Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Dagbogen
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Dagbogen.
dagbogen
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 28-11-2009 09:07
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1
Tilmeldt: 28.11.09
 Status: Offline

Dagbogen.



Hej med jer og velkommen til en verdensnyhed, og selvfølgelig kun og først på Thai-DK. Tråden Dagbogen som forhåbentlig gennem tiden kan blive en tråd fyldt med nyttige tip og tricks, info om hverdagen på Samui og resten af Thailand, og ikke mindst priser. Ikke for at jeg lever et fantastisk spændende liv med action som James Bond, næh jeg lever såmænd et ganske almindeligt liv her på Samui hvor jeg prøver at komme tæt på Thaierne. Jeg bruger også masser af tid på at fiske og være på havet, og nu hvor det er regntid, har jeg taget min båd op på land og er ved at forberede den til en omgang glasfiber. Udover det lokale stof, kommer der fortællinger om rejser og ture til andre dele af Thailand.

Sidder du som jeg et eller andet sted i Thailand og måske har de samme fortæller lyster som jeg og kunne tænke dig at komme med historier og anden nyttig info om livet her, er du meget velkommen til at deltage i tråden.

Efter de snart 2 år hvor jeg næsten daglig har pløjet mig gennem nettet for at finde information om Thailand, har jeg besluttet mig for selv at starte en tråd. Jeg er ikke utilfreds med hvad jeg har læst om Thailand, men der kunne godt være meget mere nyttig info fra nogen i marken!! Ganske almindelige ting som måske har betydning hvis man overvejer at bosætte sig her, ting der kan hjælpe dig og mig simpelthen, så velkommen Grin

I samarbejde med Webmaster er det blevet vedtaget at der kun er en regel der skal følges i tråden, og den går ganske enkelt ud på at holde en sober tone uanset hvad. Indlæg og svar der ikke opfylder disse betingelser vil helt enkelt blive slettet af undertegnede og Webmaster.

Med Venlig Hilsen.

pensionisten.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bamsen
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 28-11-2009 10:32
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1138
Tilmeldt: 26.03.09
 Status: Offline

Davs Davbog

det lyder som et godt initiativ
jeg håber at her vil komme en masse gode indlæg, som mange kan og vil bruge til noget.

bamsen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
elmer
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 28-11-2009 12:30
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 146
Tilmeldt: 12.10.09
 Status: Offline

venter pænt på nogle historier


z3z
www.thai-dk.dk/images/smiley/cool.gif
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lillemanden
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-11-2009 05:01
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 614
Tilmeldt: 15.06.09
 Status: Offline

Hej, ja jeg syntes bestemt også, at dagbogen er en god ide. Men en verdensnyhed er det nu ikke, og kun sober information ja det skal det vel være i alle trådene.

Men jeg spørger bare er der nu en ny der også har fået sin egen del af Thai -dk , siden det er nødvendigt at aftale med webmarster om tonen. ?????

Ha´en god søndag allesammen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Webmaster
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-11-2009 05:14
Bruger avatar

Super Administrator

Antal indlæg: 83
Tilmeldt: 16.02.09
 Status: Offline

hej lillemanden

ja det er en ny som kalder sig pensionisten. han vil gerne prøve at lave en dagbog på hans præmisser så Thaidk giver ham pladsen

søndag i dag ja tiden iler godag
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sol
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 30-11-2009 02:12
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 248
Tilmeldt: 09.11.09
 Status: Offline

hej god ideThumb

håber der kommer en masse gode tips
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pensionisten
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-12-2009 06:38
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1147
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

Godmorgen dagbog.
Tirsdag d. 8 December

Jeg skal først undskylde den manglende opfølgning på dagbogen, men en masse tilfældigheder har gjort de sidste 2 uger noget kaotiske. Frisk og frejdig gjorde jeg klar til dagbogen, og skrev faktisk et indlæg der skulle have været på d 28/11.

Men så nemt skulle det ikke gå, for da jeg var færdig med at skrive indlægget og skulle uploade det virkede internettet pludselig ikke mere. Men det var jeg vant til, så det rystede rystede mig ikke, det plejer jo at komme tilbage efter en pause. Men denne gang var forbindelsen stendød og TOT blev kontaktet, og forholdsvis hurtigt kom gutterne og begyndte at mase med modem og router. Men denne gang skuffede de mig fælt ved efter nogle timer at konstatere at mine 3 PC'er og min nyindkøbte Itouch ikke i følge deres ekspert kunne bruges i Thailand!! Og her bander jeg en enkelt gang, for helvede, hvor dumt kan det blive??

Inden nedbruddet af internettet kørte alle mine ting perfekt som de har gjort i et år nu, hvorfor hulen ansætter man sådanne
folk der i virkeligheden ikke aner hvad det drejer sig om??

Nå men gutterne kørte deres vej meget tilfredse med at havde fundet problemet, og tilbage sad en rasende dansker. Gasblå eller højrød ved jeg ikke om ansigtsfarven har været, men jeg har ikke været tilfreds i den tid der er gået. Hver dag har jeg måtte blive hjemme for at vente på endnu et hold 'eksperter', og har ikke kunne lave andet, men jeg har stødt hovedet ind i muren der hedder Thailandsk logik, for den ene af gutterne fra TOT har spærret for videre opfølgning med den begrundelse af forbindelsen jo er repareret!!

Så jeg har bedt min landlady om at opsige mit abonnment når det ikke kan være anderledes, så jeg må køre ind til Lamai når jeg skal bruge nettet.

