby
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-01-2010 07:19
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 16.04.09
 Status: Offline

Denne tråd er tænkt til at omhandle de konflikter med politiet, hvor man som udlænding blot var uheldig. Som den unge fyr fra NZ der blev arresteret for at have Valium købt hos det nærmeste apotek på sig, manden der bliver taget med overstay 2 km fra lufthavnen, på vej ud af landet, osv. Jeg vil ikke forsvare de rigtige kriminelle ting, som narkohandel, pædofili og lignende. men...

Hvordan tackler man situationen, hvor man bliver taget i noget, som alle gør? Piller uden recept, osv. Hvordan skal man gribe det an?

Min erfaring, ud fra det jeg hører rundt omkring er, at man skal læse konflikten her og nu. Er der en politimand som skal betales af, så skal det gøres her og nu, inden andre bliver blandet ind i det.

Jeg har en god kammerat, en svensk/ finne. han blev for nogle år siden taget i Pattaya i en vejblokade. han sad bag på en MC taxi, skulle hen til minibussen som skulle køre ham til lufthavnen, hvor fra han skulle hjem til Sverige. nej.

Man skal ikke lege med sit overstay. men. En politimand tog med ham hjem på værelset, men heiki fik ikke ordnet det der, han kviede sig ved at betale 5.000 Bath.

Så systemet tog over, og det hele kom til at koste ham en utrolig masse problemer, navneforandring så hana kunne omgå indrejseforbuddet, og mindst 150000 Bath.

Han har senere ærget sig gul og grøn over at han lavede den bommert.

Hvad gør man?

Er det ok at bruge bestikkelse i den slags sager, osv. Hvad er dine erfaringer, osv osv?
Tropiske hilsner
Aaby
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bz
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-01-2010 09:25
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 04.08.09
 Status: Offline

aaby skrev
Min erfaring, ud fra det jeg hører rundt omkring er, at man skal læse konflikten her og nu. Er der en politimand som skal betales af, så skal det gøres her og nu, inden andre bliver blandet ind i det.

betaler du den politimand under bordret hvad så med den næste og den næste din sag er jo ikke afgjort blot udsat

aaby skrev
Man skal ikke lege med sit overstay. men. En politimand tog med ham hjem på værelset, men heiki fik ikke ordnet det der, han kviede sig ved at betale 5.000 Bath.

hvad hvis han betalte politiet var overstayet så forsvundet når din ven kommer til immigration i lufthavnen skal han jo også betale bøden der ude

aaby skrev
Så systemet tog over, og det hele kom til at koste ham en utrolig masse problemer, navneforandring så hana kunne omgå indrejseforbuddet, og mindst 150000 Bath.
Han har senere ærget sig gul og grøn over at han lavede den bommert.

ikke forstået max bøde ved overstay er hvis jeg husker rigtig 25.000 baht ved ikke


som du sikkert nok kan læse i mellem linjerne er bestikkelse ikke lige min livret Angry

ps er ikke fastboende blot turist engang imellem skaal
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Big-Viking
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-01-2010 10:20

Bruger

Antal indlæg: 86
Tilmeldt: 20.12.09
 Status: Offline

bestikkelse/ korruption er sgu ikke Ok. Men vi ved jo at det foregår, så er det jo bare at opfører sig ordenligt, tilpasse sig og følge landets love. Har aldrig selv prøvet at have overstay, ej hellere betalt nogen noget. I de sager hvor jeg skulle betale er det foregået på stationen..
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
aaby
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-01-2010 10:43
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 16.04.09
 Status: Offline

bz skrev:
aaby skrev
Min erfaring, ud fra det jeg hører rundt omkring er, at man skal læse konflikten her og nu. Er der en politimand som skal betales af, så skal det gøres her og nu, inden andre bliver blandet ind i det.

betaler du den politimand under bordret hvad så med den næste og den næste din sag er jo ikke afgjort blot udsat

aaby skrev
Man skal ikke lege med sit overstay. men. En politimand tog med ham hjem på værelset, men heiki fik ikke ordnet det der, han kviede sig ved at betale 5.000 Bath.

hvad hvis han betalte politiet var overstayet så forsvundet når din ven kommer til immigration i lufthavnen skal han jo også betale bøden der ude

aaby skrev
Så systemet tog over, og det hele kom til at koste ham en utrolig masse problemer, navneforandring så hana kunne omgå indrejseforbuddet, og mindst 150000 Bath.
Han har senere ærget sig gul og grøn over at han lavede den bommert.

