Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Dagbogen
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Dagbogen 05.06.2012 Kanchanaburi / Ban Pong
Pen
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-06-2012 01:52
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

Dagbogen 06.06.2012 Kanchanaburi/ Ban Pong.

Godmorgen Dagbog.

www.thai-dk.dk/penfoto/1/DSCF7655_fhdr.jpg

Puha, en tempeltur, en tur til slaraffenland, og Kat der er overbevist om at lægen har taget fejl !!

Så der har været tryk på siden sidst, de sidste ting til den lille samt et skab blev også købt så der nu totalt er røget 10.000 Bht på den konto, bliver stolt vist frem af Kat til interesserede. Hun er stolt som en pave fordi hun nu kan give barnet tøj på som hun siger, da hun fik Ohm (datteren) fandtes der ikke sådan nogle ting i nærheden af hvor hun boede. Der blev viklet en sarong eller en stump tøj rundt om barnet der heller ikke havde sin egen seng, bleer fandtes heller ikke, og det var forklaringen på hendes uvidenhed da vi begyndte at købe ind til den lille, hun anede simpelthen ikke at de fandtes, så vi var begge meget glade for den hjælp vi fik i forretningen godag

Vi fik også hjælp da vi kiggede på bleer ude i Makro, jeg kan jo ikke læse Thai som varerne jo er påtrykt. Så da vi stod lidt fortabte og prøvede at gennemskue hvilken størrelse vi skulle købe, kom en ung pige helt af sig selv hen til os og begyndte at forklare Kat en hel masse der så udmundede i at vi fandt den rigtige størrelse, pragtfuld hjælp fra søde mennesker. Nu mangler vi så kun kampen om Kat’s forståelse omkring bleer, hun har aldrig prøvet at bruge sådan noget og er modstander af dem, men nok mere på grund af uvidenhed, så den skal lige på plads pusle

Og det blev for øvrigt Kat’s sidste tur ud til Makro på knallert, hendes lille krop lider nu under størrelsen på barnet som i nu snart 3 dage, har plaget hende og giver hende store smerter der får hende til at lægge sig. Jeg var på kanten af et nervesammenbrud fordi hun ikke forstår hvad jeg siger til hende, og hende der som Thai, ikke vil vise eller fortælle når det gør ondt. Du tror bare det er løgn siger hun når jeg prøver at forklare hende at jeg er falang, og at hun kan fortælle mig alt. Telefonnummeret til ambulancen lå klar, og det var ikke så morsomt, og slet ikke morsomt da Gun Ba tilfældigt såede et frø om mistillid til lægen der som hun mente, havde taget fejl af månederne. Ja selv en mistro omkring kønnet blev luftet der fik mig lidt op i gear, tålmodigt hentede jeg den lille bog der følger Kat når hun er til kontrol, og viste hende billederne lægen havde taget med ultralyd, jeg viste hende datoerne der kun har bevæget sig et par dage til begge sider og gjorde mit bedste for at slå den tanke ud af hovedet. Men lige meget hjalp det, de er Thai og har ikke den tiltro til udstyret på hospitalerne fordi de ikke aner hvad de skal gøre godt for, og begynder så at snakke fanden et øre af Grin