Nå, men samtidig blev jeg overrendt af en flok Thaier der skulle hjælpe mig med båden. Nogle vitale bundbrædder skulle udskiftes, og der skal glasfiber udenpå. Også her var det lidt specielt, jeg havde ventet i over 3 uger på at høre noget, og pludselig står der nogle gutter med en kasse værktøj og kigger spørgende på mig uden at have givet mig et varsel om at de ville komme. Eftersom de ikke snakker engelsk og mit Thai er noget mangelfuldt var det lidt indviklet at fortælle hvad der skulle laves. Men jeg havde en hjælper i baghånden fra den lokale fiskeshop, hun snakker lidt af mit sprog, og en hel del af sit eget. Men hun har da efterhånden fået fortalt hvad det hele går ud på, så selv om jeg har været negativ over alle de fortdrageligheder og tabet af mit internet, syntes jeg at det går lidt bedre med humøret, og båden mangler en lille uge i at være færdig.

www.thai-dk.dk/penfoto/3/Bd6.gif

Aflønningen er pr dag 500 Baht til tømreren der går til stålet fra morgenstunden, faktisk så meget at han på 3 dage har udskiftet lidt bundbrædder, motor 'landet' og en ny hækspoiler. Nu venter jeg så på at vejret bliver godt igen så glasfiberen kan komme på, derefter mangler jeg kun at se motoren efter og få købt lydpotten der selvfølgelig mangler. Selv om den sidder på samtlige af de motorer der bliver solgt som longtail motorer, er der ingen fiskere der har den liggende. Meget mystisk syntes jeg, for den lille fætter koster spidsen af en jetjager. 3000 Baht skal jeg bøde, og det er endda Thaipriser!! Selv om det er en stor Honda forretning tørrer de rø... på falanger der vover sig ind i butikken. Så jeg er glad for mine Thaivenner, de sparer mig for mange penge, og de er iøvrigt forargede over at vi (falang) bliver snydt allevegne.

www.thai-dk.dk/penfoto/3/Sorteres056.jpg

www.thai-dk.dk/penfoto/3/71.jpg

www.thai-dk.dk/penfoto/3/Sorteres075.jpg

www.thai-dk.dk/penfoto/3/Sorteres083.jpg

Men i dagens anledning holder jeg fri for at komme til bunds i stakken af Emails, af en eller anden grund er mine sendte og modtagne mail de sidste 3 måneder et mysterium. Nogle mails er sendt og modtaget, men 95% af dem er aldrig kommet frem, så jeg starter simpelthen forfra. Jeg skriver en fælles mail til alle og starter så derfra.

Og hvilken anledning er så det. Jo i dag den 8 December er det 1 år siden jeg kom til Koh Samui :-) Mange mange sjove oplevelser og mange forskellige slags mennesker er igennem det år med til at jeg overordnet er meget glad for at være her, efter lidt panik med adressen, er der nu ro på, og jeg er 1 af de udskældte der nyder livet uden for Danmark. Efter en operation i ryggen i 2004 der for så vidt gik godt, glimrede kommunen med at IKKE at overholde det lovede år til genoptræning og stoppede sygepengene efter 4 måneder. Meget kort fortalt er det årsagen til at jeg nu bor her, varmen er forrygende godt for ryggen, og som FP er pengene mere værd herude. Kunne jeg og havde jeg muligheden for at vælge, ville jeg vælge at arbejde, det er et af de ting jeg savner meget i hverdagen, men den tid er forbi for mig desværre.

Sidder der en person og læser den her historie og er forarget, kan jeg tilbyde at bytte liv!! Hvis du er så opsat på have ondt over at folk flytter fra DK er jeg meget villig til at overføre hele mit liv til dig så du kan få en fornemmelse af hvor 'fedt' det er at være FP'er med et helbredsproblem, du får selvfølgelig uden beregning også de mange dage med smerter. Du får også nedturene over at have så ondt, og du får også leveret de savn der er ved at flytte fra Danmark frit og kvit. For det er ikke uden omkostninger på det private plan at forlade sit land, men det bliver der sjovt nok aldrig snakket om når folk forarget rakker ned på 'os' samfundsnassere vel!!

Så efter en måneds ferie på Samui September sidste år, tog jeg beslutningen og flyttede herud. Da jeg kom hjem fra ferien, solgte jeg eller gav alt væk. Lejligheden blev opsagt og jeg smuttede. For hulen jeg måtte forklare mig derhjemme, folk syntes jeg var et kvaj og var meget nervøse for den tossede gut. Men jeg var opsat på at få det bedste ud af det, og var og er egentlig ikke så nervøs. Er jeg fornuftig med livet og pengene kan jeg opretholde et liv der er 100% mere tilfredsstillende end at sidde i en 1 værelses på 40 kvm og glo ind i væggen fordi der ikke er penge til at gøre andet.

Ud over disse forstyrrelser syntes jeg jeg lider lidt , kald det selvmedlidenhed eller hvad du har lyst til. Men jeg besluttede mig for små 6 uger siden at stoppe med at ryge, og hver morgen når jeg står op, er lysten til en morgensmøg næsten uudholdelig. Men jeg holder stand og nyder at være røgfri, især min sædvanlige morgentur på stranden i Lamai giver et løft. Det går faktisk meget bedre med at trække vejret efter 40 år som ryger (meget mærkeligt ikk!!), og luften klokken 6 om morgenen er fantastisk dejlig kølig og 'ren'. Og i stedet for den morgenhoste der jo følger med når man ryger, har jeg nu 'kun' en efterhånden tør hoste, men det aller bedste er at luften i mit hus ikke mere stinker af røg. Jeg er efterhånden nået til bunds i bunken af tøj som bliver vasket for at slippe af med røglugten, og vasker stille og roligt alle møbler og andet der stadig lugter lidt af røg fra de gode gamle dage:-),men jeg syntes stadig det er svært at holde fingrene beskæftiget efter så mange år.