ikke forstået max bøde ved overstay er hvis jeg husker rigtig 25.000 baht ved ikke


som du sikkert nok kan læse i mellem linjerne er bestikkelse ikke lige min livret Angry

ps er ikke fastboende blot turist engang imellem skaal


Ideen til tråden kommer jo fra sagen i Phuket, med knægten som blev taget med Valium, købt uden recept. Som reelt er ulovligt, men tusinder begår den ulovlighed hver eneste time eller dag i Thailand.

Finnen med overstay, hvis han havde betalt de 5000 Bath for hans overstay under bordet, var han taget i lufthavnen hvor de ville forlange den normale takst for overstay. Det er nu vist nok 500 Bath pr dag, den gang kan det have været 100 Bath pr dag.

I stedet kom han ud i noget totalt vildt, med deportation, han ejer en lejlighed i Thailand, osv osv.

Loven om overstay er dobbelt. Hvis du møder op i lufthavnen eller ved grænsen, betaler du bare e bøde. Ingen store bevægelser der. men hvis du bliver taget i det almindelige samfund med samme overstay, så er det en kriminel handling.

Knægten med NZ, med Valium, hvis hans forældre med det samme havde betalt sig fri, så var den familie sluppet for meget. :-D
Tropiske hilsner
Aaby
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sol
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-01-2010 10:52
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 248
Tilmeldt: 09.11.09
 Status: Offline

Valium er recept pligtig i thailand Knægten har købt noget ulovlig og må tager den straf han får
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
aaby
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-01-2010 15:20
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 16.04.09
 Status: Offline

sol skrev:
Valium er recept pligtig i thailand Knægten har købt noget ulovlig og må tager den straf han får


Hvis du ser rimelig tilforladelig ud, kan du købe Valium i Foodland Pattaya. Det er så velkendt, at andre apoteker henviser til den lille kineser med de strke briller, som er fars søn.

Hvis du læste artiklerne om knægten fra NZ, vil du kunne se, at sundhedsmyndighederne har givet apotekerne i Phuket lov til at sælge Valium over disken, de skal bare spørge først.

Den stakkels knægt er smuttet i en fælde, Politiet har ret til at anholde ham, men vil kun gøre det i en ud af 10000 tilfælde.

I den slags sager mener jeg at det er rimeligt begrundet at bestikke sig fri. Hvad mener i andre?
Tropiske hilsner
Aaby
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bamsen
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-01-2010 15:33
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1138
Tilmeldt: 26.03.09
 Status: Offline

sol skrev:
Valium er recept pligtig i thailand Knægten har købt noget ulovlig og må tager den straf han får





Davs Sol

det er de,men som der osgås tår så får mange farmacy tiulladelse til at sælge dem i håndkøb

så hvor ulovligt er det så ??

Det er også ulovligt at politiet stopper folk,
for at forlange sorte penge..det er også ulovligt.
Sådan er der så meget i thailand.
Men politiet sker der ikke noget med.


bamsen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
M55
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-01-2010 17:49
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1906
Tilmeldt: 23.10.09
 Status: Offline

aaby skrev:
sol skrev:
Valium er recept pligtig i thailand Knægten har købt noget ulovlig og må tager den straf han får


Hvis du ser rimelig tilforladelig ud, kan du købe Valium i Foodland Pattaya. Det er så velkendt, at andre apoteker henviser til den lille kineser med de strke briller, som er fars søn.

Hvis du læste artiklerne om knægten fra NZ, vil du kunne se, at sundhedsmyndighederne har givet apotekerne i Phuket lov til at sælge Valium over disken, de skal bare spørge først.

Den stakkels knægt er smuttet i en fælde, Politiet har ret til at anholde ham, men vil kun gøre det i en ud af 10000 tilfælde.

