Se emne

Thai-Dk Din debat side :: LEOPARD's besætnings frigivelse :: Befri Eddy og Søren
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
- Jeg kan ikke mere, jeg dør her
AL 48
#81 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-01-2013 08:09
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

lindyras skrev:
Jeg fatter ikke at Snøvldal ikke kan gå ind og presse klanledere når han smider 300 mil. i røven på dem
Det er klanlederener der holder hånden under piraterne ved at give dem lov til at være i deres område og det koster piraterne noget bestikkelse,så i den sidste ende er det snøvldal der holder piraterne i live....Rederiet hverken kan eller vil løse problemet..


EU og især Danmark burde øjeblikkeligt boycotte al nødhjælp til dette korrupte slyngel-land.

Hørte i morgennyhederne at piraterne nu er begyndt i stor stil at kidnappe udenlandske nødhjælpsarbejdere for at kræve løsepenge der. -Røde Kors bruger udelukkende lokal arbejdskraft i de udsatte områder.

Bevæbningen af civile fragtskibe samt den internationale flådestyrke dernede er blevet for meget for piraterne, -derfor er de ved at "gå i land".

MEN HVORFOR OVERHOVEDET HJÆLPE SÅDAN EN "SLYNGELSTAT"??Angry

PS: Det er en af grundene til at jeg aldrig giver penge til indsamlinger i DK.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Larsensplads
#82 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-01-2013 08:40

Bruger

Antal indlæg: 66
Tilmeldt: 16.12.12
 Status: Offline

Al48... kan kun give dig ret.

Jeg har set så mange bistands kroner misbrugt igennem mit lange liv for etaten og andet.

Jeg vil tro at samtlige pensionister de næste 10 år ville kunne få gratis mad med øl eller vin samt en lille en til kaffen, hvis man havde haft check på midlerne.

Jeg gider ikke skrive om mine oplevelser ud over, at mindst 40 procent af vores milliard ulandshjælp går i de forkerte lommer.

De intetsigende mennesker på borgen, har ikke en dyt føling med det faktiske...

De bevilger bare pengene og lader UM om ansættelse af uduelige medarbejdere... akademikere uden praktisk erfaring.... så det skal vel gå galt...

Har selv været en af dem...og brugt mange af jeres midler til noget ligegyldigt fordi, det ser pænt ud i den rapport som afdelingslederen skal aflevere til kontorchefen des lige.

Nej stop den ligegyldige bistandshjælp, hvor de nødlidende intet gavn får af denne, og lav noget andet, som låne med lille rente eller slet ingen og hvis succes eftergive halvdelen, så ville Danmark og det danske folk blive et foregangsland for noget positivt..

Man har vel lov til at drømme..kat
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#83 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-01-2013 00:17
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

Åbent brev til Søren Espersen, som kommentar til artikel i dagens SØFART

Søren Espersen

Med afsæt i den artikel der i dag bringes i søfartsavisen SØFART, har jeg nogle spørgsmål, jeg gerne vil have dig til at svare på.

Du skriver, at du ikke forventer en løsning inden for den nærmeste tid!
Det er jeg også bange for, du desværre nok har ret i. Denne tragiske gidselsag har, efter min mening, været
behandlet på helt forkert måde, lige fra dag 1. Jeg er ikke ekspert på nogen måde, bare en halvgammel tidligere sømand, men hvis sagen har været behandlet af professionelle og anerkendte eksperter, gennem de godt to år der er gået, må man vel stille det spørgsmål. Er det ikke på tide denne ekspertise får et kraftigt eftersyn og andre, måske mere, klarsynede eksperter bliver tilkaldt?

Du er, så vidt jeg ved, næstformand i Udenrigspolitisk nævn, som jeg formoder arbejder intens med sagen.
Når en sag strækker sig over så lang tid, som tilfældet er her, må jeg formode at det må give anledning til nogen bekymring i dette nævn?

Jeg ved du tidligere har udtalt, at staten ikke er ansvarlig for at få gidslerne hjem, det er rederiet.
Det kan du til dels have ret i. Men når nu ikke rederiet vil/kan løse opgaven, er det så ikke den danske stats opgave at varetage/overtage opgaven, når det drejer sig om danske statsborgere, der er kommet i klemme i en tilsyneladende uløselig opgave for vedkommende rederi?

Eller mener du, det er helt i orden at danske statsborgeres skæbne overlades til kyniske og forbryderiske menneskehandlere, som kun er ude på at demonstrere deres magt og pengegriskhed, overfor et handlingslammet statsligt system, både det danske og det internationale, som ikke formår at uskadeliggøre, eller stoppe disse forbrydere?

Du skriver, at det er en fornemmelsessag, hvem man stoler på i denne sag. Du stoler på Udenrigsministeriet og folk i rederibranchen, som du mener arbejder seriøst og grundigt med sagen.
Jeg må nok indrømme, jeg er til tider meget i tvivl om, hvem der er troværdige og ikke.

Jeg tror gerne at der arbejdes på sagen. Spørgsmålet er hvorvidt der arbejdes målrettet og intenst på netop gidslernes løsladelse. Eller man blander andre aspekter sammen, og dermed mister fokus på det egentlige, nemlig gidslernes frigivelse?

Du skriver, at gidseltagerne har håndlangere i Danmark, som er en del af systemet i gidseltagernes netværk. Selvfølgelig har de det. Vi lever i en verden, hvor intet er hemmeligt. Og, gidseltagernes netværk er en del af denne verden.

Jeg formoder, at din pointe her er, at gidseltagerne er vel orienteret i hvordan sagen forløber i Danmark?

Det har du sikkert helt ret i. Også, at det måske kan skade sagen, med denne offentlige omtale i alle former for medier.
Men efter to års forgæves (påståede) forhandlinger, er det vel helt naturligt at vi efterhånden er mange der stiller kritiske spørgsmål, og ikke mindst kræver handling?

Jeg har været med i hele forløbet af denne sag, været en af dem, du nu hævder, er med til at skade sagen.
Jeg har sendt et utal af breve til dine kollegaer på tinget, både menige og ministrer, men aldrig fået noget fornuftigt svar på mine breve.
Hvis der endelig er kommet et svar, er det som regel et intetsigende standardsvar, som ikke har ændret sig i de to år.

Hvis man fra politisk side, ikke havde ignoreret mine og mange andres henvendelser, men derimod givet et fornuftigt svar på en henvendelse, så var der stor sandsynlighed for at man kunne forholde sig noget anderledes til den?

Din mening om, at offentlig omtale skader sagen, har du selvfølgelig lov at have. Og, jeg har også lov at have min mening. Men om den ene, eller den anden, er korrekt skal vi vel lade andre om at bedømme.

Du mener, at Ekstra Bladet er den store synder og kun skader med deres kampagne. Bladet er, efter din mening, både kynisk og udnytter situationen, og skader sagen.

