Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Dagbogen
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Dagbogen 13.08.2012 Kanchanaburi.
Pen
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-08-2012 01:34
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

Dagbogen 13.08.2012 Kanchanaburi.

Godmorgen Dagbog.

www.thai-dk.dk/uploads/DSCF7992.JPG

Krig, forsoning og Termitter….

Krigen jeg hentyder til er helt uforskyldt og uforståelig, og for min del noget jeg slet ikke har tænkt over. For i min nu stressede hverdag alene med indkøb, rengøring samt alt det andet, og nu Kat bruger døgnets 24 timer, til at enten amme den lille eller at sidde og stirre på ham, fik jeg en reprimande fra Web. Ikke noget med hej eller goddag, næh du, jeg fik et møgfald selv om jeg startede samtalen glad nu jeg genkendte nummeret, med et hej min ven hej

Er du syg råbte det halvdøve apparat i telefonen, hvad fanden har du gang i, øh hvad sker der lige her spurgte jeg totalt blank over det angreb her klokken 7 morgen mens jeg diskret tjekkede pulsen der dog virkede normal, og for en sikkerhedsskyld også tjekkede om min pung stadig lå på bordet. Du har nu i 3 dage slet ikke nævnt noget som helst om kølige råbte han, er du klar over hvad det betyder i klik, Dagbogen er gået næsten i stå, ingen gider læse om unger og lorte bleer hvis du ikke samtidig fortæller om alle de kølige du hælder ned, og hvis du ikke tager dig sammen og igen skriver om alle de kølige du ‘nyder’ (ironisk ment er jeg sikker på ??), kan du rende og skide i havet Græder

Tak skal du have for en svada der på morgenstunden, jamen forsvarede jeg mig, det har jeg simpelthen glemt med alt det der sker i øjeblikket, jeg har hylende travlt med at passe det hele, samt at Indo (fisken), opgav midt i det hele og tog hårdt på mig. Så kan du ikke tilgive mig og give mig en chance til, for selvfølgelig ryger der nogle kølige ned dagligt i medicinsk øjemed forstås ølkrus

Så jeg må krybe til korset og indrømme at jeg ikke har glemt at nyde en kølig i ny og næ, af flere grunde!! Som jeg fortalte tidligere, var den her lille fætter en helt ny oplevelse for Kat, det var meget tydeligt i måden hun behandlede ham på når han skulle fodres, eller skiftes. Så jeg har været oppe på dupperne konstant for at holde øje med, og give gode råd når hun kom ud i noget hun ikke har prøvet før, så med de erfaringer jeg har fra mine 3 unger hjemme, har jeg været udsat for Thai mentalitet og det jeg opfatter som dumt, så det har ikke været nemt ved ikke

Men han tager mishandlingen pænt, han sover som en sten næsten alle 24 timer i døgnet til stor irritation for alle dem der vil se ham, hvorfor græder han ikke bliver de ved med at spørge mens de kommenterer hans lyse hud, han blå øjne og hans langsomt skiftende hårfarve til en blond mellemting?? Men han må have arvet mine gode egenskaber den dejlige unge Love, for han er fløjtende ligeglad hvad eller hvem der larmer, efter et nærende måltid, er vi tæt på at han snorker af velvære. Ikke et eneste vræl har der været i den tid vi har haft ham, det tætteste vi kommer på en begyndelse på en klage fra ham, er når hans afsøgen af området omkring munden med åben fiske mund, og ikke automatisk medfører en lind strøm af mælk, der begynder han at klage lidt, men han græder aldrig.