En god dag til alle :-)

Mvh.
Pensionisten
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
egon
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-12-2009 19:23
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 200
Tilmeldt: 16.11.09
 Status: Offline

sjovt at læse om din hverdag du oplever da noget der ude som du ikke finder i Danmark håber der kommer gang i din internet forbindelse så vi høre fra dig igen Thumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
rinpoche
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-12-2009 19:44
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 245
Tilmeldt: 24.02.09
 Status: Offline

Sidder der en person og læser den her historie og er forarget


Ikke spor, tværtimod. Kan kun glæde mig, hvis nogle får forbedret livskvalitet eller oplevelser som DK ikke kan byde på, ved at flytte til Thailand og nyde deres otium der, uanset om det er på den ene eller den anden pension!

mvh
rinpoche

Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sol
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 09-12-2009 06:38
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 248
Tilmeldt: 09.11.09
 Status: Offline

skide godt Thumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
manse
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 09-12-2009 07:51

Bruger

Antal indlæg: 698
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Ja livet herude kan i de fleste tilfælde være en sjov oplevelse, som andre derhjemme er nødt til at opsøge diverse revyer for at opleve…..

Det med TOT har jeg jo haft inde på livet de sidste mange år, men specielt de sidste uger har der været rigtige mange problemer her i landsbyen. Jeg tror de er ved at udvide systemet uden at ændre på ROUTER, så hastigheden vil jo bliver langsommere når flere tilslutter sig, og det er der jo mange farangs der gør nu. Vi har fået storinvasion af disse hvide mennesker, men det bliver vel hyggeligt på længere sigt, når man nu vender sig til det hehe.

HEHE når jeg nu siger Farangs, så kom min dejlige søde kone med en dejlig en, den anden dag vi spiste nede i BigC. Hun spurgte mig, kan du se forskel på en ny farang og en der har været her i mange år. Den kunne jeg ikke rigtig svare på, så hun forklarede.

Se nu ham der går der. Han har kone og barn, forældre, bedsteforældre og andre familiemedlemmer i kø som en hale efter ham, samt de ser på scootere og biler. Ja han er ny…… Han lære nok en dag hehe.

Som pensionister jo også forklare, så er et ophold herude mange gange forbundet med oplevelser som den enkelte sjældent har været ude for. Jeg har jo før skrevet om, hvor vigtigt det er, at man altid har papirer på alting, når man laver større investeringer. Lad os tage et eks. Som min Pool. Jeg var jo ude for, at alle kunne lave en sådan vupti, og meget billig. Men af erfaring bliver man jo mange gang klogere, så jeg forlangte af min søde, dejlige, og enorm thailandske kone, at der skulle et anerkendt firma til denne opgave. HEHE hvor er jeg i dag glad for dette, for problemerne har bare hobet sig op, så nu er Poolen blevet dobbelt så dyr for firmaet, fordi den knækkede på midten.

Jeg havde papirerne i orden, så de lavede det hele uden beregning, så nu har jeg en pool der holder. Det kan jeg garantere for….., men fik da ved færdiggørelsen af den nye endnu 2. års garanti.

I Thailand er alt jo ikke logik, så med denne nye pool jeg nu har fået, blev mit græs og alt andet jo pludselig for kort hehe, for pool blev jo pludselig hævet med 30 cm., så nu er jeg i gang med at hæve niveau på hele haven, så jeg selv i rullestol kan komme til poolen.

Jeg har forlangt god jord denne gang. Jeg forlangt god rullegræs denne gang, så min dejlige, søde og vidunderlige kone kontakte så naboen, bankmanden og den anden også, og pludselig stod der en mand i indkørslen for at se på problemet. Han sagde ikke noget problem (Vi taler her om en byggegrund som i Danamrk). Jeg vil sørge for det hele med græs og andet (muldjord) for 17.000.- baht. Uhørt billigt, men jeg accepterede selvfølgelig hehe. Jeg hygger nu med at sidde med en iskold Singha og se på at 10 mand venter på en lille truck med det bedste muldjord. Det har nu varet i 3 dage og de siger at jord og rivning m.v. vil blive færdig fredag og weekenden vil der blive lagt rullegræs.

Jeg vil godt se hvor i verden noget sådant kan lade sig gøre for dkr. 2.500.- for mere end en uges arbejde for 10 mennesker….

Nå det hele skal jo ikke være positivt så jeg vil da lige fortælle om en oplevelse vi havde sidste uge. Jeg har en engelsk ven, som desværre skulle være smart efter for mange øl. Han kunne selvfølgelig køre på sin motorcykel uden problemer!!!!. Han blev påkørt og hans venstre ben og knogler var i en sådan forfatning, at han nok aldrig ville komme til at gå igen. Jeg fik ham på det hospital som jeg har gode erfaringer med, og de forklarede, at dette her var meget alvorligt, for efter de havde taget røntgen etc. Var de nødt til at samle dette underben med 18 skruer og 3 plader. Manden har ingen forsikring, så jeg kunne jo se, at nu kunne det blive en alvorlig sag, specielt når han ingen forsikring havde, og at jeg af erfaring vidste han ikke havde så meget.

Jeg er ked af at sige det. Prisen for det hele, og han skal blive der 2 uger mere for disse skruer, er kommet op i den store pris af 76.000.- ikke dkr. man baht. Vi taler her om højst 12.000.- dkr. med alt. VIP rum og andet. Undskyld siger jeg. Hvor kan dette laves andre steder for denne

Dyre pris??????