Og snakke fanden et øre af var der også rig mulighed for da Gun Ba inviterede os på holiday, vi skulle ud til et tempel hvor man ville støbe en stor Buddha figur. Sønnen der har en pick up havde fået penge til brændstof af Gun Ba, og var villig til at køre. Så forrige søndag (inden Kat fik ondt !) fik vi møvet os ind i bilen med mig på forsædet nu de ved at ryggen driller, og afsted det gik. Kat sad bag ved mig og nussede mig på hovedet og spurgte efter noget tid, keder du dig slet ikke når vi snakker så meget. Næh sagde jeg ærligt, jeg hygger mig med at kigge på alt det der er at kigge på under turen, og er langt væk i mine egne tanker, så snak du bare videre. En af de ting jeg simulerede over på turen var den store glæde jeg har ved at Gun Ba og Kat er så gode venner, Gun Ba kalder hende luk lige som hendes egne børn, og kan forklare og hjælpe Kat når der opstår problemer. Tit sidder de inde i haven og snakker, Kat lufter nogle ting hun ikke kan finde ud af kan jeg høre, og Gun Ba enten forklarer, eller fortæller hende hvad hun skal gøre. Så det er meget bevidst at jeg tager mig godt af Gun Ba, den tryghed hun giver Kat (og mig der erkender at Kat ikke har installeret det nyeste styresystem, og har brug for hjælp jeg ikke kan give hende) kan ikke købes for penge. Udsagnet om at vi er familie og også bliver behandlet som sådan er også ubetaleligt og er en kæmpe støtte for Kat, så jeg ‘snyder’ lidt for at hjælpe Kat Love

Nå, videre mod templet inden kaffen bliver kold tid

Templet som vi ikke kan huske navnet på og ligger i Nakhon Pathom distriktet, langt ude på bøhlandet, var ikke lige min kop te. Store telte med opstillede stole omringede starten på støbningen, de sædvanlige stadepladser med plastik og andet uundværligt, store overstyrede højtalere der buldrende fortalte om muligheden for at købe et ark bladguld, skrive sit navn på det, og være en del af den nye Buddha statue. Der var en leben af folk klædt i hvidt alle vegne der selvfølgelig kiggede noget nysgerrig på det her blegansigt der selvfølgelig som ene falang her, gik rundt og tog billeder. Men der var en pragtfuld stemning, alle havde travlt med blive en del af den nye statue, ja selv Kat og jeg er en del af den med vores navne skrevet af svigerdatteren til Gun Ba, der helt naturligt sagde til Kat at vi jo var en del af familien. Gun Ba der er godt og grundigt slidt efter et hårdt arbejdsliv og har en mand som Go Lung (der ikke var med på turen), ville hurtigt sidde ned. Så hun fandt nogle pladser til os alle og ventede på at ceremonien ville begynde, over hver stol, hang der en hvid snor med en lille Buddha for enden af snoren. Den sad folk så med mellem hænderne, eller havde viklet den omkring hovedet som her under ceremonien og kunne når den var overstået, konfiskere den.

www.thai-dk.dk/penfoto/1/DSCF7688.jpg


Jeg blev nu hurtig træt af at sidde der med den messende mumlen fra folk jeg ikke fatter en dyt af, så jeg listede af for at se om der var nogle gode motiver i stedet. Men jeg blev hurtigt headhuntet af Kat der ville tage sig af mig hvis jeg havde brug for et eller andet, og selv om jeg sagde at hun skulle gå tilbage, og at jeg kunne klare mig selv, blev hun hængende. Vi slentrede lidt rundt nysgerrige begge to, og endte med at sætte os på en bænk under nogle skyggefulde buske hvor lange rødder hang ned. Det var herligt at sidde der mens folk langsomt gik rundt og snakkede, vi blev selvfølgelig studeret af de forbipasserende men uden de fordømmende blikke vi er vant til, tværtimod smilede folk til os og flere spurgte Kat hvor mange måneder hun var henne. Så det var lidt den omvendte verden for os begge, og det positive fortsatte da jeg endelig overgav mig efter lidt pres fra Kat, der som det første hun hørte da vi kom, kunne spise og drikke alt det vi ville, helt gratis. Hvis det ikke var fordi jeg vidste at det var af venlighed, kunne man godt snydes til at tro af et scam var i gang. Smilende kvinder og mænd, hev i mig for at jeg skulle smage netop deres mad, små piger klædt i hvidt, gik rundt og tilbød gratis vand, det var simpelthen en overraskelse for mig at ikke blive afkrævet, eller påduttet noget som helst i den tid var var der. Den tid trak lidt ud nu det var gratis som Kat sagde, og benyttede sig af de mange forskellige slags mad og frugter der var en overflod af der selvfølgelig blev hamstret af, inden jeg fik trukket hende væk og fik hende tilbage i stolen for at negle Buddhaerne som også lykkedes Grin