I den slags sager mener jeg at det er rimeligt begrundet at bestikke sig fri. Hvad mener i andre?


måske måske ikke hvor stopper det den lille korruption bliver bare stor hvor er grænsen man bør bekæmpe korruption med alle midler men det kniber gevaldigt i thailand det siges at 75 prosendt af de offentlige ansatte er korrupte det er mange
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-01-2010 03:30
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

betaler jeg lidt nu slipper jeg tænker turisten rigtig nok nemt og smertefrit

man kan vinde over systemet bare kig på sagen med danskeren var/er navnet ikke James

...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
aaby
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-01-2010 03:53
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 16.04.09
 Status: Offline

Hvad gør man når man pludselig har en konflikt i Thailand. Med politiet eller med andre?

Jeg fulgte for et år eller to siden en sag med en dansker, som fik et problem med en Thai madame, som ud fra hvad han sagde, kørte op i bagenden af hans bil da han stoppede for rødt lys.

Hun ville have erstatning, den tydeligt rige kone.

Danskeren holdt på sin ret, og ville ikke betale. Konflikten kørte der ud af, og det endte med at danskeren gik sin vej.

Da han kom tilbage var hans bil væk.

Da han gik på politistationen ville politiet se hans pas.

Det blev lagt i en skuffe.

Da han gik der fra, havde han midlertidigt mistet sin bil, og som det nye, sit pas.

Det blev en meget lang og dyr historie, og der hvor jeg mener fyren , danskeren, begik sin fejl var, at han ikke løste konflikten her og nu, med Madammen.

Hun havde indflydelse på de rigtige folk. En udlænding ville aldrig kunne vinde den sag.

Knægten fra NZ, som blev taget med Valium, i Phuket og danskeren som kæmpede for sin ret, har det tilfælles, at de ikke fik ordnet sagen her og nu, og at begge sager, selv om de er vidt forskellige, kørte helt vildt skævt.

Altså, min holdning er, at får man problemer med folk, lokale, myndigheder eller privatpersoner, i Thailand, skal man ikke gå der fra, før end problemet er løst. Det hjælper ikke at holde på sin ret, som man kan i DK, man skal have løst konflikten her og nu.
Tropiske hilsner
Aaby
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
thai
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-01-2010 12:42
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3424
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Offline

ok vi betaler og smiler og de griner , hvor mange gange og hvor tit skal vi betale efter din mening

skal vi ikke bare sende lidt små penge ned på den lokale politi station hver den første bare et forslag ved ikke godag
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
aaby
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-01-2010 13:47
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 16.04.09
 Status: Offline

thai skrev:
ok vi betaler og smiler og de griner , hvor mange gange og hvor tit skal vi betale efter din mening

skal vi ikke bare sende lidt små penge ned på den lokale politi station hver den første bare et forslag ved ikke godag


Thai, læste du mit indlæg fra den ene ende til den anden. Hvis du ikke løser problemet her og nu, bliver det langt dyrere, og jeg er ligeglad med hvor meget de lokale griner, bare de ikke får mig til at græde :-D

Det er det jeg i al enkelthed prøver at forklare.
Tropiske hilsner
Aaby
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-01-2010 20:00

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

he he joe det virker faktisk at give politiet et fast bidrag på 500,- thb / mdr, så får man ingen bøder lokalt......

Om man vil betale betjenten på gaden, eller vil være stædig og på stationen for at betale x 5, ja det er jo op til den enkelte.
men 1 ting er da 100% sikker, det ændrer intet på den måde thailand fungerer..
Så hvorfor bruge tid og penge på det..

hvor mange gange vi skal betale, jamen kun når vi har kvajet os på den ene eller anden måde..
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sol
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-01-2010 09:43
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 248
Tilmeldt: 09.11.09
 Status: Offline

ok vi betaler og slipper godt nok for os dårligt for thailands
det kan ikke være godt for et land hvis korruption er en alm. hverdags begivenhedkatl
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
thai
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-01-2010 14:13
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3424
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Offline

et spørgsmål til aaby hvad gør du selv har du betalt politiet sort i thailandved ikke


hvor udbredt er korruptioner i Cambodjaved ikke
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lindyras
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-01-2010 15:06
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 735
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Korruption findes overalt i østen lige fra den lille skopusser til ham der sidder på toppen det er kun spørgsmål om hvor meget der skal betales,sådan er systemet og det kan falanger ikke lave om på, det er kun et spørgsmål hvor billigt man slipperGrin

lindy
...Husk dovenskab er ikke nogen sygdom...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
aaby
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-01-2010 16:26
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 16.04.09
 Status: Offline

thai skrev:
et spørgsmål til aaby hvad gør du selv har du betalt politiet sort i thailandved ikke


hvor udbredt er korruptioner i Cambodjaved ikke


Hej. Jeg har aldrig betalt korruption i Thailand. men jeg har betalt mange gange for at fremme ekspedition eller undgå en normal procedure, i det tredje asiatiske land jeg har boet i.