Når Udenrigsministeren skal rose den ”store danske indsats” mod pirateriet, og når i andre politikere, dig selv inkl., skal have jeres synspunkter og meninger frem til den almene befolkning, så er der ingen problemer med at benytte bl.a. Ekstra Bladet, som budbringer.
Så jeg ser en vis dobbeltmoral i din kritik af bladet. Men der er måske bare mig, der er lidt åndeligt underfrankeret?

Og netop den politiske fremhævning af indsatsen mod piraterne, de mange artikler om hvor effektivt de danske krigsskibes indsats for at fange pirater (en indsats, som jeg absolut ikke har nogen kritik imod, men tvært imod bakker fuldt op om).
Tror du ikke det er med til at skade gidslernes situation?

Jeg er absolut ikke i tvivl om, at gidselsagerne er yderst komplicerede sager at takle. Men det er påfaldende, at man i international sammenhæng nu har haft snart ti år til at finde en løsning på at komme problemet med gidslernes ulykkelige skæbner til livs.
Det er lykkedes ganske godt at modstå angreb til søs, takket være en effektiv indsats fra international side. Men piratbagmændene, de virkelige hard core og pengestærke forbrydere og menneskehandlere, dem har man mere eller mindre fredet, eller under alle omstændigheder ikke lykkedes med at komme til livs.

Hvorfor mon det forholder sig sådan?

Mit bud på dette, har to perspektiver.

Et – at politikerne, både danske og internationale, har siddet på hænderne alt forlæng, og dermed ladet muligheden for at tage affære i tide, er forspildt. Og derfor har disse forbrydere fået rigeligt tid til at opbygge en organisation, som nu viser sig at være endog meget vanskeligt at bekæmpe.

To – at dele af den stærkt voksende piratindustri har lugtet så mange penge i pirateriet, at den del slet ikke har interesse i at pirateriet stoppes, da det vil gå ud over deres forretning.

Så, Søren Espersen – hvis ikke du vil have, at mange vil opfatte din holdning, som et lidt poppet forsøg på en dårlig undskyldning, så tror jeg at både du, og andre politikere skulle komme med en ordentlig forklaring på, hvad i gør for at forhindre at disse ulykkelige søfolk skal have deres og deres familiers liv ødelagt?

Og, også hvad i politisk har tænk jer at gøre for at forhindre en lignende tragedie i at opstå?


Til sidst vil jeg oplyse dig om, at dette brev vil blive lagt på min blog, samt offentliggjort på Facebook siden –Straf Piraterne - og - Befri Søren og E, og det samme vil et svar fra dig, som jeg ser frem til
at modtage.
link http://www.pelars...sfart.html
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#84 Udskriv indlæg
Skrevet d. 28-01-2013 01:39
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

kilde http://www.pelars...rater.html


Er danske mediers og politikers troværdighed i fare, i Danmarks kamp mod de somaliske pirater?
27/01/2013

Min sidste artikel på bloggen var, et åbent brev til Søren Espersen, hvor jeg stillede ham nogle, efter min mening, ret relevante spørgsmål i forbindelse med et interview i søfartsmediet SØFART.

Dette brev har jeg nu modtaget svar på, som jeg her gengiver:

Kære Poul Erik Larsen

Jeg takker dig for din henvendelse i forbindelse med interviewet i tidsskriftet Søfart, hvor du stillede mig en række spørgsmål om gidselsituationen i et såkaldt åbent brev.

Jeg sagde ja til interviewet i Søfart, idet der er tale om et fagtidsskrift med en meget relevant, men begrænset læserkreds. Det er, som det også fremgår af artiklen min dybeste overbevisning, at en kontinuerlig, offentlig debat om sagen, er til skade for muligheden for at få frigivet gidslerne.

Jeg ønsker af den årsag ikke at indgå i yderligere offentlig debat desangående, idet jeg, som du, inderligt håber, at det snart vil lykkes at få gidslerne fri.

Med venlig hilsen

Søren Espersen

Så, jeg fik, som det ses, ikke svar på de spørgsmål, jeg stillede. Om jeg havde forventet det?

Hertil kan jeg kun svare, nej det havde jeg ikke, men, modsat mange af Søren Espersens kollegaer på tinge, så gav han et tilbagesvar, hvor han begrunde de manglende svar. Det er noget jeg, og alle andre der skriver om gidselsagen, ikke er forvent med.

Men et svar fik jeg ikke, og det er jeg absolut ikke tilfreds med.

Dette ”svar”, får mig til at stille spørgsmålet, som også er overskriften på denne artikel –
Er danske mediers og politikers troværdighed i fare i Danmarks kamp mod de somaliske pirater?

Det mener jeg absolut ikke der kan være nogen tvivl om. Og, det tror jeg mange andre vil give mig ret i.

MEDIERNES TROVÆRDIGHED:

Når man ser tilbage på mediernes behandling af gidselsagen gennem de mere end to år, der nu er gået, må man sige, den har været meget lemfældigt.
Et par enkelte aviser undtaget, så må man sige, at de resterende medier har været meget tilbageholdende med at skrive om den konkrete gidselsag.
Her har man fra medieledelsernes side valgt at følge de anvisninger, som er udgået dels fra Udenrigsministeriet, dels fra nogle enkelte eksperter, som har manet til tavshed. Og, det har man gjort – af hensyn til gidslerne og deres familiers situation, og af hensyn til ikke at gribe forstyrrende ind i ”de pågående forhandlinger”.

Mediernes hovedopgave er selvfølgelig at formidle nyheder først og fremmest, og, da der ikke er nyheder omkring gidselsagen, er det forståeligt at der intet kommer i nyhedsmedierne.
Jeg mener nu også medierne har en anden, og ikke uvæsentlig opgave, nemlig at lave en mere dybdegående form for journalistik. En information, som belyser et problem som pirateri og gidseltagning, på en mere objektiv og oplysende måde, end tilfældet er.

Jeg tror en del af det manglende fokus på dette problem kan findes i en artikel fra søfartsmediet – Seahealth, som kan læses ved at klikker her.

Men, selvfølgelig – når en ganske lille gruppe af eksperter/forhandlere er lykkedes med at holde deres ”forretning” kørende under dække af ”skæg og blå briller” taktikken, er det sikkert ikke nemt at komme bag kollisserne.

POLITIKERNES TROVÆRDIGHED:

Hvad angår politikernes troværdighed i såvel deres rolle i den verserende gidselsag, som i piratproblemet i almindelighed, kan den ligge på kanten af et frimærke, set med mine øjne. Jeg kan selvfølgelig ikke udtale mig for andre, men kun give udtryk for min egen mening.

Den ”strudsepolitik”, så godt som alle politikere præsterer i disse sager, er da så markant, at den er til at få øje på.
Jeg har lige hørt vores ”gamle” Udenrigsminister, Uffe Elleman Jensen, udtale at, politikernes opgave er at vejlede folket.
Udtalen kom i forbindelse med noget, som slet ikke har noget med pirateriet eller gidselsagen at gøre –men det var de vise ord, manden sagde, jeg faldt over.

Hvis det danske politikere udviser i forbindelse med pirateri/gidseltagning er, at vejlede folket, er der så absolut noget jeg har misforstået!