www.thai-dk.dk/penfoto/1/DSCF7672.jpg

Det blev så afslutningen på den tur, hvad vil du se spurgte Gun Ba mig da vi kørte hjemad, det må du bestemme sagde jeg til hende nu jeg har set det meste i Kanchanaburi og egentlig hellere ville hjem og slappe af oven på nogle møg dage med ryggen. Jeg var i gang med at sprøjte for myrer, og havde lige fyldt flasken og var på vej tilbage mod vores lille have da jeg gled på fliserne, og landede lige ret på ryggen. Jeg er hunderæd lige præcist for det, og lå nu og kiggede op i loftet og tænkte som det første på om noget var gået galt. Kat kom ud og hjalp mig op i stolen hvor jeg fik ordre til at blive siddende resten af dagen, Kat der var gået ind igen, kom nu ud med mere tøj på, startede knallerten op, og kørte. Hun var kørt til købmand fandt jeg ud af da hun kom tilbage med en kølig sammen med en pille serveret med strenge ordrer om ikke at rejse mig, men gudskelov skete der ikke noget ud over et par meget smertefulde dage efter uheldet Græder

Nå, jeg blev forskånet for flere templer den dag fandt jeg ud af da vi kørte ind i et villakvarter, den nytilflyttede søster skulle besøges. Jeg hilste på Medhi jeg ikke havde snakket med i lang tid, der sad klatøjet i en stol og så ikke så tilfreds ud. De var flyttet hertil om fredagen fra Krabi, hvor det nu var søndag, hele familien skulle besøges der så betød at ingen af deres ting var pakket ud, og det var nemt at gennemskue at han ikke var tilfreds. Ud over det var han ked af at de var flyttet, han lejer jo værelser ud i sit hus dernede, og har ingen der kan tage hånd om gæsterne, eller han kan stole på, så han havde modvilligt lukket huset ned og vil prøve at sælge det. Jeg spurgte ham også hvad han ville foretage sig heroppe nu han ikke havde noget at lave, jeg ved det ikke sagde han modløst, måske gøre som dig sagde han. Alt det på grund af konen der kommer her fra byen og ville hjem igen som hun sagde, hun arbejder som skatteinspektør og har sit på det tørre med hensyn til arbejde. Huset er også stillet til rådighed frit og kvit, så for hende er det nemt ! Vi blev der et par timer hvor det som vanligt lykkedes Kat at negle nogle planter vi ikke har, Manaro blev der også pakket i plastikposen inden vi kørte hjem og fik sat dem i potter så det nu er endnu sværere at bevæge sig ved ikke


I mellemtiden var det endelig (nu jeg alligevel havde en stående ordre om ikke at bevæge mig Love), lykkedes mig at komme i tale med en engelsk kyndig medarbejder i 3bb, jeg havde et brændende ønske om at få dedikeret en port så jeg kan dele mere på de Internetsider hvor jeg henter mine koncerter, og var bagud med over 60 Gb. Og dælme om det ikke lykkedes efter selvfølgelig lidt sprogforvirring jeg tog med ro, (mit ønske om at få en hurtigere uploade var mere vigtig en et anfald). Selv det udeblevne opkald jeg ellers var blevet lovet, tog jeg med ophøjet ro der blev belønnet efter 2 dages snak med fyren der nu ringede og fortalte mig at, nu virker det Thumb Jeg ventede selvfølgelig spændt på at maskinen fandt ud af at der nu var hul igennem som skete i løbet af natten, i løbet af 3 dage uploadede jeg 10 Gb og hygger mig gevaldigt over at det kan lade sig gøre, selv om jeg har fået det modsatte at vide, det sparker så meget røv at jeg nu igen har fået lov at downloade koncerter music