Jeg kunne fortsætte med anekdoter og andet, men vil stoppe her.

Kan i alle have en god dag derhjemme og god aften herude.

Manse
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
manse
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 09-12-2009 08:20

Bruger

Antal indlæg: 698
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Forikringer….!!!!

Dette er en jungle, vil jeg bare lige sige.

Jeg har i dag , som mange andre dage fået et tilbud, så jeg mit hoved er ved at blive helt ør.

Jeg er over de 60…år så nu kommer det til at koste. Den billigste jeg indtil nu har fået med det hele er 72.000.- baht.. om året.

Jeg har for mange år sagt… Glem disse forsikringer, men spar op i stedet, for bliver du eventuelt syg efter et par år, er pengene mere end tjent hjem. Jeg har nu sat disse 72.000.- baht ind på en konto de sidste 5. år. Det er vel ikke vanskelig for den enkelte at finde ud af, hvor meget der står der nu. Jeg har haft brug for et enkelt ophold på luksus hotellet i 5 dage. Den nette sum af 10.280.- baht.

Hvis jeg havde betalt forsikringsselskabet disse mange penge, ja så havde jeg ikke noget i dag, men nu har jeg, for jeg har ikke brugt hospitaler så meget. Jeg har nu mere end 300.000.- baht på bogen til dækning af noget sådant.

Hvis det ikke sker, går pengene til familien, og med min alder koster en brænding sgu ikke så meget, for der er alkohol nok til selvantændelse.

Det jeg gerne vil sige, til jer her, er, tænk jer om inden i tegner disse dyre forsikringer.

Du kommer langt med få midler, bare læs mit forrige indlæg. Jeg tror alle i de fleste tilfælde vinder på selvforsikring. Familien bliver glad når man dør, ikke forsikringsselskabet.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pensionisten
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 09-12-2009 08:43
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1147
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

Onsdag 09.12.2009

Jeg ved godt det ikke er morgen mere hjemme, men jeg blev lovet internet klokken 10 i formiddags. Og ved i hvad? selv om han først kom for 10 minutter siden, og jeg derved har ventet i 4 1/2 time og klarede problemerne på et øjeblik, ER JEG GLAD :-)

Så her er dagens indlæg, billederne kommer lidt senere. Jeg skal altså fejre det her lidt, så jeg triller ned til min Chang pusher..........................

Sikke en start på dagbogen, jeg har som jeg skrev ikke internetadgang hvor jeg bor, så jeg kørte til Lamai hvor jeg efter en time var blevet noget pletskallet!! Selvfølgelig havde jeg valgt en dag hvor hele øen åbenbart har store problemer med internettet, så de billeder jeg havde planlagt at indsætte i artiklen kunne ikke uploades. Derfor min nu sjove frisure, jeg kunne nok have undgået at blive så frustreret at jeg hev i den smule hår jeg kan mønstre hvis dog bare de ansatte ville fortælle når der er problemer. Men den søde unge pige der var i butikken fortalte at hendes chef helt bevidst IKKE fortalte når der er problemer, han kunne måske som hun sagde, sælge et par øl elller vand og lave lidt penge alligevel!!

Jeg skal nok vise jer billederne når jeg kan uploade dem så i kan se det gode skib :-)

Og nu vi taler om billeder, tog jeg en hel del i dag. Jeg vil ikke påstå at det er min yndlingsrestaurant jeg tog billeder fra, men et sted hvor jeg er kommet i al den tid jeg har været her. Så jeg er på rigtig god og behagelig fod med de ansatte der, og en af dem blev sendt til Buddha i dag, så der blev holdt en ceremoni med munke for at hun kunne slippe fri for det jordiske der måtte holde på hende (fik jeg fortalt!!)

www.thai-dk.dk/penfoto/3/Begravelse22.jpg

www.thai-dk.dk/penfoto/3/Begravelse49.jpg

www.thai-dk.dk/penfoto/3/Begravelse42.jpg

www.thai-dk.dk/penfoto/3/Begravelse37.jpg

Kan du ikke ringe lidt senere, sidder i møde og kan ikke snakke :-O

www.thai-dk.dk/penfoto/3/Begravelse27.jpg

En kvinde på omkring de 55 år vil jeg tro som var ansat som kok,tjener,oprydder og det løse blev indlagt på hospitalet den 1 December med store smerter i maven. Det skulle blive et meget kort ophold for hende, for dagen efter døde hun. Det viste sig at hun døde af skrumpelever og noget med lungerne, alt sammen på grund af Lao Kao ( Thai whisky ). Hendes chef som samtidig var hendes veninde igennem 20 år fortalte mig at hun (altså hende der døde) drak som et hul i jorden når hun ikke arbejdede. Hun sad og drak alene på rummet til hun tiltede, og stod op når den nye dag kom. Da jeg spurgte hende hvorfor hun ikke havde forsøgt at stoppe hende, var svaret blot, det kan man ikke!!

Hun kom fra Isaan og forsøgte til det sidste at få fat på mig, men standhaftig som jeg er ( eller måske var det fordi hun så noget slidt ud ) holdt jeg skansen. Det er jeg glad for nu at jeg gjorde når det gik så galt. Nu kom jeg væk fra historien, men det var en meget anderledes oplevelse og meget interessant at være med til. Jeg vil lige tilføje at jeg ikke som de andre lå og rodede rundt nede på gulvet, næh jeg holdt mig pænt uden for alt det og gik rundt og tog billeder og sugede indtrykkene til mig.

