Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Diverse
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
pillepas
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-01-2010 20:11



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Jeg ville høre om der er nogle af jer der ved noget om pillepas i thailand, når man skal igennem check in i lufthavnen.

Har hørt det ikke er brugbart sådan et pas, men det åbenbart kun er i eu de gælder.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
ubon lynge
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-01-2010 03:52
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 184
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Du kan ikke bruge et pillepas til Thailand, der skal du snakke med Apoteket, men nok bedst at snakke med din læge.om du skal have et der hedder medicinattest, med på din rejse.
Du kan læse mere om det på.: http://www.apotek...&x=20&y=12


Om pillepasset
Schengen samarbejdet
Den 25. marts 2001 indgik Danmark i det såkaldte Schengen-samarbejde. Det har betydning, når man rejser til udlandet med visse typer medicin i bagagen.

Foruden Danmark omfatter Schengen-samarbejdet også Belgien, Bulgarien, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Island, Italien, Luxembourg, Norge, Portugal, Spanien, Sverige, Tyskland, Østrig, Tjekkiet, Estland, Letland, Litauen, Ungarn, Malta, Polen, Rumænien, Slovenien og Slovakiet.

Euforiserende (narkotiske) stoffer er i stort set alle lande undergivet regler om kontrol. Det gælder også i Danmark. Det betyder, at du ikke frit må indføre eller besidde medicin, som indeholder sådanne stoffer. Får du medicin, som indeholder euforiserende stoffer, og skal rejse til et af disse land, har du derfor mulighed for at få en medicinattest på apoteket, det såkaldte pillepas!

Hvad er et pillepas?
Et pillepas eller en medicinattest er det dokument, som du på forlangende kan vise til myndighederne, hvis du rejser til et af de nævnte lande. Pillepasset dokumenterer, at den medbragte medicin er til dit eget brug.

Hvilken type medicin gælder det for?
Man kan ikke få et pillepas til alle typer medicin. Du behøver fx ingen attest for at medbringe astmamedicin, gigtmedicin, hjertemedicin, hormoner, hudmidler og infektionsmedicin. I de fleste tilfælde vil du frit kunne rejse rundt, som du plejer.

Som hovedregel vil pillepasset være aktuelt ved medicin, som indeholder stoffer, der virker euforiserende, og som påvirker centralnervesystemet. Det kan eksempelvis være sovemedicin, stærke smertestilende midler, der indeholder morfin og beroligende midler.

Hvis du ønsker et pillepas, skal du have en recept fra lægen. Også selvom det drejer sig om medicin, der normalt er i håndkøb.

Der kan forekomme medicin, som ikke står på listen, men som man alligevel kan få en medicinattest. Er du i tvivl, så spørg din læge eller på apoteket.

Hvordan får jeg fat i et pillepas?
Alle landets apoteker udsteder pillepas og det er gratis at få dem udstedt. Apoteket skal udfylde en attest for hvert lægemiddel med euforiserende stoffer, som du skal have med på rejse. Attesten gælder for rejsens længde og højst i 30 dage.

Du kan også få en attest til lægemidler, du allerede har købt. Det kan så være nødvendigt at medbringe dokumentation i form af recept, kassebon eller medicinemballage. Du skal altid huske at medbringe dit pas, for at få en attest.




Pillepas udstedes til rejsens længde, dog maksimalt 30 dage og det er ikke tilladt, at udstede fortløbende attester for at dække en periode på mere end 30 dage. I dit tilfælde er det kun Modiodal, der kræver et pillepas. Hvis du vil følge reglerne, må du desværre hver gang bestille et nyt pillepas på dit apotek. Der er dog intet i vejen for, at du bestiller flere pas ad gangen, så længe der er tale om flere korte perioder. Du kan desuden gøre det lettere for både apoteket og dig selv ved at bestille det online på apoteket.dk

På den måde er det hurtigere at færdiggøre pillepasset. Du skal dog stadig medbringe medicin og pas, ved afhentning af pillepasset.

medicinattest

Ved rejser udenfor Schengensamarbejdet, er det op til ens egen læge, om denne vil lave en form for medicinattest, som man kan medbringe på rejserne. Lægerne honoreres ikke for dette og der findes heller ikke en standardformular i stil med Schengenattesten, de kan benytte.

Det er meget forskelligt, hvilken dokumentation de enkelte lande udenfor Schengensamarbejdet kræver, når man rejser med medicin. Det mest sikre er derfor, at rette henvendelse til pågældende lands ambassade og dér forhøre sig om de præcise retningslinjer.

ThaiDanmark
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-01-2010 04:31
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

som ubonlynge skriver pillepas gælder ikke i thailand

har selv brugt medicinattesten et par gange og der har ikke været nogle problemer

....
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
ubon lynge
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-01-2010 07:59
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 184
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Ja jeg har også selv brugt medicinattesten et par gange, også uden problemer.
Jeg skal også ned og have fundet ud at om jeg skal bruge en denne her gang, nu for jeg jo ikke alt det mofin mere, kun hjerte medicin og blodfortyndene, men må heller være sikker og gå ned og høre dem ad.
ThaiDanmark
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-01-2010 09:48
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

((12(( Både konen og jeg får en 6 - 7 piller daglig og er i thai 5 - 6 md. så vi har en kuffert med fyldt med piller. Vi har flere gange spurgt på Apotek og hos Læge men de siger at det behøver vi ikke ( er hjerte ) og vi har rejst i mange år. Er bleven stoppet en gang med rest lager i Kbh. og jeg sagde at det var det der holdt mig i live kat så det var ok og de undersøgte det ikke ?? ( jeg ser også meget Ærlig ud ) Grin
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-01-2010 18:30



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Sank du lægger da vel ikke din medicin i kufferten? Tænk nu hvis den bliver stjålet eller sådan noget, hvis jeg var jer ville jeg tage den med i håndbaggagen.

Men takker for jeres svar, skal jo så nok sige det skal være en attest.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bz
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-01-2010 18:37
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 04.08.09
 Status: Offline

jsh71 skrev:
Sank du lægger da vel ikke din medicin i kufferten? Tænk nu hvis den bliver stjålet eller sådan noget, hvis jeg var jer ville jeg tage den med i håndbaggagen.

Men takker for jeres svar, skal jo så nok sige det skal være en attest.


du har ret en attest og medicin i håndbagasen jeg går altid igennem told og siger jeg har medicin med ingen problem siger de og smiler godag
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-01-2010 06:20
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

((12(( Nej vi har en håndbag. kuffert til piller og ingen pas. ((12((
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.26 sekunder | 100,323,753 Unikke besøg | jQ Blog