Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
THE REAL PROBLEM WITH THAILAND IS ED
claus31130
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-03-2009 10:26
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 154
Tilmeldt: 19.02.09
 Status: Offline

Fandt den her inde på Bangkok Post synes det er meget godt skrevet......noget er der nok om snakken


COMMENTARY
THE REAL PROBLEM WITH THAILAND IS ED

By: VORANAI VANIJAKA
Published: 22/03/2009 at 12:00 AM
Newspaper section: News

I live maybe 200 metres from a police station, and roughly the same distance from a public park where every night prostitutes openly work the streets.

Huh? What? Why? How? Something's wrong with this picture.

I watched the censure debate - a gathering of the country's brightest and ... Whoa! Sorry, my fingers slipped off the keyboard ... noblest, those whom we elect to govern us - and saw one politician flip-off another. I heard curses and name-calling. I listened to gibberish, nonsense. I watched two female MPs ripping into each other like jealous little schoolgirls.

Huh? What? Why? How? Something's wrong with this picture.

I read in the Bangkok Post that the opposition barely made a dent in the government, while Post Today said the government was battered and bruised.

Huh? What? Why? How? I'm not saying which paper is correct, my question is: Are we watching the same censure debate? Something's wrong with this picture.

While watching opposition leader Chalerm Yubamrung, I thought hmm ... Thaksin Shinawatra, to many he's the greatest leader, the saviour, the embodiment of democracy - but his hand-picked predecessors included a right-wing militant and chef who denies historical facts such as the Oct 1973 massacre, his own brother-in-law and now, frankly, someone who many perceived as a common thug.

Huh? What? Why? How? Something's wrong with this picture.

Then there's a banned politician, Newin Chidchob, so influential in the current government - and a foreign minister who took the airport hostage. Huh? What? Why? How? Something's wrong with this picture.

You see, being a Thai is no easy thing. On a daily basis, one is bombarded by questions (whether posed by others or posed by oneself) that makes one thinks to oneself: "Huh? What? Why? How? Bah! To hell with this, I'm going to pack my bags and move to Dubai."

Below the belt jab aside, from going "Huh? What? Why? How?" for about a day, a Bangkok Post reader up in Chiang Mai incidentally helped to answer my dilemma by emailing me to ask me to help answer one of her own dilemmas.

Here's what she sent in:

"Why does the 21-year-old reasonably intelligent, educated boy who lives with us not know the name of the head of Cambodia ... or why does he think Hungary is next to Canada? And why, after his ignorance being revealed, does he have absolutely no interest in finding out? My four-year-old shot straight upstairs to get the globe of the world so I could show him. Ed [the Thai boy] went back to the lottery numbers, the soapie stars and the football pages but still thinks the government should pay him to 'learn', as he puts it."

That is the answer - the answer to the unbearable lightness of being clueless in Thailand. It's Ed's fault. Ed just doesn't care. Ed is the embodiment of the majority of us Thais - we just don't care. Rotten politics? Social illnesses? Country falling apart? The people responsible are getting away with it. Ed just doesn't care.

There will always be people lying, cheating, abusing, exploiting and tearing a country apart. But for Thailand, and many countries like ours, they get away with it. They get away with it, because Ed lets them get away with it. Ed lets them get away with it, because Ed just doesn't care.

Ed isn't just some 21-year-old kid who lives with the family of a Bangkok Post reader up in Chiang Mai. We all know Ed. Ed exists in every family, ever office and every circle of friends. Ed is everywhere ... and Ed just doesn't care.

Which is exactly why Thailand has always been slow to progress, moving like a pregnant yak. Which is why Thai democracy struggles, crawling on its belly. For democracy to work, Ed has to care. Ed has to get involved. Ed has to participate. Democracy is a government by the people, a government by Ed.

Why should the police care, if Ed doesn't care? Why should politicians care, if Ed doesn't care? Why should the military care, if Ed doesn't care? Why should the "elite" care, life for them is already wonderful. Democracy is the government by Ed and for Ed, not by the police, the politicians, the military or the elite.

But Ed doesn't care. Ed may wake up one morning every four years and go to vote. But other than that, Ed just doesn't care. It is no surprise that Ed often ends up voting for the wrong people. Ed is clueless. How could anyone expect him to be an informed voter.

Because of Ed, Voranai too is clueless, muttering "Huh? What? Why? How?" when he watches the censure debate and when he simply looks around at his country and society in general.