Hvad angår gidselsagen, er det meget overskueligt. Her udfører politikerne med bravur deres ”strudsepolitik”.
Generelt udtaler man sig overhovedet ikke. Er man endeligt tvunget til det, af den ene eller anden årsag, kommer hovedet op af sandet. Der vejres lidt om hvor meget man nu kan sige, og kommer med en ganske forsigtig udtalelse, og straks ryger hovedet ned i sandet igen. Her er trygt og godt at være, og man er dejlig fri for at forholde sig til virkeligheden!

Hvad angår pirateriet generelt forholder det sig noget anderledes. For at blive i dyreriget, må man her sige, at politikeren udfører en slags ”girafpolitik”.
Når man først har udbredt sin selvros omkring den store danske indsats, og her har medierne ingen problemer med at give taletid og spalteplads, så må man da mindst op i højden for at oversku effekten af denne rosende omtale, og ikke mindst for, at se hvad nabolandene har at sige!

Denne latterlige dobbeltmoral er så hamrende usympatisk at være vidne til, at jeg i alle andre situationer ville ignorer den.

Men desværre drejer det sig om seks søfolks liv og helbred, som står og falder med disse handlingslammede politikers beslutning.

Derfor er jeg desværre nød til at forholde mig til det!
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#85 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-02-2013 18:02
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Kilde: Ekstra Bladet

Piratekspert: USA eller England ville ikke lade dem sidde i 750 dage
Det er helt uhørt, at Eddy og Søren nu har siddet 750 dage som gidsler i Somalia, mener piratekspert


Statistikken taler sit tydelige sprog.
Sagen om Søren, Eddy og de fire filippinere er så grotesk, tragisk og ekstraordinær, at hverken rederiet Shipcraft eller de danske myndigheder med udenrigsminister Villy Søvndal(SF) i spidsen længere kan komme med flere søforklaringer på, hvorfor de ikke er kommet hjem.
Læs også: Eddys kollega grådkvalt: Jeg kan forestille mig, hvordan de har det'
Ekstra Bladet har således gennemgået samtlige kapringer af handelsskibe med vesterlandske ejere siden 2007 - og situationen med MV Leopard skriger til himlen.
I gennemsnit har de 48 skibe været kapret af somaliske pirater i 105 dage, før besætningen enten er købt fri eller befriet ved en militæraktion. Søren og Eddy har i dag siddet 750 dage, hvilket er hele 645 dage mere end gennemsnittet.
Se statistikken her
Kristina Siig, piratekspert og dr. jur. i søret ved Juridisk Institut på Syddansk Universitet, mener tallene taler for sig selv.
- Vi er nået langt ud over det, der er normal forhandlingstid. Efter så lang tid kan det ikke forventes, at medierne og andre bare ignorerer det, der foregår.
Læs også: Eddys familie takker for støtten
Den canadiske piratforsker Hugh R Williamson er overbevist om, at besætningen på MV Leopards skæbne skyldes, at Shipcraft har fået deres skib og last igen.
- Når der ikke er noget økonomisk på spil, så har Shipcraft heller ikke travlt med at opnå en hurtig frigivelse. Skibet og lasten koster penge, mens besætningen er billig at erstatte, siger han.
Hugh R Williamson mener ikke, at gidslerne ville have siddet så lang tid, hvis de havde haft et andet pas:
- Nationalitet betyder meget. Eksempelvis ville USA eller England ikke have tolereret, at deres statsborgere sad så lang tid.
- Begge nationer besidder den nødvendige styrke til at gennemføre redningsaktioner, hvis forhandlingerne slår fejl, og samtidig vil de politisk være presset af, at deres befolkning forventer, at de slår hårdt ned på den form for kriminalitet, siger han.
Læs også: Danske sømænd: Skal de dø, Villy!!!
Udenrigsminister Villy Søvndal(SF) vil fortsat ikke kommentere gidselsagen. Den seneste gang han åbnede munden om sagen var for 196 dage siden, hvor Villy udtalte han, at regeringen lægger pres på Shipcraft:
- Vi gør, hvad vi kan. Og det, der er afgørende for os, er at lægge pres på rederiet, som har ansvaret i den her sag, sagde han.
Men her over seks måneder senere har udenrigsministerens ord altså endnu ikke ført til en løsning.

http://ekstrablad...912531.ece
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#86 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-02-2013 20:30
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Uha, nu falder der nok brænde ned.

Hele balladen er startet med at somaliske kriminelle har kapret et dansk fartøj for at presse penge af ejerne.

Hvis jeg var ejer af et rederi der blev afkrævet hele det beløb der var i rederiet, så ville jeg være i den situation at enten solgte jeg alting, og gik fallit.
Og overrakte alle pengene til en nigger nede fra Afrika, der aldrig har gjort dagens gerning, bortset fra at stjæle andres penge.

Mit valg havde været svært, hvem giver alt hvad de ejer for andres frihed, når man selv mister alting.?
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#87 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-02-2013 00:29
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

Et mirakel de er i live

SIDEN 2007 HAR somaliske pirater kapret 48 handelsskibe med vesterlandske ejere. I gennemsnit har besætningerne været holdt i fangenskab i 105 dage, før de enten er købt fri eller befriet ved en militæraktion.

DEN STORE undtagelse er Søren, Eddy og de fire filippinere. De har i dag opholdt sig i helvede i 750 dage. 750 DAGE!

EKSPERTERNE er enige i deres vurdering: Dels har rederiet Shipcraft været katastrofale til at forhandle, dels har den danske regering ikke evnet at lægge det nødvendige pres.

VI ER IKKE et øjeblik i tvivl om, at Shipcraft bærer hovedansvaret for tragedien. I det øjeblik, rederiet fik deres skib og last igen, blev interessen for gidslerne betydeligt mindsket.

DERFOR har Udenrigsministeriets rolle i sagen hele tiden været enormt vigtig. Kun ved et stadigt og stigende pres på Shipcraft er en løsning inden for rækkevidde. Men vi tror desværre ikke, at sagen har særlig høj prioritet hos Villy Søvndal & co. Her vil man hellere score international anseelse ved at involvere sig i kampen mod terrorister i Mali end hjælpe nogle gamle søfolk i Somalia.

SØVNDAL OG hans folk har i stedet brugt kræfter på at få medierne til at tie gidslerne ihjel. Ud fra en tankegang om, at jo mere omtale, jo større bliver piraternes krav. En besynderlig tankegang, for det var først efter 500 dage i fangenskab, at Ekstra Bladet startede kampagnen for at få dem frigivet. Og det gjorde vi netop ud fra vurdering af, at tavshed tilsyneladende ikke bragte dem nærmere friheden.

DET ER ET mirakel, at Søren og Eddy stadig er i live. Og med den indsats, rederiet og den danske regering hidtil har ydet, er der desværre ingen udsigt til snarlig frigivelse.

DERES ENESTE håb synes at være et markant øget pres fra offentligheden. Fra dig og mig. Bombarder rederiet og Udenrigsministeriet med protester. Mind dem døgnet rundt om deres ansvar. Om ganske få dage kan det være for sent.