Men jeg er nødt til en gang imellem at tage en pause fra alt det her, Lillemand der har stillet sig til rådighed med gode råd skal have mange tak. Men som du selv skriver er vi meget forskellige, jeg kan kun komme igennem med mine erfaringer og gode råd når jeg bliver gal på Kat, og der tvivler hun på mig alligevel. Så hver dag er en kamp rent ud sagt, vi er tæt på skilsmisse og andet grimt før hun gør tingene på min måde jeg ved er rigtig, og godt for knægten. Men vi kommer igennem det er jeg sikker på, for ved at fortælle og vise hende at jeg rent faktisk har ret, gir hun sig langsomt dog uden at fortælle mig at jeg har ret, og der falder ro på igen.

www.thai-dk.dk/uploads/DSCF7597.jpg


Så jeg bruger mit skjulested nede ved floden hvor jeg finder så meget ro til at kunne kapere det jeg er selvforskyldt havnet i, jeg smider flip flopperne, åbner en kølig (fik du den Web ??), og forsvinder så fra jordens overflade et par timer,(hvor jeg godt kan finde på at købe endnu en kølig). Jeg kigger på fyren der på Thai style (meget langsomt), får bygget en ny båd op fra bunden mens de to gamle tøser der sidder i den gamle forfaldne sala, kævler løs om alt og alle music

Floden som har meget vand på grund af regnen, får alt der ligger på vandet til at bevæge sig i en søvnig og dejligt afstressende evig og aldrig kedeligt rytme, og jeg bliver aldrig træt af at se på den monotone vuggen der ikke kan erstattes at nogen som helst medicin. Alt det her er for mig en fantastisk beroligende medicin der altid ender med et rent hjerte, og en god samvittighed når jeg kører hjem igen, at sidde der og se på floden med det liv der nu engang er der, får mig til at falde ned på jorden igen og fjerne mine negative tanker. Selv ikke den kedelige oplevelse jeg havde da jeg gav en gammel mand der ‘boede’ under et træ, en kvart kylling, kan ikke få mig til at tvivle.

Han havde bredt en bambus måtte ud som han skiftevis sad og lå på, hans jordiske ejendele der bestod af en rygsæk og en plasticpose, fungerede som hovedpude og havde set bedre dage sammen med hans sarong og t shirt. Så jeg gav ham den omtalte kylling for at hjælpe ham lidt i hans liv, jeg har gjort det før når jeg har set personer som ham, og for dig og mig er det peanuts i kroner og ører, så hvorfor ikke hjælpe hvis man kan !!

Men fætter Finn her gjorde det stik modsatte af hvad jeg forventede, han greb grådigt plastikposen som kyllingen selvfølgelig lå i, takkede ikke, men tiggede straks om 20 Bht. Altså en alkoholiker der var mere interesseret i at vedligeholde branderten end at få en bid brød, men jeg er jo i Thailand og kan ikke tillade mig at svine ham til som jeg egentlig havde lyst til, så jeg var meget mod min vilje nødt til blot at vende ham ryggen og gå min vej Sad

En underlig oplevelse når jeg tænker på det vi oplevede en dag da Kat og jeg havde været i tempel og havnede nede ved floden igen, vi havde snakket med Buddha og var begge glade. Så vi sad der og sad som så ofte før, Kat med en sodavand, og mig med en kølig ølkrus

Den gang sad, lå der også en stakkel jeg med mit nylige rene hjerte efter besøget i templet, også ville hjælpe. Så jeg gav Kat 100 Bht nu jeg forventede at hun kunne snakke med fyren, giv ham dem her sagde jeg til hende. Hun gik hen til fyren der var oppe i årene og efter hvad Kat sagde, ikke var Thai. Han tog imod sedlen og førte den op til panden og sagde et eller andet Kat ikke forstod, og lagde så forsigtig sedlen ned i vandoverfladen rasende

Pyt med det sagde Kat da hun så hvad han gjorde, du gjorde det fordi du har et godt hjerte, men hvorfor gør han det sagde hun samtidigt, 100 Bht er jo mange penge Love

Nå, tilbage til nuet og virkeligheden, det er lørdag aften hvor dagligdagen er som sædvanlig. Kat sidder og stirrer på det her lille menneske med åbne øjne der forsøger at følge med i de skiftende billeder fra OL uden held, men det stopper ikke Kat, der når knægten snupper en lille lur fra alt det her nye, giver ham et lille klem hist og her så hun kan kigge ind i hans øjne igen. Kærligheden fra Kat til knægten er meget stor, og sådan skal det være, men jeg prøver at snige ‘vores’ mentalitet ind.

