Debatemne: Thai-Dk Din debat side :: Godt begyndt i udkants thailand

Oprettet af Evo777 d. 07-02-2013 05:48
#11

Jeg vil lige dele min erfaring med at undervise i nord Thailand.

Jeg tog for 5 år siden til Bua Yai for at arbejde på en skole og undervise i engelsk. Hjemmefra havde jeg forberedt mange opgaver til undervisningen, men det viste sig hurtigt at det var alt for svært for eleverne. Jeg skulle hovedsagligt undervise matium 4-6 hvor eleverne er mellem 13-16 år. Jeg fandt ud af at deres engelse var ubrugeligt og det de kunne sige havde de lært udenad og forstod ikke meningen med det. Så jeg besluttede at ændre min undervisningsplan og starte helt fra bunden.

Det første jeg gjorde var at lære dem alle hvordan de kunne præsentere sig selv og fortælle hvor de bor og hvad deres forældre og søskene hedder. Jeg startede med de elever som var bedst til engelsk og de kom op til tavlen en af gangen. Vi lavede lidt skuespil ud af det, så eleverne skulle gå ud og ind af klassen, komme op til mig og give hånd, og præsentere dem selv. Allerede der var der god opmærksomhed fordi eleverne bevæger sig og griner lidt af hinanden. Og det element af alle eleverne ved de skal op til mig og snakke gør, at de sidder og lytter og forbereder sig fordi de jo er lidt nervøse :-). Jeg havde forberedt de sætninger de skulle sige. F.eks som: Helle my name is......... I live in....... I have 2 sisters........ and ......... osv. Det gode ved dette er, at der i hver sætning er et ord, som de andre i klassen vil kunne genkende fordi eleverne kender hinanden. Så selv om ingen i klassen forstår "my sisterss name is" så vil de kunne gætte sig til meningen når men indsætter søsterens navn i sætningen. Da de første 10 elever havde været igennem vidste alle hvad hver sætning betød.

Jeg begyndte også at tjekke deres lektier på den rigtige måde, noget som de ikke var vant til. Normalt ville lærerne bare åbne deres kladdehæfte og sætte et flueben hvis der var skrevet noget på siden. Total mangel for respekt for elevernes hjemmearbejde og en irriterende ligegyldighed overfor deres job som skolelære. Så jeg begyndte at tjekke det de havde skrevet og markere hvad der var rigtigt og forkert. Efterfølgende talte vi om opgaverne i klassen og forklarede hvorfår det var forkert. Alt for mange her i Thailand har lært fra skolen, at hvis de bare kan afslutte en opgave, så går det ikke noget at opgaven ikke er løst rigtig. (nogen som har haft håndværkere her i Thailand??). Jeg syntes det er vigtigt at de fra skolen finder ud af, at de lige så godt kan lave tingene ordentligt. Dvs. at de ved at der er nogen som tjekker deres hjemmearbejde.

I det store hele fandt jeg ud af, at eleverne her (lige som i Danmark) ikke gider sidde og terpe i en bog i 45 minutter uden nogen form for aktivitet. Så jeg forberedte hele tiden aktiviteter og lege på engelsk, som blev sat ind imellem de gange hvor vi læste i bøger. Nogle af legene var hangpig hvor klassen blev delt op i 2 hold. En anden god leg var at jeg tog en cd med en engelsk sang de kendte og spillede den for dem. Så læste vi teksten og hver elev skulle komme op til mig og hver fortælle en linje i sangen. Så lavede vi (jeg) lidt skuespil som skulle illustrere meningen med linjen.

Så jeg vil anbefale at blande den seriøse undervisning med leg og konkurrencer. Jeg er sikker på du nok skal få en super god oplevelse på skolen og samtidig få lært eleverne noget engelsk og at have et ansvar for det de laver.