Kilde ekstrabladet
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#88 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-02-2013 00:20
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

750 dage i fangenskab hos piraterne
01/02/20130

kilde http://www.pelars...terne.html

1. februar 2013, har de seks gidsler fra det danske skib LEOPARD været i piraternes vold i Somalia i 750
dage.
750 dage, hvor gidslerne hver dag må se i øjnene, at det blev heller ikke i dag, der skete noget.

Hvor længe mon et menneske kan udholde det, under omstændigheder, hvor hver dag, ja hver time, må være et sand mareridt af menneskelig fornedrelse?

Tilsyneladende har hverken rederiet Shipcraft, som er dem der står med hovedansvaret, eller den danske regering, som sandelig ikke er uden ansvar for gidslernes skæbne, særlig travlt med at få gidslerne fri.

Så man må formode, at de ansvarlige tilsyneladende mener at der ikke er nogen problemer med forsat, at lade dette mareridt køre uforstyrret videre?

Og selvfølgelig i lammende tavshed, så offentligheder er afskåret fra at se hvilket beskidt og nederdrægtigt spil der foregår, hvor indsatsen er seks uskyldige mennesker liv og helbred.

De ansvarlige kan ikke blive enige om hvem der er ansvarlig, og så længe det står på, så kan gidslerne for den sags skyld rådne op.
Og offentligheden må da kunne forstå, at så længe man ikke kan blive enig om denne del af sagen, kan man sgu da ikke forlange at gidslerne kan blive frigivet – eller hvad?

Er det fordi Danmark, og dansk søfart er et fattigt foretagende, som ikke kan udrede prisen for gidslernes frigivelse?

Hvis vi først ser på rederiet Shipcraft, så er rederikassen tom, og her er ikke noget for piraterne at hente. At det så er et spil for galleriet, behøver man ikke at være den store økonom for at gennemskue. Det er helt klarlagt, at der i kredsen omkring rederiet ikke er mangel på klingende mønt, men derimod på vilje og ansvarlighed.

Ser man på søfarten som helhed, så er der heller ikke mangel på klingende mønt. Jeg har netop i dag læst en artikel i bladet SØFART, hvor Danmarks Rederiforening udbreder sig om dansk skibsfart uovertruffen succes som helt klart Danmarks største enkeltstående eksporterhverv, og en betydelig bidrager til den danske nationaløkonomi.
Når Danmark udvikler og formulerer søfartspolitik, følger de andre interesserede med og vores adfærd og holdninger danner præcedens.
Når Danmark sender krigsskibe til Somalia, kan andre lande ikke længere vende det blinde øje til!

Vi er næsten ikke til at hamle op med, når vi taler kvalitet skibsfart, og, for ikke at glemme overskriften på artiklen - at være en stormagt forpligter??

Man får næsten tårer i øjnene af at læse om den store søfartsnations herligheder – men det er sgu vredestårer –for værre gang øregas og selvforherligelse, skal man sgu grave dybt og længe efter!

Hvad med om denne store og mægtige søfartsenhed udviste en smule solidaritet med de seks søfolk, og lagde pres på de ansvarlige, og fik gidslerne fri.
Så ville jeg tage hatten af, og endda bukke dybt.

Men som gidselsagen står nu, vil jeg sige som Advokat Knud Foldschack, sagde i forbindelse med kapringen af Danica White i 2007.

- Vi har nogle sølove i Danmark som mere hører til Chr. IV’s tid, hvor skibsrederen er enevældig, og hvor der rent faktisk ikke er nogen der varetager besætningens interesser!

Det er forbandet, at et forbryderisk spil om magt og penge helt formår at sætte al menneskelig respekt og retssikkerhed til side, og det gælder både for regering og rederiet.
Her tilsidestilles al sund fornuft, og man underlægger sig en flok utilregnelige forbryderes uhyggelige dagsorden.

Så giver jeg ikke meget for den store søfartsnations store bedrifter. Og slet ikke en handlingslammet regerings uansvarlighed overfor landets borgere. Det er en skændsel og uden nogen form for fornuft, at behandle søfolk på den måde!

http://www.pelars...terne.html
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lindyras
#89 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-02-2013 10:13
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 735
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Et lille indblik i hvordan nan gør...

http://epn.dk/bra...130409.ece
...Husk dovenskab er ikke nogen sygdom...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lindyras
#90 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-02-2013 12:33
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 735
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Og til jer der ikke fatter hvordan skibsfart hænger sammen kunne jo læse den her, før man vælter sig ud i noget man ikke har en skid forstand på...

http://publish.sa...97f7d004d9
...Husk dovenskab er ikke nogen sygdom...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#91 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-02-2013 01:10
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

kilde http://www.pelars...penge.html

Forhandlinger om danske gidsler er kompliceret spil om penge!
05/02/2013

Det var overskriften på en artikel som epn.dk bragte i dag, med Kristelig Dagblad som kilde . Undertitlen var – Få indblik i nogle af metoderne, når danske rederier forhandler med pirater.

Jeg læste artiklen mere end en gang for at finde noget nyt, men måtte desværre give op. Der er, for os der følger, og har interesse i gidselsagen, intet nyt at finde.

Men, for mennesker, for hvem gidselsagen kun kendes sporadisk og via mediernes omtale, er der til gengæld noget at hente.
Det er nemlig meget længe siden medierne har beskæftiget sig med, og prøvet at give en forklaring på, hvad en gidselsag er for en størrelse.

Her er et link til artiklen – klik her

Henrik Berlau, forhandlingssekretær i 3F’s transportgruppe mener, at der efter hans opfattelse foregår et dybt uetisk pengespil om gidslerne, hvor blandt andre politikere og Udenrigsministeriet ikke ønsker nogen form for omtale af sagen.

Dette kan jeg absolut kun give Henrik Berlau ret i, og for en gang skyld er vi helt enige.

Endog vicedirektøren i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, mener at Henrik Berlau ”kan” have fat i noget, og vil ikke afvise at ”nogen” kontrakter kan være sådan skruet samme.
Men han mener dog, det er usædvanligt – og mener også, at det ikke er det afgørende. Det afgørende er, at udmatte hinanden, og det har man professionelle forhandlere til!

Pirateksperten Lars Bangert Struwe, forsker ved Center for Militære Studier, og hvad jeg vil anse vel nok er den ekspert, der kan udtale sig bedst og mest neutralt om gidselsager, al den stund han ikke har økonomisk interesse i sagerne, siger, at han er stødt på teorien om at rådgivende sikkerhedsfirmaer får løn som beskrevet, men han har aldrig kunne få teorien bekræftet, da forhandlinger mellem rederier og pirater er lukkede.

En anden ekspert, som medierne også gerne lader komme til orde, Hans Tino Hansen, direktør i Risk Intelligence, et dansk sikkerhedsfirma som bl.a. rådgiver virksomheder og regeringer ved kapringer og gidseltagninger, har en anden udlægning af pengespørgsmålet, som han mener ”ikke har hold i virkeligheden”.Han siger følgende:

- Det handler normalt ikke om at få prisen så langt ned som muligt, men om ikke at give et højt beløb fra starten. Det er et psykologisk spil, og hvis rederiet med det samme går med til et beløb, kræver piraterne automatisk mere.
Desuden er der intern konkurrence mellem de forskellige response consultant-firmaer, så hvis du bliver kendt for at være for lang tid om en sag, er det bestemt ikke befordrende for din fremtid-.