Det skal forstås på den måde, at jeg gør alt jeg kan for at knægten får en rolig barndom uden de konstante klap hist og her. Hvis han vil sove, skal han sgu have lov til det, hvis han ikke vil sove, skal han osse have lov til det. Men han skal ikke udsættes for de man kiao angreb fra gud og hver mand (eller kvinde). Man kiao siger de alle og rusker i ører, arme og ben mens ungen bliver mere og mere skræmt over de brutale overgreb når han er vågen. Kat har forstået, og er enig med mig i at det ikke må ske, jeg har set hende gøre præcist det samme når vi har set andre unger, men nu det er hendes egen og der er kommet nye boller i suppen. Så han bliver ikke taget op når der kommer nogen, næh, folk må pænt holde nallerne væk for en sikkerheds skyld klap

For Pi Nad der bor to huse fra os, passer en unge mod betaling forstås. Han får opmærksomhed fra sekundet han kommer, til han bliver hentet igen, og bliver også udsat for man kiao angreb konstant, han får ikke lov til at gå selv eller lege med noget som helst, og lige præcist det vil jeg undgå Stres

For hverken du eller jeg, eller alle vores børn tilsammen, har taget skade af at få jord under neglene, plastre på albuerne eller knæene, men det er desværre ikke Thaiernes holdning. Knægten hun passer der nu er 8 måneder, kan ikke gå, han ligner en retarderet (undskyld udtrykket), og fatter ikke meget af det der foregår omkring ham, fordi han bliver båret fra morgen til aften og ikke får muligheden for selv at udforske den verden han ikke har set før. Selv Tv 3 har så sent som i sidste uge anbefalet at Thai mødre skal behandle deres børn som ‘vi’ gør, Thai børn bliver båret rundt til de er 4 - 5 år, og aner ikke en hylende fis om noget som helst når de for første gang sætter fødderne på fliserne, så det er et af mine store mål for den kommende diktator, han skal sgu have både gode og dårlige oplevelser der kan give ham et realistisk syn på virkeligheden Thumb

Nå, men ellers går jeg med planer om at enten betale for at få sat noget presenning op bag ved huset, eller selv gøre det. For nu knægten er kommet og hurtig bliver varm, skal der gøres et eller andet konstruktivt for at blænde for solen der varmer huset godt og grundigt op. Der er selvfølgelig ingen isolering på loftet der kan stoppe varmen, den har jeg regnet ud til at koste 15.000 Bht at købe ude i det nye Thai Watsadu byggemarked der er kommet til byen (langt udenfor !!), og selv lægge op, men det stopper jo ikke solen fra at varme murene. Så jeg bruger meget tid på at sidde omme bag ved (med en kølig ølkrus), og fintænke over den nemmeste og billigste måde at få det lavet på. Huset er jo ikke mit, så der er ingen grund til at bruge for mange penge på det, men noget skal der gøres.

Termitterne jeg skrev om i starten, har gudskelov ikke invaderet vores hus, men Gun Ba’s. De har allerede været der for længe uden at blive opdaget til trods for alt det fine puds de efterlader sig, men den gamle tøs ser ikke så godt, og har altså ikke opdaget angrebet. Så godt som alle dørkarmene i huset er væk uden at nogen har opdaget det, spor jeg opdagede da jeg blev kaldt over for at kigge, viser at de nu også er oppe på loftet. Og som rigtige Thaier, er huset fyldt med robuste træmøbler der vel også er i fare, så det ser ikke så godt ud Sad

Men This Is Thailand, så Gun Ba’s nærighed vinder. Det ville koste hende et par hundrede at få et firma ud og kigge og måske stoppe angrebet der kan koste dem alle møblerne, og i yderste instans huset, men nul putte, det er for dyrt, og som Gun Ba sagde, nu er de jo væk igen Shock

Nå, det må være nok om det for denne gang, jeg er nødt til at holde øje med Gun Ba og svigerdatter der hiver og slider i den stakkels unge, men han tar det nu meget pænt nu han kan se at jeg holder øje med dem. Den buttede pige var hende der mistede sit barn da vi fandt ud af at Kat var gravid, så det må være svært for hende ked