Cluelessness is quite contagious.

To solve the cluelessness of Ed, the exploitation of Thai democracy and the abuse of Thailand - the first step we Thais have to take is to learn to care - and don't believe everything that's printed in the newspaper.

How to get Ed to care? Someone has to provoke Ed's interests, to capture Ed's attention and to tickle Ed's brain. Since Ed doesn't like to read, but loves watching TV, perhaps someone should give me a TV show. We can call it The Ego has Landed, since my nickname is Go, not Ed, and I care that Ed doesn't care.

.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
www.nielsen.in.th
manse
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-03-2009 10:36

Bruger

Antal indlæg: 698
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Kære Claus

Tak for dette indlæg, for det fører tankerne hen på, at thailænderne jo også kan se, at der er noget der sker ud over deres egen næsetip. Men problemet for os der bor så isoleret herude væk fra turiststederne, ja vi oplever jo nok ikke disse ting, måske godt, måske ikke.

Tak endnu engang

Manse
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
claus31130
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-03-2009 10:45
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 154
Tilmeldt: 19.02.09
 Status: Offline

Det fik jo da mig til at tænke lidt på,hvor mange her i landsbyen der mon interesserer sig en døjt for hvad der foregår andre steder,de har nok at gøre med at skrabe penge sammen til næste måneds afdrag på motorcyklen og spillegælden......hvad der foregår uden for deres amphur ved de fleste ikke noget om.....
Skal måske lige her tilføje at jeg bor ude i en landsby med måske max 150 indbyggere ude in the middle of nowhere....
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
www.nielsen.in.th
manse
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-03-2009 11:01

Bruger

Antal indlæg: 698
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Ja kære Claus

Det spilleri skulle forbydes, men det er jo desværre altid sådan, at når man ikke har noget, håber man på den store gevinst... Det du omtaler med afdrag på det ene og andet, ja det sker vil jeg tro over hele Thailand, for sådan er det bare, Selv større byer som vores her i Nakhon Sawan er jo også opdelt i disse amphur, og her er det det samme.

Jeg tror ikke vi kan gøre så meget ved det udover at håbe, at vores koner ikke går igang med noget sådant. Jeg har set nok af dette med konens veninder og andre familie medlemmer. Jeg tror jeg nu er blevet kold over for dette, og pure nægter at hjælpe mere, hårdt men man er nødt til det, for at få det stoppet.

hilsen

Manse
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-03-2009 17:32



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Yeah - the problem is Ed... Det kan være forbandet svært, her midt i Bangkok, at få en fornuftig debat igang om demokrati...

Ikke fordi Ed er uvidende om hvad der sker, eller bare ikke er interesseret - men fordi Ed mener at Ed intet kan ændre, hvor den umiddelbare hverdag er noget vi kan ændre...

Hvis kloge, og indsigtsfulde thaier som Voranai smutter til Dubai (hvor det iøvrigt nok ikke er voldsomt meget anderledes) så slipper vi for yderligere debat :D

Ed er jo ikke blot en 21 årig knægt i Chiang Mai - Ed er en generation af unge over hele verden, der gennem 20 års højkonjunktur er blevet lullet i søvn, jagtende den personlige frihed og 15 minutters berømmelse...

Jeg har unge venner som blot siger "change of subject" - hvis talen falder på militærkup, Thaksin eller efterårets PAD optøjer - fordi de gider ikke diskutere det, informationssamfundet er jo også i Thailand, og da udviklingen her løber meget hurtigere end i I-verden - så halser alle efter, og mængden af information er overdøvende...

Vi skal sortere i vigtigt og uvigtigt - og i Thailand virker politikere uendeligt fjerne, beskyttede og udenfor kontakt med rigtige mennesker - så er det jo alt andet lige nemmere at tage ind til Central World og "møde" de kendte, de unge og de smukke, få del i glamouren og i et sekund føle sig som en del af berømmelsen...

Abhisit har efter min mening den dynamik og karisma der skal til for at komme ud over kanten, og ja jeg fulgte også de 2 dages censurdebat i TV - der blev langet lussinger ud, og politikere i Thailand er ikke alle lige pæne i munden for at sige det mildt, men jeg mener nu heller ikke at oppositionen evnede at føre en politisk debat, og det er jo det der skaber usikkerhed, hvis politikken vakler - eller politikerne ikke selv tror på politikken de fører, og Abhisit virker faktisk meget sikker på at det han (og regeringen) gør, er det rigtige og den rette vej frem (og jeg er ikke nødvendigvis uenig)...