Men ellers foretager vi os ikke så meget, jeg tager hensyn til Kat der er meget besværet for tiden, og får i stedet gnavet mig langsomt igennem bunken med DVD’er der skal lægges på harddisk. Kat ruller rundt som en søelefant for at finde en stilling der gør mindre ondt på hende, sofaen, gulvet og sengen bliver brugt flittigt i forsøget, og jeg lider med hende, men der er intet jeg kan gøre for at hjælpe hende desværre ked

www.thai-dk.dk/penfoto/1/DSCF7693.jpg www.thai-dk.dk/penfoto/1/DSCF7699.jpg
www.thai-dk.dk/penfoto/1/DSCF7696.jpg www.thai-dk.dk/penfoto/1/DSCF7713.jpg

Men hendes forsøg på at mindske smerterne lykkedes til dels da Gun Ba’s søn i går søndag, tilbød at køre os til Ban Pong for at kigge på fisk jeg længe havde ønsket mig, jo det kan jeg godt sagde hun og kravlede ind i bilen. Desværre regnede det der umuliggjorde den lovede film, meget mørke gange hvor jeg selvfølgelig fik taget nogle billeder og et par små videoer, var bestemt ikke optimalt. Men vi fik da kigget på fisk, Kat og jeg gik alene på kryds og tværs af de mørke gange i jagten på flere Discus der desværre kun var en forretning der solgte, de er for svære at holde fik vi at vide alle vegne hvor vi spurgte. Gun Ba der også var med på turen og ellers elsker at kigge på fisk, røg dog i fælden ved en madbod hvor hun brugte en times tid, og fik ikke set så meget griner

www.thai-dk.dk/penfoto/1/DSCF7709.jpg


Det lykkedes mig at finde endnu en stor rod til 100 Bht, der nu er i karantæne hvor jeg skifter vand hver dag for at fjerne alt det brune der siver ud af træet, 100 Bht måtte jeg bøde for den. 50 neon fisk til 250 Bht, og 6 discus til 540 Bht, 2 hvide, 2 røde, og 2 mørkeblå, næsten sorte. Samtidig benyttede jeg mig af at vi var i bil, så jeg handlede stort ind af filt til filtrene til 150 Bht, en stor pose foder blev det også til ligeledes til 150 Bht, ja selv et lille 20 liters akvarium til ynglen blev også handlet til 180 Bht. Jeg er nødt til at fjerne de lidt større der lystigt æder de nye små der kommer hver gang jeg rengør akvariet, så nu kan jeg styre størrelsen lidt bedre. Og jeg har for øvrigt fundet ud af at ynglen i glasset, vokser hurtigere end dem der går i den hvide plastik spand, hvorfor ved jeg ikke ved ikke

Nå, jeg vil kigge på billederne der skal i denne Dagbog, klokken er blevet 10.26 hvor varmen har sneget sig op på 31.6 grader, og hvor jeg som sædvanligt sidder ude i carporten, Kat prøver endnu en gang at gøre livet lidt nemmere inde på sengen hvor hun studere ordbogen. Regntiden der desværre ikke har givet så meget vand indtil nu, har dog vækket fuglene til live, og har givet dem lyst til at bygge rede nu der er mere føde, så her er en herlig pippen fra de mange forskellige arter der tumler rundt, se det er livet musicmusic

Tak Buddha fordi du passede på mig i mit uheld, og tak fordi du passer på Kat og den lille….. XXXX

www.thai-dk.dk/penfoto/1/DSCF8116.jpgDSCF7644.jpg
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
morten
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-06-2012 07:35
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 112
Tilmeldt: 14.04.10
 Status: Offline

Synes godt om Thumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
thai
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-06-2012 12:12
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3427
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Offline

morten skrev:
Synes godt om Thumb


jes det er god læsning næsten Alice i eventyr land music
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
rinpoche
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-06-2012 15:59
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 245
Tilmeldt: 24.02.09
 Status: Offline

ikke har installeret det nyeste styresystem


Grin

Som du kan sige det.

mvh


PS. Når jeres barn kommer til verden, skal du ikke blive forbavset over hvis besøgende kalder jeres dejlige baby for : luuk Maa Nakliad.
Hæslig hundehvalp.