Meget interessant oplevelse så fjernt fra det vi/jeg kender når turen er slut, selv om det var en ceremoni for en død tog folk alligevel let på det. Der blev sludret og grinet selv om munkene gjorde alt hvad de kunne for at ødelægge den gode stemning, for hulen de har en god hukommelse de munke når de uden at smugkikke kan fremsige en masse ord igen og igen. Lidt sjovt var det dog da jeg så en af munkene sidde og skrive sms'er :-) Men folk tog det meget gelinde, var i godt humør og gav mig en god oplevelse.
Stedet hvor det foregik er restauranten Koh Kaew som ligger på hjørnet ned til Hinta Hin Yai, og grunden til at jeg pludselig skriver det er at jeg kom i tanke om et sparetips. Har man planer om at se Hinta Hin Yai, som 'blot' er nogle klipper som ligner kvindelige og mandelige kønsdele og kommer på motorbike, skal man IKKE følge P-skiltene!!

Og hvorfor det??, fordi i så blive ledet hen til en p-plads hvor det koster 50 Baht at parkere. Jeg har såmænd ikke noget imod at betale hvad det koster, men den samling forbrydere der prøver at lave plat får ikke en eneste satang af mig. For omkring 6 måneder siden begyndte nogle folk uden nogle øvrige kendetegn overhovedet at opkræve penge for både at parkere, og for at se de sten jeg snakker om. Og sjovt nok kendte ingen til de nye 'afgifter' udover dem som opkrævede dem, og de var ikke byens bedste drenge og viste det åbenlyst.

Men det skulle være stoppet nu gudskelov, parkeringen koster stadig, men her er tricket.
Følg blot vejen (flot udtryk for en handelsgade med meget lidt plads ikk!!) forbi det officielt udseende P skilt og fortsæt små 50 mtr til gaden ender. Her kører i til højre mod Reagga Bar og parkerer hvor i har lyst helt gratis, nu i alligevel er her skulle i besøge Reagga Baren.

Efter sigende !! kan man her foretage sig det samme som man kunne i de gode gamle dage på Christiania, forskellen er dog at man her kan sidde og vippe med tæerne i vandkanten, eller ligge på en af de små terrasser, der meget meget flot er bygget ind i omgivelserne og blive gennembanket af høj reggae i et meget spændende miljø hos nogle rare mennesker. Om aftenen er der (stadig efter sigende!!) fireshow som de kalder det hernede, spørger i mig, er det en træpind viklet ind i klude. Den bliver så dyppet i petroleum for at blive kastet rundt af en mere eller mindre påvirket fætter, men meget flot virkning mellem klipperne om aftenen siger de.

Hils Ben fra mig hvis i besøger stedet :-O

Og nu vi er ved tipsene skal i ikke falde for fristelsen ved Hinta Hin Yai, nogle af de ting der bliver solgt her kan kun købes her. Det er mest honning og andre naturprodukter som i kan købe med fordel. men hold jer langt væk fra håndskåret sæbe, tøj og andet massfremstillet turistbras. Når i alligevel fiser rundt på øen, kan i spare kassen ved at gå en tur i Nathon, f.eks kan i nemt spare 60% ved at købe sæben i Nathon fremfor Lamai!!

Jeg kan lige nå inden min morgentur på stranden at også anbefale jer Nathon hvis i leder efter tasker og kufferter, der er så billigt i forhold til her i Lamai, at jeg kører hele 30 Km på min bike og sparer rigtig meget og slipper for at få noget bras med hjem.
Og det minder mig om en sidste ting jeg vil fortælle i dag.

Både ved Hinta Hin Yai og mange andre steder sælges der alskens ting fra havet, perlekæder, sneglehuse, skaller og forhæng lavet udelukkende af muslingeskaller og andet fra havet. Meget flot og anderledes, men men.........

Spar dine penge og lad være med at købe noget som helst fra havet, efter Tsunamien 2004 er ALT fra havet i Thailand ulovligt at indføre i alle lovlydige lande. I følge visitthailand.com og en tolder jeg havde en kamp med sidst jeg var hjemme, er ALT underlagt Washington Konventionen for at beskytte havet. Tager du chancen men bliver opdaget i tolden er der en opkrævning på minimum 500 Euro, for større objekter stiger bøden lynhurtigt til 1000 Euro.

En god dag til jer

Med Venlig Hilsen

Pensionisten
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bamsen
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 09-12-2009 09:49
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1138
Tilmeldt: 26.03.09
 Status: Offline

Davser

ja det er jo dejligt at læse om jeres gode erfaringer og dagligdag
man bliver jo i helt godt humør af at læse det.
Og det er jo godt her i julemåneden,at blive det.

Så tak for det

bamsen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
nick
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 09-12-2009 15:02
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 288
Tilmeldt: 01.12.09
 Status: Offline

glæder mig til næste afsnit godag
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pensionisten
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 10-12-2009 05:38
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1147
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

10.12.2009

Min glæde over mit internet er lidt skiftende i dag, det virker som et blinklys og bestemmer selv når det skal blinke!!

Glemte i går og sige at forbuddet mod at hjemtage ting fra havet OGSÅ gælder det der ligger på stranden, selv om der er mange flotte konkylier og skaller skal du ikke lade dig friste.

Nå det går nok, morgenturen på stranden er overstået, morgenmaden til 20 Baht er gnavet og arbejdet kalder. Jeg vil skynde mig at sige at jeg ikke er sportsnarkoman, men på grund af min ryg og de problemer jeg har der, er jeg simpelthen nødt til at holde mig i gang. Gør jeg ikke det kan jeg kun lægge mig ned og æde nogle flere piller og have ondt af mig selv. Men det er livet for kort til, så jeg bider smerten i mig og fortsætter. En gåtur på stranden med det meget skiftende underlag hiver og slider i musklerne i ryggen, og er rigtig god optræning ( men det gør herre nas!! ). Så den undskyldning bruger jeg når jeg skal forsvare hvorfor jeg står op klokken 5 hver dag, men jeg nyder det og møder for mig de 'rigtige' Thailændere.

