Debatemne: Thai-Dk Din debat side :: Taxi i Pattaya

Oprettet af Bent d. 15-08-2009 06:32
#14

lillemanden skrev:Vi er Pattaya ½ år hvert år og det er ikke noget problem, ellers kan man jo sige så travlt har vi jo heller ikke, og hvis vi har travlt ,så tag afsted lidt før..


Vorherre bevares! Skulle man forlænge sin ferie, fordi transportsystemet på feriestedet er åndssvagt indrettet?

lillemanden skrev:Det gode er jo at du bare trykker og så stopper bilen, ikke som med stoppesteder hvor de altid ligger lige langt på hver side af hvor man står...

Kære lillemanden,

Personer som dig gør mig fuldstændigt udmattet. Jeg skal forklare de samme ting igen og igen, og jeg skal forklare ting, som jeg troede var helt indlysende og omfattet af den typiske danskers almenviden. Nu skal jeg til at forklare, hvilke funktioner et bus stop har.

Du er godt klar over, at et bus stop er et sted, hvor busserne stopper, hvis nogen ønsker at komme af eller på. Men et bus stop har også en anden funktion.

For at du kan forstå det, må jeg bede dig tænke på, hvordan et bus stop ser ud. Du har sikkert set et bus stop i Danmark. Det består af en lodret stang, hvorpå der er anbragt nogle skilte. Skiltene angiver først og fremmest buslinjenumrene. Det er nemlig gerne således, at man i en by har forskellige buslinjer, som kører på forskellige ruter. Hvis man ikke kan se buslinjenummeret, risikerer man at komme på en forkert bus og havne et forkert sted i byen.

I Pattaya er der imidlertid ingen bus stop og altså heller ingen skilte til angivelse af, hvilke buslinjer der kører forbi. Busserne (som kaldes songtaew) fremviser ingen buslinjenumre, så man ved simpelthen ikke, hvilke linjer de kører på, hvis de i det hele taget kører på linjer. Det er fantastisk upraktisk, hvis man agter sig et bestemt sted hen inden for et rimeligt tidsrum. Man ved simpelthen ikke, hvor man havner, hvis man stiger på en bus.

Det bemærkes her, at det efter påstigningen ikke vil være muligt at forhøre sig hos chaufføren om, hvor han har tænkt sig at køre hen, da man sidder på ladet, mens han sidder i førerkabinen. Hertil kommer for turisters vedkommende typisk sprogvanskeligheder.

Det bemærkes også, at ikke alene har busserne i Pattaya ikke nogen linje- eller rutenumre, men de har ingen destinationsangivelser i det hele taget. De er alle sammn møkeblå og bærer den samme påskrift på thai: รถประจำทาง. Det betyder bus eller rutebil.

I Bangkok kan man tilkalde en meterd taxi over telefon. Det er meget praktisk, hvis man slæber på kufferter, eller man ønsker at ankomme standsmæssigt til hotellet med ens dame for natten. Det kan man ikke i Pattaya.

EN KOMKRET OPLEVELSE

Jeg ankom med dn rød bus fra Bangkok og stod af med en tung rejsetaske på hovedvejen ud for Pattaya Central Road. Jeg skulle til The Football Club, som lå i den anden ende af Pattaya Central Road nede ved Beach Road.

Der var ingen taxi, og man kunne ikke tilkalde nogen. En fyr med en motorcykeltaxi tilbød at køre mig til hotellet for 200 baht uden at vide, hvilket hotel der var tale om. Det forekom mig at være fire gange mere end rimeligt, så jeg ignorerede ham, gik over hovedvejen med min tunge rejsetaske og begyndte at gå ned ad Pattaya Central Road. Et stykke nede ad vejen holdt der en songtaew. Jeg håbede på, at den ville køre ligeud og steg på ladet sammen med nogle indere, som skulle til et hotel i Sydpattaya.

Vognen begyndte at køre, og jeg regnede med, at jeg ville kunne stå af ved The Football Club for enden af vejen. Men inden vognen var nået så langt, drejede den til højre og ind på Pattaya 2nd Road, som går mod nord. Det kom som en overraskelse både for mig og for de indiske turister. Vi trykkede febrilsk på knappen og steg af, hvorefter jeg måtte gå tilbage til Pattaya Central Road og stå på en anden songtaew, som kørte i den rigtige retning.

Sådan er det som oftest med transportsystemet i Pattaya: bøvl, besvær og tidsspilde. Man kan stige på et offentligt transportmiddel og komme på en magic mystery tour, hvor man intet ved om, hvor man havner. Det kan måske være meget underholdende tor turister, som har noget ferietid, de skal have brugt.

lillemanden skrev:Kære Bent du virker meget fortørnet over atl, jeg havde egentlig forstået, at også du holdt meget af Thailand.

Jeg beskæftiger mig her kun md transportsystemet - eller manglen på samme - i Pattaya.

Jeg abonnerer ikke på din opfattelse, hvorefter man, hvis man elsker et land, ikke må kritisere uheldige forhold i landet eller foreslå forbedringer. Tværtimod.

Mvh
Bent Jensen