Buddha der ikke gav mig Euro Lottos store gevinst, skal have tak alligevel for at holde øje med os, tak……………. godag godag

www.thai-dk.dk/uploads/DSCF8002.JPG
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-08-2012 07:22
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

sarcasm Nå det er forklaringen ? jeg har altid troet at Thai børn rent genetisk først begyndte at gå når de begyndte i skolen godag og det samme med hundehvalpe ? de bliver også altid luftet på armen kat så er jeg da bleven lidt klogere. Og som web var jeg da også bekymret for din væskebalance skaal
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
dutling68
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-08-2012 09:37
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 101
Tilmeldt: 09.06.09
 Status: Offline

der er nu ikke mange børn som kan gå når de er 8 måneder...se evt her..http://mamanet.dk...ra-0-5-aar
vores var 9 måneder da hun gik signe første skridt men det var også hurtigt siger de kloge...jeg selv var ca 16 måneder....såen som jeg læser din historie minder det meget om min ex kone at hvordan det skulle gøres, et godt råd gå ned til den lokale boghandel og køb nogle bøger til hende der masser af fine bøger som hun kan lære en masse af og selfølige også dig brug din fritid på at læse atl det du kan på nettet..der masser af gode hjemmesider vi kan altid lære mere selvom vi tror vi ved en masse...denne her side er rigtig fin har selv brugt den meget
http://www.netsun...jerske.dk/
http://voresborn.dk/
og meget vitigt sørg for at du sætter dig ind i hvad mad dit barn skal have for der venter dig nok en masse kame ang mad til dit barn..for eksempel har mange thaier svært ved at de skal have grøntsager når de skal have rigtig mad..de ville helst give dem mos banan med ris til de er 2 år måske få de lidt klister ris med kyllig...og det er stort set hvad de få at spise og selvfølige en masse slik og sodavand...så vær stærk og hold på dit hvis du ville have et sundt barn !!!!!!!....men ellers held og lykke har selv været alene far med mit barn fra hun var 15 måneder og var det i 2 år før jeg mødte en som havde en samme tænkegang som mig ang opdragelse......
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Pen
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-08-2012 15:40
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

dutling68.

Jeg er ikke den skarpeste kniv i skuffen til at formulere mig, så nu prøver jeg at forklare mig på en måde så du/i forhåbentlig forstår hvad jeg mener og snakker om.

Jeg ved bestemt ikke alt om børn, og har aldrig haft den tanke, jeg prøver blot med min erfaring fra mine 3 børn i Danmark, at gøre barn og mor tilfreds med de erfaringer det har givet mig.

Men jeg vil starte med at forklare, eller rettere fortælle hvad jeg er oppe imod. Min modstander er Kat der er Thai født og Thai opdraget, hende med sit rene Thai blod og med traditionerne dybt begravet i hendes gener, giver mig mine problemer. Hun har aldrig haft et barn før nu, jo hun har en datter på 12 år der blev leveret til spisetid, og så afhentet igen når det var overstået, så hun har ingen erfaring med et nyfødt barn, what so ever.

Så jeg er bekymret når jeg ser at hun ikke aner hvordan man håndterer et barn, fra bleskift til amning der ser kikset ud og sikkert ikke er så behageligt for knægten, bliver jeg mere og mere ked af at se på det.

Og med Thai mentaliteten hvis du kender noget til den, kan hun ikke indrømme at hun gør noget forkert som er et at problemerne, at forlange eller endda tro at hun vil indrømme selv den mindste ting, kan du glemme alt om.

Tag en Thai i at stjæle fra dig, med åbenbare beviser nu personen står med fingrene gravet dybt ned i kagedåsen, her vil vedkommende til sin dødsdag proklamere sin uskyld. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at få en indrømmelse uanset hvad du gør eller prøver, tro mig jeg har prøvet i halvandet år nu, intet rokker ved deres indbyggede mentalitet. Jeg siger ikke at Kat har stjålet fra mig overhovedet, men du kan sammenligne uvidenhed med tyveri, de kan ikke indrømme at de har/eller tager fejl.