Jeg har næsten gået turen hver dag i det år der er gået, turen som jeg kalder den er omkring 6 kilometer. Jeg starter fra Hinta Hin Yai og går ad stranden til Buddy. Det er en slags ressort, supermarked, kaffebar og noget der er taget ud fra billedbogen fra Costa Del Sol og meget lidt charmerende i mine øjne, og hører ikke til i Thailand!! På min tur møder jeg mange glade og smilende folk der som jeg er tidlig oppe. Og da jeg nu er blevet et 'kendt' ansigt, hilser og smiler folk nu til mig. Nogle gange får vi en ordentlig sludder, men det er nu mest med de gamle mænd det foregår. Somme tider kan vi stå og snakke og grine i et kvarter, meget muntert for ingen af os forstår et kuk af hvad der bliver sagt :-O

Men det stopper ikke det gode humør som disse mennesker er i besiddelse af, allerbedst er det når en familie selv om det er klokken 6 om morgenen, bader og holder skovtur. Jeg nyder at se på den glæde der er hos disse folk der har så lidt, der kunne vi 'andre' lærer noget i stedet for at fokusere på det negative. Og jeg kan misunde dem for ikke endnu at skulle deltage i jagten på den næste million, hvor må det være pragtfuldt at have den glæde!!

Men der kom en anelse skår i glæden i morges på stranden, på grund af regntiden kommer vinden fra syd sydvest og det gør at alt det skrammel der ligger ude på dybt vand, og på lavt vand for den sags skyld, bliver skyllet op på stranden her. Jeg er ikke en langhåret fanatisk blåøjet naiv miljøaktivist, tværtimod må jeg sige. Havde jeg fortalt hvad jeg fortæller nu over på blå stue (læs dtw) var min dagbog endt der efter JD har kuppet siden!!

Men jeg har tatoveringer, drikker øl (og det er jeg god til) kan finde ud af at lave en joint og ryge den, og så bander jeg meget. Måske har de næsten 30 år i en lastbil på europas veje gjort mig lidt mærkelig og skør, men jeg har det godt og sætter pris på de små ting her i livet. Og en af dem er renhed, og det er det der bestemt ikke er så meget af her. Desværre er Thaierne ikke blevet nok oplyst omkring hygiejne / forurening og bruger derfor jorden og havet som skraldespand. Jeg nægter at kalde dem dumme eller noget der er værre, jeg tror hvis de fik lært ordet forurening og hvad det betyder for miljøet, ville de klart være mere bevidste.

I starten af min faste morgentur, passere jeg en lille bar. Den ligger klods op af Sabai Massage, hver morgen slæber gutten fra baren 2 store plastik kurve ned til vandkanten og tømmer dem. Det giver så arbejde til de resterende barer og hoteller på stranden fordi det selvfølgelig skyller og på stranden igen. Men de har lang erfaring med det kan jeg se, for de graver bare nogle store huller i sandet, og dumper plastik og glas i hullet!!

www.thai-dk.dk/penfoto/3/forurening6.jpg
www.thai-dk.dk/penfoto/3/forurening2.jpg
www.thai-dk.dk/penfoto/3/forurening24.jpg

Bestemt ingen god løsning, for ligesom med kartofler der bliver lagt, kommer der en hel masse nye op!! Min landlady gør det samme, det vil sige indtil jeg stoppede hende fordi det er mig der renser 'vores' strand på godt og vel 100 Meter. Hun blev chokeret kunne jeg se da jeg fortalte hende at det hun har gravet ned i de sidste 20 år er cirka 1000 år om at kompostere, og selvfølgelig kommer op igen hver gang det er regntid!!

Nu kom jeg lige i tanke om en episode jeg havde hos Sabai Massage.

Hende som arbejder der kender jeg fra Amity bungalows hvor hun afløser ved sygdom og lignende, jeg snakkede lidt med hende og gjorde alt hvad jeg kunne for at undgå at få massage. Grundet mit ryg problem har jeg nu en stiv............................................................. ryg :-O

Så jeg kan ikke klare massagen, selv om jeg viser dem det stjålne røntgenbillede fra DK som de kigger meget benovet på, og derefter lover mig at være meget forsigtige, slår de knuder på mig, råber et eller andet på Japansk tror jeg og hopper op på ryggen af mig. De forstår det simpelthen ikke, så jeg siger konsekvent nej tak. men en dag jeg gik på stranden passerede jeg den her Sabai Massage biks, og der var hende afløseren, vi begyndte at sludre lidt om alt og ingenting. Selvfølgelig måtte jeg gentage min forklaring hvorfor jeg ikke ville have massage selvom der kun var gået 5 timer siden sidste hun spurgte!!

Men det her kvindemenneske fik mig alligevel overtalt, og efter jeg havde advaret hende om at jeg ville sprænge i luften af arrigskab hvis hun gjorde noget forkert betalte jeg de 200 Baht og lagde mig på maven. Det havde sgu ikke så meget med massage at gøre, jeg tror hun smurte noget creme på og intet andet, men det var okay rart at ligge der og nyde det. Så var det tur til forsiden, så om på ryggen med den gamle her for en ny oplevelse. Jeg må have været træt, eller også havde hun puttet noget i cremen :-) for jeg faldt i en dejlig søvn, hvor længe jeg havde blundet ved jeg ikke. Men mit interne advarselssystem vækkede mig, fjenden havde sneget en hånd op under min shorts og var begyndt på nogle bevægelser som ellers kun hører til i et soveværelse eller lignende. Og ikke som her på en offentlig strand med tusindvis af turister, der var mange interesserede kvinder kan jeg huske der af en eller anden grund gik frem og tilbage foran biksen. Gud ved om det var bulen i bukserne der pirrede deres nysgerrighed eller om de ventede på deres tur??