.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
helge
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-03-2009 17:33
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 60
Tilmeldt: 28.02.09
 Status: Offline

Undervisningsformen i Thailand er et problem.
Det er den gamle "gentag efter mig" form, og eleverne lærer ikke-og bliver ikke opfordret til, at tænke selv.

Jeg har ladet mig fortælle, at sat på spidsen, så er det almindeligt, at læreren læser op fra en bog, hvorefter eleverne skal skrive det i deres hæfter.
De engagerede lærere skriver det på tavlen:D

Måske er det en skrøne; jeg har måske læst det hos Stickman:MU

Jeg vil gerne opfordre alle, som har mulighed, til at læse Voronai i Bangkok Post. Han har en klumme om søndagen, og der er altid noget at komme efter.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
helge
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-03-2009 17:38
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 60
Tilmeldt: 28.02.09
 Status: Offline

Jos:
Jeg har unge venner som blot siger "change of subject" - hvis talen falder på militærkup, Thaksin eller efterårets PAD optøjer - fordi de gider ikke diskutere det,

Eller er de utrygge ved at diskutere sådanne ting, eller er de utilpasse ved at blotlægge deres fædrelands mangler overfor en fremmed?
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
helge
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-03-2009 17:42
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 60
Tilmeldt: 28.02.09
 Status: Offline

Jos;
Abhisit virker faktisk meget sikker på at det han (og regeringen) gør, er det rigtige og den rette vej frem (og jeg er ikke nødvendigvis uenig

Håber at din fornemmelse er rigtig, men har på fornemmelsen, at dette bare er gamle gaver i ny indpakning. Desværre
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-03-2009 17:52



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

helge skrev:
Undervisningsformen i Thailand er et problem.
Det er den gamle "gentag efter mig" form, og eleverne lærer ikke-og bliver ikke opfordret til, at tænke selv.

Jeg har ladet mig fortælle, at sat på spidsen, så er det almindeligt, at læreren læser op fra en bog, hvorefter eleverne skal skrive det i deres hæfter.
De engagerede lærere skriver det på tavlen:D

Måske er det en skrøne; jeg har måske læst det hos Stickman:MU

Jeg vil gerne opfordre alle, som har mulighed, til at læse Voronai i Bangkok Post. Han har en klumme om søndagen, og der er altid noget at komme efter.


Nej - jeg tror ikke at Stickman har bevæget sig helt ud til en skole, der er jo forbud mos alkohol skaal

Jeg har været inviteret indenfor på et universitet, da jeg måske skal give nogen forelæsninger - og det er fuldstændigt rigtigt - eleverne sidder ret uengagerede og afventer guldkornene, som de så kan skrive ned... Læreren som jeg har kontakt med - han forsøger at indføre undervisning uden brug af bog, det gør han ved at smide en computerskærm op på et lærred, og så ellers i en uudholdelig monoton stemme læse op, det eleverne altså selv kan læse sig til på lærredet... (alt imens de så skriver ned i deres hæfter, det der bliver læst op, som står på lærredet) - jeg tænkte : "Det minder om noget jeg læste om, fra før reformationen - nej ikke skolereformen, den kristne reformation :D )...

Der er absolut ingen tvivl om at undervisningssystemet i Thailand - det kan sagtens tåle at blive forbedret...





.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-03-2009 18:00



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

helge skrev:
Jos;
Abhisit virker faktisk meget sikker på at det han (og regeringen) gør, er det rigtige og den rette vej frem (og jeg er ikke nødvendigvis uenig

Håber at din fornemmelse er rigtig, men har på fornemmelsen, at dette bare er gamle gaver i ny indpakning. Desværre


Det gør jeg også skaal - regeringen virker til at have både viljen og evnen, det der er spændende er om de også har styrken, til at ændre nogen ting - inden de trådte til officielt havde finansministeren et møde med den internationale presse, her talte han om : "Hvordan kan det dog være at så stor en del af IT går til Vietnam??" - jo sagde han - vores undervisningssystem er for stift, og ufleksibelt - der er for mange gamle mønstre indbygget i det...