Og det er essensen i hvad jeg skriver, jeg nedgør eller sviner hende ikke til som ellers er blevet brugt imod mig, jeg fortæller om min hverdag og hvad jeg oplever uden filter.

Mine (og andres gode velmenende råd) bliver simpelthen ikke accepteret som brugbart til trods for at det er en helt ny oplevelse for Kat der aldrig har haft en nyfødt før, det dur bare ikke. Kat/Thaier ved bedre end alle andre, og det kan hverken du eller jeg rokke ved desværre. Du og jeg, eller andre for den sags skyld, har en indbygget beskyttelses funktion der får os til at tænke hvis vi ser noget ikke er helt fint, og reagere på det det, men det kan du ikke herude. Et eksempel er at jeg er meget opmærksom på, er gennemtræk som vi har meget af, jeg er bevidst om at knægten er 2 uger for tidligt ude i vores verden, og ikke nødvendigvis kan tage vare på sig selv, så jeg punker Kat hver dag for at hun skal tænke over det, og give ham et tæppe eller lignende så han ikke bliver unødvendigt syg. Men lige meget hjælper det, så han er nu snotforkølet og nyser som en hvalros, det er kun godt siger Kat, nu kommer alt snavset ud af kroppen ved ikke

Så jeg kæmper en forgæves kamp her, jeg kunne virkelig godt bruge en person der kunne træde i karakter, og tage føringen, fortælle hende hvad der er godt eller skidt for den lille, og gi hende en skideballe nu hun er i gang, gerne en stor en......

Du skrev, og hatten af for det, at du var alene med din datter i lang tid, så prøv venligst at forstå hvad jeg skriver. Jeg er utrolig ked af at jeg ikke kan kommunikere mine ønsker over for Kat, jeg er ked af at jeg ikke kan gøre hende forståeligt at det handler om kærlighed og mit barns sikkerhed og helbred, og ikke om deres forbandende, you want win me.
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
dutling68
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-08-2012 16:15
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 101
Tilmeldt: 09.06.09
 Status: Offline

min ex kone var thai og vi boet her i thailand og jeg selv har boet her i 6 år så jo jeg kender til alt det du skriver og det var også en stor del til hvorfor vi blev skilt....tror mig jeg jeg ved hvordan du har det, men du bliver nødtil at køre som du har lært det og så tage det i små skridt for at det ikke bliver for presset for hende .....har da lige en lille sjov historie hvis man nu kan kalde den det..en dag hvor vi var ude ved svigermor og vores datter var vel ca 1 år og jeg har sagt til dem at de ikke skal give hende kage hvergang de så hende, jeg var så lige et smut til købmaden da jeg så kom tilbage sad de og proppede en stor kage på hende og hun skulle til at spise om ca 15 min så sage jeg til dem at det var da ikke særligt smart nu nå hun skulle til at have mad så svarede svigermor at det var da banankage så det var da okej for der var jo bananer i Angry forsat god dag derude tak for i dag...............
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Kent
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-08-2012 16:53
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 424
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

Pen Skrev
Men jeg vil starte med at forklare, eller rettere fortælle hvad jeg er oppe imod. Min modstander er Kat der er Thai født og Thai opdraget, hende med sit rene Thai blod og med traditionerne dybt begravet i hendes gener, giver mig mine problemer. Hun har aldrig haft et barn før nu, jo hun har en datter på 12 år der blev leveret til spisetid, og så afhentet igen når det var overstået, så hun har ingen erfaring med et nyfødt barn, what so ever.


Jeg læser det som om du og du alene ved bedst, det er få et barn er en stor omvæltning for jer begge to, i særdeleshed i den alder som i har
Der fødes 1000 vis af thai børn hver dag, de bliver opdraget at thaier, sjovt nok overlever de fleste, nu skal du ikke blive alt for sur, du bor i thailand og her er normener lidt anderledes
Er der ikke lidt for meget dansker i dig, du vil at Kat skal følge dine danske normer , jeg er bange for du forventer lidt for meget
for som du selv skriver Kat der er Thai født og Thai opdraget, hende med sit rene Thai blod og med traditionerne dybt begravet i hendes gener, giver mig mine problemer. vil du at hun på kommando her og nu skal opfører sig som en dansker og erfaren mor

Til sidst lidt du kan tænke over: Pen der er Dansk født og Dansk opdraget, Ham med sit rene Danske blod og med hans Danske traditioner dybt begravet i hans gener, giver Kat hendes problemer.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
freja
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-08-2012 17:16
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 954
Tilmeldt: 25.06.09
 Status: Offline

Jeg tyder det skrevne således, at Pen mener deres problemer bunder i, at de ikke i fællesskab kan tage ved lære af hinanden. Grundet kultur forskellene og sprog barrierne.