Det gør de for ikke at gøre ånderne misundelige. Misundelige ånder kan finde på at tage barnet :)

Men de er heldigvis nemme at narre, derfor dette udtryk.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-06-2012 18:40
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Hej pen.
Tak for endnu en velskrevet dagbog, det er næsten som at være der selv, bare i en mere behagelig temperatur.

Hvordan går det med akvariet har du løst algeproblemet, ellers har jeg måske løsningen her.

Jeg købte et filter med integreret UV-lys, jeg vidste godt de eksisterede, men ville ikke bruge sådan noget nymodens pjatgodag

Men jeg må godtnok indrømme jeg tog fejl.
Jeg rengjorde akvariet som sædvanligt og skiftede vand som jeg plejede, startede filtret og tændte for lampen.

Efter ca. 4 døgn kunne jeg skrabe små rester af døde alger af forruden, og de er ikke siden set.Love

Fiskene futter rundt med strittende finner og nyder det rene vand, og jeg nyder jeg kun skal skifte 10% af vandet hver uge, og ingenting andet.
music

http://www.akvari...oduct=4168
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Pen
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-06-2012 05:25
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

Onde ånder, overtro, hvad bliver det næste griner

Det var et rigtig godt råd Skipper, for med alt det lys der kommer ind i akvariet, er den kamp tabt på forhånd. Mange tak for det, nu vil jeg så se om det kan fås herude (Kanchanaburi), for der er rigtig meget der giver en hulens masse arbejde Græder

Nå jeg kunne ikke sove i nat, og fik kigget de par små filmklip jeg tog i Ban Pong igennem, og jeg syntes godt de kan bruges. Så jeg har lavet en lille film vist kun nørderne gider se, men alle er selvfølgelig velkommen til at se, og ikke mindst høre den fantastiske musik jeg lagde på, om ikke andet kan den da høres music


Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-06-2012 06:34
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Jeg glemte at fortælle der sælges flere varianter af UV sterilisatorer, min akvariehandler her i Sverige viste mig rundt i bagbutiken og hans anlæg, der holdt mere end hundrede akvarier rene, var imponerende.

Det fungerede i princip som den noget mindre sterilisator jeg linker til her.
http://www.akvari...l_578.html

Den kan anvendes inde i akvariet eller monteres udenpå med slanger ned i akvariet, på sugesiden monteres et Powerhead, som man normalt bruger i fiskedamme, også kaldet en cirkulationspumpe.

Men uanset hvad du beslutter at købe, så køb det rigeligt stort, med tanke på lyset og varmen i Thailand.Thumb
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
BentBP
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-06-2012 10:29
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 163
Tilmeldt: 22.03.11
 Status: Offline

Hej Pen.

Tak for din dagbogsberetning , og din video fra akvarie/fiskehandleren er også god , med god musik , der er bare lige lidt med datoen på din video , du er en måned længere fremme end os andre , music .
Forsat god dag til dig og kat . hej
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-06-2012 17:14
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

pusle Ja Bent nu er den Pensionist jo lidt fremmelig griner og musikken er vel ok såfremt det var en Papegøje butik driller
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Pen
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-06-2012 07:00
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

Det er ikke noget jeg har set, eller er herre over, jeg trykker på upload og ikke andet. Måske har kameraet haft et blackout eller hvad ved jeg ved ikke

Skipper, jeg har læst om UV løsningen, og kan ikke entydigt få svar på om det skal kører selvstændigt, eller overtage filterfunktionen. Det svar ved jeg du kan hjælpe mig med, for det lyder meget spændende Thumb
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lillemanden
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-06-2012 07:33
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 614
Tilmeldt: 15.06.09
 Status: Offline

Haløj I søde drenge det er ikke datoen I ser det er antal minutter videoen varer. !!!!!