Tilbage står læseren, som måske er blevet ret så frustreret, og fuld forståeligt.

En sag om seks gidslers tragiske skæbne, får her tre ”eksperters”vurdering. Alle tre er enige om, at det drejer sig om penge – som igen er baggrund for seks menneskers fremtidige liv og helbred. Det er substansen i sagen, og den absolutte kyniske og yderste usmagelige reduktion af seks mennesker, til en handelsvare som kan forhandles indtil en ideel aftale for begge parter, er tilstedet.
At man ødelægger seks menneskers liv for altid, tager man ingen hensyn til!

Til at illustrere denne påstand, vil jeg henvise til en artikel om den Filippinske sømand, der netop er blevet fri efter knap tre år som gidsel i Somalia. Hans historie kan læses ved at klikke her

Denne beretning er, efter min mening, mere værd end alverdens eksperters råd og visdom. Det er beretningen om hvad gidslerne udsættes for i deres uhyggelige fangenskab.
Og absolut ikke noget man kan studere sig til på universitet eller andre steder, langt fra realiteternes arnested.

Jeg vil inderligt håbe dette mareridt snart vil få en ende for vores seks søfolk. Desværre slutter deres umenneskelige trængsler ikke ved, at de bliver fri af deres fangenskab. Også efter en frigivelse vil der stadig stå penge mellem retfærdighed for gidslerne, og de ansvarlige for deres lidelser. Og, desværre kan det let gå hen at blive en kamp, der ikke nødvendigvis vil falde ud til gidslernes fordel.

Ganske vist forhandler den danske regering ikke med pirater. Men det er den danske regering, og deres internationale partnere, der skal lave lovgivning, der kan forhindre denne umenneskelige og tragiske behandling af søfolk. Og det gør man ikke ved at prøve at tie problemet ihjel.

Efterhånden er der mange tusinde borgere her i landet, og også i udlandet, der kræver handling og viser det i form af forskellige tiltag, som facebook, læserbreve og demonstration. Det har politikerne hidtil ikke reageret på.
Hvis politikerne forsat ignorer disse tiltag, så er politikerne ikke deres plads voksen.

Og jeg vil håbe, at endnu flere vil få øjnene op for, at denne uhyggelige menneskehandel skal stoppes. Vores politikere kan ikke længere undskylde sig med, at man udtaler sig ikke om gidseltagning, så længe der sidder gidsler fanget.
Det har man gjort i to år, uden det har givet nogen effekt. Denne floskel er for længst været brugt op.

Nu må der udvises handling, og ikke kun tomme ord og intetsigende fraser.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#92 Udskriv indlæg
Skrevet d. 10-02-2013 00:11
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

kilde http://www.pelars...-selv.html

Piraterne skal hjælpes, mens gidslerne må klare sig selv!
09/02/2013

Siden 2007, hvor somaliske pirater kaprede det danske skib Danica White, har danske politikere skulle forholde sig til det pirateri, som har hærget i det Indiske Ocean.

Danmark har bidraget på eksemplarisk vis i kampen mod dette pirateri, med deltagelse af flådeenheder og anden militære tiltag. Den sømilitære indsats, sammen med andre lande, er en uvurderlig hjælp til at beskytte handelsskibene mod overfald og kapringer.
Og den værdsættes i høj grad af de søfolk, der har deres daglige arbejde i området. At der så har været meget vrøvl med at give flåden det nødvendige juridiske værktøj, således at de pirater der blev fanget af krigsskibene ikke skulle løslades igen, hvad der desværre er sket for størstepartens vedkommende, kan man kun klantre politikerne for.

Det var ikke flådens personel, der ikke gjorde deres arbejde ordentligt, men derimod vores altvidende politikere!
Flåden gjorde, og gør, hvad de fik besked på. At deres arbejde desværre langt hen af vejen ikke blev anerkendt i den danske befolkning, kan igen kun føres tilbage på politikerne – som end ikke havde mandsmod til at oplyse befolkningen om den rette sammenhæng, hvilket man kun have hovedrysten tilovers for!

Danmark har bidraget med et anseligt ekstra bidrag, i form af økonomisk støtte i forsøget på at bekæmpe pirateriet på land i Somalia.

Udviklingsbistanden, som i 2011 udgjorde 100 millioner, blev i 2012 fordoblet.

Yderlig blev der kort tid efter angrebet på LEOPARD, bevilget et større millionbeløb til bygning af nye fængsler i Puntland.

Alt sammen gode tiltag, eller er det?

Den økonomiske støtte til Somalia, med henblik på at bekæmpe pirateriet, vil jeg tillade mig at se lidt mere kritisk på.
Her mangler der i høj grad dokumentation, for den forventede effekt. Jeg mener ikke, at man ukritisk kan se på at der postes mange millioner i dette projekt, og man så samtidig kan læse udenlandske rapporter, der kan dokumentere, at en stor del af pengene forsvinder ud i den blå luft!

Alt mens disse gode intentioner, som har givet politikerne stor anseelse ude i den store verden. Og ikke mindst, har medvirket til at store dele af den danske befolkning har fået et helt forkert indtryk af, hvad pirateriet egentlig er for en størrelse.
Og det takket være politikernes selvforherligelse af deres store indsats, for der er sandelig ikke sparet på ”krudtet” i den retning, så skulle man tro at samme politikere havde styr på pirateriet!

Men det er desværre ikke tilfældet!

Ganske vist er det lykkedes at forhindre de somaliske pirater i at udøve ret mange kapringer gennem det sidste år. Men der sker stadig overfaldsforsøg, og piraterne er der stadig.
Og i andre dele af verden, er pirateriet stigende. F.eks. er pirateriet ved Vestafrika stærkt stigende, og her udviser piraterne en voldsom brutalitet, samtidig med at gidseltagninger er tiltagende. Så der er absolut ikke tale om, at der er styr på pirateriet – tvært imod.


Danmark har seks søfolk siddende på tredje år som gidsler hos de forbandede somaliske menneskehandlere.
Seks søfolk, der sammen med ca. 100 andre søfolk af forskellige nationaliteter, er hvad piraterne, og deres menneskehandlere har på ”lageret” lige for tiden.

Gennem de sidste 10 år har andre hundredevis af søfolk lidt den samme skæbne, i længere eller kortere tid.
Mange har fået deres tilværelse slået i stykker i al fremtid, og må kæmpe med de traumer og fysiske skader et ophold som gidsel har pådraget dem, resten af livet.

I samme tidsrum har det internationale samfund diskuteret om, hvad man kan gøre for at komme pirateriet til livs. Der er brugt uanede resurser og penge på at finde ”de vise sten”, og dog er det forbavsende lidt resultat der kan fremvises!