Det er jo alm. kendt at en thailænder, der blotter et hul i sin viden, taber ansigt.

Kat har måske derfor svært ved at lytte og forstå og ikke mindst acceptere hans, for hende, helt ukendte argumenter, deraf hans frustrationer.ved ikke

Jeg tror bestemt ikke, han mener, hun helt og holdent skal være underlagt hans normer.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 13-08-2012 18:59
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Jeg må indrømme jeg heller ikke kan forstå thailændernes behandling af små børn.

Da min søn var spæd, og vi var på ferie i Chiang Mai. insisterede min kone på at at få et par afslapningsdage.

Jeg gav efter og vi fandt en vuggestue/børnehave der så fin ud.

Da vi så skulle hente ham 5-6 timer efter lå han rullet ind i tæpper som en pølse, uden at kunne røre hverken arme eller ben, med sveden løbende ned af ansigtet.

Jeg blev fuldstændig vild af raseri og beordrede dem til øjeblikkelig at slippe ham løs.

De stirrede vildt på mig, farangen var blevet gal.

JEG var blevet gal!!

En anden oplevelse var da min datter var ca. 3 år, vi var på besøg på Phuket hos min kones søster, og jeg kunne høre de havde gang i en slags psykning af min datter, da hun var ved at komme i den alder hvor hun skulle til at danne sin egen personlighed.

Til sidst greb jeg ind og talte med store bogstaver, så stoppede det.

Bagefter bad jeg min kones søster gå med mig en tur langs stranden, hvor jeg forklarede hende jeg elskede min datter, og det ikke var personligt rettet mod hende selv.

Gu var det så, men så fik hun sin bagdør, og så var alt jo fryd og gammen.

Pøj pøj pen. ikke alt er så nemt som hjemme, giv efter i blandt, men når du ikke gør, så lad dem tabe med æren i beholdgodag
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Pen
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-08-2012 14:30
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

Det er et eller andet sted, rart at høre at andre end mig har haft de problemer jeg er ude i lige nu, for sjovt er det sgu ikke at kigge på muren af 'jeg ved bedst' bliver højere og højere hver gang jeg kigger.

Freja skriver: Jeg tyder det skrevne således, at Pen mener deres problemer bunder i, at de ikke i fællesskab kan tage ved lære af hinanden. Grundet kulturforskellene og sprogbarrieren.

Og det er ramt plet Freja, tak for det nu jeg ikke selv kunne formulere mig.

Som jeg har sagt til Kat mange gange, både i diskussioner, men også i forsøget på at forklare hende hvordan man lever sammen hjemme når hun selv spørger mig. Vi/jeg, har ikke skyggen af at ville vinde noget som helst, hjemme kan vi snakke om tingene samtidig med at vi er uenige, og alligevel finde ud af tingene. Det undrer hende den dag i dag at vi kan snakke om det uden at nogen nødvendigvis 'vinder', så nu jeg har været sammen med hende i lang tid, er jeg så småt begyndt at lade som ingen ting når det igen er tid til en søforklaring der skal dække over hendes fejl.

Men det er en hård nyser for mig, for som ægte Thai husker hun ikke lige hvad det var hun skulle gøre for at undgå hvad det nu end handler om. Og vi er selvfølgelig begge kede af at det er som det er, så jeg har i set stykke tid nu tænkt over hvad hun sagde til mig en dag, uden at vi skændtes der. Du (mig!!) tænker smart sagde hun, du forstår hvad man kan gøre hvis noget går i stykker, og du forstår hvad man kan gøre for at undgå det, det gør Thaier ikke. Vi tænker mai pen rai fordi ingen har fortalt os noget andet, og vi tænker ikke på i morgen eller længere ude i fremtiden !!