Så jo det er noget du har indflydelse på Pen , men det er helt fint.


hi hi

kat
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 07-06-2012 18:18
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Skipper, jeg har læst om UV løsningen, og kan ikke entydigt få svar på om det skal kører selvstændigt, eller overtage filterfunktionen. Det svar ved jeg du kan hjælpe mig med, for det lyder meget spændende


Et svært spørgsmål pen.

Jeg spurgte akvariehandleren om det samme, uden at få et egentligt svar, han var optaget af at vise mig UV-C anlæget, men jeg kunne se han blev lidt eftertænksom.

Efter at have snuset lidt rundt på forskellige akvariesider forstår jeg ham godt, jeg var inde på sider der handlede om Diskus, og hvilken PH- værdi de ynglede bedst ved, og meningerne var mildest talt delte.

Men i naturen finder de åbenbart ud af det, uden at måle PH- værdien.Thumb

Jeg skal spørge ham igen her i weekenden, men hvis du vil høre min mening så overtager UV-filtret hele det biologiske filters opgave.
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Pen
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-06-2012 01:21
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

Jeg kunne selvfølgelig ikke nære mig Skipper, så jeg kørte en tur ud til fiskehandleren Grin

Og igen havde jeg glemt brillerne så jeg ikke kunne nærstudere det katalog han viste mig, men jeg kunne da genkende billederne af sterilisator som jeg syntes ødelægger akvariets udseende med slanger her og der. Og en decideret UV pumpe kunne jeg også genkende, men da han hørte om mine 400 liter vand, holdt han op med at snakke mere om det, og bladrede lystigt videre, så det fik jeg ikke svar på.

Men så begyndte han at snakke om et UV lysrør man kunne sætte ind i filteret, det er ikke dyrt sagde han selv om jeg ikke havde snakket om penge, så sådan et har jeg bestilt til på tirsdag. Dur det ikke, er skaden ikke så stor hvis det ikke koster så meget som han siger, det plejer at være omkring 100 - 200 Bht.

Algerne er eksploderet i de sidste par dage der skæmmer gevaldigt, så der SKAL gøres noget.

Men jeg er stadig meget interesseret i dit svar, der lyder som om din forretning også er styret af en Thai, og ikke render med sludder griner

Og som det snart er blevet en vane, gjorde jeg det modsatte af hvad vi snakkede om via PB, jeg bestilte 2 ekstremt smukke neon grønne discus jeg ikke kan leve uden. Han havde en gående der dog ikke interesserer mig, men han har lovet at skaffe 2 også til på tirsdag og vil prøve at få navnet på dem, og tage et billede jeg kan vise Foto
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-06-2012 18:29
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Men så begyndte han at snakke om et UV lysrør man kunne sætte ind i filteret


Lyder interessant, og en billig løsning, med et akvarie på 400 liter skal du nok have et lysrør på mindst 11 W, men med de priser kan du tillade dig at eksperimentere lidthej

Har du været på Chatuchak Market, der skulle de efter sigende have et hav af Guppy-pushere der sælger alt mellem himmel og jord, vistnok kun i weekenden, men måske et besøg værd?

Jeg har i alle fald planeret et besøg næste gang jeg kommer til Thailand, de priser må lige nydesThumb
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lindyras
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 08-06-2012 21:19
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 735
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Pen-Skipper....
Er det ved at gå over i fisk for jerdriller
Det er ikke fiskene der er noget galt med,det er tosserne der sidder og kikker på demgriner
Kan du ha en go0 dag i varmen,her er 10-15 grader og vandtkoldtAngry

Husk knibeøvelse KAT..

LINDY
...Husk dovenskab er ikke nogen sygdom...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Pen
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 09-06-2012 15:59
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

Jeg tror vist lige du skal have med bæltet lindyras, for har du nogensinde prøvet at sidde mæt, tilfreds, glad og lykkelig mens du kigger på fiskene i et akvarie. Næh, det tror jeg ikke du har, for det er sgu så smukt at se på, alt negativt forsvinder som foderet man lige har hældt i vandet musicmusic

Så du skal vist lige forbi en bekendt der ejer et akvarie, eller kom forbi mig din slyngel ølkrus

Og på grund af min glæde over fisk, og min sidste lille film jeg lavede fra Ban Pong hvor jeg brugte The Eagles - Hotel California som underlægningsmusik, blev jeg knaldet !!