Sjovt nok blev jeg headhuntet af en Canadier samme aften, og vi havde 2 sjove måneder :-O

Thailænderne spørger mig hver dag om jeg har en lady, jeg forklarer dem at det har jeg ikke, jeg betaler ikke for kærlighed og er meget tilfreds med at være alene. Jeg fortæller dem ikke at det er af medlidenhed med pigerne, jeg ser jo selvfølgelig så mange par hver dag. Falang i stram t-shirt fra han gik til gymnastik i 6 klasse uanset hvor meget han er vokset siden og fører af motorbiken, bagpå sidder så et stk små dame. Når jeg ser det syn bliver jeg altid ekstra glad for min beslutning, jeg vil ikke være medvirkende til at pigerne bliver syge.

Er det kun mig som kan se hvor hurtigt det går ned af bakke for pigerne??

Man møder dem på barer, på gaden og allevegne. Altid smilende og utroligt smukke og tit et problem at sige nej tak til. Får du lavet en aftale med en af dem, går der kun ganske kort tid før de bliver syge.
Muskelsvind, sovesyge og polio i armene rammer dem så snart de er sammen med en falang, hverdagen bliver hurtigt anstrengt og kedelig. De kræver at sove til omkring middag hvor de går ud og spiser (på din regning selvfølgelig :-) Armene hænger slapt ned, rengøring er udelukket pga polioen, og enhver mulighed for at sove bliver udnyttet, og de kan efterhånden ikke foretage sig noget, bortset fra de få ord hun har lært og kan huske, Mei mi satang (jeg har ingen penge).

Nå dagbog, jeg har en aftale med web, vi skal have nogle billeder på ordene.

Hvis i keder jer har jeg i gennem nogle måneder uploadet nogle af mine billeder på http://s657.photo...ads?page=5 Det er længe siden jeg har kigget på det, og det er noget værre rod. Men der er billeder fra Samui, Ko Tao, Koh Pangnan, Penang Malaysia, Koh Lanta og Krabi.

Det er en stor pærevælling :-O

En god dag til jer

Med Venlig Hilsen.

Pensionisten

Bamsen har et meget bedre link end mig, så den erstatter jeg med det jeg oprindeligt havde.

Tak Bamse :-)
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
M55
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 10-12-2009 11:10
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1906
Tilmeldt: 23.10.09
 Status: Offline

hej

de fotos vil jo nok ikke tiltrække mange turister

hvad pigerne angår ja de får hurtig falang syge Grin

ølkrus
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pensionisten
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-12-2009 04:40
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1147
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

11.12.2009
Godmorgen dagbog og godmorgen til jer alle

Kom til at kigge hvor koldt der er hjemme, og der stod 4 grader klokken 5 morgen vores tid. Hvor jeg lider med jer der er hjemme. Koldt for mig efter år 1 herude er alt under 26 grader hvor de lange bukser og strømperne bliver monteret, underligt som man vænner sig eller rettere tilpasser sig. Da jeg arbejdede kunne jeg uden problemer gå i korte bukser til langt ind i December, dog skulle jeg have en langærmet t-shirt på. Mange skæve blikke blev sendt til mig når jeg var i Sverige eller Norge i min lastbil, jeg kunne da ikke være normal mente de når jeg i 20 graders frost lossede bilen i mine korte bukser, måske har de ret :-O

Nå, oprydningen på strandene er så småt ved at blive organiseret så det er muligt at gå der. Jeg vil IKKE anbefale at man svømmer i denne tid selv om jeg ser flere der trodser de røde flag, de drivende træer der sejler rundt med rod og grene og en masse skarpe ting. En anden ting som jeg ikke har skrevet om er den miljøkatastrofe som Thailand er på kanten af, kloakker og rensningsanlæg er ikke noget man kender noget til. Så når du tager et bad og du kan høre vandet løbe ud i afløbet skulle du tage og gå uden for bungalowen og se dit badevand sive langsomt ned i sandet for derefter at blive suget op igen af pumpen i det lokale vandværk 5 meter derfra, meget tankevækkende ikk!!. Jeg har sgu dårlig samvittighed når jeg bader for jeg ved jo at vandet løber ud i en lille bæk og ikke bliver renset, men en enlig svale!!

Så det er med blandede følelser jeg 'ser' stranden hver morgen, for fra hoteller og restauranter bliver der hver morgen skyllet ud i deres tanke. Lugten fra vandet som langsomt løber over sandet til havet som er en blanding af badevand, en anelse toilet, efter lugten at dømme og vandet fra opvasken er ikke noget der øger appetitten. Men jeg tænker meget over det når jeg ser folk bade og børn lege i sandet, for udover det ildelugtende vand er der jo også hundene. Alt bliver afmærket, solbænke, stole, borde, ja alt der er på stranden får lige et stænk urin, selv sovende får et stænk har jeg set.

Nu er det ikke for at jage folk væk fra Samui, men jeg fortæller hvad jeg ser hudløst ærligt og er sikker på at der over hele Thailand er de samme problemer!!