Den tænker jeg som sagt over, og hjælper mig en gang imellem når det er tid til krig :-)

Og nej, det handler slet ikke om at pådutte Kat mine Danske værdier, overhovedet ikke. Det handler om at jeg ønsker at tage mig godt af mit barn, sørge for at han har og får det godt, intet andet.

Kat er Thai, og jeg er Dansk, og sådan fortsætter vi resten af vores liv.
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
M55
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-08-2012 02:43
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1906
Tilmeldt: 23.10.09
 Status: Offline

Og nej, det handler slet ikke om at pådutte Kat mine Danske værdier, overhovedet ikke. Det handler om at jeg ønsker at tage mig godt af mit barn, sørge for at han har og får det godt, intet andet.

Kat er Thai, og jeg er Dansk, og sådan fortsætter vi resten af vores liv.


Kvinder føder og passer børn det er naturens orden, så pas du dit snup en køligølkrus
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-08-2012 07:37



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

M55 skrev:
Og nej, det handler slet ikke om at pådutte Kat mine Danske værdier, overhovedet ikke. Det handler om at jeg ønsker at tage mig godt af mit barn, sørge for at han har og får det godt, intet andet.

Kat er Thai, og jeg er Dansk, og sådan fortsætter vi resten af vores liv.


Kvinder føder og passer børn det er naturens orden, så pas du dit snup en køligølkrus


ENIG + de køber sko og tasker i tusindevis
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-08-2012 09:42
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

pusle Jo med den smule kendskab jeg har til Thai kvinder og deres børn love syntes jeg ikke det ser ud til det store kendskab til børn ? fordi netop er det i mange tilfælde bedsteforældre der overtager børneopdragelsen tidligt. Det kan jeg se mange af dem der arbejder med almindeligt arbejde i huset vi bor og andre? børnene er hjemme hos mor på landet og så rejser mor og far hjem og på besøg når de får nogle fridage Farvel Så jeg forstår godt Pen der forsøger at få et ord indført ? det er jo også hans Søn ved ikke men da helt sikkert på diplomatisk vis for husfredens skyld godag
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
rinpoche
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-08-2012 10:52
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 245
Tilmeldt: 24.02.09
 Status: Offline

Du rammer hovedet på sømmet, Sank skaal

Nogle gange undrer det mig såre, at så mange thailændere bringer børn til verden, velvidende at de ikke kan være der for dem under deres opvækst.
Kynisk set, er det velsagtens deres alderdomsforsikring.

Som min salig svigermor sagde: Du opdrager det første barn, og så tager hun/han sig af de efterfølgende (8).

Min kone kaldte sig ældre søster for "mor", da det var hende der tog sig af hende.



Til forsiden  Til toppen  Til bunden
rinpoche
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-08-2012 10:53
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 245
Tilmeldt: 24.02.09
 Status: Offline

Hej Pen,

Har du så hørt udtrykket: Luuk Maa Nah kriad, brugt om din søn? :)
Hæslig hundehvalp, vi har været inde på det før.

mvh
rinpoche
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Pen
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-08-2012 16:43
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

Den kølige glemmer jeg ikke, jeg glemmer bare at fortælle om den, så alt er under kontrol ølkrus

Og jeg tror i har ret i at børnene bliver anset som en slags alderdoms forsikring, for det er i alle samfundslag jeg har oplevet at børnene bor hos bedsteforældrene. Som mange har skrevet rundt om på forskellige Thai/Danske sider i de snart 4 år jeg har fulgt med, er det normalt. Man kan så diskutere om det er korrekt eller ej, det skal jeg ikke gøre mig klog på nu jeg ikke er Thai, og ikke har deres baggrund, men i min verden er det forkert at sætte et barn i verden, for derefter at 'give' det væk i X antal år.