Altså ikke knaldet i den forstand (det er hun sgu for tyk til griner), nej, jeg fik en mail fra Youtube der skrev at de havde slukket for musikken på videoen på grund af den kan have indhold, som ejes eller licenseres af Eagles recording company, og dette krav har en negativ effekt på din kontostatus ((128(

Stakkels mig Græderskaal
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lindyras
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 09-06-2012 19:22
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 735
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Hej Pen..
Mit kenskab til fisk er følgende---som 15 årig bliv jeg smidt ud af skolen fordi de kunne ikke lære mig mere, (sagde de men jeg tror at goggerne var træt af mig) og så ud at fiske sild i østersøen (til røget bornholmner) fisket lax i østersøen og på grønland og resten af mit liv er w.w som styrmand og skipper. så skal jeg lige tage mig sammen til en otium i Thailand...
Kan du ha et forsat godt liv ii Thaland...og pas godt på Kat hun er guld hvær....for dig...og dit liv dernede...

...Husk dovenskab er ikke nogen sygdom...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Pen
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 10-06-2012 15:24
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

Altså Lindyras, sild for mig, er dem der går rundt nede i skrigegaden griner

Men bortset fra det, har jeg i en periode arbejdet som selvstændig hvor jeg lossede skidtfisk, der bestemt ikke lugtede af laurbær. Men der var penge i det, og efter et stykke tid forsvandt den fæle hørm, faktisk så meget at jeg kunne bestille pizza der blev gnavet mens jeg gik nede i lasten. Så jeg forstår din modvilje, uagtet at den er langt fra det jeg snakker om nu, lige nu snakker jeg om de majestætiske fisk der glider gennem vandet og har et godt liv hos mig. Den fred og ro synet af disse fisk giver en, kan ikke købes for penge, okay, man kan besøge et akvarium og glo på fisk i alle afskygninger, det jeg snakker om er rent hygge musicmusic

Cikaderne synger, flagermusene har travlt og vimser omkring ørene på dig, frøene leder efter en mage og skriger i kor for at finde den eneste ene. Det er aften, altså bælgmørkt, her hvor larmen fra den sædvanlige larm fra dagligdagen i Thailand er ikke eksisterende, lad disse indtryk sive langsomt ind så du kan få en lille forståelse for den fred du kan finde ved at kigge på de ikke specielt stressede fisk der svæver rundt for øjnene af dig, se det er for mig livet.

Når din tid kommer, og du forhåbentlig forkæler dig selv med et rigt pensionistliv, ønsker jeg for dig at du får øjnene op for terapien et akvarium egentlig er, glæd dig min ven music

Selv om jeg indimellem får en nedsmeltning over Kat, er jeg vel vidende om at det ikke er helt 'normalt' at finde en guldklump som hende, så jeg passer på hende, tro mig........
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lindyras
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 10-06-2012 16:29
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 735
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Pen....
Du har fundet dit liv i Thailand,og jeg ønsker dig alt vel i varmen .+kat med den lille....


...Husk dovenskab er ikke nogen sygdom...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Pen
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-06-2012 10:28
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
Tilmeldt: 04.12.11
 Status: Offline

Hej i to fisketosser Thumb

Jeg beklager meget at jeg ikke har fået svaret jer, men jeg har så meget om ørene for tiden, og har for lidt timer i døgnet. Så jeg slår to fluer med et smæk nu.....

Ja, hvad har jeg af opsætning ??