Samtidig har en helt ny ”industri”set dagens lys. Piratindustrien udgør en milliardforretning af betydelig størrelse, med udgangspunkt i pirateriet.
Desværre tror jeg ikke denne ”industri” har pokkers travl med at få stoppet pirateriet. Snarere tvært imod, da der efterhånden er blevet for mange penge at hente her for ”driftige forretningsfolk”.

Og, hvorfor ikke udnytte, at verdenssamfundets politikere tror på, at de kan stoppe pirateriet ved at prøve at bilde deres befolkninger ind, at bare man hjælper og bidrager med støtte til den fattige befolkning, som ikke har andre muligheder, end at blive pirater –så hjælper det nok!

Jeg vil her lade være op til læseren, selv at afgøre hvem de mener der er naive, og ikke!

Mens hele denne gang ”kejserens nye klæder” pågår. Sidder gidslerne tilbage med ”sorteper”

Det er dem, de uskyldige søfolk, der må bøde for andres dumheder. Det er dem, og deres familier der må stå tilbage med smerten, og se til at politikerne, de uansvarlige skibsredere, og de forbryderiske menneskehandlere, forsat, år efter år, kan lykkedes med at forpeste deres liv!

Hvor længe skal denne ulykkelige og uansvarlige forestilling vare ved?
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#93 Udskriv indlæg
Skrevet d. 12-02-2013 11:51
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

Dette læserbrev har tilladt mig at ”gafle” fra dagens udgave af Den Korte Avis – håber avisen, og skribenten tilgiver mig!

Kære Villy Søvndal!

Som du sikkert selv er klar over, er din tid som udenrigsminister ved at rinde ud.

Din partiformand bryder sig ikke om dig. Dine regeringskolleger ser hellere din hæl end din tå. Dagspressen ignorerer dig. Du har som minister intet opnået, som er værd at nævne, langt mindre huske.

Og det er pinligt at se dig slå knuder på dig selv og sandheden ved at forsvare en aktivistisk udenrigspolitik, som alle jo ved, du inderst inde er imod.

Men inden du træder tilbage, har du en chance før at gøre noget, der vil bringe dig befolkningens taknemmelighed samt en hæderfuld plads i historien:

Bring de danske gidsler hjem fra Somalia - det er efter alt at dømme nu tid til handling, hvis de skal hjem i live.

Brug din energi og opfindsomhed på at få løst dette problem, inden du træder tilbage, og du vil blive erindret af mange som et hæderligt menneske.

Carl Pedersen

På vegne af Seniorsailor Fyn – (3fpensonisterseamandfyn.dk) – bringer jeg dette indlæg

Nu skal de hjem!

6 søfolk fra det danske skib Leopard stadig er gidsler i Somalia. 2 af dem er danske søfolk. Disse gidsler har i over 2 år været fanget af piraterne. Det er en skandale af dimensioner at de ikke er løsladt endnu.

Søfolkene var ombord i et skib som blev kapret af somaliske pirater. Ifølge det oplyste sørgede søfolkene for at skibet ikke kunne sejle videre og sejle lasten til Somalia og værdierne vendte således uskadt tilbage til ejerne, men besætningen blev taget som gidsler og har nu i årevis været gidsler, og det ser ikke ud til at nogen vil røre en finger for at få dem løsladt.

De stakkels søfolk passede bare deres job og var med at sejle valuta hjem til Danmark og under udførsel af dette samfundsgavnlige job blev de taget som gidsler, og nu ser det ud til at der ikke er nogle som vil løfte en finger for at hjælpe dem.

Rederiet Shipcraft har ingen motivation for at hjælpe dem, da de har fået skibet og lasten igen og ser ud til at være ligeglade med disse stakkels mennesker.

Men nu må der ske noget. Nu skal disse søfolk hjem og hvis rederiet ikke kan finde ud af at få dem frigivet så må regeringen gå ind i sagen og frikøbe gidslerne og sende regningen til rederiet og det må samtidig overvejes at rejse retssag mod rederiet som har svigtet deres ansvar over for deres ansatte!

Det er ubegribeligt så lidt interesse der har været om denne sag. Det ser ud til at disse mennesker kan få lov til at rådne op i Somalia! De kan næsten betragtes som levende døde! Og tænk på hvordan disse mennesker og deres familier herhjemme som lever i uvished over deres skæbne, har det.

Når vore udsendte soldater omkommer i tjenesten bliver de æret, men disse levende/døde gider ingen beskæftige sig med.

Regeringen vil nu sende et fly til Mali. Man skulle i stedet sende dette fly til Somalia og få disse gidsler med hjem!

Nu skal de hjem.

Åge Holm Larsen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#94 Udskriv indlæg
Skrevet d. 12-02-2013 11:59
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Tillad mig at tilføje:-Hvis disse stakkels søfolk kommer hjem i live, hvad bliver det så som?-Levende vrag resten af deres dage??- De har siddet alt for længe!!
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
jager
#95 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-02-2013 22:01

Bruger

Antal indlæg: 78
Tilmeldt: 05.04.09
 Status: Offline

få dem nu hjem så vi ikke skal læse mere på denne tråd gab

jager
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Fotofreak
#96 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-02-2013 23:47
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 66
Tilmeldt: 27.12.12
 Status: Offline

jager skrev:
få dem nu hjem så vi ikke skal læse mere på denne tråd gab

jager


Har lige læst dit indlæg, og blev godt knotten derover.


Dit indlæg kunne tyde på, at du er en www.freesmileys.org/smileys/smiley-forum/censored.gif , og ikke www.freesmileys.org/smileys/smiley-forum/censored.gif om empati.


Ingen tvinger dig til at læse tråden når du besøger thai-dk.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#97 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-02-2013 02:15
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

jager skrev:
få dem nu hjem så vi ikke skal læse mere på denne tråd gab

jager


-Hvad med at sove videre sådan ca. 10år??- Så er vi andre forskånet for dine dumheder så længeSad
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#98 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-02-2013 08:34
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

fundet på siden her http://havetsgids...ablst.html

Håbløst!


Jeg er ikke helt kommet mig over det endnu. Presselogen. Men nej hvor er jeg glad for, at det show kom på skærmen, og hvor er det en skam alle ikke var tvangsindlagt til at se det, og at det ikke fik meget mere tid på skærmen, at Miki ikke fik mere tid. For det åbnede, om noget, øjnene for hvad der er der sker. Eddy Lopez, Søren Lyngbjørn og de fire Filippinere, skal ties ihjel – sådan for alvor. Og efterhånden var det måske mere humant, at skyde dem en kugle for panden.

Pirater, og Somaliere i Danmark der arbejder med disse, her er ligegyldigheden, og velkommen til Danmark! Mine landsmænd, det er dem det handler om, ikke Afrikas mangel på ALT, et rederi som ejes af fanden selv, danskernes gode hjerte (?), piraternes mangel på fisk (?) og andre skønne historier fra de varme lande. Det her handler om 2 danske statsborgere, 2 landsmænd som for længst havde været hjemme, hvis ikke altså det er fordi, de er taget til fange af et par mænd klædt i lagner og en bazooka! Det kan vi selvfølgelig ikke stille noget op imod. Det siger sig selv. I år 2013 kan vi ikke stille noget op imod den slags!! Men Sadam Hussein, Osama og de andre banditter – dem vælter vi verden på vrangen for – selv når verden økonomisk er i knæ! Fy fan.