Og i forgårs blev der afsat (jeg mener det var 18 mia. Baht) en pose penge, til at forbedre hele det offentlige skolesystem, forny og forøge kvaliteten... Denne regering er ung, og den består (i toppen) af unge mennesker der er uddannet i Europa og USA - de har en anden tradition med...




.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-03-2009 18:01
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

Abhisit har efter min mening den dynamik og karisma der skal til for at komme ud over kanten, og ja jeg fulgte også de 2 dages censurdebat i TV - der blev langet lussinger ud, og politikere i Thailand er ikke alle lige pæne i munden for at sige det mildt, men jeg mener nu heller ikke at oppositionen evnede at føre en politisk debat, og det er jo det der skaber usikkerhed, hvis politikken vakler - eller politikerne ikke selv tror på politikken de fører, og Abhisit virker faktisk meget sikker på at det han (og regeringen) gør, er det rigtige og den rette vej frem (og jeg er ikke nødvendigvis uenig)...


jeg er meget enig med dig Jos38

Abhisit har boet og fået sin uddannelse i england han tænker nok lidt anderledes end alm Thaier jeg håber og tror på fremtiden bliver lidt bedre med Abhisit ved roret
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
helge
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-03-2009 18:26
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 60
Tilmeldt: 28.02.09
 Status: Offline

Jos:
Nej - jeg tror ikke at Stickman har bevæget sig helt ud til en skole, der er jo forbud mos alkohol

Den notoriske Stickman er da vist skolelærer, eller hur ?

Efter benovelsen over din trefoldige besvarelse af mit svar til dig, kun dette:
Jeg har lige set dine fine billeder på Thailand.dk.
Du har tabt nogle kilo. unge mand. Har det været strabaserende ?

Og jeg kan slet ikke genkende Si fra det billede du engang postede fra Angkor.
Hun virkede så "knibsk" på det billede. (Husker du at vi snakkede om: Sanook,la?)
Hun er jo en skønhed, mandThumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-03-2009 03:46



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

helge skrev:
Jos:
Nej - jeg tror ikke at Stickman har bevæget sig helt ud til en skole, der er jo forbud mos alkohol

Den notoriske Stickman er da vist skolelærer, eller hur ?

Efter benovelsen over din trefoldige besvarelse af mit svar til dig, kun dette:
Jeg har lige set dine fine billeder på Thailand.dk.
Du har tabt nogle kilo. unge mand. Har det været strabaserende ?

Og jeg kan slet ikke genkende Si fra det billede du engang postede fra Angkor.
Hun virkede så "knibsk" på det billede. (Husker du at vi snakkede om: Sanook,la?)
Hun er jo en skønhed, mandThumb


hehehehe - ja altså min kone er jo sportsudøvende, det er jeg så også... nu :D - så jo der er røget nogen kilo, faktisk er det tydeligt at se netop fordi bryllupstøjet kunne jeg ikke være i overhovedet ved første prøvning, så derfor havde vi et vesterlandsk sæt i reserve, hvis nu det ikke skulle lykkes mig at tabe mig (som jeg sad i butikken, slog ud med hænderne og sagde "No problem, I will be under 90 at my wedding" - jeg vejede 96 den dag - jeg endte på 88 på dagen :D :D :D )

Men aftensættet er samme (som altså passede mig perfekt) som jeg bestilte ved første prøvning, derfor det hænger lidt på mig :D

At Si er en skønhed kan jeg kun give dig ret i :MU - men det er korrekt at efter en 8-9 timer med ruiner (hvor jeg lige var ved at være varmet op) der var hun nok lidt... træt... i ansigtet :|




(de dobbelt og trippleindlæg der blev postet igår, skyldes at enten var serveren langsom og jeg utålmodig, eller også var jeg utålmodig og min computer langsom :@ - jeg skal nok undlage at indsende klager til ejer og webmaster hvis der bliver tyndet ud i de enslydende :D )
.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Før du rejser på ferie til Thailand se med her Hele Thailand 3 25-04-2024 17:39
Thailand Buddha Hill Pattaya er en skjult perle videoer Fra Pattaya 2 24-04-2024 18:18
Smag på Thailand Hele Thailand 98 24-04-2024 18:02
7 Populære områder at bo i Thailand som dansker Amazing Pattaya 1 22-04-2024 07:47
Thailand vil stramme sin cannabis-lovgivning Hele Thailand 6 21-04-2024 12:00

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.32 sekunder | 99,518,059 Unikke besøg | jQ Blog