Jeg har det normale indbyggede filter, og nu et Bio filter jeg købte forleden som jeg håber kan forbedre vandkvaliteten. Desuden putter jeg et UV rør i om et par dage når gutten i forretningen har hentet det i Bangkok på det samme marked i omtaler hvor jeg har været, dog uden at se afdelingen med dyr og fisk (der ifølge Kat er gemt langt væk på grund af alt det ulovlige man kan købe der), alt det håber jeg så stille og roligt retter op på problemerne jeg har haft. I disse dage, kæmper jeg med en eksplosiv vækst af tråd alger jeg ikke har haft før, det vælter frem med dem på rødderne jeg ellers har rengjort meget grundigt, meget ærgeligt, og ud over det er vandet nu blevet brunt efter at jeg købte en rod mere, en halv time tror jeg at jeg brugte på at gøre det rent med en tandbørste, og lagde den i blød for at se om den afgav farve, det gjorde den ikke, men gør det så nu ved ikke

Så jeg overvejer lidt at flytte akvariet i afmagt, jeg har hængt presenninger op for at skærme for lyset fra solen der ikke hjælper særligt meget, og det ser helt ærligt ikke så pænt ud, men hvad gør man ikke ??, så jeg er sgu lidt nede over det kæmpe arbejde det er blevet at holde akvariet pænt og rent. Men det er positivt at Bio filteret ser ud til at virke, der er kommet mere liv i dem alle der nu er overalt i akvariet, så det er meget positivt.

Og nej, til min store undren, er det utroligt nemt at have Discus herude. Jeg kan ikke måle PH værdien fordi jeg simpelthen ikke kan købe udstyret, jeg lufter vandet som i ved for at slippe af med kloren, og intet andet. Så der må være et eller andet, enten vandet, eller varmen der gør at det er så nemt ved ikke

Men det er flotte fisk, farverne på de to blå jeg købte sidst er nærmest neon farver, sindssygt flot at se på om aftenen, og farverne er så stærke at vi også kan se dem i dagslys, så meget flot. Desværre har en af de gule nu stillet sig i et hjørne, og har stået der i 3 dage, om den er dårlig eller udstødt aner jeg ikke, men det er den eneste der udviser unormal adfærd.

Tilbage er så kun at den store Discus jeg kalder Indo (fordi den kun tænker på mad når den ser mig), får sul på kroppen og får farverne tilbage. Den nægter kategorisk at spise andet end de frosne foder jeg køber, men det gør den så også godt, men jeg tror den har en defekt ??

For når jeg fodrer stiller den sig i venstre hjørne og venter (der står den for øvrigt hele dagen og venter !!) Jeg prøver at lære den at gå tilbage omkring 30 centimeter tilbage til hullet hvor jeg fodrer ved at vente tålmodigt på den uden det helt store held, jeg kan fodre 1 centimeter bag hovedet på den uden at den reagerer, når det en sjælden gang lykkes at få den tilbage så jeg nærmest hælder foderet ned i hoved på den, æder den som en gal af det der er i nærheden. Den går ikke som de andre med fodret der selvfølgelig bliver ført rundt af strømmen for at æde det det det synker til bunds, nej, den bliver stående og venter på den næste fodring, så det går meget langsomt med opfedningen af den, og det er sgu lidt træls.

Men det er en herlig hobby til trods for problemerne, og ikke mindst billigt. Jeg fik ikke fortalt at jeg så på et 1000 liters akvarium da vi var i Ban Pong, 20.000 Bht med et stort åbent filter der var monteret under akvariet, inklusiv transporten. Bygget i 15 millimeter akryl fik jeg at vide, og med et meget meget solidt understel. Puha tankerne kørte rundt der music

Pen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dagbogen. Dagbogen 34 30-07-2023 18:10
"En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000) Mit nye liv i Thailand (2001-2012).skrevet af Hans S Film, bøger etc 7 08-09-2022 04:36
Heltehunden Ping Pong redder nyfødt baby Nyheder på dansk 1 20-05-2019 13:17
Lejlighed søges i Kanchanaburi Bolig i Thailand 2 21-07-2016 13:57
Video of the light & sound show at the Bridge on the River Kwai in Kanchanaburi Arrangementer 1 27-11-2015 10:43

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.43 sekunder | 97,908,927 Unikke besøg | jQ Blog