Nej en flok pirater i Somalias ørken, der må vi ligesom bare melde pas! Meget kan vi klare, men her går grænsen. De er fattige der nede, det er farligt, ja det er faktisk meget farligt……!? Det tror jeg vist ikke, pløk alt hvad der står i vejen, gør alt for at få mine brødre ud! Men nix, man går ikke bare ind i Somalia! Hvorfor ikk?

Kan de penge vi smider der nede ikke åbne døre…og veje? Skid på love, det gør piraterne- Tænk for fanden da ud af boksen. Eller bare nøjes med at tænke…med hjertet!

Blod er tykkere end vand!

Det er blevet sagt, at Eddys familie ikke ønsker sagen omtalt. Men..det er altså et faktum at Eddys MOR, og søskende, for alt i verden ønsker, at vi i DK bliver ved. Det er sandt at der er familie og venner til i hvert fald Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn, der ønsker tavshed. Jeg respektere begge sider, men har valgt mig egen, det kan og vil jeg ikke slippe. De må for alt i verden ikke dø i tavshed. INGEN kan længere, seriøst, tro på at tavshed får vores to brødre hjem!!!!!

EB kan, og skal ikke have skyld for, at forstyrre noget som ikke er der! Forhandlinger der får dem hjem, NU! Efter over 750 dage er der, seriøst, folk der stadig tror på at ”systemet” har styr på sagerne. Det system vi efterhånden bare smider vores liv i hænderne på. Hvor er det skræmmende at vende hjem til DK, og så faktisk se og høre hvor meget det hele hviler på systemet. Jeg hører det flere gange i bussen og på gaden, ring til systemet, søg ved systemet, tal med systemet, det fixer systemet…. HJÆLP!!!!!

Nej - faktum er at der ikke er noget der får dem hjem. Ikke tavshed, og ikke snak. Kun handling, og man kan mene der er muligheder nok, men deeet er der altså ikke. Kommer de hjem, så uha siger jeg bare, det bliver dyrt, men det fixer system Danmark!!?

Nej hjem kommer de ikke. Ikke ved hjælp af system Danmark, befolkningen, eller rederiet.
Ligger de som de har redt?
6 sømænd, som blot passede det arbejde det er så forbandet vigtigt at have i system Danmark!?

Hvem er det som sidder med den her opgave overhovedet, det savner jeg faktisk et svar på! Hvad hedder det firma der står for forhandlingerne, det kan vel ikke skade løsesummen, som selvfølgelig er vigtigere end noget andet (!?), at jeg får et navn. Giv mig for pokker en eneste grund til at tro at der sker noget overhovedet.

Men nix, selv medierne mener ikke der er grund til at skrive om denne sag, næ nu hvor de har siddet der nede i to år, så skal de sørme ikke skade forhandlingerne!!?? Og nej da, sejlerfamilien var da ikke ret meget i medierne, hvordan kan man tage sig selv seriøst, når man sidder og siger noget der beviseligt er løgn!?

Men der blev samlet ind til Afrika. Og de gav den gas. Imens vi har to brødre siddende i Afrika, et sted i Somalia, i et helvede ingen gider skrive om. Tak Danmark, systemet fungere!?

PS: Jeg fik selvfølgelige samme dødsyge mail tilbage som alle andre har fået, på min mail til Villy Søvndal.
Indsendt af Havets Gidsler kl. 16.50
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#99 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-02-2013 09:04
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

Kilde Engang sømand- altid sømand


Pirat og gidselstatus 2013
17/02/20130 Comments

Året 2012 blev året hvor pirateriet i Det Indiske Ocean dykkede markant. Antallet af piratoverfald var det laveste i fem år, og tendensen ventes at forsætte ifølge en fælles rapport fra IMB (International Maritime Bureau), og ICS (International Chamber of Shipping).

Rapporten viser at antallet af piratoverfald på skibe i 2012 er opgjort til 297, mod 439 i 2011 på verdensplan. Antallet af kaprede søfarende faldt fra 802 i 2011, til 585 i 2012.
For de somaliske pirater i Adenbugten og Det Indiske Ocean, viser rapporten, at der i 2012 ”kun” blev forsøgt angreb på 75 skibe, mod 237 angreb i 2011. Af de 28 kaprede skibe i 2012, blev ”kun” 14 kapret af somaliske pirater.

De somaliske pirater havde ved årsskiftet ca. 100 gidsler i deres varetægt, her iblandt 6 gidsler fra det danske skib Leopard, som den 12. januar havde været gidsler i to år. Antallet af gidsler varierer lidt, alt efter hvilken rapport man læser.

Hvor der er nedgang i angreb på Østafrika, går det den modsatte vej for Vestafrikas vedkommende.

I Guineabugten ved Vestafrika blev der i 2012 rapporteret om rekordhøje 58 angreb på skibe, heraf blev 10 kapret og 207 besætningsmedlemmer taget som gidsler.

Selv om der i rapporterne kan vises nedgang i de somaliske piraters aktivitet, så er det langtfra ensbetydende med at piraterne er nedkæmpet. Jeg vil snarere sige tvært imod.
Hvor bekæmpelsen af piraterne på søen beviselig er gået betydeligt ned, så har piraterne på land, og dermed deres bagmænd, stadig førertrøjen på.
Her er der stadig ”varer på hylderne”, og så længe der er det, så står det internationale samfund tilsyneladende magtesløse overfor disse modbydelige menneskehandlere, der forsat kan drive deres ”forretning” uden nogen griber ind – det er fuldstændig uforståeligt, men desværre fakta.

En af Somalias formentlige mest berygtede piratledere kendt under navnet ”Big Mouth”, men som hedder Mohamed Abdi Hassan, annoncerede kort efter nytår, at han indstillede sin otteårige karriere, og ikke længere vil være involveret i bandeaktivitet.
Manden blev i en FN-rapport i 2011 betegnet som, en af de mest notoriske indflydelsesrige ledere af Somalias piratnetværk. Hans piratgrupper har hærget den internationale skibsfart i Det Indiske Ocean, med en lang række spektakulære kapringer og tjent millioner af dollars i løsesum.

Nu skulle man tro, at det internationale samfunds retsudøvere tog vare på denne herre, og fik ham stillet for en domstol for sine forbrydelser.

Men nej. De somaliske myndigheder udstyrede forbryderen med et diplomatpas, som han ifølge FN har brugt til at besøge sin familie i udlandet!


Danmarks Rederiforening ser ”Big Moths” tilbagetrækning som godt nyt, og måske udtryk for en tendens, da piratlederen har opfordret andre til, at følge hans eksempel om at stoppe karrieren som pirat.

Så er det man spørger sig selv – hvor fanden er retfærdigheden i dette cirkus?