Eksempelvis har jeg været med til at stikke en mand, som var usselt betalt som landsbyhøvding fem dollars for at skrive en erklæring, en slags folkeregister erklæring, uden at vi skulle flyve 2400 km hver vej for at hente en flyttekvittering der hvor vi boede før. Det seneste var at jeg betalte en agent for at fremme ekspeditionen af et pas, vi fik det på een dag til min daværende samlever.

I Jomtien Pattaya har jeg betalt bøden, typisk parkeringsforseelse, eller jeg har snakket mig ud af problemet. det har jeg gjort med "landevejspolitiet"- hvad de så end hedder officielt. Combodia er enormt korrupt, men jeg har ikke mærket det selv endnu. Men mine nye bekendte taler om at de betaler cigaretter osv til de folk som opkræver turistskat, mindre restauratører, boder, osv. Men korruptionen her er meget på det lidt højere plan. Og det er slemt.
Tropiske hilsner
Aaby
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-01-2010 08:45
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

det var da en god nyhed aaby

så er thailand ikke så slem en-da

dem der har penge nyder jo alle fordele de kan bestikke sig frem og ud af næsten alt

korruption er med til at ødelægge det , for den almindelige jævne borgen som blive fattigere for hver dag der går , mens eliten rager mere og mere til sig


..
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
aaby
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-01-2010 15:31
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 16.04.09
 Status: Offline

yindee skrev:
det var da en god nyhed aaby

så er thailand ikke så slem en-da

dem der har penge nyder jo alle fordele de kan bestikke sig frem og ud af næsten alt

korruption er med til at ødelægge det , for den almindelige jævne borgen som blive fattigere for hver dag der går , mens eliten rager mere og mere til sig
..


Korruption er noget lort, på linje med en kræftsvulst. Ingen tvivl om det.

Tråden her var et forsøg på at give værktøjer til en hovsa anholdelse, altså noget hvor man ikke har været speciel kriminel, men bare uheldig, at den ene gang ud af 1000 hvor politiet slår ned, ja så var det "mig" det ramte. jeg gav to eksempler, den unge fyr i Phuket som blev taget med Valium, og min gamle finske kammerat, som afvise at betale under bordet da han blev taget med overstay, kort tid før han ville være ude af Thailand.

Både den unge Valium fyr, og finnen har betalt i tusindvis af dollars fordi de ikke fik klaret problemet omgående, inden der gik beraukrati panik i det hele.

Og det er det som er min pointe, man skal løse konflikter her og nu. Det er min erfaring.

Til i andre, hvad gør man når man bliver anholdt for et hovsa problem? Mener i andre at det er en dårlig ide at klare tingene med det samme? Eller ja hvad er jeres erfaringer? Jeg tror ikke at der er en eneste i denne tråd, som har svaret på trådens egentlige spørgsmål.rasende
Tropiske hilsner
Aaby
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
jesperfrb
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 27-01-2010 03:27

Bruger

Antal indlæg: 176
Tilmeldt: 09.06.09
 Status: Offline

Ja korruption er en dårlig ting!
Men jeg vil som dig Aaby klare situationen nu og her, og har selv gjort det flere gange!
Bla, da jeg lige før Songkran blevet stoppet på mc i Hua Hin, Betjenten kunne ikke finde noget ulovligt, men sagde til sidst at min hjelm var for lille! Så det kostede 100 baht eller et par timer på politi stationenSad
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Keld Wulff alias Kenn Holm anholdt i Thailand Nyheder på dansk 20 06-03-2024 12:27
Boganmeldelse: Globale sexarbejdere – de ved hvad de gør Film, bøger etc 2 11-02-2024 10:50
Thailandsk kvinde anholdt Nyheder på dansk 1 03-11-2023 17:24
Youtuber spiste flagermus: Nu er hun anholdt Thaimad 1 11-11-2022 19:21
Hvad snakker pigerne om? De fastboende 58 16-08-2022 07:31

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.32 sekunder | 97,891,131 Unikke besøg | jQ Blog