Så det er ikke en svømmetur jeg bruger tiden på om morgenen, slet ikke nu hvor jeg ikke kan se hvad der er i vandet. Jeg er ikke en kylling, men det er kun en måned siden at en tysk dame der vadede i strandkanten i Maenam blev brændt af en Box jellyfish, hun blev 'kun' snittet af trådene fra hoften og ned til tæerne. Men billederne i avisen taler sit tydelige sprog, at det er sindssygt smertefuldt og dødsens farligt. Myndighederne er rædselslagen over at box jellyfishen er fundet i Thailand, og sidste år blev 3 mennesker dræbt af den omkring Phi Phi og Krabi, deriblandt en 13 åring svensk pige der snorklede. Myndighederne er meget tavse omkring problemet og fortæller blot at de forsker i det, hvad det så end betyder!!

Nå, det skulle være i dag at der kommer glasfiber på båden. I følge vejrudsigten skulle det blive en varm solrig dag, men det er lidt skyet og meget blæsende. Tømreren er i gang med noget forberedende arbejde inden fiberen kommer på, så det ser lyst ud :-) Jeg har planer om at tage nogle billeder når gutterne kommer, jeg er blevet lovet at det kun tager 1 dag at lægge fiberen på og male den. Så det venter jeg spændt på at tage billeder af.

Og jeg har lovet jer nogle priser som vil komme når jeg får regningen.

www.thai-dk.dk/penfoto/3/Harpun.jpg

I går gik en drengedrøm i opfyldelse, jeg købte mig en brugt harpun for 2000 Baht, jeg har aldrig prøvet at skyde med sådan en før men er sikker på det er sjovt. Ja det vil altså sige, hvis jeg nænner at slå fisken ihjel. Jeg indrømmer at jeg er lidt ding dong nu, men når jeg fisker som jeg har gjort meget længe her nu, sætter jeg de farverige og flotte fisk ud igen og beholder kun de blanke eller hvide fisk. Jeg ved godt det lyder skørt og er ikke selv helt klar over hvorfor jeg gør forskel på fisk, men jeg kan altså ikke får mig til at slå dem ihjel !!

I dag vil jeg prøve noget nyt med dagbogen, jeg vil stille et spørgsmål til jer!!

Som jeg har snakket med web om er jeg ikke klar over om man som udrejst stadig kan købe medicin hjemme og få den herud?? Den slags jeg bruger er så stærk at jeg overhovedet ikke kan få den i hele østen, jeg kan selvfølgelig prøve at købe den på nettet, men min læge hjemme siger det kan være lidt risikofyldt fordi man ikke ved hvad man får, så jeg har et problem snart. Den medicin jeg har tilbage rækker kun til en måned, og så er jeg på den.

Så er der nogen der har kendskab eller viden omkring det spørgsmål må i meget gerne komme med info, jeg ved fra web at der er 1 der sidder inde med den viden. Web opfordrede mig til at sende en personlig besked til denne person, men som der står i introdutionen til dagbogen gør jeg det her for at vi kan dele vores viden med hinanden. Og jeg er måske ikke den eneste der har det problem, så lad os alle få ny viden om det her.

Jeg ved ikke hvorfor jeg pludselig sidder og tænker på en slange i paradis, men om ikke andet kan jeg vise jer en fra min terrasse.

www.thai-dk.dk/penfoto/3/Slangeoggekko.jpg



Med Venlig Hilsen.

Pensionisten.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
manse
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-12-2009 07:24

Bruger

Antal indlæg: 698
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Hej pensionisten

Det med disse piller forstår jeg ikke, for alt kan skaffes herude i Thailand. Det er jo mange gange sådan at vi der er tvunget til dette stads, ikke vil skifte det vi kender ud, ja samme som med ens dejlige kone.

Jeg gik på apoteket her i landsbyen. Viste chefen hvad jeg bruger og har brug for. Ingen problemer sagde han, men det tager lidt tid, for denne pille findes ikke i Thailand, fordi den er så dyr, men jeg vil tage den hjem til dig, så du ikke i fremtiden vil få problemer, men indtil da, kan jeg sammensætte disse piller til dig. De udgør i sidste ende det samme som den du vil have.

Som sagt så gjort, så efter 3 måneder fik jeg mine kendte piller tilbage. Alle var tilfredse apotekeren som aldrig havde solgt så dyre piller og jeg som blev tilfreds med det kendte.

Hvis det er et problem for dig, kan du jo sende mig en PB, så vil jeg undersøge det med min ven apotekeren.z1z
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pensionisten
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-12-2009 12:57
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1147
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

Tak for dit svar manse, jeg har selv været rundt på øen her for at finde en løsning på problemet. Utallige apotekere har i alle de Pharmacia jeg har besøgt, samt de læger jeg har prøvet uden tøven sagt: dem kan du ikke få i Thailand, så jeg har været der!!

Men mit spørgsmål går egentlig ud på om man som udrejst stadig kan købe medicin igennem sin nuværende eller tidligere læge i Dk. Er der nogen der ved noget om dette??

Med Venlig Hilsen

Pensionisten.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dagbogen 22.09.2012 Kanchanaburi Dagbogen 52 30-11-2012 06:13
Dagbogen 04.11.2012 U-Thong, Kanchanaburi. Dagbogen 45 11-11-2012 06:22
Dagbogen 27.10.2012 Hell Fire Pass Dagbogen 6 29-10-2012 00:03
Dagbogen 16.10.2012 Kanchanaburi & Omegn Dagbogen 13 21-10-2012 09:56
Dagbogen 12.09.2012 Kanchanaburi. Dagbogen 8 13-09-2012 18:07

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.26 sekunder | 97,910,575 Unikke besøg | jQ Blog