Tilsyneladende er det kun USA der tager hårdt fat på piraterne der bliver fanget i deres regi. I august 2012 blev en anden højtrangerende piratleder idømt 12 gange livstid ved en amerikansk forbundsdomstol. Her skal dog understreges, at under en af de kapringer piraten blev dømt for at stå bag, blev fire amerikanske statsborgere dræbt ombord på deres lystbåd. Det kan måske betragtes som den forskel der skal berettige straf – eller diplomatpas?

Danmark bidrager med et militært opbud til bekæmpelsen af piraterne til søs. Det har helt sikkert haft en virkning, selv om det også har skabt grobund for megen kritik. En, efter min mening uberettiget kritik, som i stedet burde været rettet mod vores politikeres manglende evne til, at give den militære indsats de rette betingelser at arbejde under.

Danmark bidrager med et betydeligt ekstra økonomisk støtte i udviklingsbistand til, at Somalia bl.a. selv skal blive i stand til at bidrage til bekæmpelse af pirateriet.

Så sent som forleden, hørte jeg en radioudsendelse som omhandlede korruption og sikkerhed for, hvad ulandshjælp gik til. Her blev landets udviklingsminister spurgt om bl.a. hvilken sikkerhed vi forlangte for at yde bidrag til lande som Somalia. Efter en længere udredning om kendskab til korruption og andre uheldige indvirkninger på den form for bistand, samt brug af en hel del andre velkendte floskler, kunne jeg kun konstatere, det spørgsmål kunne udviklingsministeren ikke besvare fyldestgørende.

Jeg kan ligeledes konstatere, at Danmark bruger milliarder af kroner i kampen mod pirateriet, uden der er en væsentlig synlig effekt, overfor de forbrydere der står bag pirateriet.
Ganske vist har vi bidraget til en betydelig nedgang i piratangrebene til søs. Danske krigsskibe har fanget mange pirater, og bidraget til løsladelse af en del gidsler, som har befundet sig på piratmoderskibe som man har opbragt.
Desværre er mange pirater også blevet løsladt, da vores ellers gloværdige retssystem ikke er giret til at behandle pirater, da man forbavsende nok har konstateret, at der er forskel på pirater på det store ocean, og en cykeltyv, fanget ved hovedbanen.
Og nu, snart seks år efter den første danske kapring, er man desværre ikke kommet en meter videre i den del af piratbekæmpelsen.

Men selv med disse mangler, er vores ansvarshavende politikere sandelig ikke sene til at proklamere Danmarks kamp mod piraterne, som en stor succes. Og, sandelig en succes der tales om i det store udland, det må vi ikke glemme, og det gør politikerne absolut heller ikke når de skal rose sig selv!

Hvis nogen skulle have glemt det, så har Danmark seks gidsler gemt godt af vejen i den somaliske ørken. Seks søfolk, som nu på tredje år må leve med bevidstheden om at den store søfartsnation Danmark ikke formår at bevirke disse menneskers frigivelse.

Nu, mere end to efter disse uskyldige mennesker blev kidnappet af de somaliske menneskehandlere, påpeger udenrigsministeriet og deres hold af eksperter stadig, at det er meget vigtigt af hensyn til de igangværende forhandlinger, der forbliver tavshed omkring sagen! Medieomtale vil skade den formodentlige snarlige frigivelse!

Selv om der inden for det sidste halve år, hvor Ekstra Bladet og enkelte andre medier, som har haft modet til at modsætte sig dette, mere eller mindre udokumenteret påbud, ligger størstedelen af den danske medieverden desværre forsat under for det.

Eksperternes begrundelse er, at medieomtale giver de somaliske menneskehandlere grundlag for at forhøje løsesummen, samt at vanskeligøre forhandlingerne. Det er muligt, at dette er korrekt – men hvad med at fremlægge nogle konkrete beviser, således at det kan komme menigmand til kendskab – at sådan forholder det sig faktisk?

Det er tidligere forekommet i historien, at selv den mest overbevisende ekspert har taget så grueligt fejl. Og det er sikkert ikke sidste gang dette fænomen vil forekomme!

Politikerne forhandler ikke med pirater, det har også lydt under hele gidselsagen. Hvorfor præciserer politikerne ikke deres begrundelse på en måde, så menigmand kan se fornuften i denne holdning?

Hvis ovenstående begrundelser fra politikere og eksperter skulle vise sig at være realistiske, hvad jeg absolut ikke mener, er tilfældet. Hvordan vil disse sikkert velbegavede mennesker så forklare, at det er helt i orden, at de somaliske menneskehandlere i snart et årti har ødelagt hundrede af søfolks liv, ved deres beskidte ”forretning”, uden der er grebet ind fra det internationale samfunds side?

Heldigvis er der efterhånden mange mennesker der har fået øjnene op for den uanstændige og uforståelige, og ikke mindst total uansvarlige politik der føres i forhold til gidslernes retssikkerhed. Og de giver udtryk for deres meninger på forskellig vis, men læserbreve, facebook grupper m.m.

Men så længe medierne forsat ligger under for påbuddet om tavshed i gidselsager, og politikerne forsat dyrker deres strudsepolitik – ja, så kommer vi desværre ikke videre. Og gidslernes skæbne vil forsat være uvis – beklageligt, men er det hvad den store søfartsnation Danmark kan præstere?

Til sidst vil jeg referere en udtalelse som vicedirektøren i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, kom med i en artikel i bladet SØFART fornyeligt under overskriften – AT VÆRE EN STORMAGT FORPLIGTER.

Atiklen berettede om hvilken stor betydning dansk skibsfart har for landet, og ikke mindst vores store rollemodel for andre lande.
Om pirateriet sagde vicedirektøren – Når Danmark udvikler og formulere søfartspolitik, følger de andre interesseret med, og vores adfærd og holdninger danner præcedens. Når Danmark sender krigsskibe til Somalia, kan andre lande ikke længere vende det blinde øje til piratproblemerne.

Vicedirektøren slutte artiklen med ordene – vi er næsten ikke til at hamle op med, når vi taler om kvalitet.

Hvad om vi lod en del af denne kvalitet komme vores seks gidsler i Somalia tilgode?
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
Skrevet d. 18-02-2013 09:45
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Jamen det viser jo en del om de forskellige landes "vattede" holdning til den forbandede "bandeleder".
-Selv diplomatpas kan spærres effektivt.
Hvor mange "diplomater" er ikke blevet udvist og ført til flyveren med escorte??
Op i røven med hans familie, de har levet godt af piratpengene også!!
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Mandens faldskærm foldede sig ikke ordentligt ud Nyheder på dansk 1 29-01-2024 10:40
Er livet ikke bare en herlig ting Manse's Klumme 6 29-10-2023 03:14
Der er ikke noget galt med thaikoner Hele Thailand 11 29-10-2023 03:09
Jeg ved sgu snart ikke. Alt det andet 8 13-10-2023 20:58
Den er måske ikke politiske korrekt but who gives a shit Udenfor Thailand 4 04-08-2022 18:07

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.32 sekunder | 97,911,737 Unikke besøg | jQ Blog