Derfor holder jeg også stejlt på min holdning når søster med et slesk smil forsøger at 'kidnappe' mit barn, jeg kan være gammel og fordrukken med mine 4 - 5 daglige stifter, men mit barn bliver hos mig så længe som muligt. Jeg læner mig op af alle de søde mennesker der kan forklare Kat hvordan man gør tingene, forhåbentlig kan det gøre livet nemmere for os alle selv om jeg har mine tvivl når jeg får at vide at tyndskid (undskyld sproget), er godt for ungen, han vil bare være stærk er svaret, hvad skal jeg sige, boller fra Koberg ved ikke

Og nej Rinpoche, den her unge er så køn at jeg aldrig tror jeg vil høre det griner

Han er mere hvid end mig, han har falang næse, falang øjne, falang mund, falang alting, (selv lyserøde forplantningsorganer alle som én, falder i svime over), og han har endda samme hår som mig, farven er der ikke endnu, men det er fint som mit hår, og ikke stift som Thaiernes hår er. Så jeg tror ikke at jeg nogensinde hører det, næh du, hvis Kat har ret, bliver han superstar en dag som hun kalder det godag

Kald det alderdoms forsikring........... dril
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-08-2012 17:25
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Kald det alderdoms forsikring...........
--------------------------------------------------------------------------------
Undskyld,- den fattede jeg ikke rigtigt.
Mig bekendt er det drengene der er de store udgifter på til skole og uddannelse, og bagefter lever de bare deres eget liv.
Pigerne er der også store udgifter på indtil de har deres uddannelse,- men så begynder de at tage sig af deres gamle forældre.
Men måske er det anderledes nede hos jer.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-08-2012 19:27
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

love Såvidt jeg har hørt er Luuk Maa Nah Kriad som Rin skriver ikke et skældsord ? men det må Rin hellere forklare. Men dog lidt skræmmende såfremt han ligner dig griner
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
M55
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-08-2012 04:31
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1906
Tilmeldt: 23.10.09
 Status: Offline

AL 48 skrev:
Kald det alderdoms forsikring...........
--------------------------------------------------------------------------------
Undskyld,- den fattede jeg ikke rigtigt.
Mig bekendt er det drengene der er de store udgifter på til skole og uddannelse, og bagefter lever de bare deres eget liv.
Pigerne er der også store udgifter på indtil de har deres uddannelse,- men så begynder de at tage sig af deres gamle forældre.
Men måske er det anderledes nede hos jer.


pigerne er dem der hjælper mest, det ligger i deres natur. Min erfaring siger drengene hjælper mest med penge
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
rinpoche
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-08-2012 08:18
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 245
Tilmeldt: 24.02.09
 Status: Offline

sank skrev:
love Såvidt jeg har hørt er Luuk Maa Nah Kriad som Rin skriver ikke et skældsord ? men det må Rin hellere forklare. Men dog lidt skræmmende såfremt han ligner dig griner


Du har helt ret.
Det er lidt ligesom en besværgelse, således at ånder med ondt i sinde ikke skal blive misundelige på barnet.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
soi7
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-08-2012 21:22

Bruger

Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 10.02.11
 Status: Offline

rinpoche skrev:
sank skrev:
love Såvidt jeg har hørt er Luuk Maa Nah Kriad som Rin skriver ikke et skældsord ? men det må Rin hellere forklare. Men dog lidt skræmmende såfremt han ligner dig griner


Du har helt ret.
Det er lidt ligesom en besværgelse, således at ånder med ondt i sinde ikke skal blive misundelige på barnet.


Lad os håbe at "ånderne" ikke bliver misundelige",,,de er da så latterlig overtroiske i det land....
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dagbogen. Dagbogen 34 30-07-2023 18:10
"En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000) Mit nye liv i Thailand (2001-2012).skrevet af Hans S Film, bøger etc 7 08-09-2022 04:36
Lejlighed søges i Kanchanaburi Bolig i Thailand 2 21-07-2016 13:57
Video of the light & sound show at the Bridge on the River Kwai in Kanchanaburi Arrangementer 1 27-11-2015 10:43
LINK TIL: Mit nye liv i Thailand (2001-2012), af Hans Sønder Film, bøger etc 10 01-08-2015 08:53

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.27 sekunder | 97,909,042 Unikke besøg | jQ Blog